recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Skifte HDD i Synology
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Skifte HDD i Synology

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Skifte HDD i Synology
    Sendt: 09-November-2017 kl. 16:22
Hej

Jeg skal hjem og skifte mine HDD's i min DS213. Jeg har 2x3tb og skal have 2x4tb i.

Jeg kører SHR og havde tænkt mig, at skifte en disk ad gangen. 

Nu kommer det store spørgsmål. I følge Synology anbefaler de at tage en backup inden jeg gør det, men jeg ligger ikke inde med en ekstern HDD på 3tb. 

Hvad gør i andre i sådanne en situation, eller gør i overhovedet noget?

Mvh.
Lasse
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 17:05
Man burde kunne skifte en af gangen.

Prøv at læse her.

https://www.synology.com/da-dk/knowledgebase/DSM/help/DSM/StorageManager/volume_diskgroup_expand_replace_disk

Redigeret af Mufti - 09-November-2017 kl. 17:06
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 18:26
Vil du tage backup, fordi du er nervøs for at noget går galt mens du skifter diske? I så fald kunne du bruge de ikke benyttede diske til midlertidig backup, når du sætter de nye diske i og opbygger de nye raids. Det skal alligevel kun gøres én disk ad gangen. Det er lidt omstændigt, men muligt.

Personligt ville jeg nok ikke gøre det, når en ny disk skal ibrugtages.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 19:51
Du tager en ud og sætter en ny i, og venter på den er færdig med at køre tjek, kan du se i diskmanager under storage. tager nok en dag, så kan du skifte den anden.
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 19:52
det med at bruge en af de nye 4 tb til backup er en god ide. når du så får frigjort en 3 tb kan du bruge denne til backup.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 19:56
Det var for at være sikker på ikke at miste noget.

Min plan var at sætte en disk i og vente til den er klar. Derefter den anden i og vente til den også er klar.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad i mener med at bruge den ene 4tb som backup.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 20:32
Jeg har lavet den procedure med at skifte en disk af gangen mange gange efterhånden og det er aldrig gået galt.

Når det er sagt er det de andre siger:
1. Tag en backup på din ene 4tb disk
2. Skift den ene 3tb disk med den 4tb der ikke er brugt
3. Tag nu en backup til den 3tb disk du lige har frigjort
4.. udskift den anden 4tb disk med den 3tb der stadig sidder i NASen
Til top
bleed_blue Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-September-2005
Sted: Støvring
Status: Offline
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bleed_blue Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 20:32
Oprindeligt skrevet af Basknudsen Basknudsen skrev:

Det var for at være sikker på ikke at miste noget.

Min plan var at sætte en disk i og vente til den er klar. Derefter den anden i og vente til den også er klar.

Jeg er ikke sikker på jeg forstår hvad i mener med at bruge den ene 4tb som backup.

Du skal have sat to nye 4Tb diske i din NAS, lad os kalde dem hhv A og B.

Start med at lave en backup til disk A. Når det er gjort, går du i gang med at skifte diskene. Dette skal gøres én ad gangen, og da din NAS skal genopbygge din raid, vil der gå noget tid. Den første af de nye diske du sætter i NAS'en vil være disk B.

Når din Synology melder, at disk B er færdiggjort, skal disk A sættes i. Men inden det gøres, skal du lave en ny backup, da alt indhold på disk A om lidt bliver slettet. Til dette formål bruger du den gamle 3TB disk, som du tog ud som den første, og laver en backup på denne.

Når denne backup er lavet, kan du sætte disk A i og gentage processen med at genopbygge RAID.

Når alt dette er færdigt, vil disk A og B være opbygget i dit RAID og du har en backup på en af de gamle 3TB'er. 

Indrømmet, det er omstændigt. Når jeg en gang skal udskifte diske i min DS418J, tror jeg næppe, at jeg orker at lave backups, og vil nok i stedet satse på, at det kører gnidningsfrit.

Edit: Ovenstående forklarede det vist meget simplere end jeg LOL


Redigeret af bleed_blue - 09-November-2017 kl. 20:34
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 20:58
En DS213 har jo 2 diske.
Og når du køre SHR så er de 2 diske spejlet ligesom ved RAID 1. 
Altså kan du hive den ene disk ud. Og denne er din backup. 

Som andre skriver fyre du bare din nye 4 tb disk i. Går ind i disk indstillinger og aktivere den.
Når denne er færdig (1-2 dage efter) Gør du det samme med den sidste disk.

Det er virkelig simpelt.

Og skulle noget gå galt så har du jo den første 3TB disk du trak ud som er din backup!


Redigeret af kenneth85 - 09-November-2017 kl. 20:59
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-November-2017 kl. 21:31
Super. Tak for hjælpen.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
Jessemand Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 483
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jessemand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 13:53
Låner lige tråden. Håber det er ok da I lyder som nogen der ved hvad de snakker om.
Står til at flytte 2 stk harddisk fra min gamle Synology til en ny synology.
Er det lige så nemt? Har ikke kunne finde noget på dansk om det.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 14:47
Ja, du flytter bare og så kører det fint videre.

(backup er altid en god ide, men jeg har som sagt tit gjort det uden med Synology)

edit: Husk lige at skift så disk1 bliver disk1 og omvendt!


Redigeret af jacobask - 10-November-2017 kl. 14:48
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu