recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gammel PC som HTPC?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gammel PC som HTPC?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gammel PC som HTPC?
    Sendt: 06-Februar-2017 kl. 15:28
Roku er vel mest en streamer.

Hvis Kodi er din primære interesse kan du evt. bruge lidt tid på http://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=112

Kig under "Important Threads" -> "START HERE..."

Der er også en tråd for Shield TV her: http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=304226
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 14:02
"GlobulusDK", absolut værd at tænke på, så tak for dette! Det var vel 3'eren jeg havde tænkt på, men kan godt se at det hurtigt løber op i samme penge, og måske er lidt for nørdet, ift. noget som koster det samme og bare virker, såsom ShieldTV. Så foreløbigt dropper vi dén tanke og kigger videre på enten gammel pc eller Shield, tror jeg :)
EDIT: hov forresten ... er også faldet over Roku. Er dét fedt??


Redigeret af jacobe - 06-Februar-2017 kl. 14:03
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

"Sirvival3", mange tak for dit lange og meget informative svar! Jeg bliver mere og mere nysgerrig omkring de nye løsninger og vil derfor kigge nærmere på ting som ShieldTV og AppleTV (vi ejer dig ikke et eneste Apple-produkt, så måske ikke så interessant?).

Er Rasperry PI med Kodi noget at kigge nærmere på også?

Jeg benytter selv Raspberry Pi 2 med Kodi og er godt tilfreds med den, men man skal blot være opmærksom på, at startudgiften ligger på den forkerte side af 1.000 kr. for en komplet løsning snarere end de 379 kr. som selve boardet koster.

Man kan få en startpakke til 599 kr. Hvis man ikke er tilfreds med hastigheden på det medfølgende MicroSD-kort skal man måske lægge 150 kr. ekstra for sådan et - eller købe stumperne enkeltvis så man selv kan vælge SD-kort.

Hertil kommer et Logitech K400 til 299 kr. som næsten er uundværligt, hvis man ikke vil rode med et kablet tastatur hver gang man skal foretage sig noget der er for besværligt med HDMI-CEC.

Skal man tilkoble eet eller flere 2.5" eksterne USB-drev skal man have en powered hub såsom ICY BOX IB-AC611 til ca. 250 kr.

Som sagt er jeg meget tilfreds med min egen RPi2, men man skal være forberedt på, at den bestemt ikke er noget fartmonster i forhold til en PC eller et utal af andre medieafspillere. Det hjælper lidt at købe en RPi3 i stedet for en RPi2 og så ellers benytte det hurtigste MicroSD-kort man kan finde, men det bliver aldrig det samme som en HTPC.

Nogle af de store fordele ved en RPi med OpenELEC (Kodi) er dog:

- Bedre HDMI-CEC understøttelse end på de fleste andre bokse.
- Perfekt understøttelse af diverse frame rates.
- Et strømforbrug som er så lavt (2W?), at man kan lade den stå tændt 24/7 uden at tænke nærmere over det.
- Understøttelse af en bred vifte af video- og audio-formater.


Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

"Sirvival3", mange tak for dit lange og meget informative svar! Jeg bliver mere og mere nysgerrig omkring de nye løsninger og vil derfor kigge nærmere på ting som ShieldTV og AppleTV (vi ejer dig ikke et eneste Apple-produkt, så måske ikke så interessant?).

Er Rasperry PI med Kodi noget at kigge nærmere på også?
men der er ingen netflix app. så ingen 5.1 lyd til din hjemmebio
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2017 kl. 07:59
Pi kan også være interessant .

Hvis du har mod på at lege lidt kan den lille Pi også komme til at køre som en rigtig fin htpc.

Pris og strømforbrug er jo også lavt på den.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 21:52
"Sirvival3", mange tak for dit lange og meget informative svar! Jeg bliver mere og mere nysgerrig omkring de nye løsninger og vil derfor kigge nærmere på ting som ShieldTV og AppleTV (vi ejer dig ikke et eneste Apple-produkt, så måske ikke så interessant?).

Er Rasperry PI med Kodi noget at kigge nærmere på også?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 20:17
Medmindre du også vil optage tv på htpc'en, viderestreame tv, samt se bluray (som du skriver du vil på sigt). I så fald skal du nok have fat i en "rigtig" htpc.

Når det er sagt, så er almineligt tv i min verden nedadgående, og vi optager stort set aldrig noget på tv, da vi kun ser enkelte ting live og ellers bruger streamingtjenester som netflix og dr.dk.

I forhold til bluray, så skal man være mere end almindelig glad for at stå med den lille blå kassette i hånden for ikke at kunne se fordelen ved at rippe filmen og lægge den på en NAS. Det forsinker naturligvis processen lidt fra man har købt filmen, da den skal rippes først, men de 15-20 minutter overlever man nok.

Når man kigger på strømforbrug og støj, så vil Nvidea Shield og APTV4 slå din htpc med flere længder (penge at spare over tid), så hvis du ikke har brug for at optage tv eller se blueray direkte på boksen, så vil jeg nok bakke op om løsningen med et decideret mediecenter.

Blueray fungerer fint via Power DVD (Windows) og Netflix virker fint via Windows app'en og til dels via en browser. Men hvis drømmen er at have én frontend, hvorfra man kan navigere ud i alle sine medier, så kan man godt nok i Kodi linke til førnævnte som eksterne programmer, men oplevelsen af, at det er en fælles samlet frontend er ikke helt gældende, da styringsmekanismerne simpelthen er for forskellige. Når det er sagt, så er Kodi et fantastisk program med utroligt mange muligheder ikke mindst grundet det store udvalg af addons (en slags apps).

Vi har herhjemme en htpc som også fungerer som medieserver. Vi er som sådan ikke plaget af støjgener eller voldsom høj elregning. Alle film, serier og musik rippes og lægges på computerens 6gb harddiske. Vi har en HD-homerun og maskinen kan optage tv og viderestreame tv og optagelser til husets iPads. Vi bruger desuden Plex til at streame film til husets iPads, og så er den også central medieserver for vores Sonossystem.
Vi lader i dag htpc'en starte i Windows tablet tilstand, hvorfra man så kan vælge Kodi, Netflix, Power DVD (som vi aldrig bruger) mv. via "kakkelbordet".

Hvis jeg skulle starte i dag, så ville jeg dog kraftigt overveje en NAS med plads til minimum 4 harddiske og APTV4 og så undvære at kunne optage tv, kunne afspille bluray direkte og at kunne streame tv videre til iPads.

Omvendt, så har du jo pc'en stående, så kan det jo ikke skade at putte Windows/Linux og Kodi på den og så opleve de muligheder, som det giver. Men kast nu ikke for mange penge efter den i form af nyt grafikkort, programmet Power DVD osv., men start med at lege lidt med det.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 17:32
Som de andre foreslår, så vil du være meget bedre tjent, med en medieafspiller, hvor Nvidia Shield eller en APTV 4, hvis du er æblemand, er kongerne...

Lavt strømforbrug, ingen støj og super hurtige.


Redigeret af Supergris - 05-Februar-2017 kl. 17:33
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6975
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 13:21
For prisen af en grafikkort er du jo næsten henne i f.eks appleTV 4

Fordelen ved de små bokse er ingen larm lavt strømforbrug og som regl ok betjening
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Hvorfor ikke købe en af de billige medieafspillere og bruge dem.

Glemte at svare denne - jamen nok fordi jeg ikke rigtigt har fulgt med på området, og nu har jeg jo den gamle PC stående, så hvis den kan bruges til noget, så ... Smile
Men du og andre må skam hellere end gerne komme med forslag, hvis prisniveauet for den slags er på linie med et nyt grafikkort til den gamle PC!

jamen inde for grafikkort pris, har vi nvidia shield tv og apple tv. Shield tv kører jeg selv med. Da den æder alle formater og 24p
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Hvorfor ikke købe en af de billige medieafspillere og bruge dem.

Glemte at svare denne - jamen nok fordi jeg ikke rigtigt har fulgt med på området, og nu har jeg jo den gamle PC stående, så hvis den kan bruges til noget, så ... Smile
Men du og andre må skam hellere end gerne komme med forslag, hvis prisniveauet for den slags er på linie med et nyt grafikkort til den gamle PC!


Redigeret af jacobe - 05-Februar-2017 kl. 12:17
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Februar-2017 kl. 12:06
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

formoder du har hdmi ud på PC

Ja og nej - der faktisk DVI på grafikkortet (som jeg burde skifte ud, dat blæseren som sagt larmer), men ikke bundkortet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu