recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gebyr for udmeldelse af antenneforening
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gebyr for udmeldelse af antenneforening

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gebyr for udmeldelse af antenneforening
    Sendt: 01-Februar-2018 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

De trækker dig og de andre beboere rundt ved næsen. Reglerne gælder ikke hvis de er i strid med loven. Hvis du ikke kan slippe for at betale, fordi pengene bliver trukket sammen med huslejen, så gør i det mindste skriftlig indsigelse og gør opmærksom på, at du kræver pengene tilbage og vil indglage dem for forbrugerklagenævnet. 


Som skrevet har jeg fundet ud af at jeg ikke er klar til at opsige mit flow tv endnu.
Så jeg bliver ikke trukket rundt ved næsen.

Og jeg magter simpelthen ikke at gå i forbrugerklagenævnet over noget af så lidt betydning.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 15:51
De trækker dig og de andre beboere rundt ved næsen. Reglerne gælder ikke hvis de er i strid med loven. Hvis du ikke kan slippe for at betale, fordi pengene bliver trukket sammen med huslejen, så gør i det mindste skriftlig indsigelse og gør opmærksom på, at du kræver pengene tilbage og vil indglage dem for forbrugerklagenævnet. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2018 kl. 13:33
Så er der en lille opdatering på sagen.
I næste måned er der general forsamling hvor jeg regner med at rejse spørgsmål om at få reglerne ændret så de følger loven.

I mellemtiden har vi også prøvet at droppe vores flow tv helt inde i stuen (Kablet til tvet er helt taget ud)
Og nu bruger vi langt mere tid i soveværelset. Ikke på det sjove men på at se tv. Fordi der inde virker det stadigvæk.

Så jeg må nok tilstå at jeg ikke er helt klar til at blive cable cutter endnu. Det er bare rart engang imellem at kunne tænde for noget "dumt" indhold uden at behøves at tage stilling til hvad man vil se.

Men ret skal være ret. Og reglerne bør ændres så de overholder gældende lovgivning.

Tak til jer alle for inputs mm.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Furry Furry skrev:

Hvis Yousee eller anden autoriserede medarbejder skal have 500 kroner for af afbryde forbindelsen, så syntes jeg da af det er helt rimeligt af du betaler dem

og så vent til efter generalforsamlingen med af melde dig ud, det der med af stå for hårdt på sin ret, kan ramme en i hoved som en boomerang

Jeg er helt enig. Og dette er præcis også min plan. :-)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Furry Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Furry Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2017 kl. 10:41
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

de er en frivillig forening og har disse fysiske udgifter i forbindelse med afbrydelsen af signalet


Hvis Yousee eller anden autoriserede medarbejder skal have 500 kroner for af afbryde forbindelsen, så syntes jeg da af det er helt rimeligt af du betaler dem

og så vent til efter generalforsamlingen med af melde dig ud, det der med af stå for hårdt på sin ret, kan ramme en i hoved som en boomerang
Fra fulde børn skal man høre sandheden
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 22:15
Det er lidt utydeligt om de vil lade dig slippe, men hvis ikke, synes jeg ikke du skal finde dig i det. Hvis du vil ud nu, så har du ret til det og du behøver ikke vente til februar. Du skal forlange at de overholder gældende lov. Alt det plidder paldder med at de tror at de kan opfinde deres egne love fordi de er frivillige mv., det kan de godt stikke op.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2017 kl. 20:01
Så er der lidt nyt. Har nu fået svar fra foreningen. 

De er klar over at gebyrene og retningslinierne er forældet og de vil blive taget op på næste general forsamling. (Feb.)

Som KlausDM er inde på så håber de dog også at de kan få lov til at fortsætte med at opkræve et gebyr da de er en frivillig forening og har disse fysiske udgifter i forbindelse med afbrydelsen af signalet.
Dette tror jeg dog ikke de får held med da det, efter hvad jeg kan læse, er mod reglerne. Men nu må vi se. For mig er det som sagt tiden der er det vigtigeste.

Tak for alle jeres svar indtil videre. Fedt at se alt denne debat omkring emnet.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 22:04
Oprindeligt skrevet af Byteman2 Byteman2 skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det kan jeg ikke forestille mig er lovligt. Det lyder i hvert fald urimeligt at du skal vente til Juni. Forlang at få forklaring med henvisning til regler, love, kontrakt mv. 
Tja, det er jo det der står i vedtægter:
som han selv har været med til at vedtage (måske passivt, ved ikke at møde op til generalforsamlinger og stemme imod Smile

Så det vil jeg anse som værende lovligt.

http://digitalt.tv/binder-antenneforeninger-kunderne-mere-end-loven-tillader/

En dom fra retten i Næstved slår fast, at aftalelovens § 36  betyder at antenneforeninger højst må have tre måneders


Jeg vil gøre opmærksom på at den artikel er fra april 2013, hvilket er længe før loven blev lavet om. Jeg mener stadig man bør kontakte forbrugs hotline og få en forklaring, hvis man ikke er tilfreds med der indlæg der allerede ridser reglerne op.
Til top
Byteman2 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Oktober-2013
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Byteman2 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Det kan jeg ikke forestille mig er lovligt. Det lyder i hvert fald urimeligt at du skal vente til Juni. Forlang at få forklaring med henvisning til regler, love, kontrakt mv. 
Tja, det er jo det der står i vedtægter:
som han selv har været med til at vedtage (måske passivt, ved ikke at møde op til generalforsamlinger og stemme imod Smile

Så det vil jeg anse som værende lovligt.

http://digitalt.tv/binder-antenneforeninger-kunderne-mere-end-loven-tillader/

En dom fra retten i Næstved slår fast, at aftalelovens § 36  betyder at antenneforeninger højst må have tre måneders

Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilhelm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af DiscomanDK DiscomanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Vilhelm Vilhelm skrev:

I min boligforening med leveringsaftale med YouSee og administration af  husstandenes tv-pakke-valg og opkrævning ved KAB har man fjernet gebyrer for fravalg af tv-pakke (valg af Ingen tv-pakke), både gebyrer til YouSee og til KAB. 
KAB henviser i den forbindelse til Bekendtgørelse nr. BGK 2016 685, § 2, stk. 2, nr. 2:
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=180339

Det har jo intet med sagen at gøre? Du blander to forskellige ting sammen. 

Syntes som udgangspunkt det er rimeligt nok. Du er ikke kunde, men medlem i en forening, hvor I har aftalt nogle vilkår omkring udmeldelse af foreningen, da der jo unægteligt er omkostninger ved det.

Selvfølgelig har den lovgivning jeg henviser til i mit link, noget med sagen at gøre.
I 2016 blev der vedtaget en lovændring der sikrede husstande ret til at fritages for tilslutning og betaling for fælles programforsyning i anlægget. Og i Bekendtgørelsen står at man ikke må opstille vilkår der hindrer husstande at udøve denne ret, og som hindring anføres "2) Opkrævning af betaling for framelding"...
De omkostninger der kan være ved framelding, kan godt fordeles lige ud på alle en forenings medlemmer, men må ikke alene pålægges det medlem, der framelder sig.

Se også Mefistos udmærkede indlæg ovenfor.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 11:52
.

Redigeret af Mefisto - 10-November-2017 kl. 11:52
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-November-2017 kl. 11:34

Hvis man kigger her får man følgende vigtige svar (læs selv resten ved at følge linket):

Er der regler om opsigelse og opsigelsesvarsel? 
En husstand i foreningen kan opsige sin tilslutning til den fælles tv-forsyning med én måneds varsel til udgangen af en måned. Opsigelse skal ske skriftligt.

Hvis foreningen har pålagt husstanden en bindingsperiode, må denne højst være seks måneder fra husstandens tilslutning til tv-forsyningen. 

Opsigelsesvarslet og reglerne om bindingsperioder følger de til enhver tid gældende regler i forbrugeraftaleloven.

Det er ikke tilladt at kræve gebyr i forbindelse med en framelding (evt. PBS-gebyr fx i forbindelse med sletning af aftale kan opkræves).

Det er muligt at opkræve løbende betaling fra alle husstande i foreningen til foreningens omkostninger ved administration af den fælles tv-forsyning, herunder administration af til- og frameldinger. 



Baseret på det og hvad der ellers er postet i tråden - at du har været kunde længe (mere end 6 mdr) og at i ikke har sløjfenet - konkluderer jeg at du kan opsige aftalen med en måneds varsel, at de ikke kan pålægge dig en bindingsperiode på 6 mdr samt, at de heller ikke kan pålægge dig et separat gebyr på 500,- for at opsige aftalen.


Redigeret af Mefisto - 10-November-2017 kl. 11:47
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu