recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Matador Blu-ray-boks ude 26 oktober

 Besvar Besvar Side  <1 56789 16>
Forfatter
Besked
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 09:47
Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 09:57
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.

Fordi det ligner myre suppe?

Minder lidt om dithering på et plasma panel
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.

Filmkorn må ha set værre ud inden restaureringen. Ellers formoder jeg ikke at man ville ha taget det skridt at fjerne dem
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 10:03
Jamen billedet er jo netop ikke udglattet. Jeg oplever et meget kornet billede - store tydelige korn. Det er muligt, at der er foretaget udglatning, men kornene er da ikke væk, og de står ubehagelig skarpt - meget skarpere end man normalt ser det.
Og så noget helt andet: Når et nyt afsnit går i gang mangler de første par toner af melodien hver gang...
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 10:09
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jamen billedet er jo netop ikke udglattet. Jeg oplever et meget kornet billede - store tydelige korn. Det er muligt, at der er foretaget udglatning, men kornene er da ikke væk, og de står ubehagelig skarpt - meget skarpere end man normalt ser det.
Og så noget helt andet: Når et nyt afsnit går i gang mangler de første par toner af melodien hver gang...

Jeg tror vi skal ha en af redigerings folkene på banen. Jeg kender ikke de tekniske muligheder.

Hvis man har forventet at det skal ligne nutidigt materiale, blir man skuffet. Men jeg holdt op med at se Matador genuds. da skærmstørrelsen blev over 24”, da netop filmgrain totalt ødelagde oplevelsen på mit 32” Sony Trinitron CRT flade billedrørs TV.

Redigeret af Kampus - 09-November-2017 kl. 10:09
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 10:20
Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige, Kampus.
Matador bør ikke ses på skærme over 24", og 20" vil nok være den anbefalede skærmstørrelse. Men det var ikke lige det, man havde forventet.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Jeg tror, du er inde på noget af det rigtige, Kampus.
Matador bør ikke ses på skærme over 24", og 20" vil nok være den anbefalede skærmstørrelse. Men det var ikke lige det, man havde forventet.

Det var nu ikke det jeg mente! Jeg ser Matador på et 65” i dag. Der er 3,70 m mellem TV og øjne, hvilket er optimalt. Og har lige set en større bid af Matador restaureret udgave, ovenikøbet med baglyset skruet op pga dagslys i stuen. Jeg kan stadigvæk ikke se at oplevelsen skulle være ødelagt af restaureringen. Tværtimod ville det ligne noget der var løgn på skærme over 24”, hvis IKKE den var blevet restaureret.

Redigeret af Kampus - 09-November-2017 kl. 10:47
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af SpencerTracy SpencerTracy skrev:

Jeg ser også masser af filmkorn. Det er dog desværre digitalt sammenmudrede og udviskede korn.


Der må nok lidt sammenligning til:



Begge 16mm, og begge ca. samme alder.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 12:06
Det var et godt sammenligningsgrundlag, men jeg vægrer mig næsten ved at tro, at der er blevet klumret så meget i restaureringsprocessen, men det er åbenbart tilfældet. SpencerTracy har jo sat ord på og nu viser lunddals billedeksempel det også. Der må være nogen på restaureringsholdet, der sidder med en bitter smag i munden.
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 12:16
Fat det nu snart, folkens. Eller læs det hele af mine indlæg, i stedet for blot de første to sætninger...

Der er absolut ikke noget galt med restaureringen af Matador, og ja, det ville have set meget værre ud, hvis man havde blæst SD-dvd'en op på lærredet.

Min kritik går udelukkende på Nordisk Films "degraining"-teknik, som de har udøvet på både Matador og Olsen-Banden EFTER scanningen og restaureringen. Der krediteres sågar en mand for "degraining" i rulleteksterne. Det er ikke en rationel praksis, og jeg forstår den ikke, men jeg gisner om, at den foretages for at få billedet til at se "glattere", mere "up to date" og mere a la de "rene" digitale billeder, som seere er vant til i dag. Det er i hvert fald stensikkert ikke noget, man gør for at få de gamle filmruller til at se "bedre" ud. Som også nævnt i et af mine tidligere indlæg, så udøver Universal Film den samme praksis på mange af deres katalogtitler, så det er ikke et isoleret og ukendt fænomen.

Man skal ikke researche meget, og hvis vi skal holde os inden for Hollywood-referencerne, så er Back to the Future et eksempel. Og Deer Hunter. Film, hvor man har restaureret og efterfølgende "udglattet" billedet. Selv Jaws er det gået ud over. Selvom det dog er mindre grelt end mange af de andre tilfælde.
Til top
SpencerTracy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 54
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SpencerTracy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 12:18
Oprindeligt skrevet af C. Johansen C. Johansen skrev:

Der må være nogen på restaureringsholdet, der sidder med en bitter smag i munden.

Det tror jeg desværre ikke, der er. For det er jo noget, de gør bevidst. De har som nævnt også gjort det ved Olsen-Banden-filmene. Men det gør det selvfølgelig ikke mindre tumpet.
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 12:33
Jeg må sige, at jeg indtil nu har betragtet restaureringen af Matador som en samlet proces, og ikke noget der foregik først på et "restaureringshold", og derefter som en løsrevet proces, der blev gennemført hos Nordisk Film. Jeg kan kun være enig i, at det ikke er en særlig rationel proces. Vil det så sige, at Nordisk Film har gennemført den "degraining" uden at involvere "restaureringsholdet"? Så kan det næsten kun gå galt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 56789 16>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu