recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hue og LK Korrespondance problemer!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hue og LK Korrespondance problemer!

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hue og LK Korrespondance problemer!
    Sendt: 19-April-2017 kl. 17:33
Jeg skrev, at man KAN programmere dimmer switchen til dette. 

Og jo det er automatik, for mig, når du kan styre flere ting ved hjælp af en knap. I realiteten er det jo ligegyldigt om det er en knap eller en event. Event (gentagende) er kun brugbart, så længe du har samme mønster. Knappen kunne også være, at din mobil melder sig til lokalnettet, når du kommer hjem. Det er stadigvæk hændelses-styringen der gør det til automatik. (for mig altså).

Men ja - vi behøver ikke være enige om begrebet automatik Wink

Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 17:19
Kim, jeg tror vi 2 har 2 forskellige definitioner for automatik.

At vælge er scenarie via knap, vil jeg ikke kalde automatik, da du stadig skal trykke på knappen.

At noget lys tænder på et bestemt tidspunkt er automatik ja, men hvis lyser ikke tager højde for om i er hjemme, eller årstid gør bare den automatik til en simpel ubrugelig timer.

Men bevares kan de funktioner være rare at have.
BaaaaaH
Til top
trikker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér trikker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 16:39
Der skal bruges et tryk magen til de andre, og så et kiprelæ til at ligge i underlaget, evt. i lampeudtaget.

https://www.greenline.dk/k/elartikler/tavlemateriel/kiprelae-og-kontaktor/p/kiprelae-for-dase
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-fuga-1-polet-afbryder
https://www.greenline.dk/k/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-afbryder/p/lk-opus-66-bladfjeder

Er desværre ikke god til at lave klikbare links.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Jeg er ikke uenig.
Men jeg tvivler bare på at der er særlig mange som bruger det fulde potentiale, da det er for dyrt.


Jeg bruger/brugte det, (pt er det manuelt på en IHC installation). 
Jeg brugte både app, switches og scenarier og events. Det er super lækkert, når man altså har sådan et nogenlunde fast leve rythme/vaner. Fx havde jeg belysningen i stuen til at skifte farve og styrke på bestemte tider og aftenen, fordi vi alligevel sad og så TV. 
Dimmer switchene er bestemt ikke kønne. Men de bruges jo også kun til manuelt brug. Fx satte jeg en op ved døren ind til soveværelset, så når vi som de sidste gik i seng, så slukkede jeg alt lyset derfra, på een gang. Det var hurtigere end at skulle hive min mobil frem, starte app og så gøre det den vej. 
Ungerne fik en dimmer switch ind på værelserne som de kunne vælge at bruge eller lade være. Det var mest af alt for at komme væk fra vanen med at slukke på de gamle kontakter. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det tætteste vi kommer er nok folk der sætter dimmerswitches op, eller hue pir.
Men at have en dimmer switch ved siden af sin alm. Afbryder ser forfærdeligt ud, Og dimmer switch er ikke for køn i forvejen. (Min mening)
Og der er stadig ikke noget af det der giver dig nogen reel automatik.
Så kan man tilføje Apple homekit, det giver lidt..


Dimmer switches kan også bruges til at vælge forskellige scenarier, som du har lavet på forhånd i din app/bridge. 
Så jo, der er massere af automatik i det, synes jeg. Men ja, de er fælt grimme! Og derfor skal/bør man også kun bruge dem som alternativer. 

Men ideen med at slukke for strømmen til Hue, der knækker min film dog.. Det kan jeg ikke se nogen som helst fidus i.. 
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 14:48
Jeg er ikke uenig.
Men jeg tvivler bare på at der er særlig mange som bruger det fulde potentiale, da det er for dyrt.

Det tætteste vi kommer er nok folk der sætter dimmerswitches op, eller hue pir.
Men at have en dimmer switch ved siden af sin alm. Afbryder ser forfærdeligt ud, Og dimmer switch er ikke for køn i forvejen. (Min mening)
Og der er stadig ikke noget af det der giver dig nogen reel automatik.
Så kan man tilføje Apple homekit, det giver lidt..
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Der er da heller ikke meget automatik i at sætte 3 ekstra hue dimmer op?


Nej, det er alternativet til de almindelige kontakter, netop så man ikke slukker helt, så du fx ikke kan styre lyset fra en app efterfølgende. Eller hvis du har sat nogle events op, så virker det heller ikke.. Eller sensorer, for den sags skyld.

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Og jeg tvivler i det hele taget på at mange køber hue for automatikens skyld, men at de ønsker at kunne styre fra en app (hvilket ikke har noget som helst med automatik at gøre)

Det giver da slet ikke mening så, eller så forstår jeg ikke hvad du mener.

Hvis du vil styre noget fra en app, så er det jo netop for at have appén et andet sted end kontakterne. Men i det pågældende tilfælde vil trådstarter jo beholde kontakterne. Problemet er bare, at de kontakter han vil beholde, dem vil han bruge til at slukke for Hue, (pga standby-strøm), så han efterfølgende ikke kan styre lyset overhovedet.. Heller ikke fra en app. 

Det er da rimelig fjollet at:
1. Først skal tænde lyset manuelt på en fast kontakt (eller flere når det er koorespondance).
2. Skal åbne en app, på en mobil enhed, for at derefter kunne indstille lyset til det som man nu engang ønsker.  

Hvad hulen skal man så med Philipe Hue?

Men igen - Det er nok bare mig!
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 14:13
Der er da heller ikke meget automatik i at sætte 3 ekstra hue dimmer op?
Og jeg tvivler i det hele taget på at mange køber hue for automatikens skyld, men at de ønsker at kunne styre fra en app (hvilket ikke har noget som helst med automatik at gøre)
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 14:00
Hvis du bare skal tænde/slukke, så ja, så kan det fungere sådan. Altså bortset fra du er tvunget til at beholde dig gamle vane med, at du skal bevæge dig hen til kontakterne. 

Men set i relation til automatisk styring, som Hue faktisk er lavet for, så giver det slet ingen mening.

Men det er bare min mening om det. Og gælder i øvrig helt generelt. Automatisering i slukket tilstand, det fungere ikke skide godt Wink
Til top
pandaym Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pandaym Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 13:47
Jeg synes egentligt det giver fin mening, det er sådan vi har brugt alt vores hue indtil nu. Altså at man kan benytte sine fuga kontakter helt som normalt, men har lidt ekstra funktionalitet som farveskift/dæmpning osv man så herefter kan gøre med appen, hvis man ikke bare ønsker at tænde det på fuld styrke.

Det var min opfattelse at set var sådan de fleste brugte det?

Det fungerer også fint på denne måde på alle vores andre lys i huset, men lige den her med korrespondance er noget pis :/

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 13:41
Det giver altså ingen mening. 
I det øjeblik nogen har slukket på kontakten, så virker din Hue ikke alligevel, førend nogen tænder. 

Så skal du i stedet investere i 3 stk Hue Switch kontakter,  og klistre dem op ved siden af dine eksisterende. Derefter blokere du muligheden for at familien kan trykke på de gamle. 
I vores gamle hus, der havde vi Fuga kontakter. Og jeg satte fjedre i trykkene, netop for, at hvis nogen skulle finde på at slukke, så tænder de igen lige så snart de slipper kontakten.. På den måde lærer de også lyn hurtigt at komme ud af den vane med at slukke/tænde på den kontakt Wink

Men det løser ikke dit behov for at undgå standby-strøm. Hvis den er vigtig for dig, så bør du faktisk slet ikke have Hue eller lign produkter. Men så vidt jeg mindes, så er det vist yderst begrænset hvad de trækker i standby. Jeg ville være mere bekymret over Hue Bridgen og evt switch som den sidder til så. 
Til top
pandaym Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 28-December-2016
Status: Offline
Point: 18
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pandaym Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 13:04
Problemet er at jeg gerne vil kunne bruge kontakterne stadig til at tænde og slukke. Så den ikke står og trækker stand-by strøm på Hue.

Konen gider heller ikke bruge Hue desværre. Så ville gerne bare have at alle kontakterne virker helt som normal "korrespondance" hvor de kan tænde/slukke udtaget.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2017 kl. 11:09
Hvis du alligevel bruger Hue, så pil dæmperen helt fra og sæt en almindelig afbryder i. Du skal jo ikke bruge den alligevel.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu