recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 15/15 Fiber vs 100/35 Adsl
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

15/15 Fiber vs 100/35 Adsl

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Der er altså sket en hel del på ADSL/VDSL de sidste par år, så hvis du kunne få 17/1 den gang, er 25/2 nok ikke helt skævt.

At kalde dét en hel del er vel lige voldsomt nok ;-)
Tjoh, jeg er enig i, at 25/2 ikke er det helt store, men det er trods alt en forøgelse på ca. 47%/100% ift tidligere Big smile


Jeg tjekkede lige op på det og faktisk måler/lover Dansk Net ikke mere end 15/1 til min adresse. Kviknet er lidt mere optimistiske og tilbyder 16/1. Så TDC/YouSee har vel så nok set det fornuftige i ikke at satse på kobber i mit område med fiber til boligforening og uddannelsesinstitutioner i området? 

Jeg var ikke klar over at DSL blev solgt sådan i dag. Den gang jeg havde det betalte jeg først for en 50 Mbit/s forbindelse og nedgraderede til en 25 mbit/s til de reelt 17 Mbit/s

...Thank God for fiber og 60 kr. Parknet! Hug


Redigeret af TBC1 - 07-Februar-2017 kl. 16:22
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 16:56
Nej en hastighed er ikke bare en hastighed. Jo når du downloader en fil. Men selve oplevelsen på nettet og gamer osv. Der er latency det laveste på en fiber. En fiber har ikke udsving i hastighed, du deler nemlig ikke nettet med andre som du gør på feks kobberen.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 17:09
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Nej en hastighed er ikke bare en hastighed. Jo når du downloader en fil. Men selve oplevelsen på nettet og gamer osv. Der er latency det laveste på en fiber. En fiber har ikke udsving i hastighed, du deler nemlig ikke nettet med andre som du gør på feks kobberen.
Vi er enige i det du skriver om latency, men der er nu ikke dens store forskel på fiber og ADSL mht deling af nettet.
Forbindelsen går fra en selv til nærmeste forbindelsespunkt, hvor det så deler forbindelsen med et antal andre brugere.
Forskellen er så at fiberforbindelsen løber noget længere, inden samlingen sker, men den deler stadig resten af vejen ud på internettet.


Redigeret af quarkir - 07-Februar-2017 kl. 17:09
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 17:37
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

En fiber har ikke udsving i hastighed, du deler nemlig ikke nettet med andre som du gør på feks kobberen.


Jo, det er fuldstændigt det samme.
Og præcist med Bredbånd Nord, som kører CGN, er det mere "deling" end med en DSL linje med offentlige ip adresser.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 19:09
Det er deling af ip adresser det har intet med at internetforbindelsen bliver delt og har intet med den latency der er på fiberen. Du kan bare købe dig ud af det og få en statisk ip adresse.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er deling af ip adresser det har intet med at internetforbindelsen bliver delt og har intet med den latency der er på fiberen. Du kan bare købe dig ud af det og få en statisk ip adresse.
Hvis vi skal være lidt pedantiske, er der faktisk, nemlig CGN routeren, som ikke passeres ved offentlige IP adresser.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af xzioN xzioN skrev:

Det er deling af ip adresser det har intet med at internetforbindelsen bliver delt og har intet med den latency der er på fiberen.


Når de kører med CGN, så har de en række routere, der laver NAT til at sidde, forbindelsen gennem disse routere er flaskehalsen.

Hvordan mener du at en DSL forbindelse er "delt"?

Klaus


Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mrjocs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 19-Marts-2016
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mrjocs Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2017 kl. 23:24
Til trådstarter.

Jeg skal forsøge at gøre det så let forståeligt til en privat person.

1. Gå efter meste for pengene!

2. Du som privat person vil ikke kunne mærke forskel fra fiber til kobber. Den nærmeste central og videre ud i nettet er det alligevel til fiber, såe. 

Ja, man vil kunne snakke dig helt i søvne hvorfor du som privat person vil kunne mærke forskel, men dette har ingen relevans for dig. 

Ping tider er heller ikke det store problem, kobber ikke nødvendigvis meget langsommere end fiber, (elektronerne i kablet har næsten lysets hastighed). DSL modemet tager lidt og forvent ca mellem 5-10 ms til dit første hop på nettet. 

Dette er helt fint til streaming og normal husbehov.






mvh
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 09:15
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Kunderne er for nærige til at ville betale for at få lagt fiber ind.

Langt størstedelen af fibers succes er fordi elselskaberne brugte af midler der skulle bruges til at forbedre elnettet til,at udrulle fiber.
Det var såmænd helt ude over kanten af lovgivningen, og mange af dem er helt holdt op med at drive nettet, fordi de ikke kunne tjene penge på det.
Alle teleselskaber vil gerne tilbyde fiber, hvis kunderne vil betale for det, men med så meget andet, må det intet koste, hverken i etablering, eller drift - hvilket denne tråd også beviser, idet den handler om at kunne få højere hastighed til samme pris.
Teleselskaberne kører en forretning der skal give overskud, derfor hælder de ikke ukritisk fiber i jorden ud til alle landets kunder. Det er simpelthen for dårlig en forretning i forhold til det de kan levere på eksisterende kobber.

Klaus

Hej
Det ladet til at du ikke bor i Storkøbenhavn.

Her er i det tættest befolkede område i landet er der ikke mulighed for at få fiber, med mindre man bor i en større boligforening der går sammen om fiber.

Bor du i et villakvarter er du overladt til TDC's nåde, som efter at Dong Energy fik lov at sælge sit fibernet til netop TDC, sidder på 3 ud af 4 teknologier.
  1. Fiber (TDC) - sælger de ikke til private, jeg har i Bagsværd heller ikkemulighed for at tilkøbe, selvom jeg f.eks. gerne ville give 10k for at få det lagt ind.
  2. ADSL (TDC) - Jeg kan vel få 10mbit - så det kan ikke bruges til noget
  3. Coax (TDC). Her har jeg valgt at få en 100mbit forbindelse, da jeg i forvejen har kabeltv. Efter at der ikke længere er krav om at kabeltv for at have coax internet, overvejer jeg kraftigt at opsige min mellempakke, da flere og flere af det sport jeg gerne vil se ryger ud på kanaler jeg ikke har i min pakke. Hastighedsmæssigt, og kvalitetsmæssigt er coax ganske fint. Og prisen er også blevet fint, efter vi har fået det indover en bruttolønsordning. Men jeg ville gerne have lidt konkurrence til Yousee, som har en overskudsgrad på 30%
  4. 4G - her er der så konkurrence, og hastigheder der er højere end ADSL. Men kvaliteten er ikke tilfredsstillende, og det er for dyrt pga. manglende flatrate.
I vores område er TDC ikke motiveret til at tilbyde fiber, da de ejer to andre (ældre) teknologier som de kan tjene penge på, og har et defacto monopol på kabelbårent netværk i landets største og tættest befolkede område.

Det samme skete dengang Cibercity m.fl. kom frem og tilbød ADSL. Der brugte TDC en masse reklamepenge på at sælge danskerne ISDN forbindelser, og fortalte at det var godt nok.

Jeg bliver tit meget misundelig på dem der har fiber.  Jeg klarer mig fint pt. med de 100mbit over coax, men fiberen giver flere muligheder.
Og så skal det siges at jeg selv havde fiber for 21 år siden da jeg boede på kollegium. Vi var en masse frivillige der gravede fiberkabler ned til DTU, samt trak netværkskabler ud til alle værelser og havde fiberforbindelse mellem de to boligblokke.
Dengang kunne man så også iagttage at der i Sverige var en stor udbredelse af fiber - det var i hvert fald fra svenske sites man kunne hente med størst båndbredde.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 09:46
@ noerden.
Jeg vil håbe at i får fiber.
Her idet Nordvestjyske har vi masser af fiber,men til gengæld har vi igen mobildækning.Cry
Men man kan vel ikke forlange alt Wink
Mvh.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 11:02
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Det ladet til at du ikke bor i Storkøbenhavn.


Korrekt, jeg bor et sted ude i en lille udsted i det mørke Jylland - hvor jeg for øvrigt kan få fiber, hvis jeg vil, men pt har en 40/10 DSL linje.

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


Her er i det tættest befolkede område i landet er der ikke mulighed for at få fiber, med mindre man bor i en større boligforening der går sammen om fiber.


Eller et villakvarter, hvor man går sammen....

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


Fiber (TDC) - sælger de ikke til private, jeg har i Bagsværd heller ikkemulighed for at tilkøbe, selvom jeg f.eks. gerne ville give 10k for at få det lagt ind.


Men 10k rækker kun som en skrædder i helvede, er der ikke andre der vil med, koster det minimum det tidobbelte at få det langt ind

Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:


I vores område er TDC ikke motiveret til at tilbyde fiber, da de ejer to andre (ældre) teknologier som de kan tjene penge på, og har et defacto monopol på kabelbårent netværk i landets største og tættest befolkede område.


Og da den ene teknologi dækker langt de fleste i forvejen, kan det ikke betale sig at skifte den ud. Selvfølgelig er det et spørgsmål om økonomi.
Stem dørklokker, få alle huse i hele kvarteret til at ville købe fiber, så er der chance for at i kan få det. Men så længe at der ikke er nogen der vil betale omkostningerne for at lægge fiberen ud, kommer der ikke nogen.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 08-Februar-2017 kl. 11:02
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
peterhp Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 05-November-2014
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér peterhp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 11:29
Til noeden i Bagsværd:

Så er det altså heller ikke værre i det gamle DONG-område. Faktisk er vi ganske godt stillet, idet TDC er forpligtet til at give andre udbydere adgang til deres fiber-net. Hvis der er fiber i vejen (under 10m fra dit hus), skal TDC faktisk grave den ind til huset, selvom du vælger en anden udbyder.

Prøv at se, hvad Gigabit eller Hiper tilbyder på din adresse.



Redigeret af peterhp - 08-Februar-2017 kl. 11:29
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu