recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi router med flere lan porte
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi router med flere lan porte

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Utroligt! Bruger ikke en eneste lan port. Har Mac Book, iPad, iPhone, TV, Reciever, og Blu-ray afspiller tilsluttet via wifi til en simpel Thomson router fra Stofa. Og det kører klippestabilt.
Der er jo stor forskel på folks behov og hvis det fungerer fint for dig, så er det jo godt nok.
Til trådstarter: For nogle år siden prøvede jeg også desperat at finde router med 4+ porte da jeg ikke gad flere enheder end højst nødvendigt. Samtidig skulle det også være en fornuftig kvalitet og jeg endte med at droppe ideen og bruger nu en router og en switch (sidstnævnte har 16 porte og jeg bruger vel en 10-12 af dem).
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 12:39
Det er også det jeg er kommet frem til at jeg gør. Synes faktisk det er mærkeligt at der ikke findes flere routere med mere end standard 4 lan porte
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Det er også det jeg er kommet frem til at jeg gør. Synes faktisk det er mærkeligt at der ikke findes flere routere med mere end standard 4 lan porte

Fordi det er billigere og bedre (for dig) at kombinere en router og en switch ved siden af. Skulle du så endda finde på at vælge en switch i samme mærke som routeren, så har producenten tjent penge på både router og switch fra dig Wink
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 13:34
Sådan kan man jo sige om mange ting. Og alligevel findes der masser af kombi enheder , som kan det 'hele'...
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Sådan kan man jo sige om mange ting. Og alligevel findes der masser af kombi enheder , som kan det 'hele'...

Mja.. Jeg tror nu nok det er fornuftigt nok. Mange af disse routere er lavet til at stå mere eller mindre fremme. Hvis de skal bygges op til en 8, 16 eller 24 port switch så tror jeg de fleste ville foretrække, at den var gemt væk. Oven i det, så kan de oftest ikke håndtere voldsomt på alle portene samtidig, da disse routere også har travlt med at lege routere. Der har de ordentlige switches en lidt større fordel, da de er konstrueret til kun det formål. 
Det handler jo også om prise for producenterne. Eller rettere, det handler faktisk udelukkende om pris for dem.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Utroligt! Bruger ikke en eneste lan port. Har Mac Book, iPad, iPhone, TV, Reciever, og Blu-ray afspiller tilsluttet via wifi til en simpel Thomson router fra Stofa. Og det kører klippestabilt.


Det er INGEN kunst at få WiFi til at køre klippe stabilt. Kunsten er at få det til at køre klippe stabilt OG hurtigt samtidig... 

En detalje der er temmelig væsentlig, når man skriver som du gør Wink

Er 4K clips fra youtube uden hak og pixellering på TV ok hurtigt? Hastigheden på mit internet er 50/20
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Utroligt! Bruger ikke en eneste lan port. Har Mac Book, iPad, iPhone, TV, Reciever, og Blu-ray afspiller tilsluttet via wifi til en simpel Thomson router fra Stofa. Og det kører klippestabilt.

Det er INGEN kunst at få WiFi til at køre klippe stabilt. Kunsten er at få det til at køre klippe stabilt OG hurtigt samtidig... 
En detalje der er temmelig væsentlig, når man skriver som du gør Wink

Er 4K clips fra youtube uden hak og pixellering på TV ok hurtigt? Hastigheden på mit internet er 50/20
Hvis det dækker behovet, så er det.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:


Er 4K clips fra youtube uden hak og pixellering på TV ok hurtigt? Hastigheden på mit internet er 50/20

Som Tipsen siger - Hvis det dækker dit behov, så er det. Mit behov strækker sig langt længere end det. Derfor bruger jeg kabler. Fx 3-4 samtidig 4K streaming brugere, eller bare meget store fil overførelser mellem maskiner og servere. Online spil, der er afhængig af en meget lav latency og ping osv osv.. 

Der er mange grunde til at bruge kabler. Men mest af alt, så er årsagen stabil optimal hastighed. 

Det koster så også noget i udstyr og kabler.
Fx har jeg 4 switches fordelt i huset. Jeg fik desværre tænkt lidt med r*ven da jeg trak kabler og afsluttede dem i en switch på loftet, (ved siden af IHC tavlerne). Det var den nemmeste (idiotiske) løsning til formålet, lige da jeg stod i det, som mest af alt kom sig af, at jeg skulle have IHC controlleren på nettet, samt kabler til stuen, værelser og kontor. 
Jeg burde have taget alle kablerne og ført dem ned til serverne i garagen til en stor 24 port switch. Men på det tidspunkt var den del af installationen i garagen ikke helt klar til at tage imod dem. 

Så nu har jeg udstyr, dvs fiberboks, servere, NAS, solcelleanlæg osv inkl en 16-port POE+ switch i garagen.
Derfra går et kabel op på loftet til IHC tavlerne, hvor jeg har opsat endnu 16-port switch, og bruger 9 porte Confused 
3 kabler til stuen. 
1 kabel til AP. 
2 kabler til kontoret.
2 kabler til to værelser, hvor kablerne er afsluttet i 5-port switches. Disse sidste to switches bliver dog nok taget ned igen og evt udskiftet med Ubiquiti nye In-Wall AC, da det er rigelig til formålet i de to værelser. Det var et idiotisk projekt, som mest af alt handlede om, at det var nemmere end at opsætte en dåse med udtag, samt at ikke gå ned på udstyr og fordi jeg havde disse switches i overskud. (Jeg kan finde mange forklaringer, når det gælder om at undskylde mine egne idiotiske løsninger LOL).
I garagen bruger jeg mindst 9 porte. 

Så i normal brug, så er der 17 kabler (18 hvis man tæller kablet med mellem de to switches). Alt er selvfølgelig Gigabit net. Og jeg er ikke færdig med at trække kabler. 
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 21:07
Du lyder nu også som et ekstremt særtilfælde.
Nu kommer jeg meget rundt til folk som elektriker, og har også selv ihc og andet isenkram. Men alt det du har, lyder lidt som en besættelse :-p

Redigeret af SilverLine - 25-September-2017 kl. 21:07
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2017 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Du lyder nu også som et ekstremt særtilfælde.
Nu kommer jeg meget rundt til folk som elektriker, og har også selv ihc og andet isenkram. Men alt det du har, lyder lidt som en besættelse :-p

Naah, besættelse er det ikke. Men nægter at gå ned på udstyr! LOL

Spøg til side - Det er faktisk ikke fordi det er så meget, hvis man tænker lidt over det. Ja jeg roder en del med IHC, og har bla. OpenHab og IHC Captain til at snakke sammen med den på hver deres Rpi. Det er nok det mest ekstreme jeg lige kan finde på.
Ellers har jeg en windows server, en NAS (som egentlig bare venter på at blive kastet efter naboens kat), Philips hue, solcelle anlægget (med smart monitor). Lidt udstyr i form af Yousee boks, TV, Receiver i stuen. Kontoret har jeg min workstation, musik udstyr osv.. Og så ellers de værelser hvor ungerne opholder sig i, hvor de to små switches sidder. Mit seneste projekt er noget zwave udstyr der skal snakke sammen med IHC controlleren via OpenHab serveren. Men det har vist lidt længere udsigter, da OpenHab og jeg ikke kan blive helt enig om, hvordan man gør (læs burde gøre). Nåja, og så lige Ubiquiti netværket med USG, cloud key og foreløbig et enkelt AP.. 

Når jeg tænker over det på den måde, så er det faktisk ret begrænset i forhold til, hvor "slemt" et 300m2 hus burde være klistret til med kabler, stik og udstyr i dagens DK. Jeg har fx ikke noget sonos eller lign.. Jo altså, jeg har en Samsung R-et eller andet multi room noget højtaler. Men den er sjældent i brug i garagen. Men jeg kæmper mig fremad Big smile Mit største problem er faktisk tiden Confused
Til top
SilverLine Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 710
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SilverLine Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2017 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:

Du lyder nu også som et ekstremt særtilfælde.
Nu kommer jeg meget rundt til folk som elektriker, og har også selv ihc og andet isenkram. Men alt det du har, lyder lidt som en besættelse :-p

Naah, besættelse er det ikke. Men nægter at gå ned på udstyr! LOL

Spøg til side - Det er faktisk ikke fordi det er så meget, hvis man tænker lidt over det. Ja jeg roder en del med IHC, og har bla. OpenHab og IHC Captain til at snakke sammen med den på hver deres Rpi. Det er nok det mest ekstreme jeg lige kan finde på.
Ellers har jeg en windows server, en NAS (som egentlig bare venter på at blive kastet efter naboens kat), Philips hue, solcelle anlægget (med smart monitor). Lidt udstyr i form af Yousee boks, TV, Receiver i stuen. Kontoret har jeg min workstation, musik udstyr osv.. Og så ellers de værelser hvor ungerne opholder sig i, hvor de to små switches sidder. Mit seneste projekt er noget zwave udstyr der skal snakke sammen med IHC controlleren via OpenHab serveren. Men det har vist lidt længere udsigter, da OpenHab og jeg ikke kan blive helt enig om, hvordan man gør (læs burde gøre). Nåja, og så lige Ubiquiti netværket med USG, cloud key og foreløbig et enkelt AP.. 

Når jeg tænker over det på den måde, så er det faktisk ret begrænset i forhold til, hvor "slemt" et 300m2 hus burde være klistret til med kabler, stik og udstyr i dagens DK. Jeg har fx ikke noget sonos eller lign.. Jo altså, jeg har en Samsung R-et eller andet multi room noget højtaler. Men den er sjældent i brug i garagen. Men jeg kæmper mig fremad Big smile Mit største problem er faktisk tiden Confused

Ved du egentlig stadig om Public port er 80 på Ubiquiti routeren ? Jeg kæmper lidt med at få min IHC controller ud af huset. På min gamle router havde jeg bare standard local 443 port, og public 80. Men det ser ud til ikke at fungere for mig nu. Bruger også raspberry piè på IHC forresten, så det er rigtigt den skal også have et LAN. Ellers er det godt nok en lækker router, utrolig nem at sætte op, dækker overraskende godt, og den app der er til, kan ikke gøres meget mere simpel. Thumbs up :-)


Redigeret af SilverLine - 26-September-2017 kl. 13:08
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-September-2017 kl. 20:06
Oprindeligt skrevet af SilverLine SilverLine skrev:


Ved du egentlig stadig om Public port er 80 på Ubiquiti routeren ? Jeg kæmper lidt med at få min IHC controller ud af huset. På min gamle router havde jeg bare standard local 443 port, og public 80. Men det ser ud til ikke at fungere for mig nu. Bruger også raspberry piè på IHC forresten, så det er rigtigt den skal også have et LAN. Ellers er det godt nok en lækker router, utrolig nem at sætte op, dækker overraskende godt, og den app der er til, kan ikke gøres meget mere simpel. Thumbs up :-)

Er det IHC controlleren du ikke kan få ud af huset? Du indstiller portene du vil bruge i IHC administrator. Jeg kan ikke huske hvad den bruger som default, men mener det er port 8080 og 443.
Du har nok ikke fået forwardet den korrekt i Unifi controlleren.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu