recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er mit spritnye LG OLED dødt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er mit spritnye LG OLED dødt?

 Besvar Besvar Side  <1 20212223>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bliver nødt til at vælge enten det ene eller det andet. Reklamation eller Fortrydelse. Man kan ikke kombinere de to.


Jeg er ikke som sådan uenig. Problemet er at reklamation pr automatik åbner op for en mulighed for at afhjælpe på anden vis end der er hensigtsmæssig og iøvrigt fornuftigt i lige netop denne sag. 
Og jeg mener seriøst ikke det er et valg forhandleren kan/bør kunne vælge. Der bør kun være en mulighed, og det er en omlevering/ombytning. 
Reparation kan i værste fald (bemærk, værste fald) ende ud i et scenarie, hvor du som kunde ikke aner, hvornår du ser TVét igen. Selv mere end to uger i værst tænkelige tilfælde. Og det er bestemt ikke i orden, efter min vurdering. Jeg ved godt, jeg har intet jeg kan dokumentere det med, andet end almen sund fornuft. 

At det så rent praktisk vil være en reklamation, fordi man som kunde jo ligesom er nødt til at gøre forhandleren opmærksom på det, det mener jeg som sådan ikke ændre ret meget. Produktet er leveret defekt/mangelfuldt. 

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Vælger du derimod at benytte returretten, så indikerer du at du gerne vil ophæve købet, men så hænger du selv på fragtregningen. Jeg tvivler på at man kan returnere/ophæve købet unden samtidig at acceptere fragtregningen, uanset om TVet så var DOA.


Det strider mod min fornuft at bruge fortrydelse omkring et defekt produkt. I min lille logiske verden, der giver det sig selv, at når produktet er defekt og slet ikke virker, så er der helt naturligt heller ingen der ønsker det.  Derfor har jeg umådelig svært ved at begynde bruge et begreb, som alene ud fra begrebets betydning stiller nogle betingelser. fx at man skal levere det i væsentlig samme stand, og at det skal kunne gensælges.. Det er komplet galemathias at snakke om returnering i samme stand og gensalg, når der er tale om et produkt der ikke virker. 
Her må fornuften have højere indflydelse end selve begrebet!

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Stridens kerne er dog ikke hvem der bærer fragtregningen, den er om man i det hele taget har ret til at benytte returretten, hvis skidtet går i stykker mens man afprøver det. Det er der åbenbart nogen der mener man ikke kan og det må de for min skyld blive ved med at mene. Tror ikke 20 sider mere kan overbevise dem om noget andet alligevel.

Nej du har sandsynligvis ret. Jeg tror dog alligevel godt at de fleste kan se det, inkl Elgiganten selv. Og som Henrik B skriver lige før, så har de åbenbart allerede taget stilling til sådanne tilfælde. De ombytter. 
Trådstarterens TV og forsøg på reparation af dette, må så være en fejl fra Elgigantens side. Det kan accepteres, da ingen er fejlfri.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 18:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bliver nødt til at vælge enten det ene eller det andet. Reklamation eller Fortrydelse. Man kan ikke kombinere de to.


Jeg er ikke som sådan uenig. Problemet er at reklamation pr automatik åbner op for en mulighed for at afhjælpe på anden vis end der er hensigtsmæssig og iøvrigt fornuftigt i lige netop denne sag. 
Og jeg mener seriøst ikke det er et valg forhandleren kan/bør kunne vælge.



Ja, netop, DU mener og forsøger at kigge i lovene og blande dem sammen, for at få dem til at passe med DIN mening.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 19:37
Det er da heldigvis gået i den rigtige retning.
Kandersen startede med at udtrykke sig som om at lovgivningen var som han sagde, til at han nu er blevet klogere, og må udtrykke sig efter hvordan han synes lovgivningen burde være.
Det tog ellers sin tid at få ham på rette spor.

Tak for debatten..
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 23:45
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det er da heldigvis gået i den rigtige retning.
Kandersen startede med at udtrykke sig som om at lovgivningen var som han sagde, til at han nu er blevet klogere, og må udtrykke sig efter hvordan han synes lovgivningen burde være.
Det tog ellers sin tid at få ham på rette spor.

Tak for debatten..

Nej det startede Kandersen ikke med. Faktisk var du selv en af de første.. Så nu er du åbenbart igen igang med at lange andre, for noget du selv præstere. 

Der var nogen før ham der mente, at trådstarter ikke kunne levere produktet tilbage, fordi det ikke længere var i væsentlig samme stand, og at han iøvrigt selv skulle betale for det osv osv..
Disse nogen, var bla. dig selv, fuldstændig uden henvisning til noget som helst andet end hvad DU synes lovgivningen burde være, (hint dit eget indlæg jeg linkede til tidligere i dag). På det tidspunkt var Kandersen slet ikke blandet ind i debatten, udover at Lunddal mente der var gået Kandersen i debatten.. Men derefter gik der Kandersen i det. Kandersen, som i øvrig ikke er rettet noget som helst ind i nærheden at den retning hvad du tror.
Jeg mener det er forkasteligt, at nogen seriøst kan sidde og skrive, at en forbruger ikke kan returnere et produkt der er defekt, fordi det derved ikke er i samme stand og ´derfor ikke kan gensælges. Magen til idiotisk sludder skal man dælme lede længe efter. Jeg kunne godt mistænke at i derved fik trådstarter på andre og helt forkerte tanker.

Og så tvivler jeg kraftigt på, at forhandler har en RET til at afhjælpe en mangel ved reparation på et produkt der er så nyt. Nej jeg kan ikke finde nogen dokumentation for det. Men jeg kan heller ikke finde, at han ligefrem har en RET til det, i en situation som det den her debat handler om, medmindre den skal behandles som en reklamation, som derved giver forhandler mulighed for at afhjælpe med reparation. Så på den led er der kun en vej, og det er at spørge forbrugerrådet. Jeg afviser ikke at en forhandler kan have det. Jeg har kendskab nok til lovgívningen til at måtte erkende, at den ikke altid er lige logisk. Så det ville ikke overraske. Men der er absolut intet fornuft der taler for det i pågældende situation, hvilket sandsynligvis også er derfor, at Elgigantens normale procedure er som den er. 

Den her debat lukker, fordi Henrik B bla har gjort os opmærksom på, at Elgiganten allerede har taget hånd om sådan en situation, og netop anviser kunder, at de returnere produkterne. At det ikke er det der skete i trådstarters sag, det må så skyldes en fejl fra Elgigantens side.

Men hvis du insistere, så må du gerne tro, at du har rettet Kandersen noget som helst ind. Det har Kandersen det helt fint med LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2017 kl. 23:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Man bliver nødt til at vælge enten det ene eller det andet. Reklamation eller Fortrydelse. Man kan ikke kombinere de to.


Jeg er ikke som sådan uenig. Problemet er at reklamation pr automatik åbner op for en mulighed for at afhjælpe på anden vis end der er hensigtsmæssig og iøvrigt fornuftigt i lige netop denne sag. 
Og jeg mener seriøst ikke det er et valg forhandleren kan/bør kunne vælge.



Ja, netop, DU mener og forsøger at kigge i lovene og blande dem sammen, for at få dem til at passe med DIN mening.


Klaus

Klaus, du var en af dem der sang med på sangen om, at han ikke kunne returnere, fordi TVét ikke er i samme stand, og at han selv skulle betale. 
Hvilken del er det lige du henviser til med det, fortrydelsesretten, korrekt? 
Har du set trådstarter skrive noget som helst om at fortryde? Nej vel..

Hvem er det lige der roder hvad sammen?

Jeg har forholdt mig til situationen og til reklamationsretten, reklamationsretten der altid i sådan et tilfælde vil dømme TVét som havde været defekt fra leveringstidspunktet (dag 0). Ergo har trådstarter fået leveret et fejlbehæftet/mangelfuldt produktet. Det i sig selv bør være nok til at returnere det.

Hvad hvis det havde været et helt forkert TV han havde fået leveret? Skulle det så også "repareres"? Rent principielt er der ingen forskel.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 07:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:


Jeg har forholdt mig til situationen og til reklamationsretten, reklamationsretten der altid i sådan et tilfælde vil dømme TVét som havde været defekt fra leveringstidspunktet (dag 0).


Reklamationsretten - okay, det er ikke lige sådan jeg har forstået dine indlæg de sidste 15 sider.
Jeg læser mest om returret og formodningsregel i det du har skrevet......


Klaus

Redigeret af KlausDM - 17-Februar-2017 kl. 07:48
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er klar over at dit problem i første omgang er løst.

Men jeg er imponeret over hvordan folk laver deres egne regler hvad returret og reklamationsret angår.

Han kan ikke ifølge returretten levere dette fjernsyn tilbage.
Ved returret gælder (for Elgiganten og onlinekøb generelt)
(taget fra elgigantens hjemmeside: Forudsætningen er, at du har kvitteringen, at varen er komplet, og at varen er i samme stand som da du modtog den.)
Fjernsynet er defekt, altså ikke i samme stand.


Mja.. Er det nu også helt korrekt? 
Der findes et begreb der hedder en formodningsregl. I bund og grund går den ud på, at en fejl som er opstået inde for det første halve år, betragtes som have værende tilstede fra start. Ergo kan han aflevere TVét i præcis samme stand som han har modtaget i det. Defekt eller ej, så er det samme stand.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=75F669158F7A4BA08F43FEC24A6F23B5


Kandersen, DU har fra dit første indlæg snakket fortrydelsesret, og blandet formodningsreglen ind i det..

Vi har prøvet at få dig til at forstå at man som udgangspunkt ikke kan sende et defekt produkt tilbage på fortrydelsesretten lige siden du deltog i debatten.
I forhold til denne specifikke sag, så har jeg personligt selv skrevet fra første indlæg at Elgiganten helt sikkert ville tage det retur, men at man bare ikke kan stille krav om det hos alle forhandlere..

Redigeret af Blank - 17-Februar-2017 kl. 10:43
BaaaaaH
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Funktioner Funktioner   Tak (2) Tak(2)   Citér Søren Ingemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 10:12

Den her case handler om reklamation. Intet andet.

Når der er tale om en fabrikations- eller materialefejl, så skal sælger inden for rimelig tid udbedre fejlen, enten ved at reparere eller ombytte varen. Men det er til en hver tid sælgers beslutning, hvilken af disse to der vælges.

Som andre også påpeger, så har formodningsreglen intet med hverken returret eller fortrydelsesret at gøre. Selv ikke 22 sider med alenlange indlæg af overvejende lommefilosofisk og amatørjuridisk karakter ændrer herpå.

Man prøver med andre ord på at italesætte en ikke-eksisterende retstilstand, så den bekvemt passer ind i egne værdier og holdninger.

Men tak for god underholdning - jeg håber at de (meget) ivrige indlægsholder er på vinterferie, ellers er der godt nok gået meget produktiv tid tabt for deres arbejdsgivere.

Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 12:48
slet

Redigeret af FNørd - 17-Februar-2017 kl. 12:50
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FNørd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 12:49
Citér Der var teknikerbesøg i dag, men han kunne ikke fikse det. Han mente, at det var panelet der var røget.

Og så undrede han sig over, hvorfor jeg ikke fik det ombyttet til at starte med.

Så det undrer jeg mig også over nu. Men jeg har været i kontakt med Elgiganten igen, som nu vil kontakte mig igen indenfor 24 timer (det tror jeg på, når jeg hører fra dem).

Min fornemmelse er, at de to supportere jeg indtil videre har talt med, ikke er afdelingens mest erfarne folk. De virkede ærligt talt lidt fortabte, da jeg fortalte om et dødt tv.


Hej igen

Fik ikke lige citatet med i første omgang.

Har du haft fat i Elgiganten og hvad siger de?

Mvh FNørd

Redigeret af FNørd - 17-Februar-2017 kl. 12:49
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10303
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

jeg håber at de (meget) ivrige indlægsholder er på vinterferie, ellers er der godt nok gået meget produktiv tid tabt for deres arbejdsgivere.


Arbejdsgivere??? De ivrige debattører kan vel ikke have et arbejde?LOL

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2017 kl. 14:27
Fint indlæg Søren.

Denne tråd er kørt for langt ud.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 20212223>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu