recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Cloud Services
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilken service til backup af billeder?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken service til backup af billeder?

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Nok et nemt spørgsmål, men er det box eller Dropbox man skal vælge eller måske en tredje, når man skal have en sikker backup af Ca ti GB uerstattelige billeder.

Har ikke noget i mod at betale, hvis bare det er en fornuftig udbyder.


Uerstattelige billeder? Så skal du bruge tommelfingerreglen, som sig er du mindst skal have tre kopier.

1. Gem billeder på din computer - det har du sikkert allerede
2. Lav en backup på en USB-stick, og denne kopi giver du til naboen, et familiemedlem eller en god kammerat, der opbevarer den sikkert
3. Vælg en online backup løsning. Jeg kan anbefale Backblaze, som er let at bruge og ganske billig - specielt hvis man har rigtig mange GB der skal gemmes. Crashplan kan også anbefales.

Den udvidede version er, at du lader en god kammeraer lave en kopi af billederne, som placeres på han computer, og så skal han selvfølgelig også benytte online backup. Dermed har du nu pludselig 5 kopier af dine filer. (det er den strategi jeg benytter for svigermor, da svigermor myrder mig, hvis hendes billeder "bliver væk")
Til top
brafi Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 103
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brafi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 20:31
Hvad med en 50 GB gratis konto hos mega.co.nz?

Hvis du lader være med at lave sync, men kun uploader når du har nyt at tilføje, så kan de fleste nøjes med en enkelt version af filerne...

Alternativt finde et program som kan lave versioner af filerne, og synce med mega. Eks. Duplicati, som er gratis. Ved at benytte dette program, kan du benytte en masse forskellige fil-tjenester, uden at skulle tænke på versioner af filerne... :-)
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:52
Og så det sidste halvdumme spørgsmål inden jeg slipper jeres svar fri igen: Kunne man nøjes med fx en box-konto og en onedrive konto og så  selv sørge for at synkronisere disse mapper med de nye filer?

For kan se, at jeg har en 50 gb Box konto og en 1 tb onedrivekonto. 


Redigeret af aerik - 26-April-2017 kl. 19:54
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:41
er "desværre" slet ikke i apples økosystem mere.

Synes nu ikk ejeg oplever onedrive som langsomt, har mine dokumentmapper der med i alt 18 gb., og har aldrig tænkt over det skulle være sløvt. 

Men, for der er jo et men, hvis nu filerne i min onedrive mappe på computeren skulle blive angrebet, hvordan står det så til med billederne. Det er vel stadig kun en enkelt backup, som er blevet ødelagt helt så. Forstået sådan, at jeg vel skal have andre eksterne backups?
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:37
Her er mine erfaringer på området.
Jeg har ca 100gb billeder.

- Egen NAS (Synology) med backup til kollega som også havde en NAS. Hans tog så backup til min nas. Så vi begge havde en kopi uden for huset. Rigtig fin løsning. Men hvis du vil have adgang 24-7 så skal du brænde en del strøm af.

- Google photos. Det blev et nej tak her fra. Skal ikke have hele mit liv til at ligge hos en tjeneste der lever af at sælge reklamer. Plus jeg syntes google + er temmelig rodet.

- OneDrive gennem Office 365... Måske en ok løsning hvis man er single. Men når man som jeg skulle dele med ens kone så var det noget rod. Deres apps til billeder er vanvittig langsom. Det er hele deres services faktisk. OneDrive syncronisere utrolig langsomt. Måske det er blevet bedre?

- I dag har jeg alt til at ligge ved Apple i iCloud hvor jeg har købt 250gb til 25kr om måneden. 
Det er alle pengene værd. Billeder, dokumenter, videoer. ALT er syncroniceret mellem alle mine Apple enheder. Men dette er kun en god løsning hvis du er inde i Apples økosystem.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:20
men hvordan er de her cloudservices i forhold til fx det nævnte ransomware?

Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 19:14
tak for alle jeres svar.

Bare lige fora tydeligtgøre hvad det skal bruges til: så er det bare eksternbackup som var det en overførsel til en ekstern  hdd. 
Ikke at jeg nødvendigvis skal fremvise i apps eller noget. bare så jeg har en ekstra ekstern backup af billederne af ungen osv.

Umiddelbart kan det da godt være, at jeg bare skal benytte mig af onedrive, da jeg har office, i al fald for et par år endnu inden min aftale udløber. men mener jeg stadig har mulighed for at arbejde legalt med studielicenser, og så er det jo en billig nok løsning.
Til top
thxtex Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 319
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thxtex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:56
Bruger Flickr. De giver 1TB plads gratis og man uploader original billederne. 
Til top
Flick Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flick Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:53
Google Photos har kun ubegrænset plads, hvis man kan leve med deres komprimering af billeder og videoer, den er værd at teste før man drager konklusioner dog.

Ellers har de 15 GB gratis plads uden komprimering..
Til top
astroturf Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Februar-2017
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér astroturf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 12:08
Google Photos har hvad du søger. +der er ubesgrænset lagerplads til fotos og video.

Der er også et program til PC der synkroniserer dine billeder til Google Photos:



Redigeret af astroturf - 26-April-2017 kl. 12:10
Dut
Til top
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 627
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Du skal sørge for at det er en rigtig Backup løsning du vælger og ikke bare et lagerplads i skyen, hvor du kan kopiere dine filer op.
 
Via mit forsikring selskab har jeg Keepit, hvor man for 300 kr om året har backup af 3 pc'er og ubegrændset plads.
 
Dette er en rigtig backup løsning, hvor der ligger flere versioner af filerne.


Hvis der ikke er en sync funktion involveret i backup løsningen, er det vel irellevant med flere forskellige versioner af filerne?

Når vi snakker udelukkende billedbackup, er det vel oftest sådan, at billederne backes op så snart de er taget. Så ser jeg ingen grund til versionering.


 
Selvfølgelig har du et program kørende på pc, der holder styr på hvilke filer der ændres. Disse bliver der så taget backup af.
 
Grunden til versionering er Ransomware. Hvis du får ransomware på din pc, så bliver alle dine billeder krypteret og hvis der sker en automatisk synkronisering ud i skyen uden versionering, så er du fucked.
 
Jeg har selv en kamerat der havde dette problem.


Der er ikke noget "selvfølgeligt". Det kommer helt og holdent an på hvilken setup man har. Mange mennesker er i dag overgået til udelukkende at bruge deres mobil som kamera. Er dette tilfældet, er det blot at uploade de gamle billeder til den valgte service og efterfølgende lade mobilen automatisk backe up til selv samme service hver gang man har taget et billede eller video klip. Det kunne være Onedrive, Google, Dropbox etc.

I overstående tilfælde vil jeg ikke mene der er brug for computerprogram der laver versioneret backup.


Redigeret af Silentbob - 26-April-2017 kl. 10:32
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6626
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-April-2017 kl. 09:53
Jeg bruger selv Crashplan, og er oppe på at der ligger 400 GB i skyen nu.
Den første backup tager flere dage, og derefter bliver der lavet backup hvert kvarter af ændrede og nye filer. Sikkerheden er god, da filerne er krypteret med min egen nøgle inden de bliver uploadet.

Det koster 60 $ om året for 1 computer. 30 dages gratis prøve.

Der er apps til mobiler, så man har adgang til sine billeder i backup'en altid.

EDIT: der bliver gemt alle versioner af filerne, så de skulle være sikret mod ransomware.


Redigeret af Brixen - 26-April-2017 kl. 09:54
Venlig hilsen
KB
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu