recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > OLED TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sony A1.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sony A1.

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 11:59
Ja - lyder rigtigt. (Næsten). Billedkvaliteten er jo ikke nødvendigvis helt den samme, fordi det også kommer an på hvor gode de er til at behandle billedet i softwaren og i den øvrige hardware bagved. Og bl.a. skulle Sony være bedre til at behandle billeder i bevægelse - i hvert fald i XE93, ved ikke lige med OLED modellen. Så det er samme OLED panel, der kan være lidt forskel på billedkvaliteten afhængigt af behandlingen af billedet og derudover er det mest et spørgsmål om smagssag (design) og pengepung.

Ca. midt i juni, lavede jeg nedenstående sammenstilling - og ud fra denne valgte jeg Sony XE93 på en kombination af høj billedkvalitet, flot design og ok pris. Man kan så sige at A1 åbenbart er faldet en del i pris, men jeg er stadig ikke helt vild med designet.


Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:21
hvorfor har du ikke de nye 2017 modeller med.

Men ja dit skema viser tydligt at XE93 er i en anden klasse mht billedekvalitet.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Sony A1 er jo egentligt et ret fedt og et ret lovende fjernsyn. Men det ville være endnu bedre hvis Sony:

  • Lavede en variant, hvor skærmen var sat på en pæn fod ligesom XE93.
  • Og en variant uden TV højtalere.
Så ville prisen nok også blive ganske ok.  Smile

Pæn fod? Foden på diverse tv, har altid været til diskussion. Nu findes der endelig en model, hvor foden ikke synes forfra, kan næppe blive mere minimalistisk.
Hvis 29995kr for et 65” oled ikke er ok, så kig på andet tv.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:35
Husk at jeg lavede det i midt juni. Det er muligt at der er kommet nye især OLED til senere. Men ja, generelt ligger OLED'erne bedre mht. billedkvalitet, mens XE93'eren absolut heller ikke ligger i den dårlige ende. Og i (min) samlede vurdering, vandt den. Og også i min kones vurdering (hun kigger jo på hvor pænt det er og her er vi enige). Men det kan godt være jeg vil opdatere skemaet i forhold til FlatPanels nyeste tests og de aktuelle priser og se om der er sket noget, der ændrer billedet (om jeg så må sige Wink ). Det kunne da være lidt interessant. Der er jo lidt over en uge til jeg får løn og dermed mit overarbejde udbetalt, så jeg kan jo nå at skifte mening, så længe det er indenfor budgettet.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er LGs OLED paneler, der sidder i topmodellerne fra både B&O, Sony, Loewe, Panasonic, Philips og LG.
Så det er samme billedkvalitet.

B&O er endda et LG C7 skruet oven på B&Os lydsystem.


I din panelligning har du glemt alt om billedmotoren, så billedkvalitet er ikke ens, hvis oled panelernes generelle svagheder fratrækkes. De to værste svagheder er i den sammenhæng, tint og banding.

Redigeret af JeTex - 22-Oktober-2017 kl. 12:43
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Ja - lyder rigtigt. (Næsten). Billedkvaliteten er jo ikke nødvendigvis helt den samme, fordi det også kommer an på hvor gode de er til at behandle billedet i softwaren og i den øvrige hardware bagved. Og bl.a. skulle Sony være bedre til at behandle billeder i bevægelse - i hvert fald i XE93, ved ikke lige med OLED modellen. Så det er samme OLED panel, der kan være lidt forskel på billedkvaliteten afhængigt af behandlingen af billedet og derudover er det mest et spørgsmål om smagssag (design) og pengepung.

Ca. midt i juni, lavede jeg nedenstående sammenstilling - og ud fra denne valgte jeg Sony XE93 på en kombination af høj billedkvalitet, flot design og ok pris. Man kan så sige at A1 åbenbart er faldet en del i pris, men jeg er stadig ikke helt vild med designet.




Hvorfor kalde skema for Fjernsyn 2017, når et Panasonic CZ950 er fra 2015.

Redigeret af JeTex - 22-Oktober-2017 kl. 12:48
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Det er LGs OLED paneler, der sidder i topmodellerne fra både B&O, Sony, Loewe, Panasonic, Philips og LG.
Så det er samme billedkvalitet.

B&O er endda et LG C7 skruet oven på B&Os lydsystem.


I din panelligning har du glemt alt om billedmotoren, så billedkvalitet er ikke ens, hvis oled panelernes generelle svagheder fratrækkes. De to værste svagheder er i den sammenhæng, tint og banding.


Ja, det har du ret i. Og der er Sony vel vinder.
Venlig hilsen
KB
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 13:02
Hvis prisen er vigtig, så træk evt købet et par måneder.
De billigste OLED (2016 modeller)i 65” var nede i 18.888.

Så mon ikke prisen kommer derned igen.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 Hvorfor kalde skema for Fjernsyn 2017, når et Panasonic CZ950 er fra 2015.

Fordi skemaet er lavet i 2017 og baseret på de tests der var på flatpanels medio juni 2017. Om CZ950 stammer helt tilbage fra 2015 ved jeg ikke, men måske er den med fordi jeg tidligere har kigget på det (måske allerede i 2016, fordi jeg allerede der begyndte at kigge efter nyt tv).
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

 Pæn fod? Foden på diverse tv, har altid været til diskussion. Nu findes der endelig en model, hvor foden ikke synes forfra, kan næppe blive mere minimalistisk.
Hvis 29995kr for et 65” oled ikke er ok, så kig på andet tv.

Jeg synes en TV-fod (kan være) pæn og i mit setup er det nødvendig. Men det er først med XD93 og XE93 at tv-foden begyndte at blive rigtigt pæn. Og også på enkelte af Panasonic's tv. A1 tja - jeg kan godt lide idéen, sådan set. Minder meget om en forstørret Microsoft Surface. Men hvis jeg skal have det, skal jeg have et helt andet tv-bord. Og der er ikke råd til både nye tv-møbler og et tv lige nu. Men 21.990,- for 55" modellen er nu heller ikke galt omend lidt over budget. Men som sagt passer det ikke rigtigt ind.
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 18:29
Hej igen.  Smile

Har opdateret skemaet. Jeg må indrømme at baseret på en kombination af design, billedkvalitet, pris og mavefornemmelse for at få et godt fjernsyn i en god kvalitet - der er det samlet set stadig Sony XE93'eren, der vinder. Jeg har dog også markeret Panasonic EZ950, som værende en konkurrerende mulighed. Har også markeret A1 som en måske mulighed - havde det stået på en XE93 fod, ville nok satse på det. Men jeg synes at XE93 rent designmæssigt er mere gennemført og min mavefornemmelse siger mig også at OLED - det er næste gang - ikke nu. Og totalkombinationen siger mig: XE93.


Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2017 kl. 18:45
Hvis design vægter højere end billedekvalitet, total og pris, så er XE93 det rigtige tv for dig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu