recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværk i nyt hus - trådløs only evt ubiquiti

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 15:28
Fedt, det virker som samme princip som Google WIFI som netop er lanceret. Det har jeg også i kikkerten!

Ville fandme gerne undgå de lange kabeltræk og indgreb i troldtekt pladerne, hvis det er muligt at få et godt netværk uden!
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:



og ja. tager jeg en speedtest så kører det en anelse langsommere end hvis jeg kørte kabel, men det kører omkring 80-90mbit/s i hele huset. hvor jeg før havde omkring 110mbit/s.. (tror lige jeg klarer den)

Havde du 110mbit på kabel forbindelse før? Eller var det testet trådløst til et AP på kabelforbindelse?

Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Så HVIS man vil slippe for kabeltræk osv. så kunne det være en mulighed.
https://www.power.dk/pc-og-tilbehoer/routere-og-netvaerk/routere/tp-link-deco-m5-wifi-mesh-system/p-570632/?q=deco m


Der er som sådan ikke noget galt i disse mesh produkter. De er smart og simple, så selv hr og fru danmark kan følge med. Men de koster en krig i forhold til, hvad man egentlig får, efter min mening.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 15:44
Ja. omkring 110mbit/s på kabel.

Jeg gav 1500 for et sæt med 3 (køtilbud). det kan vist ikke gøres meget billigere. koster lidt mere nu, men jeg ville godt give lidt for at undgå kabeltræk.

og det er SUPER nemt at sætte op, og indtil videre (2½ måned indtil nu) kører det bare upåklageligt.


Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 18:31
Har ingen erfaring med nogen af disse systemer, har blot en interesse i Ubiquiti da jeg snart skal flytte i nyt hus.

Mht. diverse mesh systemer, så er TP-Link vist ikke det bedste:
https://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/33125-wi-fi-system-roundup
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 21:27
Hvis du har planer om at blive boende i lang tid. Så gør tingene ordentligt.. kabler til access points..

Du bygger heller ikke er nyt hus og gør tingene halvt fordi det er nemmere :)
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2017 kl. 22:12
@skandshus: Hvis det var henvendt til mig, så ja, det er bestemt også hvad jeg har tænkt mig :)

Men har minimalt kendskab til Ubiquiti, så skal lige have fundet ud af hvad jeg skal have.
Til top
MortenP Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 654
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 10:14
Nej det er muligt TP-Link Deco M5 ikke er det bedste mesh system. Men til gengæld var det heller ikke det dyreste, og løser opgaven for mig 100% tilsfredsstillende.

Det var også blot et hint hvis man ikke synes det var fedt at skulle trække kabler, hive loftplader ned osv.
I mit tilfælde har jeg fuldmurede vægge, så skulle jeg have kablet hele vejen rundt så var det enten kabelbakker ned af væggene eller fræse ud (hvilket ikke er så nemt i fuldmuret).

så en helt trådløs løsning er det rigtige for mig, og kører helt uden problemer.




Redigeret af MortenP - 19-Oktober-2017 kl. 10:15
Til top
skandshus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-November-2010
Status: Offline
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skandshus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 10:48
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

@skandshus: Hvis det var henvendt til mig, så ja, det er bestemt også hvad jeg har tænkt mig :)

Men har minimalt kendskab til Ubiquiti, så skal lige have fundet ud af hvad jeg skal have.


Hvis du vil gå "all in" med ubiquiti og have nemheden i hvad der sker i netværket hvis noget skal ændres eller lign så køb

Unifi USG (router) Unifi switch (findes i 8-16-24-48) port )

Og så antal access points. Når det er privat hjem så gå efter UAP-AC-LITE. DU har ikke brug for de andre modeller.  Kræver det et ekstra access point for at få fuld dækning(når du minimerer sendestyrken) så gør det. Det giver dig en bedre performance i det langeløb, fremfor at købe en enhed for lidt og så lade dem sende signal ud for fuld styrke, så er det bedre at lade signalstyrken være lav og så bruge en enhed mere. Dermed får du en mere koncentret signalstyrke/ "SNR" hvor det hele generelt vil flyde bedre fordi der er optimale betingelser over det hele. :)


Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af MortenP MortenP skrev:

Nej det er muligt TP-Link Deco M5 ikke er det bedste mesh system. Men til gengæld var det heller ikke det dyreste, og løser opgaven for mig 100% tilsfredsstillende.

Det var også blot et hint hvis man ikke synes det var fedt at skulle trække kabler, hive loftplader ned osv.
I mit tilfælde har jeg fuldmurede vægge, så skulle jeg have kablet hele vejen rundt så var det enten kabelbakker ned af væggene eller fræse ud (hvilket ikke er så nemt i fuldmuret).

så en helt trådløs løsning er det rigtige for mig, og kører helt uden problemer.

Undskyld hvis mit indlæg blev misforstået. Det var blot til oplysning for eventuelle andre. Som jeg har forstået det er Orbi designet lidt anderledes end de andre modeller, Orbi har en "kanal" til trafikken mellem enhederne.
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 11:28
Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Når det er privat hjem så gå efter UAP-AC-LITE. DU har ikke brug for de andre modeller.

Hvad baserer du det på? Har nogle af de andre AP'ere ikke højere max hastighed? Jeg tænker her i forbindelse med overførsel af mange data fra f.eks. min bærbar til min NAS.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 12:17
Oprindeligt skrevet af pointwood pointwood skrev:

Oprindeligt skrevet af skandshus skandshus skrev:

Når det er privat hjem så gå efter UAP-AC-LITE. DU har ikke brug for de andre modeller.

Hvad baserer du det på? Har nogle af de andre AP'ere ikke højere max hastighed? Jeg tænker her i forbindelse med overførsel af mange data fra f.eks. min bærbar til min NAS.

Ved overførelse af mange data mellem enheder, så bør man, efter min mening, slet ikke bruge trådløs. Medmindre man selvfølgelig har god tid, og/eller køre noget automatisk overførelse.

At de andre APére har højere hastighed, det er primært vigtigt når flere brugere er forbundet til den samme AP. EN UAP-AC-Lite køre 867Mbps på 5G nettet. Det er de færreste enheder som overhovedet når op i den hastighed. Men det er klart, at hvis 4-5 personer sidder og streamer FHD på een gang via hver deres 5G enhed, så kan en Lite godt komme på overarbejde. Og det er efter min mening den måde man skal vurdere sit behov ud fra. 
Man kan også "bare" gå ekstrem all-in og købe det absolut bedste. Så napper man en 4-6 stks UAP-AC-SHD, klistre sit hjem til med dem, så der er max 5G dækning over alt. Men så er man også omkring 15-20K kroner fattigere i APére. Så kan man så også drive mindst 500 samtidig brugere på een gang, altså hvis resten af udstyret også kan følge med.
Argument - Fordi man kan LOL 
Til top
pointwood Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pointwood Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Oktober-2017 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

]Ved overførelse af mange data mellem enheder, så bør man, efter min mening, slet ikke bruge trådløs. Medmindre man selvfølgelig har god tid, og/eller køre noget automatisk overførelse.

Nu er der jo efterhånden mange bærbare der ikke har et ethernet stik. Så kan man selvfølgeligt købe en dongle og bruge den, men næste punkt er så at man ikke nødvendigvis har en kablet forbindelse lige i nærheden.

Citér At de andre APére har højere hastighed, det er primært vigtigt når flere brugere er forbundet til den samme AP. EN UAP-AC-Lite køre 867Mbps på 5G nettet. Det er de færreste enheder som overhovedet når op i den hastighed.

Jeg er enig i at det for det meste ikke er relevant med superhøj hastighed, stabilitet er mere vigtig, men jeg skulle da mene at de fleste bærbare godt kan nå den (og højere) hastighed?
Vil man ikke kunne få op omkring dobbelt så høj hastighed med en UAP‑AC‑HD?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu