recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 89101112 13>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:14
Oprindeligt skrevet af Ning Ning skrev:

Nogen der kan anbefale en Led-"neonrør" til værksted på ca 2,5 x 5m... altså en hel færdig Plug and play løsning, ikke bare rør...
Regner med 2 stk.  

Neonrør?? Mener du ikke lysstofrør (eller lysrør)?
Når du siger plug and play, hvad mener du så helt præcist? De fleste armaturer skal monteres.
Til top
Ning Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1759
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ning Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 11:28
Jo lysstofrør....... Det hed vel neonrør i gamle dageEmbarrassed
Med plug and play mener jeg blot at jeg intet har nu, så det er ikke selve røret jeg søger men hele lampen
Ning
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 12:49
Prøv at google "værkstedsarmatur led"

Der kommer en milliard frem, såen cirka LOL
Og nej, neonrør og lysstofrør er ikke det samme. Faktisk stor forskel. Men nu ved vi hvad du mener. 

I vores garage (7 x 5m) har vi 2 armatur med 2x58watt rør i hvert armatur, farve 830. De lyser godt, men skal skiftes til LED da det er komplet vanvittig at have almindelig lysstofrør i dag. Jeg har desværre bare ikke nået det endnu. Regner med at kunne klare mig med 4x20watt LED rør.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 13:18
Faldt lige over en artikel fra Seas-Nve med 7 gode råd til valg af LED. 
Den er ikke helt dum at bruge som guide.



Til top
plysgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-April-2011
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér plysgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2017 kl. 22:24
Som autoriseret El installatør kan jeg fortælle at OSRAM er klart det bedste mærke, fordi det der står på kassen er præcis det du får! OSRAM er måske ikke de billigste pærer (ikke altid i hvert fald). Men du køber ALDRIG katten i sækken.
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 08:10
Der er vel heller ikke nogen af de pærer, der er diskuteret indtil videre, som leverer noget andet end hvad pakken siger. Pakkens tekst er bare ikke en fyldestgørende beskrivelse af hvordan lyset ser ud eller hvordan pærer opfører sig når den eks. dæmpes.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 11:08
Oprindeligt skrevet af plysgaard plysgaard skrev:

Som autoriseret El installatør kan jeg fortælle at OSRAM er klart det bedste mærke, fordi det der står på kassen er præcis det du får! OSRAM er måske ikke de billigste pærer (ikke altid i hvert fald). Men du køber ALDRIG katten i sækken.

Nu synes jeg ikke specielt en autoriseret El installatør skulle have nogen specifik bedre forudsætninger for at udtale sig end mange andre. Ikke dermed sagt at du ikke kan have stor erfaring med det. Men om du er installatør eller arme ben elektriker, det går i den her henseende ud på et. 

LED lys er bare langt mere vanskeligt end hvad vi tidligere har været vant til. Sådan er det bare, (indtil videre). Hvor man i ´gamle dage´ mest af alt skulle bekymre sig om den rette sokkel og den mængde lys (givet i watt) som man ønskede, så er LED langt mere omstændig. Oven i det er der med tiden også kommet langt mere fokus på "korrekt" lys, eller individuelt "behov" lys. LED har givet nogle affekter, som jeg slet ikke tror nogen havde drømt om for 10-15 år siden. Alene begrebet "smart-belysning RGB" har givet et området til LED, som er så langt væk fra tidligere tiders måder at belyse boligen på. 

Vores boliger og måden vi har udviklet os igennem de sidste 20-30 år giver også udfordringer til LED. Lysdæmpning er en videnskab i sig selv, og man kan virkelig købe sig fattig i forskellige løsninger der bare ikke fungere specielt godt, særligt hvis man har lav-volt belysning. Her findes der faktisk slet ikke nogen gode kombinationer, medmindre man er parat til at betale en voldsom sum penge. Den del har efter min mening haft alt alt for lidt fokus, på trods af at vi igennem et par årtier har klistret det ene hus til med spot belysning efter det andet. 

Oven i alt det, så er LED belysning på visse områder også et spørgsmål om tilvænning. Selvom lyset måske er langt mere korrekt end det man havde før, så oplever mange personer samme følelse, som når man fx får et TV kalibreret. Det ser pludselig forkert ud, selvom det i virkeligheden er mere rigtigt. Det kræver dog at LED kilden også er så optimalt som den kan være. Er der den mindste smule "galt" med lyset fra en LED, så vil LED begrebet automatisk få fingere ned, selvom den i virkeligheden er en forbedring. 

Anyway - Din opfattelse om Osram er ikke den erfaring jeg har med dem. Jeg købte nogle af disse:
https://www.lyskilderdirekte.dk/osram-parathom-pro-gu5-3-mr16-7-8w-930-36d-varm-hvid-bedste-farvegengivelse-daempbar-erstatter-50w som skulle være noget af det bedste. 
De er ikke specielt gode, virker voldsomt mere kold i lyset end angivet, de kan slet ikke finde ud af at dæmpe ordentligt med de dæmpere jeg har (LK´s UNI dæmpere til IHC, både Uni400, Uni250 wireless og deres wireless lampeudtag Uni250 version 2.00. Alle forbundet med jernkerne trafo). Jernkerne trafo er selvfølgelig en udfordring i sig selv. Men andre mærker kan bedre dæmpes end de kunne. 
Derfor har Osram ikke mit fokus mere. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Der er vel heller ikke nogen af de pærer, der er diskuteret indtil videre, som leverer noget andet end hvad pakken siger. Pakkens tekst er bare ikke en fyldestgørende beskrivelse af hvordan lyset ser ud eller hvordan pærer opfører sig når den eks. dæmpes.

Nej, for det kan ikke rigtig lade sig gøre, medmindre du får en pære som garantere 99-100% Ra. (Samt lidt andre aspekter som er afgørende for, at du kan bruge den som sammenligning, fx spredning hvis det er en spot). 
Men man kan sige, at med høje Ra værdi LED´s, så er man bedre sikret at de passer ind det sted hvor de skal bruges, end hvis man vælger en LED med lavere Ra værdi.
Så snart jeg får skifte nogle indbygningsspot ud fra GU5.3 til GU10, så skal jeg prøve Philips nye Ra 97 spot. Det glæder jeg mig til at prøve, fordi de indtil nu er dem der er kommet tættest, på papiret. Og hvis de holder hvad de skriver, og til prisen, så er de faktisk ret fantastiske. 

Men nu skal jeg lige have skiftet nogle indbygninsgspot ud først. Vi har desværre et hus, hvor man har valgt nogle 108x108mm kvadratiske indbygningsspot med GU5.3. Så det er lidt af en udfordring at udskiftet dem, medmindre jeg vil betale 350,- pr spot eks. kabel og LED kilde. Og med samlet 38 stk til en cirkapris af 500,- stk i alt, så er det ikke lige noget man gør med det argument, at man vil spare på strømmen Confused
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 11:52
Nej, argumentet med "spar på strømmen" er også efterhånden lidt udvandet herhjemme. Nu er det nærmere en mission for at finde en pære, som opfylder kravene og så derefter give muligheden for at lade lyset brænde konstant i en uge uden at have dårlig samvittighed over CO2-forurening. I den rækkefølge.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-November-2017 kl. 13:03
En lille hurtig film der i korte træk (meget kort) forklare hvad man skal kigge efter når man er på udkig efter LED kilder. 
Jeg savner hun kommer ind på problematikken med dæmpbar/ikke-dæmpbar. Men ellers er det rimelig godt forklaret.  

Og så banker jeg lige hende "eksperten" ned til jorden igen i den næste lille film.
Ideen er god nok, men i det her tilfælde skal det ses som en advarsel. Det er en rigtig skidt måde hun, (den såkaldte ekspert) viser eksemplet frem på. Og den vil unægtelig få en masse folk til at købe LED pære, som de efterfølgende ikke bryder sig om. Fordi:

1. Hun står under et loft der er gennemhullet med spot, og forklare at hun ikke vil sætte pære i dem alle, fordi det derved bliver et lyshav.. come on kære ven.. Dette er et oplagt eksempel, der burde trække en såkaldt ekspert i retningen af at løse det problem, fremfor at ignorerer det, (hvem kan i øvrig ignorere den massive mængde spot i et loft, hvor størstedelen ikke er i brug. Jeg ville blive møg irriteret). Her et oplagt eksempel der måske kunne løses med spot med færre watt (lumen) eller en dæmper. Så kunne hun vise sig selv som en rigtig ekspert!

2. Der mangler en før/efter vurdering, udover hendes udtalelse. Det kan simpelthen ikke være rigtig, at man vælger at lave en video, og så kan man ikke engang finde ud af at vise før/efter, på et punkt som nærmest er alt afgørende. Det er en ommer! Og en såkaldt ekspert burde vide det!


Til top
Mikey Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikey Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 21:30
Hej alle
Har læst tråden igennem og mener at have fået lidt overblik over hvad man skal kigge efter :-)

Leder efter 2 dekorative globepærer til over spisebordet der skal kunne dæmpes. De skal hænge som de er uden skærm osv. Har kigget på disse:

HiluX G11

Ra værdien er stor nemlig på 95, så stegen ligner en steg, den er på 600 Lumen og så er den dæmpbar som jeg ønsker, farvetemperaturen er på 2200K.

Ville den kunne bruges over et spisebord efter jeres mening? På forhånd tak :-)

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 21:42
Oprindeligt skrevet af plysgaard plysgaard skrev:

Som autoriseret El installatør kan jeg fortælle at OSRAM er klart det bedste mærke, fordi det der står på kassen er præcis det du får! OSRAM er måske ikke de billigste pærer (ikke altid i hvert fald). Men du køber ALDRIG katten i sækken.

De holder bare ikke så længe.

Måske har jeg bare været uheldig.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu