recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LG OLED65B6 til 19.999 kr. i Elgiganten
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LG OLED65B6 til 19.999 kr. i Elgiganten

 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
Forfatter
Besked
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2016 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Lars - Kalibrering, gør du også det mod betaling?

Jeg opgav lidt tanken for nogle år siden, da elektronikkæderne pressede prisen med deres "kalibreringsprodukter".

Det tager simpelthen for mange timer at lave en god kalibrering, hvor man kommer rundt i hele signalkæden og alle billed-modes (i dag er der jo også HDR, som man - hvis ikke nu så snart - med fordel kan kalibrere også), til at man kan tjene en rimelig løn på det.




Redigeret af bantam - 31-December-2016 kl. 12:17
/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 19:40

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg overvejer at taste ovenstående indstillinger ind og sammenligne med kalibrerede indstillinger og dokumentere forskellene med observationer, målinger og fotos...

Det kunne være rigtig fedt! Om ikke andet for at dokumentere, at man ikke "bare" kan kopiere indstillinger man finder på nettet...


Så lykkedes det mig at komme forbi et LG55B6V OLED-TV igen - og denne gang med formålet at efterprøve buddet på et sæt generiske indstillinger fra HiFi Klubben længere tilbage i denne tråd.


Indstillingerne fra HiFi Klubben blev sammenlignet med en ISF Expert Mørkt Rum-indstilling, som var kalibreret til Rec.709 + BT.1886 (gamma).


Som tidligere nævnt, ville det være underligt, hvis man ikke med det blotte øje kunne spotte nogle problemer med de indtastede værdier - og det viste sig også med det samme, at noget var galt. Hvis man sætter LYS (BRIGHTNESS) til 58, bliver der problemer med sortniveauet - men der kan være en forklaring, som jeg vender tilbage til.


Ved at sætte et testbillede på, der kan skifte mellem forskellige gråtoner i et felt midt på skærmen blev problemet tydeligt:



Øverst: Kalibreret sortniveau, hvor 0% er usynlig (korrekt)
Nederst: Indtastet “generisk kalibrering” med 0% synlig (fejl)


Når der skal leveres 0% hvid (IRE0), svarer det til sort - og dermed skal feltet falde i med baggrunden. Da BRIGHTNESS står alt for højt i den indtastede “generiske kalibrering”, bliver 0% synligt mod en sort baggrund, hvilket er temmeligt langt fra at være en korrekt indstilling.



Venstre: Korrekt kalibreret sortniveau. Højre: Indtastede indstillinger.


Problemet bliver meget tydeligt, når man betragter et sort billede mod TV’ets (sorte) ramme/kant…


Hvis man sætter noget filmmateriale på (her en scene fra starten af Indiana Jones), kan man også tydeligt se, at der er noget galt:



Scene fra film
Øverst: Kalibreret sortniveau

Nederst: Indtastede “generiske indstillinger”


Billedet er alt, alt for lyst (også i de sorte bjælker), og der vises deciderede fejl i billedet (sikkert stammende fra kompressionen af materialet), som skulle skjules - og vil blive skjult - i et korrekt kalibreret billede.


Forklaringen på, at HiFi Klubben angiver en forkert værdi for BRIGHTNESS kan være, at den signalkilde, der har været brugt under deres kalibrering, har været indstillet forkert/anderledes mht. video-sort, som er relateret til den modsvarende indstilling i TV’et, som LG kalder SORT NIVEAU. Denne har HiFi Klubben til gengæld indstillet korrekt i TV’et, som den skal være til til anvendelse med de fleste andre kilder og tuneren i TV’et. Hvis man tager den positive optik på, kan man sige, at BRIGHTNESS måske står korrekt i forhold til afspilleren/kilden for de opgivne indstillinger - men under alle omstændigheder understreger denne case vigtigheden af, at man kalibrerer hele signalkæden (kilde (f.eks. afspiller), mellemled (f.eks. forstærker) og display (f.eks. TV)) og ikke kun har fokus på displayet/TV’et.


Jeg er sikker på, at alle med lidt erfaring i indstille TV kan se problemet med ovenstående indstillinger, hvis kilden bliver sat korrekt op - men man kan let blive snydt.


Den afvigende indstilling af BRIGHTNESS og faktisk et ikke helt korrekt valg af GAMMA (som sættes til 2.2), giver en resulterende gennemsnitlig gamma på omkring 1.8, som er alt for lav (målet, som vi sigter efter,  er egentligt tættere på 2.4, når skærmen kan levere komplet sort):



Resulterende gamma


Denne lave gamma bidrager til et alt for lyst billede - og de resulterende problemer med sortniveauet og gamma’en kan være forklaringen på, at FARVE sættes til 62, som normalt er et alt for højt tal - men som virker som en korrektion i dette tilfælde, da billedet ellers vil blive endnu mere “mælket” end det er pga. højt sortniveau og lav gamma.


Ved at måle mætningsforløbet af den røde farve fra hvidpunktet (0% mætning) til gamut’ens kant (primærfarven rød, 100% mætning), ses det, at der er tale om overmætning (altså forskydning af de røde målinger mod venstre i CIE-diagrammet herunder), og at det er værre for de indtastede indstillinger end for den kalibrerede indstilling:



Øverst: Kalibreret FARVE-indstilling

Nederst: Indtastet FARVE-indstilling


Mætningsforløbet af den røde farve er vigtig at få bedst mulig på plads - gerne sammen med det gule mætningsforløb - for at opnå troværdige hudfarver, som ligger i spændet mellem disse to farver.


Ofte vurderes kun gamut’ens (“trekantens”) overensstemmelse med standard-gamut’en (her: Rec.709, altså HD) - men dette er ikke nok til at lave en god kalibrering af FARVE-indstillingen. Hvis der er nogen, der ønsker at vide lidt mere om disse indstillinger, kan jeg foreslå at læse lidt i en tidligere tråd om kalibrering generelt og for dette TV specielt. Jeg vil dog lige bemærke, at delta-E (AKA “dE”, et mål for afvigelsen fra standarden) er ca. dobbelt så høj for de indtastede værdier sammenlignet med den kalibrerede FARVE-indstilling. TV’ets meget lave (“komplette”) sortniveau trækker også behovet for farvemætning nedad, i forhold til TV, som ikke kan levere helt sort.


Ingen af indstillingerne har ændret i CMS’en (FARVESTYRING), hvilket kan medføre en højere dE for mætningsforløbet (pga. lidt for høj farvestyrke) end der ellers kunne opnås, men der er som nævnt - og vist - i en anden tråd, at der er høj risiko for artefakter, hvis man ikke behandler CMS’en nænsomt… og hellere lidt for megen farve end for lidt farve.


Der advares normalt mod ukritisk at indtaste værdier for hvidbalancen (“gråtoneskalaen”) i et TV, men i dette tilfælde giver HiFi Klubben et forslag til nogle værdier for en to-punkts gråtoneskala.


Herunder ses forskellen på en kalibreret gråtoneskala og de indtastede værdier:



Øverst: Kalibreret gråtoneskala
Nederst: Indtastet forslag til gråtoneskala


Resultatet er, at gråtoneskalaen (“hvidpunktet”, “hvidbalancen”) bliver for rød (altså for varm/lav farvetemperatur) - og det er faktisk ikke muligt at få det korrekt uden et måleinstrument (f.eks. et colorimeter eller et spektrometer).


Hvis man måler på fabriksindstillingen (umodificeret gråtoneskala/hvidbalance), får man denne graf for det specifikke TV under test:



Ukalibreret gråtoneskala


Her er gråtoneskalaen for gul (måske endda grønlig i den mørke ende) - eller man kunne sige, at der mangler blåt - så problemet med den resulterende farvegengivelse er måske/måske ikke helt så synlig som med de indtastede værdier - det er svært at sige. Det man kan sige er derimod, at der ikke er opnået noget særligt forbedret resultat ved at indtaste værdier i hvidbalancen - men måske heller ikke en særlig forværring…


Der er i øvrigt en ganske synlig forskel i farvegengivelsen/hvidbalancen mellem de kalibrerede indstillinger og de indtastede.


FORSLAG TIL INDTASTEDE INDSTILLINGER

Som det fremgår af ovenstående, er det ikke helt ligetil at komme med et generisk bud på indstillingerne for et TV (LG’s OLED-TV er ikke specielt i denne sammenhæng - det er egentligt ret let at kalibrere til et fint resultat) - men jeg kan da liste de vigtigste afvigelser i forhold til HiFi Klubbens forslag, her rettet mod et rum med kontrolleret belysning (f.eks. en aften-indstilling, altså hvor der ikke er større påvirkning af f.eks. dagslys og andet lys, der kan give refleksioner):


PICTURE PROFILE = ISF EXPERT DARK ROOM

OLED LIGHT = 80 (måske lavere, kan i princippet stilles efter behag, men kan påvirke hvidbalancen)

BRIGHTNESS = 51

H-SHARPNESS = 10

V-SHARPNESS = 10

COLOR = 45 (46)

GAMMA = BT.1886 (svarer til 2.4)

EDGE ENHANCEMENT = OFF

TRUE MOTION = (1; 0) (der er to håndtag på denne indstilling, som jeg ikke kan huske, hvad hedder, men den øverste kan med fordel sættes til “1” mens den nederste bør stå til “0”)


Til en dagslys-indstilling kunne man f.eks. vælge:


PICTURE PROFILE = ISF EXPERT LIGHT ROOM

OLED LIGHT = 80 - 100 (kan i princippet stilles efter behag, men kan påvirke hvidbalancen)

CONTRAST = 85 - 100

BRIGHTNESS = 51 (måske lidt højere)

H-SHARPNESS = 10

V-SHARPNESS = 10

COLOR = 48 - 50 (svært at vurdere uden at se det)

GAMMA = 2.2

EDGE ENHANCEMENT = OFF

TRUE MOTION = (1; 0)


For ingen af indstillingerne bør der pilles ved hvidbalance eller farvestyring/CMS’en, da man alligevel ikke kan opnå et forudsigeligt resultat uden måleudstyr - og værste fald kan man indføre synlige problemer med farvegengivelsen.


Hvis man vil gøre det helt simpelt for sig selv med dette TV, kan man også blot vælge ISF EXPERT DARK ROOM for alle kilder og evt. kun sikre sig, at TRUE MOTION er sat som ovenfor beskrevet. Til dagslys kunne man så tilsvarende anvende ISF EXPERT LIGHT ROOM.


EDIT: Rettede slåfejl.


Redigeret af bantam - 12-Januar-2017 kl. 20:12
/lars
Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 19:57
Tusind tak for alle dine gode indlæg Bantam :-)
Hvor er det vildt at der er så stor forskel på billedet.
Det viser jo desværre bare at mange køber denne type tv , men kun få får den billede kvalitet frem , som det kan levere. Sådan et tv fortjener en kalibrering , men egentlig synd at producenten ikke leverer det mere præcist. Man skulle tro at de også var interesseret i, at det leverede den kvalitet det kan.
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-August-2006
Status: Offline
Point: 1371
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bantam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 20:05
Selv tak, hopgreve.

Det, der er ærgerligt er jo at, hvis man blot gør, som jeg beskriver i de sidste to linjers tekst, så vil man alt andet lige(*) ikke opleve de viste problemer.

(*) Med forbehold for en evt. særlig kilde/afpiller.

/lars
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 20:06
Skal indrømme at jeg kun lige har skimmet, men det er sært at HFK ikke selv spotter at der er noget galt, når de får en Brightness indstilling der ikke er identisk med out of box, eller i det mindste meget tæt på. Min erfaring er i hvert fald, at det ikke er der man skal pille. Det samme gælder, efter min erfaring, også for contrast, når man har valgt den rette billede profil.

EDIT: De har da brugt en PC som kilde og så er der gået ged i video levels. Man havde nok været bedre stille ved at lade det være på out of box indstillinger i ISF indstillingen.


Redigeret af Mefisto - 12-Januar-2017 kl. 21:25
Til top
F.Nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-November-2006
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér F.Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 20:54
Jeg har bestilt et LG OLED65E6V hos HFK til 25.000 kr. Det er på deres hovedlager 20. januar. 
Det ser ud til, der kommer softwareopdateringer til 6V modellerne. Alligevel er jeg blevet i tvivl, om der er så store forbedringer på 7V modellerne, jeg skal vente. Det ser bl.a. ud til 7V bliver kalibreret fra Technicolor. Vil det sige, der så ikke behøves laves en professionel kalibrering? Det er min mening at få Thomas til at lave det på E6'eren. Det fik jeg også lavet af Otto på min Pioneer PDP-LX5090'er.



Redigeret af F.Nielsen - 12-Januar-2017 kl. 21:02
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 21:21
Jeg synes at det er super at du kommer frem med din kalibrerings rapport bantam over et OLED. Men meget sørgeligt, at mange OLED ejere sidder med et forkert indstillet TV, og nok ikke seriøst ønsker at gøre noget ved detSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 21:36
Jeg synes det er endnu mere sørgeligt, at 99,5% af alle fladskærmsejere, kigger på et "skævt" billede...   

M.v.h.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg synes at det er super at du kommer frem med din kalibrerings rapport bantam over et OLED. Men meget sørgeligt, at mange OLED ejere sidder med et forkert indstillet TV, og nok ikke seriøst ønsker at gøre noget ved detSmile
Hother, det er vel ikke mere sørgeliget end det er med de ejere der har et lcd tv, hvor mange af dem tror du der har et kalibreret tvWink 
Jeg er nu ret sikker på at OLED 2016 med isf dark out of the box står mere hæderligt end gennemsnittet af lcd tv der står hjemme i stuerneSmile
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 22:13
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg synes at det er super at du kommer frem med din kalibrerings rapport bantam over et OLED. Men meget sørgeligt, at mange OLED ejere sidder med et forkert indstillet TV, og nok ikke seriøst ønsker at gøre noget ved detSmile
Hother, det er vel ikke mere sørgeliget end det er med de ejere der har et lcd tv, hvor mange af dem tror du der har et kalibreret tvWink 
Jeg er nu ret sikker på at OLED 2016 med isf dark out of the box står mere hæderligt end gennemsnittet af lcd tv der står hjemme i stuerneSmile
Jeg har ingen mulighed for at svare på dine spørgsmål. Men blot et ønske om, at de fleste får det bedste billede ud af deres investeringSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2017 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg synes at det er super at du kommer frem med din kalibrerings rapport bantam over et OLED. Men meget sørgeligt, at mange OLED ejere sidder med et forkert indstillet TV, og nok ikke seriøst ønsker at gøre noget ved detSmile
Hother, det er vel ikke mere sørgeliget end det er med de ejere der har et lcd tv, hvor mange af dem tror du der har et kalibreret tvWink 
Jeg er nu ret sikker på at OLED 2016 med isf dark out of the box står mere hæderligt end gennemsnittet af lcd tv der står hjemme i stuerneSmile

Nej der er da ikke nogen grund til at tro at HFKs LCD indstillinger skulle være bedre, hvis de da har sådan nogle til deres LCD-TV. Jeg læser det som en regulær bøf fra HFKs side. Nærmest en noob fejl, hvis jeg skal være ærlig.
De kunne have været sjovt at se hvordan out of box indstillingerne havde klaret sig vs HFK og vs Bantam.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2017 kl. 08:11
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg synes at det er super at du kommer frem med din kalibrerings rapport bantam over et OLED. Men meget sørgeligt, at mange OLED ejere sidder med et forkert indstillet TV, og nok ikke seriøst ønsker at gøre noget ved detSmile
Hother, det er vel ikke mere sørgeliget end det er med de ejere der har et lcd tv, hvor mange af dem tror du der har et kalibreret tvWink 
Jeg er nu ret sikker på at OLED 2016 med isf dark out of the box står mere hæderligt end gennemsnittet af lcd tv der står hjemme i stuerneSmile

Nej der er da ikke nogen grund til at tro at HFKs LCD indstillinger skulle være bedre, hvis de da har sådan nogle til deres LCD-TV. Jeg læser det som en regulær bøf fra HFKs side. Nærmest en noob fejl, hvis jeg skal være ærlig.
De kunne have været sjovt at se hvordan out of box indstillingerne havde klaret sig vs HFK og vs Bantam.
Da jeg købte nyt tv i sensommeren 2016, havde jeg brugt ret så meget tid på at se serøst på de forskellige flat tv rundt om i landet dog mest SJ, og helt ærligt, det billede der imponeret mest og så mest realistisk ud, altså uden alt det der pink pang som en forretningsindstiling giver, så var oled skærmene bare dem der så bedst ud, og det gælder både 2015 og 2016 modellerne, det kan godt være at graferne på kalibreringsudstyret vil sige nået andet, ingen tvivl om det og fred være med det. Men hr. og fru dk som dækker 99.9% af de købte tv i dk. vil være supertilfreds, den sidste 0.1 % af befolkningen er nok at finde her på recorder og flatpanels. Enig i at en kalibrering er at fortrække, det kan da vist ingen tvivl være om, men helt ærligt prøv lige og se hvor stor forskel der er på farver og lys på div. udsendelser, det er da rystende, tror faktisk nogen af dem der fik kalibreret deres tv, ville syns at deres tv stod pænere før kalibreringen.
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 1213141516>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu