recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kælderbio - Lyngdorf B&W diamond og JVC

 Besvar Besvar Side  <1 910111213 30>
Forfatter
Besked
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Oktober-2018 kl. 21:24

Så Sker der lidt igen i den lille kælder

Har fået Vicoustic pladerne op og har hængt de første op for at se hvordan lyden ændrer sig.
Samtidig trængte sofaen til at vokse så familie og venner bedre kunne være der:

Har sat de første op på siden også og fået ryddet en del op i kabler og medie bokse. 
Akustikken i hjørnet er hult bagved så alt stikdåser, nas osv smed jeg bagved som for nu er stedet at "gemme" det. Er selv glad for fremskridtet som ser noget pænere ud. 



Satte i øvrigt pladerne op med Vicoustiv VicFic Så de nemt kan rykkes og flyttes:





Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 08:25

Nogle opgraderinger er mere i øjnefaldende end andreSmile

Har egentligt ikke gået så meget op i billedkvalitet i min hjemmebiograf med undtagelse af DLP og regnbuer som jeg er allergisk overfor i længere tid af gangen. Derfor har jeg altid valgt JVC med deres teknik og høje kontrast.  Har haft JVC siden deres første HD1 som senest blev skiftet til X7 modellen.

Ville gerne have lens memory i mit "nye" rum og derfor har jeg holdt øje med ebay for hvad der kom. 

Og så kom den til en god pris og valget blev en X7500 som er modellen 2 generationer tilbage nu. Erstattet af X7900 som ikke var en reel upgrade og nu X7N som virker til at være en MAJOR update! 

Når men på udseendet var det ret tamt da den er 1:1 identisk med den gamle:




På specs er der sket meget som kan ses her: 




Hvordan er oplevelse så er den højere kontrast og lumen? 
Faktisk er det både godt og skidt. Billedet er tydeligt mere levende og farverigt grundet det ekstra lys. Dog er konsekvensen at kontrasten opleves identisk eller lavere da den reflektere langt mere lys som kastes tilbage på lærredet og taget det mørkeste i billedet. 
Samlet set er det dog lækkert at se specielt animationsfilm hvor alle farver står sindsygt flot og skarpt.

På den negative side er desvære en skift af kilde på framerate og opløsning tager alt for langt tid. Nogle gange over 10 sekunder. I forbindelse med at starte og stoppe film betyder det sort skærm i hvad der føles som en evighed. Specielt i et rum der uden billede er kulsort - Meget mærkeligt med gæster:) Det andet er at klip starter med lyd først og derefter kommer billedet og en intro på 10 sekunder kan gøre en stor forskel i en film/klip. 

Vil sige at man ud fra sit budget virkelig skal overveje om opgradering fra JVC X7-X750 til de nye X7000-x7900 virkelig skal overvejes. For mig var det ikke prisen værd og havde snildt kunne bruge en X70 som også har lense memory 
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 08:46
Hvad måtte du slippe for den maskine?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2018 kl. 08:48
There is no free lunch:( 

Den kontrastmæssige forringelse, er projektoren eller rummet? Ud fra hvad du skriver kunne det godt tyde på at man både ville få ekstra lys og bedre kontrast i et 100% lyskontrolleret rum?
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2018 kl. 08:24



Oprindeligt skrevet af JakobSkaarup JakobSkaarup skrev:

Hvad måtte du slippe for den maskine?

Jeg købte den på ebay for 20.000 kr. Havde dog en masse ballade da den ikke kom 100 % ok frem og sælger gik under jorden. Så reelt endte den på halvdelen - Lang historie som ligger i en anden tråd. 
Til prisen er jeg meget tilfreds med den!


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

There is no free lunch:( 

Den kontrastmæssige forringelse, er projektoren eller rummet? Ud fra hvad du skriver kunne det godt tyde på at man både ville få ekstra lys og bedre kontrast i et 100% lyskontrolleret rum?

Det er 100 % rummet. Projektoren kaster mere lys på lærred og deraf kommer mere retur som refleksioner. Har lavet en lille video der både viser den del og forsinkelsen på handshake. 
Prøv at tæl hvor langt tid der går fra lyden starter til billedet kommer - Og de første sekunder i filmen er der ikke lyd så det er endnu længere 






Redigeret af JohnConnor - 11-November-2018 kl. 11:30
Til top
stjernholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 68
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stjernholm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2018 kl. 07:47
Oprindeligt skrevet af Ole_M Ole_M skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Sad med lommeregneren her til morgen og trækker alene på forstærkerne 16amp fra kontakten som maks.

Burde jeg få lavet 16amp kontakt samt relæ?

Og hvordan reagere en effekt forstærker hvis den ikke kan trække nok strøm?

Har du kun en stikkontakt?

Hvis forstærkerne trækker for meget strøm, så burde sikringen vel springe

Forstærkere når ikke at beslaste sikringen længe og hårdt nok til at sikringen sprænger :-)  MEN, lyden kan forekomme komprimeret og uden den samme gnist som hvis der havde været al det strøm der var brug for når bufferen i forstærkeren først løber tør.    Mit system kan teoretisk trække 25 ampere, men i praksis i de mest ekstreme situationer kan man måske måle et forbrug på 5-8 ampere.    Jeg installerede en power conditioner med 30VA input, og det gjorde en forskel.  Ikke mindst, er det en god ide at sørge for at alle enheder i setuppet får strøm fra samme kilde for at undgå spændings forskelle, og dette løses også med en større forsyning fra samme gruppe.  Min Power conditioner er en furman P-6900, og giver yderligere den fordel at bankerne er isoleret fra hinanden og at du har ren, stabil strøm og beskyttelse af dit fornemme grej.  http://www.furmanpower.com/product/30a-voltage-regulator-power-conditioner-220v-240v-export-P-6900%20AR%20E


Redigeret af stjernholm - 31-December-2018 kl. 07:48
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2018 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af stjernholm stjernholm skrev:

Oprindeligt skrevet af Ole_M Ole_M skrev:

Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Sad med lommeregneren her til morgen og trækker alene på forstærkerne 16amp fra kontakten som maks.

Burde jeg få lavet 16amp kontakt samt relæ?

Og hvordan reagere en effekt forstærker hvis den ikke kan trække nok strøm?

Har du kun en stikkontakt?

Hvis forstærkerne trækker for meget strøm, så burde sikringen vel springe

Forstærkere når ikke at beslaste sikringen længe og hårdt nok til at sikringen sprænger :-)  MEN, lyden kan forekomme komprimeret og uden den samme gnist som hvis der havde været al det strøm der var brug for når bufferen i forstærkeren først løber tør.    Mit system kan teoretisk trække 25 ampere, men i praksis i de mest ekstreme situationer kan man måske måle et forbrug på 5-8 ampere.    Jeg installerede en power conditioner med 30VA input, og det gjorde en forskel.  Ikke mindst, er det en god ide at sørge for at alle enheder i setuppet får strøm fra samme kilde for at undgå spændings forskelle, og dette løses også med en større forsyning fra samme gruppe.  Min Power conditioner er en furman P-6900, og giver yderligere den fordel at bankerne er isoleret fra hinanden og at du har ren, stabil strøm og beskyttelse af dit fornemme grej.  http://www.furmanpower.com/product/30a-voltage-regulator-power-conditioner-220v-240v-export-P-6900%20AR%20E

Spændende! Jeg har selv overvejet noget lignende hos mig (Beklager jeg stjæler tråden John!). Jeg bruger Furman sequencers som også har beskyttelsen, men ikke noget regulering.
Hvordan har du fået opsat en 30VA forsyning i hjemmet? 

Gør din P6900 det samme som produkter fra Torus? https://www.toruspower.com/ce-avr-series/

EDIT: HVis man har forstærkere med PFC-strømforsyning, er behovet så det samme? De er jo netop designet til, at klare ustabil strøm.


Redigeret af Jonas_h - 31-December-2018 kl. 10:30
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2019 kl. 21:43
Efter en del passiv deltagelse i trådende tænkte jeg at det var tid til en opdatering herfra.

Rummet er et projekt hvor prioritet er at få lyden til at være perfekt og med tanke om løbende opgraderinger. Når alt er på plads får væggene en omgang maling. 
Nu er det akustik og målinger der er fokus.

Over lytteposition er kommet diffusere op for at give større rumfølelse og skabe separation mellem surround kanalerne:


Til fronterne har der været lidt problemer med de hjul der sidder gør højttaler ustabile så fik købt spikes på ebay - De originale:



På sidevæggen tester jeg med absorbere og diffusere - de ændre lyden så der er virkeligt svært at beslutte placering og mængde:


Sidekanalerne har altid irriteret mig da de stak for meget ud og hang for højt i forhold til hvordan jeg bedst kan lide lyden. Da muligheden for at par sorte storebrødre kom gik turen til jylland:

DS8S er lavet i massivt træ som en 805s med større mellemtone. Kan spille monopol og dipol - Kører monopol


Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2019 kl. 09:24
Hvad sker der for papirlapperne på akustikpladerne? :)

Har du et mål for hvad der skal være på plads af udstyr før rummet får sig en klat maling og fix af detaljerne? (Ikke at jeg skal snakke- mine resterende detaljer har været et udestående et år nu 😂)
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2019 kl. 20:47

Med tilføjelse af en ny cd afspiller blev det eksisterende rack for klemt. 
Så alt blev for 200 gang splittet ad igen og delt op på hver side af centeren. 

Center og venstre kanal styres af effekter til venstre og højre og surround effekt til højre. 

Den nye afspiller lyder fantastisk og endelig er stereo en fornøjelse. 
Streaming med Sonos, Bluesound, Shield og Apple TV med tidal og FLAC lød aldrig som det skulle. 
Mistænker at alle piller ved signalet. 

På akustik siden er der kommet Cinema Round Premium op fra Vicoustic som er noget mere lækkert end Rockwoll plader :) 

Her et lille stemningsbillede inden de sidste kabler pakkes pænt ind:



Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2019 kl. 20:50

Her med lidt mere normalt lys - Det hvide bord er skiftet ud med et lille Hay bord i sort ask som matcher højttalere og akustik.. Og ikke blokere for Centeren

Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2019 kl. 20:58

Afspilleren i racket er en Classé CDP-202 (https://classeaudio.com/cdp-202/)
Men en vægt på 13 kilo er den tungere end de fleste surround receivere og selv strømforsyningen er ringkerne. Den er balanceret opbygget på begge kanaler fra enden til anden.
Den kom på markedet og fik en varm velkomst med ros fra langt de fleste anmeldere.

Looket matcher resten og selv dybden passer til effekt trin: 

Afspilleren giver mulighed for at få oplyst rigtig mange detaljer omkring strøm, fase og temperatur. 
Desuden kan der output med digital både med og uden ændringer på sampling:



Den er koblet sammen med resten af anlægget med canbus og processor skifter selv input når den får en cd i skuffen

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213 30>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu