recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Multirum / bio / spillebule
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multirum / bio / spillebule

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Multirum / bio / spillebule
    Sendt: 11-September-2017 kl. 21:55
En masse misundelse og ønsketænkning har i årenes løbe løbet igennem mit hoved når man som jeg følget et forum som dette.

MEN MEN MEN, nu er stjerner, sol og måne faldet på plads og sammen med flere års bearbejdelse af konens tanker TongueTongueTongue så er jeg efter en renovering af vores multirum i kælderen så småt begyndt at planlægge at få flyttet grejet i stuen ned i kælderen. Det er samtidig begyndelsen på en mere dedikeret bio.

Målet, skal det lige understreges, er ikke et "top-dog-lækker-hjemmebio-rum" som flere har herinde, men et funktionelt multirum/bio/spillebule. Dvs bio skal være en del af rummet og det betyder nok også en del kompromisser.

Lige nu har jeg en Marantz 7008, hvilket er længe fint, da jeg ikke planlægger atmos (har læst meget om det).

Højtaler har jeg en god blandet landhandel af (primært XTZ forskellige modeller, samt en ASW610 sub). Jeg var dog så heldig for nogle måneder siden at få fingre i et par af de nye XTZ spririt 2 til en god pris, samt en spirit 6, som jeg bruger som center. Dertil har jeg lige bestilt 2 stk XTZ spirit 2 yderligere. ASW610 sub'en står ikke lige til udskiftning, men den gør det dælme også fint. Så lydsiden er sådan rimeligt på plads (planen er i hvertfald om ikke andetLOLLOLLOL).

Så kommer vi til det billedmæssige og det er nok sådan med som så meget andet. Jo mere man læser om det jo mere forelsket og forvirret bliver man. Det er nok lige her jeg pt har brug for lidt inputs. Se målet er jo ikke et 100% dedikeret bio med super duper mørkt hele tiden. Jeg har 2 drenge på 1 og 4, som meget gerne vil se film med farmand, og de er ikke så glade for helt mørke. Samtidig så tænker jeg også at det skal bruges til lidt konsol spil når de bliver lidt ældre. Sidst, så skal de da heller ikke udelukkes der lige skal ses lidt NFL eller fodbold, som jo typisk gøres med fuld belysning i rummet.

eneste krav: 1080P og 16:9

Mange herinde sværger til Benq w1070 som en god starter projektor og den har faktisk også været mit udgangspunkt rent prismæssigt. Der hvor jeg bare kan se (kun læst utallige reviews) den performer bedst er jo i det mørke rum. Hvor jeg tænker den måske savner lidt lysstyrke ved de lidt lysere rum. Derfor har jeg ledt efter andre og kommet på en Optoma hd142x, som er en smule billigere og lidt mere lysstærk og noget mere støjsvag. Den får samtidig ret gode anmeldelser.

Jeg har ikke plads til mere end 110" så det er mit udgangspunkt og jeg har en ide om at jeg gerne vil have projektoren sidden i loftet bag mig. Efter at have "crunched dem begge igennem projectorcentral kalkulationsværktøjet så ser det ud som nedenstående. Med det kommer jeg så i tvivl om Optoma alligevel har for meget kapow når jeg nu læser på projector central at:

...<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">In a dark room, a </span><span ="gloss" title="" deftext="The black and white part of a video signal. It is signified by the letter Y. Signals with a separated luminance and color signal avoid interference. interference can result in dot crawl among other artifacts." style="cursor: help; border-bottom: 1px dotted rgb0, 0, 0; font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">luminance</span><span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;"> level on the screen in the range of 12 to 22 fL is in the ideal comfort range, and the calculator defaults to 16 fL to give you a starting point......</span>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">......If you don't want to set up a dark home theater and would rather have some low ambient light, you may prefer to get the screen luminance up into the range of 20 to 40 fL.....</span>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">
</span>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">input/erfaringer søges lidt i forhold til ovenstående.</span>
<span style="font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12.8px;">
</span>




Rummet ser i grove træk ud som sådan:



Redigeret af thomnico - 11-September-2017 kl. 22:30
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2017 kl. 00:39
Hvordan går det med biografen?
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2017 kl. 07:52
Det går bestemt fremad :-) jeg tager lige nogle billeder her når jeg kommer hjem fra nytår og smider op.

Tak for interessen :-)
Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 15:11
Så er vi efter nytår! 😉

Hvilken projektor endte du egentlig med? Blev det optoma’en?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 15:40
Jeg venter også spændt på de billeder Big smile
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 16:12
Billeder fil jeg ikke lige taget endnu, men jeg endte med en benq w1070+
Elgiganten havde den til en god pris og jeg var faktisk lidt i syv sind om hvad dælen jeg skulle vælge.

Lærred blev et akustisk transperant fra Elite Screens. Alt er dog endnu ikke på plads da jeg har erkendt jeg har “brug” for et par højtalere mere (XTZ spirit 2) da de højtalere jeg havde ekstra og tænkt som sidehøjtalere i et 7.1 setup bare var for dybe til det rigtigt blev pænt. De er så midlertidig som fronthøjttalere hvilket så gør at jeg for en tid endnu må have højtalerne ved siden af, da lærred er monteret efter dybden på de spirit 2 højtalere.

Jeg fik dog monteret projektoren i loftet her i ferien samt trukket kabler til den. Den gamle skal lige have lavet lidt strøm helt ved projektoren. Det er lidt nemmere og giver lidt mere frihed at trække et 1,5kvadrat kabel end et meget langt strømkabel dedikeret til projektor.

Jeg smider lige lidt billeder op i aften
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 17:15
Hvordan spiller de XTZ Spirit? Evt. I forhold til noget andet? Overvejer dem selv til min bio.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 22:08
Jeg synes de spiller ret godt, men jeg kommer også fra lidt blandet, så i forhold til andet er det svært for mig lige at give en brugbar sammenligning på.

Jeg har altid haft shelf højtalere som fronter, men jeg synes de spiller noget bedre en de 89 satellit og center jeg har haft.

Jeg har også haft et par boston a25 og her synes jeg det spiller noget mere tydelig, hvor der er mere bas i de boston. Det er så vidt jeg har læst også klassisk for Boston med mere bund, da det er en "amerikansk" lyd ifølge mange, hvor mange producenter i Europa ligger lidt mere i den lyse ende.

Håber det kunne give bare lidt input, dog så ingen tvivl om at jeg gerne ville have et par spirit 6 som front, da den serie er LCR både på deres spirit 6 og 8.
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2018 kl. 22:38
Så kom der lidt billeder og bygge processen er en løbende en af slagsen blandet med børn og leg, sammen med at vi har en del overnatninger grundet ombygning i svoger og svigerindes hus.

Kort, så mangler jeg for at kunne gøre det helt færdigt, at svogerens fjernsyn kommer tilbage i deres renoverede hus (forhåbentlig om et par måneder). Der skal center sættes op permanent og derefter skal jeg lige have skrabet sammen til et ekstra sæt spirit 2 højtalere, som kan være fronter. På den måde kommer det akustiske lærred til sin ret. Indtil da så placeres center på slagbænken når der spilles film og naturligvis helt væk når rummet er legerum. Med 2 børn på 5 og 2 så er det nødvendigt at holde de mest åbenlyse fristelser væk fra pilfingre LOLLOL

Repoet, som der i øvrigt er en boksmadras under, skal vi have placeret en stribe sækkestole på, som skal være sidde pladser når der er film. Lige nu er det en gammel briksryg og det er ikke optimalt i forhold til højtalerplacering. Grundet rummets layout og placering af lærred har jeg også må gå lidt på kompromis med placering af den ene højtaler (surround right). Jeg synes ikke det er noget problem, men jeg kender heller ikke til så meget andet. Hele setup er konfigureret med Audyssey MultEQ XT32  fra min marantz SR7008 og det tænker jeg hjælper i forhold til oplevelsen.

Eneste issue jeg sådan lige har her up front det er at bag lærredet er der et vindue og grundet det akustiske transparente lærred kan jeg se den lyse linse igennem lærredet. Det skal jeg lige have løst og håber på at et stykke mat stof af en art kan være en udemærket cowboyløsning.








Til top
Tingkaer Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-Marts-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tingkaer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 12:08
Tak for billederne! Godt at se at der trods børn og sovende gæster kan blive plads til hjemmebio :)

Hvordan er akustikken i rummet? Jeg er selv igang med at bygge i kælder hvor der er rå beton vægge så jeg smider noget troldtekt på loftet og et gulvtæppe på gulvet.
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 12:14
Jeg ville hænge et Molton gardin op, som du kan trække for hele væggen bagved lærredet når du ser film. Det vil fjerne lyset og hjælpe på akustikken
Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 18:17
Tak for input :-) altid fedt med gode ideer. Specielt når det er jeg må indgå så mange kompromiser grundet brugen af rummet

Molton gardiner kender jeg slet ikke til, er det lydtransparant? For det lyder lidt som om det er noget i den retning jeg skulle gå. Jeg må indrømme det ikke lige er blevet til så meget fremskridt på det sidste. Svoger har skulle være klar til maler med deres husprojekter (dermed også en tættere dato på hvornår de kan få deres fjernsyn tilbage = next step i min bio med flyt af højtalere) så det har jeg lige brugt nogle ledige dage på.

Akustikken har jeg med vilje ikke gjort sindssygt meget ved pga alle de her forskellige ting der foregår. Lige nu tænker jeg at der er så meget rod og andet at det nok ikke er helt skidt. Som tidligere nævnt så har jeg kørt den Audyssey MultEQ XT32 der er i min marantz. Den tager selvfølgelig ikke de fejl i akustik som måtte være ved rummet, men kan vel korrigere delvis for det?

Vores vægge er vandskuret så de er ikke helt glatte som rå beton. Om det reelt gør noget ved jeg ikke men tænker det er bedre med lidt struktur på væggen frem for helt glatte vægge når man kigger på reflektion af lydbølger.

Kan du give et link til det molton produkt du tænker?
Projektor: Benq w1070+
Lærred: 100" Elite screen motoriseret ELECTRIC100H-A1080
Center: XTZ Spririt 6
Front: XTZ Spririt 6
Bag og side: XTZ Spirit 2
Sub: B&W AW610
Receiver: Marantz SR7008
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu