recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > LED TV - LCD TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udskæring af væg for at få TV helt ind, må man?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udskæring af væg for at få TV helt ind, må man?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tangloppen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 03-Juli-2016
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 31
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tangloppen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udskæring af væg for at få TV helt ind, må man?
    Sendt: 09-September-2017 kl. 05:45
Står og skal købe hus, og i den forbindelse planlægger kvinderne altid alt muligt ligegyldigt, så som maling af vægge osv.
Jeg skumler med noget langt vigtigere, men er lidt i tvivl om hvad man må og ikke må.
Tanken er at købe et 65" flaskærm (om det bliver OLED eller alm vides ikke endnu) og få denne monteret helt tæt på væggen ala LG's W serie.
For at opnå dette, vil jeg skære ud i væggen så det kun er selve yderrammen der kommer ind til væggen. Alt udstyr osv vil sidde i udskæringen.
Men, må jeg overhovedet dette? Tænker i forhold til varmeudvikling osv.
Væggen kan evt blive lavet som en falsk væg, hvor der er luft bagved og evt et åndehul eller noget i top/bund så varmen har et sted at slippe væk.

Nogen der har erfaringer med den slags?
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 06:34
Hvis du laver en falsk væg med mulighed for udluftning kan jeg ikke se det bliver et problem.

Og en flot løsning
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 07:59
Det var der rigtig mange som gjorde da fladskærmene begyndte at komme frem, de var jo ret dybe dengang. Der findes derfor mange fordybninger som passer til 40". Det er pænt træls i dag at have sådan et hul i dag da det er for dybt i forhold til en moderne fladskærm, samt for småt. Jeg havde ventet til W serien kom ned i pris og så købt den
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 08:31
Er der tale om en ydervæg eller en indervæg ? En bærende eller en ikke bærende væg ? Hvis du vælger en falsk væg som jeg også har gjort for at få indbygningshøjttalere så er der ingenting til hindre for at lave dette. Det laves med træregler/stål og 2 lag gips. Husk at planlægge ledninger i væggen.
Du kan godt lave det så du har mulighed for at skære hullet størrer, ved at placere extra regler inde i konstruktionen, så der ikke sker noget ved at skære dem over som er omkring dit oprindelige hul.
 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af sl1000 sl1000 skrev:

Hvis du vælger en falsk væg som jeg også har gjort for at få indbygningshøjttalere så er der ingenting til hindre for at lave dette. 
Hvis der er elinstallationer som lampeudtag og kontakter/stikkontakter i oprindelig væg, skal de være tilgængelige. Det kan være et problem. Wink

Mvh. JørgenT
Til top
sl1000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-August-2006
Sted: Hørsholm, DK
Status: Offline
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sl1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2017 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af sl1000 sl1000 skrev:

Hvis du vælger en falsk væg som jeg også har gjort for at få indbygningshøjttalere så er der ingenting til hindre for at lave dette. 
Hvis der er elinstallationer som lampeudtag og kontakter/stikkontakter i oprindelig væg, skal de være tilgængelige. Det kan være et problem. Wink

Mvh. JørgenT

det har du fuldstændig ret i jørgen. Som gammel elektrikker tog jeg det for givet, det skal man selvfølgelig ikke gøre når man skal vejlede andre.
MVH
Martin 
Til top
ldplusse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-August-2006
Sted: Ringsted
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ldplusse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 19:52
Kan sagtens laves fedt.
Men ja, husk udluftning.

Har gjort det med en 'lille' kant rundt om TV i 8 år. Fungere uden problemer.
Der er ikke nogen 'udluftning' andet end det at luften kan komme ud at de 1.5cm kanter der er rundt om TV.
Har lige lavet det om fra 64" til 75". Det var 2 afteners arbejde.


Til top
nils12 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-Oktober-2018
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nils12 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2020 kl. 23:20
fuck det ser godt ud! Ville være fedt, hvis du kunne skrive lidt mere omkring hvad du har gjort. Lidt historik tænkte jeg.

Redigeret af nils12 - 19-Marts-2020 kl. 23:21
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu