recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  123 9>
Forfatter
Besked
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Intelligente termostater
    Sendt: 28-September-2017 kl. 15:51
Hej,

Er der nogen herinde der har erfaring med intelligente radiatortermostater? Feks dem Danfoss har lavet der hedder Living Eco Connect.
Jeg tænker i relation til om de giver en besparelse på varmeregningen. Jeg står til at mine nuværende termostater trænger til en udskiftning og kan ikke helt gennemskue om det kan svare sig at investere i intelligente termostater eller blot de almindelige Danfoss termostater der sidder i hvert andet hus landet over.
Det skal oplyses at jeg har gasfyr med ude-sensor og tidsstyret sænkning af temperaturen feks om natten og mens jeg er på arbejde.
Til top
jesperKBH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juli-2008
Status: Offline
Point: 562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jesperKBH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-September-2017 kl. 17:12
Jeg har selv undersøgt det lidt, og jeg tror der kan være noget at spare. Jeg har dog læst om mange der ikke er tilfredse med living connect.
Til top
PeterBakke Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-April-2012
Sted: København NV
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterBakke Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 08:31
Tak for svaret
Jeg faldt også godt over de mange “alt-andet-end-positive” kommentarer, bla på Bolius. Men som jeg så det er de alle sammen 2-3 år gamle, eller mere. Forhåbentlig sover Danfoss ikke i timen og har taget feedbacken til sig - men det er jo svært at vide
Men hvad med andre alternativer - jeg er som sådan ikke godt med Danfoss
Jeg læste også lidt om dem fra Tado, som faktisk giver en pengene tilbage garanti, hvis ikke man sparer noget på sin regning
Til top
Gump Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gump Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 12:13
Jeg skal også til og igang med at kigge lidt. Vi skal til at lave tilbygning og ombygning i vores hus, og derfor skal der nogle ekstra termostater til. Jeg overvejer kraftigt om det skal være nogle intelligente nogen, og om de nuværende i huset så skal skiftes ud samtidigt.

Så jeg følger lige lidt med her, og skal nok poste lidt hvis jeg finder noget jeg kan bidrage med... Smile
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 12:29
Er ikke helt sikker på hvad du mener med intelligente termostater, men jeg haft nogle elektriske fra honeywell der skulle værre mere præcise end de mekaniske og give mulighede for natsænkning, luk ved åbent vindue mm. Princippet var godt nok, men mekanismen var skrøblig og gik i stykker inden for et år. Nu er jeg tilbage på de gamle mekaniske.
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 3834
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 13:07
Kender dem ikke, men se at Elgato har lavet en Eve serie : https://www.elgato.com/en/eve
Til top
AndyJeps Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyJeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 13:09
Jeg har haft Danfoss Eco Connect og var godt tilfreds med dem, men er gået over til Danfoss Living  Connect som er lettere at styre, kræver Danfoss Link CC kontrolenhed og kan styres ved hjælp af en app.
Jeg har også gasfyr med natsænkning, men bruger det ikke længere eftersom termostaterne klarer det hele selv, så mit fyr kører uden natsænkning.
Kan vildt anbefale dem.


Redigeret af AndyJeps - 29-September-2017 kl. 13:11
AndyJeps
Til top
kharder Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kharder Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-September-2017 kl. 14:26
Da vi gik igang med at renovere klimaskærmen på huset, fik vi installeret Danfoss ventilation og fik samtidig skiftet alle ventilerne på radiatorerne til Danfoss Living Connect, så vores jordvarme, ventilation og radiatorer ville snakke sammen. I starten oplevede vi nogle sære problemer, som ikke umiddelbart gav mening. Danfoss og installatøren brugte noget tid på fejlsøgning, men fandt til sidst ud af, at det var trevejs ventilen på varmepumpen der skulle skiftes. Derefter har der ingen problemer været og det er snart 6 måneder siden.

Jeg var selv meget usikker på om vi skulle skifte vores ventiler, specielt efter at have læst de anmeldelser og kommentarer der er på nettet. Men af forskellige årsager, så fik vi dem med i købet og derfor lod jeg tvivlen komme dem til gode.

Jeg er meget tilfreds med hele systemet, som bare styrer sig selv. Jeg kan også se, at vi allerede har sparet på elregningen, da varmepumpen ikke producerer varme, da vi indendørs, endnu ikke er kommet under 20 grader om dagen og 17 grader om natten. Om det så lige er de 30 % de reklamerer med er jeg usikker på.
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2017 kl. 08:30
Jeg har Danfoss Living Connect monteret på 5 radiatorer i huset og en Link CC. Jeg skiftede min tidligere Link CC ud med den nye model med wifi, og der gik lidt tid inden Danfoss havde helt styr på wifi delen. Det skete ofte at enheden mistede forbindelse til netværket og apps'ene derfor ikke virkede.
Men styringen af termostaterne har jeg intet at sætte på.
Jeg forsøgte i starten med natsænking men kunne efter en måneds tid se at vores varmeregning steg og vi ikke kunne holde den krævede afkøling (har direkte fjernvarme),. Så vi gik væk fra natsænking og kører nu bare konstant indstillinger. Er på trods af det, fint tilfreds med systemet. Vi skruer ikke på indstillingerne, andet end hvis vi tager på ferie. Bruger altid app'en på iphone fremfor Link CC'en.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2017 kl. 09:08
Elgato har ikke intelligent styring, forstået på den måde at, de ikke overvåger hvor længe de skal bruge på at varme rummet op. Ikke særlig smart, da de åbner op på maks for at imødekomme varmebehovet.

#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.
Til top
allannissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 12-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér allannissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2017 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:



#Allannissen Du ved vel godt at Danfoss bruger en del tid på at lærer hvor længe de skal bruge på at varme dine rum op, og ligeledes hvornår de skal lukke ned? Deraf din lave afkøling. Jeg vil væde på at når de først har fundet ud af det, vil du se et andet mønster.

Ja, iflg manualen en uges tid. Der gik i alt 2 måneder inden jeg stoppede med natsænkning.
Til top
bentpetersson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-November-2013
Status: Offline
Point: 2400
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bentpetersson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Oktober-2017 kl. 22:34
Jeg har i 1 1/2 år haft Living Eco (uden wifi) i stue og et værelse kombineret med gulvvarme, der styres af Danfoss motorventiler. Alt forsynes med varme fra et kondensationsoliefyr.
Tidligere var det svært for almindelige Danfossradiatorventiler at lukke for radiatorerne i forbindelse med varme fra solskin i de to rum.

Dette kører derimod virkelig godt med Living Eco og endog meget nøje, der tilmed automatisk hver uge afprøver ventilerne, så de ikke kalker fast i sommerperioden.
Temperaturen reguleres utrolig nøjagtigt. Som nævnt går der lige nogle dage, før Living har tilpasset sig.


Redigeret af bentpetersson - 01-Oktober-2017 kl. 22:35
Med venlig hilsen
bentpetersson


Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu