recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED pærer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED pærer

 Besvar Besvar Side  <1 34567 13>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Coolsmarti Coolsmarti skrev:

Jeg har været igennem MANGE MR16 pærer i vores gamle hus med 12v spots, og ingen kunne holde.

Hvis du ikke har skiftet trafo til en decideret LED driver, så kan det være årsagen til at de ikke har kunne holde ret lang tid. Det er et "typisk" problem med LED og fx forkert trafo. 

Jeg har selv problemet i vores hus med 38 stk downlight 12volt MR16 spot, oprindelig halogen, som jeg ikke umiddelbart kan udskifte. Der har jeg søgt efter en løsning til LED, hvilket er årsagen til, at jeg har brugt ufattelig meget tid på at læse om alt det her. 12volt LED, det er bare ikke sagen. Der findes ikke rigtig nogen brugbare løsninger, selv med en egnet driver, medmindre dine spot sidder meget tæt, (inden for max 2-4 meter kabel, sammenlagt). Nogle få drivere siges at kunne gå op til 10m kabel. Skal de samtidig være dæmpbar, så er det op med den store pengepung, foruden prisen for LED pærerne. 

Pt er jeg ude i tankerne om at ombygge vores spot fra 12volt til 230volt. Det er ikke lovligt, men fordi det er kvadratiske 108x108mm spot med udskæringsmål på 90x90mm, så er løsningen med at udskifte dem til mindre runde modeller ikke bare lige til (og det eneste alternativ der er, det koster ca. 300,- pr spot hvis det skal være til indbygning direkte i isolering, ellers 180,- stk). 
Det er denne model vi har: 
https://www.wattoo.dk/dl-221-12v-indbygningsspot-5442505427-5442505430
Flash light laver noget præcis magen til, bare 230volt med GU10, (dvs kassen er den samme, men ledning og fatning er anderledes).
https://www.wattoo.dk/dl-221-iso-230v-5442636969-5442636972
Derfor overvejer jeg at ombygge vores. 
Oven i det skal der skiftes kabler (fra udtag til spot). Så det er noget af en operation, og en dyr spøg med 38 stk af dem. 

EDIT - Ved ikke lige hvad der sker med links herover, men de virker ikke som klikbar, men manuelt virker de.. HMM!



Redigeret af Kandersen - 15-November-2017 kl. 23:08
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

EDIT - Ved ikke lige hvad der sker med links herover, men de virker ikke som klikbar, men manuelt virker de.. HMM!
Du har en mellemrums karakter for meget i enden af link Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

EDIT - Ved ikke lige hvad der sker med links herover, men de virker ikke som klikbar, men manuelt virker de.. HMM!
Du har en mellemrums karakter for meget i enden af link Wink

Ikke når jeg redigere i den. Nu har jeg endda forsøgt at flytte det hele til sin egen linje.. underligt.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er denne model vi har: 
https://www.wattoo.dk/dl-221-12v-indbygningsspot-5442505427-5442505430

Flash light laver noget præcis magen til, bare 230volt med GU10, (dvs kassen er den samme, men ledning og fatning er anderledes).
https://www.wattoo.dk/dl-221-iso-230v-5442636969-5442636972
Derfor overvejer jeg at ombygge vores. 
Oven i det skal der skiftes kabler (fra udtag til spot). Så det er noget af en operation, og en dyr spøg med 38 stk af dem. 
Jeg prøver lige at rette Smile
Mvh. JørgenT
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Online
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 15:23
På PC: Jeg markerede den røde tekst og klikkede blå globus for at gøre link klikbar, ser ud til at virke. Smile
Mvh. JørgenT
Til top
Coolsmarti Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 163
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Coolsmarti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Coolsmarti Coolsmarti skrev:

Jeg har været igennem MANGE MR16 pærer i vores gamle hus med 12v spots, og ingen kunne holde.

Hvis du ikke har skiftet trafo til en decideret LED driver, så kan det være årsagen til at de ikke har kunne holde ret lang tid. Det er et "typisk" problem med LED og fx forkert trafo. 

Jeg har selv problemet i vores hus med 38 stk downlight 12volt MR16 spot, oprindelig halogen, som jeg ikke umiddelbart kan udskifte. Der har jeg søgt efter en løsning til LED, hvilket er årsagen til, at jeg har brugt ufattelig meget tid på at læse om alt det her. 12volt LED, det er bare ikke sagen. Der findes ikke rigtig nogen brugbare løsninger, selv med en egnet driver, medmindre dine spot sidder meget tæt, (inden for max 2-4 meter kabel, sammenlagt). Nogle få drivere siges at kunne gå op til 10m kabel. Skal de samtidig være dæmpbar, så er det op med den store pengepung, foruden prisen for LED pærerne. 

Pt er jeg ude i tankerne om at ombygge vores spot fra 12volt til 230volt. Det er ikke lovligt, men fordi det er kvadratiske 108x108mm spot med udskæringsmål på 90x90mm, så er løsningen med at udskifte dem til mindre runde modeller ikke bare lige til (og det eneste alternativ der er, det koster ca. 300,- pr spot hvis det skal være til indbygning direkte i isolering, ellers 180,- stk). 
Det er denne model vi har: 
https://www.wattoo.dk/dl-221-12v-indbygningsspot-5442505427-5442505430

Flash light laver noget præcis magen til, bare 230volt med GU10, (dvs kassen er den samme, men ledning og fatning er anderledes).
https://www.wattoo.dk/dl-221-iso-230v-5442636969-5442636972
Derfor overvejer jeg at ombygge vores. 
Oven i det skal der skiftes kabler (fra udtag til spot). Så det er noget af en operation, og en dyr spøg med 38 stk af dem. 

EDIT - Ved ikke lige hvad der sker med links herover, men de virker ikke som klikbar, men manuelt virker de.. HMM!


Jeg var igennem mange forskellige LED drivers, har dem endda stadig liggende, det blev bare aldrig rigtig godt (og lovligt), så lod de oprindelige trafoer være. Men pludselig var der nogen pærer i Jem & Fix fra FrostLight, og de virkede faktisk rigtig godt! De holdte indtil vi solgte huset.

Nu har jeg så selv sat spots op i det nye hus og jeg er selvfølgelig gået i en stor bue uden om 12v og derved istedet valgt 230v armaturer. 
Generelt ser man heller ikke MR16 pærene så meget mere ...
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På PC: Jeg markerede den røde tekst og klikkede blå globus for at gøre link klikbar, ser ud til at virke. Smile

Det er sådan jeg gjorde, og altid har gjort.. Weird!
De virker i øvrigt stadigvæk ikke, når jeg klikker på dem. Endnu mere weird!


Redigeret af Kandersen - 15-November-2017 kl. 16:31
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På PC: Jeg markerede den røde tekst og klikkede blå globus for at gøre link klikbar, ser ud til at virke. Smile


Det er sådan jeg gjorde, og altid har gjort.. Weird!

På Mac blir det klikbart bare med copy/paste
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:34
Oprindeligt skrevet af Coolsmarti Coolsmarti skrev:

Jeg var igennem mange forskellige LED drivers, har dem endda stadig liggende, det blev bare aldrig rigtig godt (og lovligt), så lod de oprindelige trafoer være. Men pludselig var der nogen pærer i Jem & Fix fra FrostLight, og de virkede faktisk rigtig godt! De holdte indtil vi solgte huset.

Nu har jeg så selv sat spots op i det nye hus og jeg er selvfølgelig gået i en stor bue uden om 12v og derved istedet valgt 230v armaturer. 
Generelt ser man heller ikke MR16 pærene så meget mere ...

Helt enig. Det gør ikke min udfordring bedre, at der er tale om 38 stk spot med dæmper på. Tværtimod forværre det sandsynligheden for at det går godt med faktor 3 Ouch
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

På PC: Jeg markerede den røde tekst og klikkede blå globus for at gøre link klikbar, ser ud til at virke. Smile


Det er sådan jeg gjorde, og altid har gjort.. Weird!

På Mac blir det klikbart bare med copy/paste

De synes jeg også jeg havde læst, efter at forumet er opdateret.. Men gammel vane, så gjorde jeg som jeg altid har gjort med manuel klikbar links.
Til top
Ham_Der Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1259
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ham_Der Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:43
Nu er jeg så heldig at jeg ikke har en masse loftspots, men helt almindelige lamper. Loftspots bryder jeg mig ikke om, så dæmper+LED er ikke et issue for mig.
Jeg bor under taget og har derfor skråvægge. Over mit køkkenbord lige ved kanten af tagvinduet sidder en lampe med to små halogen spots. De har virket i de 3,5 år jeg har boet i den her lejlighed, så jeg ved faktisk ikke hvilken type det er, men jeg tror det er g4'ere. Det er de eneste spots jeg har, men den er fin over køkkenbordet.
Jeg må indrømme, at jeg ikke blev så meget klogere af den her tråd. Om jeg er dum, eller om LED pærer simpelthen er en jungle, ved jeg ikke.
Flere har dog nævnt Ikea og Philips. Jeg hælder selv mest til Philips og Osram, da det er dem man ser flest af butikkerne.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2017 kl. 16:50
Måske fordi der er lidt utydeligt hvad du gerne vil vide?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 34567 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu