recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lidt Philips Hue begynder spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lidt Philips Hue begynder spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
Forfatter
Besked
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 11:34
Hmm.. har prøvet. Synes ikke den tændte efter jeg slukkede først og tændte igen.
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 12:13
Hvis du har slukket lyset først igennem din hue app og der efter slukker på kontakten og tænder hurtigt igen så er det ikke altid at lyset tænder når du tænder på kontakten.
Du skal lade kontakten være slukket et stykke tid. Så vil du opleve at lyset tænder når du tænder på kontakten. Det er min erfaring.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
koden Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér koden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 13:33
ok tak...prøver :-)
Ubiquity Unifi
USG3 router/firewall
Switch8 150W
2 x AP lite
1 x AP LR
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af koden koden skrev:

Så har jeg også hoppet på HUE.

Dog helt på begynder med bridge og 3 pærer.

Startede med at sætte en pære i loftlampe på værelset.

Fik den connected til HUE og styres nu den vej.

Men kan jeg på nogen måde sætte den op, så kontakten på væggen kan bruges til at tænde den?
Eller er den kontrolleret ene og alene af HUE, så længe den er lagt ind i den?






Der findes faktisk en ret fancy løsning til problemet, hvis du bor tæt på en Ikea.
Køb en af deres dimmers til deres Trådfri.
Her kan du se en video til hvordan du kobler den på din Hue Bridge og derefter kan styre din(e) pære(r) (han taler godt nok et frygteligt danglish, men han er heldigvis stadig til at forstå)
https://www.youtube.com/watch?v=dd7DDKBWm_8&t=

Derefter kan du gøre sådan her, hvis du ellers har standard FUGA-kontakter i dit hjem.

1. Køb et FUGA lampeudtag. Det er vigtigt du ikke køber et rigtig blænddæksel, for de kan ikke bare klikkes i som denne kan


2. Lav et firkantet hul i dækslen. Ellers trykker den ind på kontakterne bagved. Lav evt. to huller til maskinskruer som vist på billedet, eller evt bare enten lim den fast, eller brug noget holdbart dobbeltklæbende tape.



3. Og så er det ellers bare at klikke dækslen på, hvor din kontakt normalt sad. Husk bare at sætte den til tændt inde bagved, så har du altid strøm på pæren, og så tager den trådløse lysdæmper bare over som din kontakt. Meget elegant løsning og ser også pænere ud, end en rigtig blænddæksel uden nogen funktion. Tilmed er dæmperen jo magnetisk, så du kan tage den af holderen og tage den med over til sengen. Fikst :D


Jeg kan ikke tage æren for billederne eller ideen. Det er samme mand, som står bag videoen.

Selve dæmperen fra Ikea Trådfri koster 89kr, mens en lampedækslet til FUGA kan købes for 15,75kr i Harald Skrald. Så altså lige under 105kr.

Og husk, også alt andet Trådfri udstyr fra Ikea, kan kobles på din Hue Bridge i stedet så både Hue og Trådfri taler sammen uden problemer :)

Redigeret af Nagash - 07-Januar-2018 kl. 22:40
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2018 kl. 23:50
Jeg har sat sådan een her om bag afbryderen.


Dertil er min afbryder blevet "intelligent" og kan tænde og slukke hue, og det ligner stadig en almindelig afbryder.

Redigeret af Blank - 07-Januar-2018 kl. 23:51
BaaaaaH
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 00:21
Et link til produktet kunne være rart ;)
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 01:42
Nå, fik den selv fundet. Men så smart er det da heller ikke. Z-Wave og Zigbee enheder er altid noget juks at blande sammen i min optik. Jo, da kan godt få det til at tale sammen, men så skal du bestemt også have styr på dit software og sætte en RPi eller lignende op, til at styre det. Det løber sgu hurtigt op i mange penge.
Men når det så først kører, så kører det bestemt også lækkert, og ja, det ser da smartere ud, når kontakterne stadig ligner kontakter.

Den løsning jeg fandt, ser ikke helt så smart ud, men sammenlignet med så mange andre jeg har set, så ser den meget pænere ud, og der har du to enheder, der taler samme sprog og ikke kræver nogle tryllerier og ingen særlige evner under opsætning. Ikea dimmeren er så ny på markedet, at du er helt sikker på, at firmwaren er så ny, at den kan tale med Hue Bridge, så du skal ikke bekymre dig om at skaffe en Trådfri Gateway for at opdatere den først (det kan du ricikere med pærerne)

PS. Det har var ikke for at brokke mig over din løsning. Det er blot for at man lige skal huske, at det ikke bare er plug and play, men såden en Z-Wave dims.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 21:39
Det er korrekt at det ikke er en billig løsning,
men sværhedsgraden afhænger meget af personen der laver det.
Der er også masser af hjælp at finde på diverse fora hvis det er.

Det er ikke fordi jeg vil nedgøre den løsning du har fundet, Hvis man synes det er en pæn og acceptabel løsning, så ser den meget ligefrem ud, og i soveværelset ville jeg måske ligefrem godkende den, men for mange tror jeg at WAF faktoren spiller en rolle, og jeg tror ikke at min kæreste ville sige ok til Ikea dæmper løsningen,
udover det, så er jeg også selv kritisk omkring hvordan det ser ud, og i og med at vi har HUE i mere eller mindre alle lamper og spots, så ville der skulle figurere mange IKEA dæmpere.

BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2018 kl. 23:40
her
BaaaaaH
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 01:03
Så slem synes jeg nu heller ikke den ser ud. Minder jo ret meget om en almindelig FUGA dæmper som denne:


Med det sagt, så vil jeg da også hellere gå efter en løsning lignende din. For det er sgu langt mere elegant. Men det kræver dog en del mere arbejde at sætte op og koster også en hel del mere. Så derfor bliver det ikke mens jeg stadig bor til leje. Når jeg rykker familien i hus på et tidspunkt, så er det klart sådan en løsning jeg også vil gå efter :)
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 08:40
Kan slettes

Redigeret af Ehlz - 09-Januar-2018 kl. 08:42
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 08:41
Oprindeligt skrevet af zemo zemo skrev:


Findes der evt andre apps, der kan det ønskede?

Forsøg med Iconnect Hue appen, den kan lysår mere end hues egen. Jeg ved at du kan sætte ekstra perioder op hvor sensoren kan reagerer forskelligt i hver periode. Er dog ikke sikker på om du også kan sætte dage ind.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu