recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Intelligente termostater
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Intelligente termostater

 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
Forfatter
Besked
AndyJeps Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér AndyJeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 12:39
Jeg har Living Connect med styreenhed og det virker perfekt, er meget glad for det.

Hvis du feks. har to termostater i et rum og du regulerer temperaturen manuelt på den ene enhed så følger den anden automatisk med, smart synes jeg.

Jeg ville altid vælge Danfoss Living Connect.
AndyJeps
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 13:44
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder


Medmindre man har "andre problemer" fx med dårligt isoleret rum/andet lign, så er det jo netop heller ikke mening man skal pille-rode-rage ved termostaterne konstant. Det er jo derfor det er termostater, de styrer sig selv Wink
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 14:58
Ja, netop. Jeg er dog rigtigt glad for det "smarte", det giver mig god mulighed for at følge med i status i de forskellige rum og mulighed for at køre differentierede temperaturer alt efter tiden på døgnet (jeg ved at der kan være meget diskussion om hvorvidt det kan betale sig med dag/nat sænkning - jeg gør det primært for komfortens skyld).
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Tak for svaret. Jeg havde ikke læst den anmeldelse, så det er super. 

- Men hvad kører du så med idag?
- Mht. konkurs og internet der falder ud. Hvis du man mangler internet eller de går konkurs er der vel stadig mulighed for at køre videre på eksisterende app og bridge. I værste fald kan man vel stadig justere dem på selve enheden?

Mht. at styre uden internet, er det vel en raspberry pi man kan installere homekit på så vil det vel virke.

Er stadig meget i vildrede om jeg skal købe Danfoss eller Tado.

Det jeg godt kan lige ved Tado er designet som du også skriver, samt automatiseringen med auto-assist.

Danfoss er plusset deres kontrolpanel, som man kan styre det med.

Men appen er jo også en vigtig del og hvis man kan lave en del med den på Tado er det et plus.

Jeg har stadig Tado, men skulle jeg købe i dag havde jeg købt noget andet, formentlig noget zwave.

Hvis de går konkurs, eller dit internet går ned, kan du justere direkte på termostaten, app arbejder med cloud, schedules (altså hele automatikken) ligger på cloud, så det bliver til en helt alm. thermostat, uden nogle smarte features.
BaaaaaH
Til top
hyldig87 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hyldig87 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 15:46
Homekit kommunikerer direkte med Tado lokalt, udenom deres cloud. Så man kunne stadig styre devices fra telefon.
Det er altså muligt, der skulle nok være nogen som fik reverse engineered det og lavede en ny app i så fald tado lukker ned.

Så det scenarie tror jeg ikke er så farligt...  Der er selvfølgelig andre ting at være opmærksom på i forhold til at det ellers kører på cloud-løsning.
- Hvordan er deres oppetid
- Stabilt nok internet til at være afhængig af det
- Sikkerhed hos tado?
- Egen sikkerhed e-mail/password
osv


Redigeret af hyldig87 - 07-November-2018 kl. 15:48
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Ja, netop. Jeg er dog rigtigt glad for det "smarte", det giver mig god mulighed for at følge med i status i de forskellige rum


Det kan også gøres smart, uden at du behøver display i alle rum. der skal bare en temperatur føler til, og så skal de samles i et samlet "overblik". Det er det jeg gør med min IHC varmestyring og openhab. 

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

og mulighed for at køre differentierede temperaturer alt efter tiden på døgnet (jeg ved at der kan være meget diskussion om hvorvidt det kan betale sig med dag/nat sænkning - jeg gør det primært for komfortens skyld).

Det giver mening med "let" gulvvarme eller radiatorer. Men ikke med "tung" gulvvarme.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af hyldig87 hyldig87 skrev:

Homekit kommunikerer direkte med Tado lokalt, udenom deres cloud. Så man kunne stadig styre devices fra telefon.
Det er altså muligt, der skulle nok være nogen som fik reverse engineered det og lavede en ny app i så fald tado lukker ned.

Så det scenarie tror jeg ikke er så farligt...  Der er selvfølgelig andre ting at være opmærksom på i forhold til at det ellers kører på cloud-løsning.
- Hvordan er deres oppetid
- Stabilt nok internet til at være afhængig af det
- Sikkerhed hos tado?
- Egen sikkerhed e-mail/password
osv
Jeg startede også med at skrive homekit, men når det er sagt.
1. Hvis Tado går konkurs, så er jeg ret sikker på at de forsvinder fra homekit.
2. Ikke alle har homekit.
3. Det er lidt surt at være afhængig af om et produkt måske, måske ikke bliver reverse engineered.
BaaaaaH
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Blank Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

men jeg har ikke rørt dem de sidste 6-8 måneder


Medmindre man har "andre problemer" fx med dårligt isoleret rum/andet lign, så er det jo netop heller ikke mening man skal pille-rode-rage ved termostaterne konstant. Det er jo derfor det er termostater, de styrer sig selv Wink

Men alt efter termostaten eller controlleren, er der stor forskel på hvor godt de regulere.

For det første skal de lære hvor lang tid det tager at varme et rum op fra nat sænkning eller lignende.
Ligesom de også bør kigge på om solen er fremme og varmer igennem vinduer osv.

Det næste er at der skal reguleres i forhold til mængden af personer, køre ovnen, har man meget elektronik tændt (gamer computer, gammeldags pære/halogen osv.

Men det er rigtigt, hvis det var optimalt, burde man kun skulle sætte det hele op den gang, og så skulle de gerne passe sig selv.
BaaaaaH
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-November-2018 kl. 21:41
Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:


Men alt efter termostaten eller controlleren, er der stor forskel på hvor godt de regulere.

For det første skal de lære hvor lang tid det tager at varme et rum op fra nat sænkning eller lignende.


Yep, det forudsætter bare nogle omstændigheder som ikke mange systemer bruger. Nemlig at vide om vindue er åben, dør åben/lukkede. Og for os med ventilation i boligen, så skal den lige vide hvor meget indblæsnings temperaturen er og hvor meget luft der flyttes, samt Co2 indholdet i rummet osv osv. Kort sagt, der er ret mange omstændigheder der gør, at det mere eller mindre er håbløst for en termostat i den kaliber vi snakker om her. 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Ligesom de også bør kigge på om solen er fremme og varmer igennem vinduer osv.


Igen, du er ude i et samspil med andre sensorer. Ligesom ovenstående, så er det en noget håbløs opgave for en lille simpel termostat der, når alt kommer til alt, er "smart" fordi den kan justeres fra en mobil app. (For dem som synes det er smart altså). 

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Det næste er at der skal reguleres i forhold til mængden af personer, køre ovnen, har man meget elektronik tændt (gamer computer, gammeldags pære/halogen osv.


= andre sensorer, igen Wink

Oprindeligt skrevet af Blank Blank skrev:

Men det er rigtigt, hvis det var optimalt, burde man kun skulle sætte det hele op den gang, og så skulle de gerne passe sig selv.


Og når det hele er kogt sammen (altså alle sensorerne og funktionerne), Så har vi grundpillen til et Rigtigt Smart Hjem. Hvor svært kan det være LOL

(Det er i øvrigt derfor jeg bruger openHab2 smart home system). 
Til top
Dorf Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 663
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dorf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 08:48
Jeg er også gået all-in med Tado og fik for et par uger siden udskiftet alle mine termostater. 
I dag skulle jeg gerne modtage deres smart termostat som bl.a.  kan bruges som rum temperatur censor og til styring af zoner. Jeg har oprettet min stue og alle soveværelserne som zoner/rum. Da den bliver installeret på væggen i stuen, har jeg tænkt mig at bruge den som temperatur føler til det rum istedet for radiator termostaterne da den kommer til at aflæse temperaturen mere korrekt i den placering.

Inden køb, ovevejede jeg selv Danfoss connect systemet men havde nogle kollegaer som havde installeret Tado og var glade for det. Det er "fedt" at kunne sige til Siri "sænk temperaturen i stuen til 21 grader" men det er ikke noget man benytter sig af til daglig. Tænker at IFTTT kunne være mere interessant hvis man har lyst til at kaste sig ud i det.

En ting jeg er blevet meget mere opmærksom på efter jeg fået tado er, hvor meget fugt der er i hvert rum.
Jeg er nu begyndt at gå meget op i udluftningen i hjemmet. 


Redigeret af Dorf - 08-November-2018 kl. 08:53
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 09:51
Mit råd omkring termostater er, lad jer ikke styre af om i kan kontrollere med stemmen eller andet. Jeg er selv ivrig bruger af inteligente dingenoter, og det var årsagen til at jeg valgte Netatmo. Ikke en eneste gang har jeg stemmestyret dem. Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)

Vælg Danfoss, er mit råd.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2018 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Mit råd omkring termostater er, lad jer ikke styre af om i kan kontrollere med stemmen eller andet. Jeg er selv ivrig bruger af inteligente dingenoter, og det var årsagen til at jeg valgte Netatmo. Ikke en eneste gang har jeg stemmestyret dem.


Skyldes det måske ikke mere, at det ikke helt har fungeret ordentligt og efter hensigten?
Lige præcis stemmestyring er, for mig at se, det som kommer til at flytte rigtig meget på nærmest alt. Det revolutionere på alle områder på een gang. (Selvfølgelig forudsat at det virker "naturligt" stabilt, og hver gang). 

Alt hvad vi i dag render rundt og piller-roder-rager-trykker-knipser-slår-whatever ad/på, det vil blive erstattet af stemmestyring med tiden, hvilket bla betyder et langt mindre behov for at overhovedet have fysiske knapper, smartphones, kontakter osv..  


Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Derimod ville jeg ønske at de havde lavet et stykke hardware og software som virker og ikke lyder som en billig espressomaskine der er i gang med at lave en kop kaffe. (Det gælder også for Tado)


Netop, lortet skal virke, inkl stemmestyring.. Så skal du bare se, hvordan du helt automatisk får flyttet dit behov og din tro/vaner. Det sker bestemt ikke fra den ene dag til den anden, men når det sker, så går det rigtigt stærkt.. 

Oprindeligt skrevet af janLp janLp skrev:

Vælg Danfoss, er mit råd.


Danfoss kommer også til at rette sig ind, i forbindelse med stemmestyring. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 45678 9>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu