recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny Generation af CPU'er.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny Generation af CPU'er.

 Besvar Besvar Side  <1 891011>
Forfatter
Besked
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 14:21
Vær opmærksom på at de nye Ryzen 5000 måske ikke vil virke med jeres eksisterende bundkort.


"In 2020, AMD faced some criticism when it was announced on 7 May that the Zen 3/Ryzen 5000 microprocessors would only be compatible with newer 500-series AM4 motherboards. This was explained as motherboard BIOS's sizes not being large enough to support the full range of AM4 socket processors. This had upset some of the user base as, described by Anandtech, they "...had assumed that this meant any AM4 platform based motherboard would be able to accept any processor made from 2016 to 2020, including the new Zen 3...".[30] After the announcement some motherboard manufacturers announced they were planning to add in support for Zen 3 processors via BIOS updates.

However on 19 May 2020 AMD changed its position and stated that Zen 3 would be coming to selected older X470 and B450 motherboards via a BIOS update.[32] This would be achieved by disabling support for some older AM4 processors in the BIOS ROM in order to allocate space to support the newer processors."
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 14:58
Oprindeligt skrevet af ASKF ASKF skrev:

  Vær opmærksom på at de nye Ryzen 5000 måske ikke vil virke med jeres eksisterende bundkort. 


Hej.

Computerbase.de har lavet en liste over hvilke tidligere AM4 Motherboard der allerede har fået en BIOS Opdatering til Ryzen 5000 serie CPU'er. Her er et link:


Click venligt på 'Akzeptieren und weiter'.


Og en Google Translated version til Engelsk:


Click venligt på 'Accept and continue'.


Ellers har jeg allerede set billeder af en del nye AM4 motherboards, der vil blive lanceret i de kommende uger.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 12-Oktober-2020 kl. 15:00
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 15:28
stadigvæk ikke købt gamer pc, tror lige jeg venter en måneds tid til der er nogle reviews af amd’s nye cpu’er. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Oktober-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

  stadigvæk ikke købt gamer pc, tror lige jeg venter en måneds tid til der er nogle reviews af amd’s nye cpu’er. 

Hej.

De fleste tror at AMD får et rimeligt lager af deres nye commende Ryzen 5000 CPU'er. Men selvfølgelig, kan de ikke have et ubegrænset antal.

Men nVidea lancering af deres nye Ampere Grafikkort, er den dårligste lancering der længe er set. Nogle Reviews blev slet ikke publiseret. Andre skrev at de arbejde 3 dage a 20 timer i træk, for at få deres review færdigt.
2-3 dage efter lanseringen kom nVidea med en software opdatering, som gjorde at de hidtidige review ikke passsede længere. nVidea var ikke klar til lancering, men de udskød den ikke.

Et andet problem var nVideas valg at Samsungs 8nm process node. Antallet af de dies der kunne bruges er i begyndelsen lav, det var forventeligt, men det havde man 'glemt' at oplyse markedet om.
Men efterhånden som produktions processen bliver bedre, vil flere og flere dies kunne bruges og nVidea vil begynde at få en større profit.

Hvis man stadig ønsker at bygge en Gamer PC ville jeg overveje, at prøve at købe et nVidea Grafikkort, eller måske et af de nye AMD Grafikkort så hurtigt som muligt. AMD's kommer den 28. og nVideas RTX 3070 den 29. okt.

Her er et link til Proshops 'DAGENS RTX TAL for NVIDIA GEFORCE RTX™ 3070, 3080 & 3090-SERIERNE':


Her kan man se, hvor slem leverings situationen er.

Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 12-Oktober-2020 kl. 16:31
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2020 kl. 15:25
Hej.

Fra i dag kan man købe de nye Ryzen 5000 serie CPU'er fra Proshop og andre. Her er et link med de første anmeldelser:



Hilsen Carsten.

Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2020 kl. 20:35
fik bestilt en 5600x + Asus tuf b550 hos dustin. Kunne se røg hurtigt. Der var 20 på lager da jeg bestilte. Kort efter 14 og så 0. 
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2021 kl. 17:04

Hej.

Det er lykkes for anandtech.com at købe en Intel Intel Core i7-11700K Rocket Lake CPU, før den bliver frigivet til salg. De har så valgt at lave og offentliggøre et fuldt review:


Her er et Citat fra konklusionen:

' we saw the following:

Single thread floating point: +19.0%
Multi-thread floating point: +19.5%

Sounds great, right?

Single thread integer: +13.0%
Multi-thread integer: +7.3%

Oh'



Ellers glæder det mig personligt, at der igen står 'New MEDIA Encoders Up to 4K60 10b 4:2:0 AV1' på et slide, efter at rygter sagde, at hardware AV1 encoding skulle være udskudt:


Hilsen Carsten.



Redigeret af csell - 07-Marts-2021 kl. 17:09
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2021 kl. 15:43

Hej.

AMD's Lisa Su har i sin Computex keynote i nat annonceret to nye AMD APU's, som Amd kalder en CPU med indbygget grafikkort.

5700G 8-core til $359

5600G 6-core til $259

'Both models available August 5th in a worldwide launch'

Her er et link til en 40 min lang Youtube med keynote'n:


Og et link til en blog:


Hilsen Carsten.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2021 kl. 14:38
Hej.

Her er nogle af de første af Intels Alder Lake med DDR5 RAM og PCIe ver. 5.0 Reviews:

'Intel Core i9-12900K and Core i5-12600K Review: Retaking the Gaming Crown'


'Intel Core i9-12900K & Core i5-12600K Alder Lake CPU Review Ft. Z690 AORUS Master, MSI MPG Z690 Carbon WiFi, & G.Skill Trident Z5 DDR5-6000 Memory'


Hilsen Carsten.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2023 kl. 15:22

Hej.

Der findes en udgave af Ryzen CPU'er 'X3D' med meget mere cache, beregnet til gamere.
De første uafhængige reviews er lige blivet offentling gjort:

'AMD Ryzen 9 7950X3D Review: AMD Retakes Gaming Crown with 3D V-Cache'



De kan købes fra i morgen, Og den mindre Ryzen 7 7800X3D kommer den 6 april.

Hilsen Carsten.

 

Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Februar-2023 kl. 19:25
Jeg er begyndt at lytte en del til hende her;
https://www.youtube.com/watch?v=bWOErOr7INg



Hun er super grundig og laver sine tests med hendes mand, der også har et test site.
mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2023 kl. 03:05
Oprindeligt skrevet af BlueFox BlueFox skrev:

Jeg er begyndt at lytte en del til hende her;
https://www.youtube.com/watch?v=bWOErOr7INg
Hun er super grundig og laver sine tests med hendes mand, der også har et test site.

Jeg er også blevet fan af Techtesters / "hende der" Nadalina Overbeeke og Co. Jeg er også yderligere blevet fan af Hardware Unboxed. Det gælder for dem begge at at de ikke alene er ret grundige, de er også gode til både at formidle og præsentere det der rent faktisk betyder noget for en. F.eks. har jeg ikke set nogen med mere end 25 spil i deres anmeldelse af de nye X3D chips - Der tager Techtesters prisen - og størstedelen af dem er endog nyere og relevante titler man sikkert kommer til at spille. Også i andre reviews introducerer og perspektiverer Techtesters i f.eks. SSD test gerne hvad der er relevant for gamere og hvilke syntetiske bencmarks der er særligt relevant for hvordan SSD'en måler sig som gaming disk. Og tilsvarende er det ved Hardware Unboxed: Nu hvor jeg på markedet efter et AM5 bundkort til min kommende 7800X3D er han skide god til at perspektivere HVAD forskellen på bundkortene gamingydelse skyldes og hvordan man retter op på det, hvad at grunden til at Gigabyte's B650E kort performer bedre out-of-the-box end Asus, Asrock og MSI's B650E kort skyldes, nemlig de forskellige ram timing der (ud over hvad EXPO definerer for en automatisk) producenterne har stillet timingværdierne der benyttes til DDR5 rammene meget forskelligt som default. Så med den oversigt Hardware Unboxed giver over forskellene på dem, kan man selv kan rette op på dem som bruger så performance bliver identisk, selv hvis man ikke køber et af Gigabytes eller ligefrem bare køber det billigste kort man kan få fingrene i hvis dets øvrige features måtte passe til en. Og Hardware Unboxed refererer endog yderligere til Buildzoid Easy memory timings hvis man vil have yderligere ydelse ud af sit system end man får fra selv de bedst stillede 'out-of-the-box.  - Det er den slags detaljer der betyder noget og som man kan bruge til noget i praksis. Så ja, jeg er også blevet fan af to nye tech-test sites her i løbet af de seneste par måneder. Smile




Redigeret af TBC1 - 13-Marts-2023 kl. 03:12
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 891011>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu