recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til køb af 32" LCD til brug med PC.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHjælp til køb af 32" LCD til brug med PC.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
cmunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 06-September-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til køb af 32" LCD til brug med PC.
    Sendt: 06-September-2006 kl. 11:57
Hej flatpanels.

Jeg ved godt mange spørge om det her men jeg har læst mange posts og er ikke helt blevet afklaret.

Jeg har brug for et 32" LCD. Jeg har en media pc som skal styre langt det meste.

På media PC'en ser jeg tvshows jeg henter online, TV (www.streamtv.dk) samt DVD mm.

Derfor er ting som tuner, texttv, skifte kanal, etc ikke så højt prioriteret.

Der er derimod 1366 x 768 opløsning (og 1:1 pixel mapping?).

Jeg har et budget op til ca 9-10.000 kr.

Umiddelbart har jeg kikket på følgende TV'er:

Amitech 32" LCD HDTV 32L 941 sølv
m/moms DKK. 8.999,00
**Dette TV har mine forældre og jeg har lånt det og det virker særdeles godt. Det har 1366 x 768 opløsning, gode højtaler. Dog ingen HDMI indgang (hvilket jeg nok får brug for i fremtiden)

Toshiba 32WL66Z (Sølv / Sort)
omkring 8.500 DKK
**Dette TV virker elsket af mange i dette forum og flatpanels.dk. Jeg har forstået at billedkvaliteten er  meget i top. Dog har den ikke 1366 x 768 opløsning hvilke for mig er et minus.

Samsung LE-32R71B
omkring 8.600 DKK
**Dette TV virker meget mainstream og er meget populært. Det er lækkert og har så vidt jeg har set 1366 x 768 og HDMI. Der er dog mange forskellige 32" samsung skærme og jeg kan ikke helt finde rundt i de forskellige modeller.

**LOW END TV'ER**

Mirai DTL-532W100
omkring 5.000 DKK
**Dette TV er selvfølgelig low-end. Men umiddelbart rimelig kvalitet og har 1366 x 768 og HDMI. 5.000 KR er skam billigt :)

Enuvia 3200EB
omkring 5.000 DKK
**Dette TV virker umiddelbart bedre en Mirai og har ellers også de 1366 x 768 og HDMI. Er dejligt billigt.

Jeg synes selv at have kigget på rigtige mange tv'er men kan virkelig ikke finde ud af hvilket et vil være bedst. Jeg er førstegangskøber og vil ikke lave et forkert køb :)

Jeg er studerende og har derfor ikke vildt mange penge - men har dog sparet op i et stykke tid så jeg godt "kan" betale de 9.000 KR for et dejligt TV hvis det er det værd (Så må jeg bare vente længere før jeg får en ny bærbar.

Mange tusinde tak for hjælpen.

Redigeret af cmunk - 06-September-2006 kl. 12:14
Til top
DannyBeyer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-August-2006
Sted: Denmark
Point: 62
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 13:56

Oprindeligt skrevet af cmunk cmunk skrev:

Hej flatpanels.

Jeg ved godt mange spørge om det her men jeg har læst mange posts og er ikke helt blevet afklaret.

Jeg har brug for et 32" LCD. Jeg har en media pc som skal styre langt det meste.

På media PC'en ser jeg tvshows jeg henter online, TV (www.streamtv.dk) samt DVD mm.

Derfor er ting som tuner, texttv, skifte kanal, etc ikke så højt prioriteret.

Der er derimod 1366 x 768 opløsning (og 1:1 pixel mapping?).

Jeg har et budget op til ca 9-10.000 kr.

Umiddelbart har jeg kikket på følgende TV'er:

Toshiba 32WL66Z (Sølv / Sort)
omkring 8.500 DKK

**Dette TV virker elsket af mange i dette forum og flatpanels.dk. Jeg har forstået at billedkvaliteten er  meget i top. Dog har den ikke 1366 x 768 opløsning hvilke for mig er et minus.

??
Hva har det så?
http://www.home-entertainment.toshiba.co.uk/consumer/product s.nsf/pages/lcdplasma-regza-32wl66?opendocument

Venlig hilsen
Daniel
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 13:59
Personligt har jeg lige bestilt Toshiba'en fra Tyskland. Med fragt til døren og betaling ved varemodtagelse, skal jeg af med ca. 7k.
Venlig hilsen
Daniel
Til top
cmunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 14:16
Jeg har blot læst mig til i dette forum at toshiba'en er "svær" at indstille med PC'en - dvs få rigtig 16:9 fra PC'en over på TV'et. TV understøtter vist kun 1280x720 som er 4:3 men der er åbenbart måder hvorpå man kan trække billedet ud.

Dog virker det lidt besværligt så derfor er det et lille minus i min bog at toshiba'en ikke (uden videre) undestøtter 1366 x 768 fra PC.

Hvilken hjemmeside i tyskland bestilte du fra? Er der så stadig garanti?

Tak.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 14:29

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14951& PN=1

Værsgo
Og ja, der er stadig 2 års garanti.

Venlig hilsen
Daniel
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 14:30

Hej cmunk

1280x720 er altså ikke 4:3 - det er en ægte 16:9 HDTV opløsning som TV'et scaler og elektronik er optimeret til at behandle

Toshibaen har skam ligesom alle de andre også 1366x768 opløsning, men blot ikke 1:1 pixelmapping fra pc'en i denne opløsning, man er nødt til at vælge hd formaterne 720p (1280x720) eller 1080i (1920x1080) istedet ved tilslutning af PC. Til gengæld gøres det over DVI/HDMI som er bedre end VGA. Af de nævnte TV får du bedst allround billedkvalitet fra Toshibaen - og jeg ville under normale omstændigheder anbefale dette TV til alle der søgte TV under 10.000,-

Toshibaen har et ganske glimrende billede også fra pc via DVI/HDMI ved 1280x720 pixels, men den har netop ikke 1:1 pixelmapping ved 1360x768 som trods alt er det optimale ved brug med PC. Man kan ikke have 1:1 pixelmapping ved 1366x768 da opløsningen skal være delelig med 4. Derfor bruges enten 1360x768 eller 1368x768 afhængig af TV - men selv ved anvendelse af disse opløsninger er det ikke altid der laves ægte 1:1 pixelmapping af TV'et, og gøres der ikke det er det ingen større fordel med denne opløsning.

Du skal også være opmærksom på er at 1:1 pixelmapping ved 1360x768 ikke altid er nogen "garanti" for et "godt billede" , her tænker jeg på afspilning af filmmateriale (DVD, divx, streamtv, tvshows osv.). Det er kun garanti for at desktop, programmer, tekst og spil står skarpt, men det er i højere grad andre faktorer der bestemmer om afspilning af filmmateriale ser godt ud eller ej.

Jeg vil eks. påstå at afspilning af filmmateriale fra en PC er flottere på Toshiba'en ved 1280x720 dvi/hdmi tilslutning end det er ved Mirais,  Enuvias og muligvis også Amitechs 1360x768 VGA tilslutning. Men jeg tør ikke udtale mig om Samsungen og dens evner til filmafspilning fra en pc, eller dens muligheder for ægte 1:1 pixelmapping ved 1360x768 over enten VGA eller DVI/HDMI

Et andet TV der måske også kunne være interessant i dit tilfælde er LG LB1R som er på fælleskøb pt. - den laver ihvertfald 1:1 pixelmapping over DVI/HDMI

se mere om dette her:

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=859&zoneid=13

PS: Jeg har lige fået oplyst at din HTPC faktisk kun har VGA ud - ikke DVI - hvilket jo ændrer en del på helhedsbilledet. Så er du nødt til at koncentrere dig om de skærme der accepterer 1360x768 over vga, hvilket Toshibaen ikke gør. Toshibaens VGA er optimeret til 1024x768 som netop er en 4:3 opløsning der så skal strækkes. Men der er ingen overscan ved brug af VGA.

Redigeret af spawn - 06-September-2006 kl. 14:38
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
cmunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 14:41
Umiddelbart skal TV'et mest bruges til at se video på og ikke som "pc-skærm" (spil, browsning mm).

Som jeg har set dig snakke om tidligere er toshiba'en umiddelbart bedre en samsung på video-fronten. Så hvis du mener at jeg vil kunne se DVD, XVID mm bedre på toshiba end samsung over pc'en så ta'r jeg det for gode. Dog er det ikke et problem min HTPC kun har VGA udgang og ikke DVI?

Nu nævner du LG'en. Den er ikke umiddelbart meget dyrere så vil du umiddelbart anbefale dig højere end toshiba'en når jeg vil bruge en HTPC?

Mange tak. 

**Til redigering ovenfor:

OK - så siden jeg har VGA (pt.) er det ikke smart med toshiba'en.
Kan LG'en acceptere 1360 x 768 over VGA og er billedkvaliteten ligeså god som toshiba'en? Eller er det nok samsungen jeg skal regne med?

Tusinde mange tak for hjælpen - så køber jeg ikke det forkerte TV :)

Redigeret af cmunk - 06-September-2006 kl. 14:44
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 14:43

skrev lige om det som et ps, samtidig med du skrev :-)

PS: Jeg har lige fået oplyst at din HTPC faktisk kun har VGA ud - ikke DVI - hvilket jo ændrer en del på helhedsbilledet. Så er du nødt til at koncentrere dig om de skærme der accepterer 1360x768 over vga, hvilket Toshibaen ikke gør. Toshibaens VGA er optimeret til 1024x768 som netop er en 4:3 opløsning der så skal strækkes. Men der er ingen overscan ved brug af VGA.

Mht. LG'en ved jeg ikke lige på stående fod om den understøtter 1360x768 over VGA - men Samsung LE-32R71B som du nævner gør, så den var nok et ekstra kig værd.

Redigeret af spawn - 06-September-2006 kl. 14:56
Til top
cmunk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 15:10
Jeg har gennemledt nettet og kan ikke umiddelbart finde noget om LG og VG...

Hmm, som det står nu tror jeg, jeg står mellem Mirai DTL-532W100 (Enuvia har 8 ugers vente tid :( ) og Samsung LE-32R71B.

Jeg har ikke vildt mange penge og lege med så derfor er svært at vælge et TV til næsten dobbelt så mange penge.

Hvad er folks mening?

Tak.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2006 kl. 15:36

Hej Cmunk

Som udgangspunkt vil jeg klart mene Samsungen er bedre end Miraien - men når det er sagt, og økonomi spiller en væsentlig rolle, så skal man samtidig altid vurdere om kvalitetsforskellen er stor nok til at det er den ekstra udgift værd for dig og dit behov. 

Specielt taget i betragtning at webtv, divx o.lign. er i begrænset originalkvalitet. og ydermere taget i betragtning af at priserne på fladskærme sandsynligvis vil dykke kraftigt de næste par år samtidig med at kvaliteten vil stige, så du måske allerede om få år igen vil overveje at skifte.

Jeg vil næsten sige det sådan her, hvis dit budget er begrænset pt. er der stor forskel på 5000 og 10.000 - man kan købe mange andre sjove ting for de 5000 man sparer, så start evt. med Miraien, men sørg for at have returret, test den grundigt mens du har returret, og se om du kan acceptere det resultat du får - kan du det, så lad være at bekymre dig om hvorvidt noget andet (og dyrere) er bedre, men glæd dig istedet over de penge du har sparet. Kan du ikke acceptere resultatet - så send den retur.

Helst ville jeg anbefale at du gik ned et sted og sammenlignede - men det kan være svært da du nok ikke lige finder mange steder der har både Miraien og eks. Samsungen udstillet samtidig.   

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu