recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic blu-ray optagere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Panasonic blu-ray optagere

 Besvar Besvar Side  123 8>
Forfatter
Besked
pedipsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pedipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Panasonic blu-ray optagere
    Sendt: 18-September-2017 kl. 17:03
Er der nogen her med erfaring med Panasonic DMR-UBC90EGK?

Baggrunden er lidt "långhåret", sorry:

Jeg har gennem nogen tid bokset med at få en nyindkøbt Panasonic BCT-74 kabel-tv optager til at fungere fejlfrit på Fibia/Waoo og overvejer nu at gå tilbage til antenne-tv.

Min lokale forhandler har haft BCT-74 optageren hjemme og kan ikke finde fejl på hverken den eller en anden tilsvarende maskine, jeg har lånt af ham.

Fibia, der er eneste leverandør af kabel-tv her i byen, har været her flere gange for at tage stikprøvekontrol og sætte dæmpere på signalet. Jeg har også over en weekend haft et måleapparat fra Fibia stående og måle på kabelsignalet, og Fibias tekniker erklærer herefter såvel signalet som vores interne kabling fri for fejl.

Men det er optagelserne bestemt ikke.

Der er periodiske pixelfejl, hakkeri i billedstrøm og -lyd. Nogle gange ses disse
fejl med timers mellemrum, andre gange kommer de i serier, så man som seer er ved
at gå op i limningen og ønsker sig tilbage til de analoge dage med CRT-skærme og
VHS-bånd.

Fejlene ses også ved almindeligt tv-kik på vores tv-apparat, Panasonic CXC725, om
end vi måske fornemmer, at optageren er en smule mere følsom end tv-apparatet.

Både forhandler og Fibia erkender, at der er problemer. De er jo tydelige at se på
skærm og optagelser, men...

Forhandleren mener, at fejlen ligger hos Fibia, som efter hans opfattelse må have
periodiske udfald. Fibias teknikere konkluderer, at vores to år gamle tv og nyindkøbte optager åbenbart ikke kan lide Fibias angiveligt fejlfri signal.

Fibia-teknikeren har mundtligt opkastet den teori, at problemet kan være, at Panasonics optagere/modtagere ikke er gearet til at klare qam256 (tror jeg sendestandarden hedder) som en mere
datatæt end tidligere sendestandarder, som Panasonics apparater måske bedre kan
klare...

Forhandleren tøver på sin side lidt med at kontakte Panasonic med en klagesag på
baggrund af et enkeltstående tilfælde, han mener ikke, at der er andre med samme
problem - men han tager gerne maskinen retur og holder mig skadesløs.

Så jeg synes, jeg befinder mig lidt i et vacuum. For hvad pokker gør jeg så, hvis
jeg leverer optageren tilbage?

Er der reelle tekniske forskelle på BCT-74 og den større model, BCT-84, som skulle
gøre den større model bedre egnet til at optage fejlfrit fra Fibias kabel-tv? Både forhandleren og Fibia har tilsyneladende givet op.

I Tyskland kan man købe bl.a. denne optager med både én C og to T2
tunere:

https://www.alternate.dk/Panasonic/DMR-UBC90EGK-Blu-ray-optager/html/produc[..]?

Vil disse kunne bruges i Danmark både på Fibias kabel med bedre resultat - og med
Boxer via vores antenne, sådan som vi fortsat har mulighed for, idet vi ikke har
pillet antennen ned. Alternate tør ikke svare mig, da Boxer ikke opererer i Tyskland.

En tv-boks med harddisk alene duer ikke til vores brug. Optageren skal kunne
brænde ud på dvd og Blu-ray skiver i god kvalitet. Via scart til en gammeldags harddiskoptager ryger jo HD-opløsningen.


Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af pedipsen pedipsen skrev:

 Alternate tør ikke svare mig, da Boxer ikke opererer i Tyskland.

Hej.

Jeg kan godt forstå Alternates svar, da jeg kan huske en anden sag hvor en recorder bruger havde problemer med en Panasonic Blueray Recorder købt hos netop Alternate. Her er et link:


Hilsen Carsten.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 18:37
Hej.

Jeg har nu læst dit indlæg en gang til.

Ja, jeg ville kigge mig om efter en anden løsning end kabel TV. Der er Boxer, Satellit via parabol og IPTV via internettet. Jeg ville starte med at finde ud af hvem der kan levere de kanaler i ønsker at se.

Du skriver at 'En tv-boks med harddisk alene duer ikke til vores brug. Optageren skal kunne
brænde ud på dvd og Blu-ray skiver i god kvalitet.' Men du fortæller ikke hvorfor?
Er det fordi i ønsker at kunne tage dem med, eller måske fordi i har flere TV?

Hvis du beskriver hvad i ønsker, er der sikkert nogle der har en løsning til jer.

Hilsen Carsten.

Til top
pedipsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pedipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 19:17
Carsten skriver:

"Du skriver at 'En tv-boks med harddisk alene duer ikke til vores brug. Optageren skal kunne
brænde ud på dvd og Blu-ray skiver i god kvalitet.' Men du fortæller ikke hvorfor?
Er det fordi i ønsker at kunne tage dem med, eller måske fordi i har flere TV?"

Svar: Jeg ønsker at kunne brænde ud på skiver til mit private arkiv med optagelser, jeg ønsker at gemme og/eller se andre steder i huset.

Til dette brug virkede Panasonic-optageren som teoretisk ideel, men den duer bare ikke i praksis.

Der ses på optagelserne pixeleringer, billeder, der fryser, billeder, som synes at blive klippet midt over og forskudt sideværts. Og lyden hakker.

Nogle gange er der fine optagelser i mere end en time, andre gange er hakkeriet så pinagtigt, at vi vælger at stoppe kiggeriet. Der er også pixelfejl på tv-apparatet ved direkte kik, men det er nok en anelse værre på optagelserne.

Inden kabel-tv halløjet, som vi sluttede os på, for at vi kunne købe den nævnte Panasonic-optager, som kun duer til DVB-C, optog vi først udsendelserne på en Triax-DVB-T boks med harddisk for dernæst at spille udvalgte udsendelser over til en gammeldags Sony dvd-optager via SCART stik. Det giver som bekendt "uldne" billeder.

Vi vil i store træk kunne se de danske freeview-kanaler plus TV2. Også gerne svenske og norske kanaler, som vi har nu i en lille tv-pakke, der dækker vores behov - hvis altså vi bare kunne holde ud at se på udsendelserne.

Den nye optager, jeg nævnte, har også DVB-T2 tunere foruden en DVB-C. Det giver jo lidt større fleksibilitet - og mulighed for at skrotte kabel-tv, hvis det viser sig, at maskinen fint virker på DVB-T men ikke på DVB-C.

Vi har stadig antennen, så vi kan fint se freeview-kanaler uden kabel - men savner jo altså en blu-ray optager, der kan bruges på antennen OG har et drev til at brænde skiver på.

Bedste hilsner.





Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 19:42
Når fejlen viser sig på to forskellige produkter, omend fra samme producent, så ville jeg nok mest af alt pege på udbyderen som "synderen". Ikke at det umiddelbart hjælper dig noget. Jeg synes dog helt klart, at din forhandler bør tage kontakt til Panasonic med henblik på at få en dialog i gang mellem dem og Fibia.

Den eneste reelle forskel på BCT74 og BCT84 er størrelsen på harddisken. Der er også tale om to ældre modeller (årgang 2013 mener jeg). Du har nok større chancer med den helt nye model. Enten de tyske UBC80/90 eller med den danske UBC86.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
pedipsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pedipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Når fejlen viser sig på to forskellige produkter, omend fra samme producent, så ville jeg nok mest af alt pege på udbyderen som "synderen". Ikke at det umiddelbart hjælper dig noget. Jeg synes dog helt klart, at din forhandler bør tage kontakt til Panasonic med henblik på at få en dialog i gang mellem dem og Fibia.

Den eneste reelle forskel på BCT74 og BCT84 er størrelsen på harddisken. Der er også tale om to ældre modeller (årgang 2013 mener jeg). Du har nok større chancer med den helt nye model. Enten de tyske UBC80/90 eller med den danske UBC86.


Tak til begge, der har svaret hidtil.

Jeg havde på et tidspunkt både forhandleren og en tekniker fra Fibia ude på én gang.

Begge har set fejlene på tv-skærmen, ligesom de har set fejl på tv-apparatets signalkvalitetsmåler.

Men Fibias måleapparat viste ved den lejlighed nul fejl...

TV-forhandleren siger, at han jo ikke kan bevise, at fejlen ligger hos Fibia, og han har ikke adgang til grej, der kan stå og logge på signalet i dagevis hjemme hos mig.

Da de to optagere, han har i butikken opfører sig fint hjemme hos ham, men skidt på min matrikel, synes han (og jeg), at sandsynligheden taler for, at det er udbyderens signal, der varierer og giver disse periodiske fejl.

Den weekend, der blev målt med Fibias målegrej, var der i øvrigt heller ikke synlige fejl på tv, men blot et par dage senere var den gal igen med de periodiske fejl.

Venner i vores omgangskreds har fine erfaringer med både Panasonic tv og optagere, og da vi så tv på antennen (med og uden Boxerkort) oplevede vi ikke, at der var så mange udfald, som det nu ses med Fibias kabelsignal.

En optager med både DVB-C og DVB-T ville være fin, og kunne vel også give en indikation af, om Fibia reelt har et problem, men den nordiske version af UBC80 er jo en del dyrere end min nuværende optager, dels har den kun én tuner af hver slags, så hvis jeg helt dropper Fibia, kan jeg ikke længere optage to programmer sideløbende.

Med venlig hilsen.


Redigeret af pedipsen - 18-September-2017 kl. 20:06
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:10
Oprindeligt skrevet af pedipsen pedipsen skrev:

Der ses på optagelserne pixeleringer, billeder, der fryser, billeder, som synes at blive klippet midt over og forskudt sideværts. Og lyden hakker. 

Nogle gange er der fine optagelser i mere end en time, andre gange er hakkeriet så pinagtigt, at vi vælger at stoppe kiggeriet. Der er også pixelfejl på tv-apparatet ved direkte kik, men det er nok en anelse værre på optagelserne.
Typisk fejl på kabel-TV med disse symptomer er HF utætte kabler/stik/fordelere.
Kender ikke Fibias udstyr, men er installation korrekt udført på DVB-C kabel delen ?

Overstyring af DVB-C signalet kan også give disse symptomer. Wink
(vi havde fejlen på vores lokale antenneforenings Yousee signal for en del år siden. Ifølge tekniker var det fejlen, og i orden efter forstærknings regulering på gadeniveau)

Mvh. JørgenT


Redigeret af JørgenT - 18-September-2017 kl. 20:11
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:29
Hej.

Den 1 april 2020, dvs om ca 2,5 år lukker man 1/3 af de frekvenser som DR og Boxer bliver sendt på. Da de så skal bruges til Mobilt Bredbånd. Samtidigt skal Boxers Kontrakt genforhandles. Derefter kan man ikke forvente, at TV2 stadig bliver sendt over DVB-T. 
Så jeg kan ikke anbefale at købe udstyr uden DVB-T2.

Jeg ville personligt passe på med at købe Panasonic Blueray Recordere i Tyskland, p.g.a. det der er beskrevet i tidligere link.

Men det er også muligt at downloade ( optage ) via en internetforbindelse. Jeg bruger selv på skift to programmer til at optage fra DR. Det ene er Jeppos DR.Dk Downloader 2 


Og det andet er TV4ever, som er en extension til Chrome Browseren. Her er et link med en forklaring til installation:


Gå ind i det øverste venstre afsnit der hedder 'Optag let fra DR med TV4ever'
Tryk på 'Installer TV4ever'
Og slut af med at trykke på CTRL+SHIFT+B samtidigt.

For at par dage siden var der en anden bruger der postede dette link, som skulle kunne downloade fra TV2 Play:


Jeg har dog ikke prøvet det.

Ellers vil jeg fortælle at mange optager på de billige harddiske. Men hvis du foretrækker det, kan du selvfølgelig også brænde dine optagelser ud fra din PC og over på DVD eller Blue Ray medier.

Hilsen Carsten.


Redigeret af csell - 18-September-2017 kl. 20:42
Til top
pedipsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pedipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:46
Til Jørgen.

Forhandleren har også været inde på præcis det samme, for Fibia sender et meget kraftigt signal ud, angiveligt for at kunne "føde" op til tre tv-apparater uden forstærker.

Der sidder nu 10dB dæmper på efter fiberboksen, og det har måske hjulpet lidt.

Forhandleren siger, at han ville foretrække, at signalet blev dæmpet før fiberboksen, så man var sikret mod, at tuneren blev overstyret, men dette afviser Fibia.

Dæmperen efter boksen er fint... ifølge Fibias målegrej.

Alle kabler og stik mellem fiberboks og apparater er gået efter og godkendt af både mig, forhandler og Fibia, som også har målt gennem mine kabler - og altså ikke fandt fejl, selv om det er tydeligt på tv og optagelser, at samspillet mellem Fibias signal og Panasonics modtagere ikke er i orden.

Og her stopper så foreløbig Fibia og takker af.

Panasonic laver altså (min udlægning af Fibias afsluttende "dom") nogle elendige modtagere, som ikke kan klare Fibias fejlfri signal.

Fibia frikender sig selv og sender aben videre til kunden og forhandleren.

Men måler Fibia på det rigtige?

"Det ved jeg ikke, men det er det, vi kan måle med det grej, vi har," lød det fra Fibias mest flinke tekniker, inden han gik.

En anden tekniker gad end ikke se på billederne på skærmen, skiftede bare boksen og forlod matriklen på lette fjed med en bemærkning om, at nu havde Fibia orden i sagerne. hvis noget ikke virkede, måtte jeg henvende mig til forhandleren.

Jeg ved ikke ret meget om tv-teknik, men jeg arbejder selv jævnligt med video- og lyd-redigering.

Hvis et lydsignal er overstyret allerede før redigeringen, kan man jo i redigeringen dæmpe det nok så meget under 0dB. Forvrængningen vil fortsat være ulidelig.

Derfor finder jeg Jørgens og forhandlerens forslag om at dæmpe signalet "på gadeniveau" plausibelt, hvis det forholder sig på samme måde med digitale tv-signaler - altså at det er et forvrænget og overstyret signal, der kommer ind via fiberboksen.

Men hvordan gør "man" det? Og hvordan overbeviser jeg eller forhandleren Fibia om, at det er et forsøg værd?

Fibia har foreløbig givet op, forhandleren er ved at være træt af sagen og vil tage optageren retur, men jeg vil gerne beholde optageren - hvis altså bare den virkede ordentligt på vores kabelsignal...

Jeg synes ikke, vi havde så mange udfald, da vi brugte antennen, men vores Triax DVB-T boks har kun en harddisk låst til netop denne boks, så aflider boksen, er det slut med optagelserne.

Blu-ray optageren ville være skøn og nem at have med at gøre, hvis bare optagelserne blev til at holde ud at se på...

Tak for tålmodighed og gode input.

Venlig hilsen.




Til top
pedipsen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 18-September-2017
Sted: Hornslet
Status: Offline
Point: 40
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pedipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 20:55
Til Carsten.

Tak for den opbyggelige brugsanvisning til optagelse og redigering via pc, men det er ikke den type optager, jeg er interesseret i. Jeg sidder nok ved en pc i forvejen.

Vi var glade for vores gamle VHS og analoge Sony-optager, dengang tv-apparatet var et 28" Beovision.

Ind imellem kom TRIAX boksen med harddisk, så afled tv-apparatet, vi købte et Panasonic tv, og ankomsten af fibernet gav mulighed for at købe Panasonic-optageren, der på papiret er den naturlige afløser, men kabelversionen kan vi ikke få til at virke.

Derfor min idé om den tyske nye optager med én C og to DVB-T2 tunere.

Mvh.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af pedipsen pedipsen skrev:

Derfor min idé om den tyske nye optager med én C og to DVB-T2 tunere.

Hej.

Før du køber må jeg desværre foreslå dig at læse tidligere link, som beskriver at de ikke virker i Danmark.

Hilsen Carsten.
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2017 kl. 22:08
Jeg havde et lignende problem hos YouSee igennem antenneforeningen, da YouSee ændrede til 256 QAM. Efter flere mdr.'s besværligheder med YouSee's uduelige kundeservice/support og heldigvis en ihærdig tekniker fra Dansk Kabel TV, fandt han løsningen.
Det viste sig, at signalet fra YouSee var blevet forstærket ved omlægningen. Den ihærdige tekniker fik sat en "dæmper" på, inden signalet nåede ud til os. Og det hjalp på mange problemer med signal kvaliteten her i vores forening.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu