recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke 4K afspillere er der derude, nu og på vej?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke 4K afspillere er der derude, nu og på vej?

 Besvar Besvar Side  <1 6789>
Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Der er alternativer til DV som HDR10+ som muligvis udkonkurere Dolby Vision, da det er et åbent format, modsat dolby licens format.

Det kunne være interessant om der var nogle af dem der er DV fortalere kunne ilustrere fordelene ved formatet, istedet for den blinde tilgang til at det skal man bare eje uden at vide hvorfor.
Det er så derfor at der laves Dolby Vision biografer, og ikke HDR10 biografer eller for den sags skyld HDR10+.
Det kan da vist ikke efterhånden da ikke komme bag på nogen om hvor forskellen ligger i mellem HDR10 og Dolby Vison. 

Alene det at HDR10 har en fast metadata, dvs. alle billeder/frames er ens korrigeret, modsat DV hvor hver eneste billede/frames kan korrigeres, prøv lige at forstille dig hvor meget der kan hentes i skygge og højlys individuelt på hver frames.Tongue 

Jeg er med på HDR10+ kan det samme, men er der overhoved noget TV på marked pt. der kan køre HDR10+, jeg er med på at der nogen der kan via en firmware opdatering. 

Findes der en 4K UHD afspiller der kan HDR10+? Kommer der nogle medier herunder BD og streamning? "amazone gør"

Både HDR og DV har været tilgængeligt via streamning, og de første BD UHD 4K skiver er udkommet med DV. 

Jeg forstår simpelhen ikke du kan skrive "HDR10+ som muligvis udkonkurrere Dolby Vision" hvor har du det fra, er det fordi du mener det er open source og ikke man skal betale licens til Dolby?

Jeg er ikke sikker, man har HDR10+ enlig ikke kun 10 bit color depth, hvor Dolby Vision har 12 bit color depth? og hvad med nits, syns jeg læste at der var nogle begrænsinger med HDR10+ på dette område?

Jeg tror at vi kommer til at se HDR+, men kun på Samsung TV og Amazone
 

Kan du ilustrere forskellene og henvise det til formatet, altså udelukke mastering og kalibrerings error, eller forskelle, og feks vise mig et digitalt video setup der rent faktisk håndtere 10 bit perfect, og evt viser mig at meta data fungere/ fortolkes og konverteres korekt.

Jeg er med på de tekniske aspekter i de forskellige HDR formater, men indtil videre har jeg kun set markedsføring og must have forbrugere der ikke kan leve uden, ingen objektive vurderinger og data til at suportere div HDR formater.

Har du et setup der tracker / kalibrere perfekt til HDR10 og DV så du evt kan ilustrere forskellene, og div UHD discs med begge formater.. Eller mener du at du kan streame UHD 12 bit uden nogen form for problemer/ degraderinger.?
Ingen delene, og det bliver mig for meget med det der der nørderi med perfekt mig her og der, korrekt eller ikke korrekt, heldigvis opfatter vi ikke farver og lys ens. 

Og jeg kan nu heller ikke se ind i fremtidenWink  

Jeg nyder bare mit setup vær gang jeg ser en film/ serie i HDR eller i Dolby Vision 

Alt omkring det med HDR formater er så nyt endnu, der skal nok komme nogle direkte visuelle fakta der vil vise nogle forskelle.  
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 14:01
Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 16:19
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?

Ja, det samme er min holdning.

Læste i øvrigt på AVFORUM, at et medlem havde testet HDR10 mod DV, og ingen forskel i billedet. Han mener samtidig, at DV først kommer til sin ret med 12 bit TV og 8K.

Hvor meget man skal lægge i det udsagn skal jeg ikke gøre mig klog på.  
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?

Ja, det samme er min holdning.

Læste i øvrigt på AVFORUM, at et medlem havde testet HDR10 mod DV, og ingen forskel i billedet. Han mener samtidig, at DV først kommer til sin ret med 12 bit TV og 8K.

Hvor meget man skal lægge i det udsagn skal jeg ikke gøre mig klog på.  
Det er jo sådan et svar der virkelig giver mening

Jeg læste et sted at omkring Panasonic OLED 2017 at HDR kun gav forskel eller kunne ses, når det fik 100% grøn energi tilførtWink


Redigeret af Potter - 15-Juli-2017 kl. 17:09
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 17:13
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?

Ja, det samme er min holdning.

Læste i øvrigt på AVFORUM, at et medlem havde testet HDR10 mod DV, og ingen forskel i billedet. Han mener samtidig, at DV først kommer til sin ret med 12 bit TV og 8K.

Hvor meget man skal lægge i det udsagn skal jeg ikke gøre mig klog på.  
Det er jo sådan et svar der virkelig giver mening

Jeg læste et sted at omkring Panasonic OLED 2017 at HDR kun gav forskel eller kunne ses, når det fik 100% grøn energi tilførtWink

Det er jeg da glad for at høre. Det er vel at betragte så lige så retvisende som alle andre forum indlæg.

Jamen intet problem, her har vi DONG´s vindkraft elLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

[QUOTE=Kampus]Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?

Ja, det samme er min holdning.

Læste i øvrigt på AVFORUM, at et medlem havde testet HDR10 mod DV, og ingen forskel i billedet. Han mener samtidig, at DV først kommer til sin ret med 12 bit TV og 8K.

Hvor meget man skal lægge i det udsagn skal jeg ikke gøre mig klog på.  
Det er jo sådan et svar der virkelig giver mening

Jeg læste et sted at omkring Panasonic OLED 2017 at HDR kun gav forskel eller kunne ses, når det fik 100% grøn energi tilførtWink

Det er jeg da glad for at høre. Det er vel at betragte så lige så retvisende som alle andre forum indlæg.

Jamen intet problem, her har vi DONG´s vindkraft elLOL
[/QUOTE
Hother, viste du ikke at Dong sender alt vind energien videre ud af landetLOL

Denne video giver enlig lidt indsigt i om forskellen mellem HDR og DV, så kan man så selv vælge om kan se det, eller ej.






Redigeret af Potter - 15-Juli-2017 kl. 17:32
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 17:24
Med vindenergi på 37,6 % i 2016 og støt stigende er der virklig håb for at se HDR i fremtiden. Det må jo gælde alle Oled skærme Tongue

Har en grøn ECO knap på min nye reciever. Har godtnok spekuleret på hvad den er til. Det må være til HDR så
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

[QUOTE=Kampus]Det lyder som en ny Darbee diskussion. Hvad er tro mod kilden, og hvad "pynter" på signalet?

Ja, det samme er min holdning.

Læste i øvrigt på AVFORUM, at et medlem havde testet HDR10 mod DV, og ingen forskel i billedet. Han mener samtidig, at DV først kommer til sin ret med 12 bit TV og 8K.

Hvor meget man skal lægge i det udsagn skal jeg ikke gøre mig klog på.  
Det er jo sådan et svar der virkelig giver mening

Jeg læste et sted at omkring Panasonic OLED 2017 at HDR kun gav forskel eller kunne ses, når det fik 100% grøn energi tilførtWink

Det er jeg da glad for at høre. Det er vel at betragte så lige så retvisende som alle andre forum indlæg.

Jamen intet problem, her har vi DONG´s vindkraft elLOL
[/QUOTE
Hother, viste du ikke at Dong sender alt vind energien videre ud af landetLOL

Denne video giver enlig lidt indsigt i om forskellen mellem HDR og DV, så kan man så selv vælge om kan se det, eller ej.





Man kan skam sagtens se forskel i youtube videoen.. Min pointe er om nogle af dem er noget der ikke kunne være der uanset HDR format.. For mig at se er det forskel i masteringen, der er ikke noget der for mig indikere at man ikke kunne mastre en 576i DVD og feks lave endnu mere spræl i en nattehimmel.

Så for mig ser det ud som om at de forskellige markedsførings eksempler slår plat på forskelligt source material, fremfor format forskellene.. De fleste displays har problemer nok med at graduere 8bit.

Det har at gøre med at displays idag alle har en programeret gamma forløb, og i sidste ende skal omsættes til et analogt signal for at aktivere hver enkelt pixel/ sub pixel, der blir der lavet nogle afrundinger, og der er tolerancer i div dele.

Prøv feks en 8 og en 10 bit rampe, og fortæl mig om du har et panel der kan graduere 8 bit perfekt.

Oled kan lave sort, men ikke det der foregår lige over sort, som er det mest kritiske punkt med hensyn til bitopløsning.. Så du har måske mindre end 4-6 bit i 0-5% IRE området.

Tal og specs er så uendelig ligegyldige hvis man ikke forstår den samlede kæde.

Man kan rent subjektivt foretrække hvadsomhelst, men det giver ikke særligt meget mening at fortælle andre hvor meget bedre man syntes ens videosetup ser ud med DV når det er 99% forvrængning, i forhold til standarder og medie indhold.

Hvis du streamer Netflix 1080P på 10 forskellige streaming boxe, får du ca 10 forskellige resultater, og så længe streaming er så ringe/ ukontroleret som det er med 1080P indhold, syntes jeg ikke rigtig det gir mening at tale om UHD 12bit via streaming.. Det er vist mest for spec fetisisterne, og ikke for billedkvalitetens skyld.


Redigeret af stridsvognen - 15-Juli-2017 kl. 18:52
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 19:04
Et link mere HDR vs Dolby Vision. 

Stridsvognen: Jeg er helt med på problematiken omkring streaming & teknikken bag det etc. 

Men det kan ses at der er forskel, og det er da netop det der er det interessante. 

Og som det ser ud pt. så er det OLED teknikken der får mest ud af det pga. det større dynamik område. 
Dog har Panasonic valgt DV fra, mens alle de andre fabrikanter med OLED panel lancere deres tv med DV. Glæder mig rigtig meget til at se hvad B&O kan levere på dette område    



Redigeret af Potter - 15-Juli-2017 kl. 19:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 19:18
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Et link mere HDR vs Dolby Vision. 

Stridsvognen: Jeg er helt med på problematiken omkring streaming & teknikken bag det etc. 

Men det kan ses at der er forskel, og det er da netop det interessante 


Kan du finde et eksempel som rent teknisk ikke kunne mastres på en alm Blu Ray udgave.?

De eksempler som vi alle kigger på her på en REC 709 1080P skærm eller noget lignende er ret så ligegyldige, de er værdiløse eksempler, da de alle er eksempler på forskellig mastering eller kalibrering, og ikke format forskelle.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Dog har Panasonic valgt DV fra, mens alle de andre fabrikanter med OLED panel lancere deres tv med DV. Glæder mig rigtig meget til at se hvad B&O kan levere på dette område    



Blot for info for andre. Så har Panasonic valgt DV fra, fordi de mener at man får mere ud af, at optimere (den bestående) billede teknologi, og sørge for optimale indstillinger. Netop hvad der ligger i deres nye OLED TV.

Personlig er jeg ret enig med Panasonic.
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2017 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Dog har Panasonic valgt DV fra, mens alle de andre fabrikanter med OLED panel lancere deres tv med DV. Glæder mig rigtig meget til at se hvad B&O kan levere på dette område    



Blot for info for andre. Så har Panasonic valgt DV fra, fordi de mener at man får mere ud af, at optimere (den bestående) billede teknologi, og sørge for optimale indstillinger. Netop hvad der ligger i deres nye OLED TV.

Personlig er jeg ret enig med Panasonic.

Så længe HDR formatkrigen raser giver det ikke det vilde mening at investere i udstyr udelukkende for at få feks DV.. 

Det er meget muligt at DV er bedre, men så længe det ikke er en fast standard i UHD formatet at film kommer i DV, så er det ca som dengang man købte HD DVD eller betamax.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 6789>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu