recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 910111213>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 22:38
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af plysgaard plysgaard skrev:

Som autoriseret El installatør kan jeg fortælle at OSRAM er klart det bedste mærke, fordi det der står på kassen er præcis det du får! OSRAM er måske ikke de billigste pærer (ikke altid i hvert fald). Men du køber ALDRIG katten i sækken.

De holder bare ikke så længe.

Måske har jeg bare været uheldig.

Købte en pakke med 3 Osram 9 watt LED (60 watt) til 34kr i Jem&Fix for et par uger siden. Det er en ca en tredjedel af den pris jeg hidtil har købt Philips Classic LED. Så at påstå at Osram ikke er billige er forkert. Spændende er det hvor længe de holder.
Til top
Hampenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2017
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Hampenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Mikey Mikey skrev:

farvetemperaturen er på 2200K.


Det kan godt være at RA-værdien er god, men med 2200K vil det godt nok være noget søvnigt lys. Det vil jo være nærmest orange.
Til top
Hampenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2017
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hampenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2017 kl. 23:29
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af plysgaard plysgaard skrev:

Som autoriseret El installatør kan jeg fortælle at OSRAM er klart det bedste mærke, fordi det der står på kassen er præcis det du får! OSRAM er måske ikke de billigste pærer (ikke altid i hvert fald). Men du køber ALDRIG katten i sækken.

De holder bare ikke så længe.

Måske har jeg bare været uheldig.


Min erfaring er at Philips har en dårlig holdbarhed, og Osram en væsentlig bedre.
Til top
bikeman.dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Juli-2012
Sted: Aabenraa
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bikeman.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Coolsmarti Coolsmarti skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Coolsmarti Coolsmarti skrev:

Jeg har været igennem MANGE MR16 pærer i vores gamle hus med 12v spots, og ingen kunne holde.

Hvis du ikke har skiftet trafo til en decideret LED driver, så kan det være årsagen til at de ikke har kunne holde ret lang tid. Det er et "typisk" problem med LED og fx forkert trafo. 

Jeg har selv problemet i vores hus med 38 stk downlight 12volt MR16 spot, oprindelig halogen, som jeg ikke umiddelbart kan udskifte. Der har jeg søgt efter en løsning til LED, hvilket er årsagen til, at jeg har brugt ufattelig meget tid på at læse om alt det her. 12volt LED, det er bare ikke sagen. Der findes ikke rigtig nogen brugbare løsninger, selv med en egnet driver, medmindre dine spot sidder meget tæt, (inden for max 2-4 meter kabel, sammenlagt). Nogle få drivere siges at kunne gå op til 10m kabel. Skal de samtidig være dæmpbar, så er det op med den store pengepung, foruden prisen for LED pærerne. 

Pt er jeg ude i tankerne om at ombygge vores spot fra 12volt til 230volt. Det er ikke lovligt, men fordi det er kvadratiske 108x108mm spot med udskæringsmål på 90x90mm, så er løsningen med at udskifte dem til mindre runde modeller ikke bare lige til (og det eneste alternativ der er, det koster ca. 300,- pr spot hvis det skal være til indbygning direkte i isolering, ellers 180,- stk). 
Det er denne model vi har: 
https://www.wattoo.dk/dl-221-12v-indbygningsspot-5442505427-5442505430

Flash light laver noget præcis magen til, bare 230volt med GU10, (dvs kassen er den samme, men ledning og fatning er anderledes).
https://www.wattoo.dk/dl-221-iso-230v-5442636969-5442636972
Derfor overvejer jeg at ombygge vores. 
Oven i det skal der skiftes kabler (fra udtag til spot). Så det er noget af en operation, og en dyr spøg med 38 stk af dem. 

EDIT - Ved ikke lige hvad der sker med links herover, men de virker ikke som klikbar, men manuelt virker de.. HMM!


Jeg var igennem mange forskellige LED drivers, har dem endda stadig liggende, det blev bare aldrig rigtig godt (og lovligt), så lod de oprindelige trafoer være. Men pludselig var der nogen pærer i Jem & Fix fra FrostLight, og de virkede faktisk rigtig godt! De holdte indtil vi solgte huset.

Nu har jeg så selv sat spots op i det nye hus og jeg er selvfølgelig gået i en stor bue uden om 12v og derved istedet valgt 230v armaturer. 
Generelt ser man heller ikke MR16 pærene så meget mere ...

Jeg overvejer også at udskift en række loft spot 10w/12v (G4) med LED spot.
Hvilke 230v armaturer har du skiftet til?
Hvad er det ved 12v LED drivers som gør at de er dårlige?

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af bikeman.dk bikeman.dk skrev:


Jeg overvejer også at udskift en række loft spot 10w/12v (G4) med LED spot.
Hvilke 230v armaturer har du skiftet til?
Hvad er det ved 12v LED drivers som gør at de er dårlige?


Jeg har ikke skiftet til 230 spot endnu.

Mht drivere og 12volt LED, så er det bare generelt set en dårlig kombination, specielt hvis de skal være dæmpbare. Der skal både dæmper, driver og kilde passe sammen. Dæmperne er en by i rusland, nogle er rimelig gode, andre er nærmest slet ikke i stand til at dæmpe LED. 
Driverne oplever jeg ikke som det store problem i sig selv. Men teknikken der er brugt i driverne kan have indflydelse på, dels om de kan dæmpes, hvor meget de kan dæmpes, og så LED kildens levetid. 
LED kilden - Den er også en by i Rusland. Både teknikken inde i selve LED kilden kan være forskellig. Selve dioderne der er brugt kan være af rigtig dårlig kvalitet, både mht holdbarhed og lyset. 

Så alt i alt, så begiver man sig ind i en ren jungle af kaos og problemer, når man har med 12volt LED at gøre, og øger dette kaos massivt mange gange, hvis det er inkl dæmp. 
Desværre er prisen også markant højere som gør, at den prisbesparelse som skulle være motivation til at skifte til LED, den er ædt op oftest inden du finder det resultat der måske virker. 

Det er een af årsagerne til, at jeg synes hende den såkaldte "ekspert" på videoen herover, simpelthen smider blår i hovedet på folk, når hun fremviser det sidste eksempel. Det ER ikke bare lige til i alle tilfælde. Og det burde hun vide, når hun er i kategorien "ekspert". Men hvis hun var ekspert, så tog hun netop hånd om den udfordring også, i stedet for at bare glide den af. Hendes stunt med at efterlade "tomme" spot i loftet er simpelthen rent til grin.  Hun er god nok til at sige, hvad man skal kigge efter, men direkte vanvittig til at vise det.. 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 15:21
Oprindeligt skrevet af Mikey Mikey skrev:

Hej alle
Har læst tråden igennem og mener at have fået lidt overblik over hvad man skal kigge efter :-)

Leder efter 2 dekorative globepærer til over spisebordet der skal kunne dæmpes. De skal hænge som de er uden skærm osv. Har kigget på disse:

<h1>HiluX G11</h1>

Ra værdien er stor nemlig på 95, så stegen ligner en steg, den er på 600 Lumen og så er den dæmpbar som jeg ønsker, farvetemperaturen er på 2200K.

Ville den kunne bruges over et spisebord efter jeres mening? På forhånd tak :-)


2700 Kelvin svarer til gammeldags glødepærer i varmt lys. Så 2200 K kan nok sammenlignes med stearinlys
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 15:35
Kandersen, har du over hovedet set hvor meget lys der kommer fra en GU10 LED. Jeg forstår godt hun ikke sætter en 3,5 watt LED i hver eneste stjernehimmel spot. Jeg har en lampe med to GU10 2,5 watt spots der lyser hele mit soveværelse op, selvom de er rettet mod skabsvæggen. Ydnyttelsen på de spots er 20-25 gange så høj som Halogen. Så du skal ned i 1 - 2 watt LED pr spot, for at det gir mening at ha så mange.

Redigeret af Kampus - 03-December-2017 kl. 15:37
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 19:56
Ja det har jeg. Men det er ikke det der er pointen. Pointen er at det hun viser er reelt set blot, at man kan skifte en pære ud med en anden, og få lys ud af det. LED er langt mere komplekst end bare det, hvilket hun bla også selv påpeger på en ret uhensigmæssig måde, ved fx at lade ca. 2/3 af spot (hullerne) forblive tomme, fordi som hun siger, "det ville blive et voldsomt lyshav". 

Hvorfor forklare hun ikke reelt årsagen. Hvorfor viser hun ikke alternative løsninger. Fx LED kilder med færre watt, dæmper osv.. 
Prøv at fortæl mig, hvor mange mennesker tror du der mener, at det ser specielt godt ud at efterlade loftet på den måde? Jeg tvivler stærkt på det er ret mange. Hvis vi er enige i dette. Fortæl mig så lige, hvorfor det lige præcis er den løsning en såkaldt "ekspert" vælg?
Til top
javilha Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-April-2012
Sted: kbh
Status: Offline
Point: 454
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér javilha Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 20:04
Med sådan et loft med mange diode pære, kunne man jo dele dem op på en måde, så de er delt ind i mellem hinanden i 4 dele og så have 4 separate lysdæmpere på, så man kan have forskellig lysstyrke på. Så bliver det ikke én stor pære(vælling)

Redigeret af javilha - 03-December-2017 kl. 20:05
Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af javilha javilha skrev:

Med sådan et loft med mange diode pære, kunne man jo dele dem op på en måde, så de er delt ind i mellem hinanden i 4 dele og så have 4 separate lysdæmpere på, så man kan have forskellig lysstyrke på. Så bliver det ikke én stor pære(vælling)

Der er massere af løsninger. Eksemplet i videoen viser bare, at man kan udskifte en type pære med en LED. Det er hvad en "ekspert" formår Wink
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Ja det har jeg. Men det er ikke det der er pointen. Pointen er at det hun viser er reelt set blot, at man kan skifte en pære ud med en anden, og få lys ud af det. LED er langt mere komplekst end bare det, hvilket hun bla også selv påpeger på en ret uhensigmæssig måde, ved fx at lade ca. 2/3 af spot (hullerne) forblive tomme, fordi som hun siger, "det ville blive et voldsomt lyshav". 

Hvorfor forklare hun ikke reelt årsagen. Hvorfor viser hun ikke alternative løsninger. Fx LED kilder med færre watt, dæmper osv.. 
Prøv at fortæl mig, hvor mange mennesker tror du der mener, at det ser specielt godt ud at efterlade loftet på den måde? Jeg tvivler stærkt på det er ret mange. Hvis vi er enige i dette. Fortæl mig så lige, hvorfor det lige præcis er den løsning en såkaldt "ekspert" vælg?

Jeg synes du skal klage din nød til Bolius. De er normalt serøse omkring alt vedrørende boligen. Så her har de et forklaringsproblem.
Til top
bikeman.dk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 17-Juli-2012
Sted: Aabenraa
Status: Offline
Point: 27
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bikeman.dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-December-2017 kl. 22:59
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af bikeman.dk bikeman.dk skrev:


Jeg overvejer også at udskift en række loft spot 10w/12v (G4) med LED spot.
Hvilke 230v armaturer har du skiftet til?
Hvad er det ved 12v LED drivers som gør at de er dårlige?


Jeg har ikke skiftet til 230 spot endnu.

Mht drivere og 12volt LED, så er det bare generelt set en dårlig kombination, specielt hvis de skal være dæmpbare. Der skal både dæmper, driver og kilde passe sammen. Dæmperne er en by i rusland, nogle er rimelig gode, andre er nærmest slet ikke i stand til at dæmpe LED. 
Driverne oplever jeg ikke som det store problem i sig selv. Men teknikken der er brugt i driverne kan have indflydelse på, dels om de kan dæmpes, hvor meget de kan dæmpes, og så LED kildens levetid. 
LED kilden - Den er også en by i Rusland. Både teknikken inde i selve LED kilden kan være forskellig. Selve dioderne der er brugt kan være af rigtig dårlig kvalitet, både mht holdbarhed og lyset. 

Så alt i alt, så begiver man sig ind i en ren jungle af kaos og problemer, når man har med 12volt LED at gøre, og øger dette kaos massivt mange gange, hvis det er inkl dæmp. 
Desværre er prisen også markant højere som gør, at den prisbesparelse som skulle være motivation til at skifte til LED, den er ædt op oftest inden du finder det resultat der måske virker. 

Det er een af årsagerne til, at jeg synes hende den såkaldte "ekspert" på videoen herover, simpelthen smider blår i hovedet på folk, når hun fremviser det sidste eksempel. Det ER ikke bare lige til i alle tilfælde. Og det burde hun vide, når hun er i kategorien "ekspert". Men hvis hun var ekspert, så tog hun netop hånd om den udfordring også, i stedet for at bare glide den af. Hendes stunt med at efterlade "tomme" spot i loftet er simpelthen rent til grin.  Hun er god nok til at sige, hvad man skal kigge efter, men direkte vanvittig til at vise det.. 


Tak for svar.
Jeg er helt enig i at den såkaldte "ekspert" var meget overfladisk og jeg synes hun efterlod flere spørgsmål end hun faktisk besvarede. Ja, den med de 3 spot fordi der ellers kom for meget lys. At nogen vil stille sig op og sige at det er en god løsning fortæller alt om indslaget Confused

OK, tror at jeg fortsætter med mine 10w spot lidt endnu og så afventer at der kommer mere styr på LED spot og drivere. Jeg har pt. dæmpbare 10w spot og det fungerer helt fint. Ville bare gerne over på LED spot. Men det haster ikke. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 910111213>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu