recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 10111213>
Forfatter
Besked
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren Ingemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 17:38
Jeg har netop skiftet hele husets bestand af GU10 35W halogenpærer. Alle rum benytter disse som lofts- og vægbelysning - sidstnævnte som oftest dog bestykket med en 50W halogen (f.eks. i Ice Cubes).

Samtlige spots - 86 i alt faktisk (Geek) - kører med dæmpning via IHC. Derfor har der ikke rigtigt været noget alternativ indtil nu, hvis man vægter ændring af farvetemperaturen ved lav lysstyrke. Valget faldt på Philips Master Dimtone 3,7W. Kan kun give en varm anbefaling af denne løsning - det virker bare Thumbs Up
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2017 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Jeg har netop skiftet hele husets bestand af GU10 35W halogenpærer. Alle rum benytter disse som lofts- og vægbelysning - sidstnævnte som oftest dog bestykket med en 50W halogen (f.eks. i Ice Cubes).

Samtlige spots - 86 i alt faktisk (Geek) - kører med dæmpning via IHC. Derfor har der ikke rigtigt været noget alternativ indtil nu, hvis man vægter ændring af farvetemperaturen ved lav lysstyrke. Valget faldt på Philips Master Dimtone 3,7W. Kan kun give en varm anbefaling af denne løsning - det virker bare Thumbs Up

Hvilke dæmper bruger du til dem? (det er faktisk ret vigtigt, når det er IHC Wink)
Til top
Søren Ingemann Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 31-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 497
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren Ingemann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2017 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvilke dæmper bruger du til dem? (det er faktisk ret vigtigt, når det er IHC Wink)

Det er et modul, der kan outputte fra 20-250W. Dem er der 15 af i alt i installationen. Det er min el-installatør, der har stået for udskiftningen, så jeg antager at den tekniske løsning er efter forskrifterne. 


Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2017 kl. 08:57
Til icecubes vil jeg anbefale HiluX R7, giver det rigtige lys tilbage og har en Ra værdi på 95.
Den kan også dæmpes med mange mærker.

Efter mine tests er de etablerede mærker som Philips og Osram ude af billedet. De bruger gammel teknologi som de kan masseproducere i flere år. Ofte er de med dårlige drivere med høj flicker værdi og det kan ikke fås med højere Ra en omkring 80.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 00:06
Oprindeligt skrevet af Søren Ingemann Søren Ingemann skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvilke dæmper bruger du til dem? (det er faktisk ret vigtigt, når det er IHC Wink)

Det er et modul, der kan outputte fra 20-250W. Dem er der 15 af i alt i installationen. Det er min el-installatør, der har stået for udskiftningen, så jeg antager at den tekniske løsning er efter forskrifterne. 



Okay, har selv nogle stykker af dem, samt nogle ø80 lampeudtag version 2.0x, og så et hav af Uni400 dimmere. Alle skulle kunne drive LEDére, men både den du linker til og Uni400 dimmerne har udfordringer i bla mindste belastningen som er på 20 watt. Dvs man sætter ikke een 5watt pære bag ved sådan en dimmer. 
Til top
Georgi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 19-December-2017
Status: Offline
Point: 6
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Georgi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 16:13
Oprindeligt skrevet af Briskus Briskus skrev:

Er det virkelig kun mig der er stor fan af Sunflux?? :) Synes ikke der er andre end mig der nævner dem. Det er mange år siden de kom med en høj RA værdi (95) på de fleste af deres pærer, det var de andre store mærker meget længere om.


Jeg har købt en del Sunflux. Det har primært været E14 og E27 pærer 360 grader, og jeg har benyttet dem på flere adresser. Desværre synes jeg, at holdbarheden har været dårlig. Senest købte jeg i sommer et par https://www.sunflux.dk/da/product/50watt-erstatning/sunflux-e27-krone-8w-2700k-650lm-ra92 hvor den ene nu er begyndt at blinke. Jeg har på det seneste også prøvet Hilux E14 og E27, og dem har jeg ikke haft problemer med. De steder hvor 360 graders spredning ikke er et krav, har jeg med succes brugt Civilights RA97 pærer.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 09:28
Min sidste OSRAM LED er netop sprunget, så det er 3 stk. på 2 år. Det giver en kortere levetid end stort set samtlige glødepærer/halogenpærer jeg har benyttet. Jeg er færdig med OSRAM.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 10:34
Torben, er det 230volt eller 12volt LED?
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 16:17
Torben, prøv i stedet Duracell diode pære. De er ret holdbare.
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 13:07
Det er 230 V pærer jeg havde fra OSRAM. Så problemet er både, at farve/lysægthed er forkert, og at lortet ikke holder.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 13:40
Jeg syntes generelt kvaliteten på 230V LED pærer er enorm svingende.
Tror ikke det betyder det store om der står Osram, Duracell eller Ikea på pærerne.
Jeg gætter på at de alle køber pærerne fra flere producenter i Kina, og så for de sat deres eget mærke på.
Det er meget almindelig praksis inde for consumer elektronik.

Et godt eksempel er at jeg købte nogle 3-steps dæmpbare 500 lumens Cosna pærer.
Den første brændte af efter 3 uger, hvor jeg så købte en ny som erstatning.
Efter et par uger, brændte nr. 2 af.
Så fandt jeg et andet mærke 3-steps dæmpbar pære, i samme størrelse, og købe to af dem.
Efter et halvt år, var alle pære brænd af.
Af ren nysgerrighed (arbejder med elektronik til dagligt), så skilte jeg dem af, og kunne konstatere at de var helt ens inde i.
Har så haft købte lidt forskellig pærer uden lysdæmper. Flere er brændt af.
Tror jeg har brugt omkring 10 LED-pærer i de to lamper over de sidste to år.
Tror at problemet er at vi godt vil have min 500 lumens lys, samtidig med at pæren ikke må være særlig lang, hvilket betyder den kan have svært ved at komme af med varmen.
Mvh Jesper
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2017 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det er 230 V pærer jeg havde fra OSRAM. Så problemet er både, at farve/lysægthed er forkert, og at lortet ikke holder.

Okay. Jeg har kun hørt om disse problemer i forbindelse med 12volt LEDére. 
Men det er vildt overraskende at du har så store problemer. For god ordens skyld - Hvad er spændingen i din installation?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 10111213>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu