recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?

 Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2018 kl. 16:10
Sofa op ad væggen = 2 LOFT højttalere.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2018 kl. 17:07
Men hvordan vil du placere dem i loftet set oppe fra i forhold til sofa og væg ?
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2018 kl. 17:14
I virkeligheden ville jeg slet ikke have Atmos under de forudsætninger ... men ellers må du jo bare sætte dem i loftet lidt ude til siden i forhold til, hvor du sidder. Hvor har du dine surround højttalere siddende?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2018 kl. 19:22
Har leget med atmos og dets x. To vidt forskellige højtaler opsætning, når vil taler om 5.1.2 for os der ikke har pladsen. Vores atmos er nu 1,5m fra sweetspot. Da snurre rundt lyden er bedst fra vores sofaer. Der tænkte jeg øv. Og dog. Så tænkte jeg, hvis jeg sætte højtalerne til top front, så da atmos er objekt baseret, så rykker lyden med til det passer med top front. Og bingo, så var lydoplevelser igen. Bare ikke den der regn lige over en osv. Men lyden fra front og til bag. Virker lige godt. Og så for dtsx mere ret, end ved top midt. Så hvis andre er i sammen situation som mig. Så er det at anbefales. Lyden er ikke ringere, den er bare anderledes god
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 22:47
Det er et meget bedre system, at have Auro-3D end Dolby Atmos. Det er meget mere nærværende.

Dolby Atmos har lyd gengiver i to lag, og det øverste lag er placeret for højt.


Auro-3D har tre lag, hvor lag to er nede i 30 grader, der passer langt bedre til vores hørelse. Det tredje lag er en enkelt højttaler lige over vores hoveder. Det giver en bedre samhørighed vertikalt. Det øger bredden af lydbilledet, når man har 4 High højttalere placeret over fronterne og surround højttalerne.

Redigeret af Sven Palvig - 10-August-2018 kl. 22:54
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-August-2018 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

I øvrig synes jeg deres illustrationer er lidt misvisende. 

Afstanden mellem fronterne (Stereo) skal være den samme som afstanden fra fronterne til lyttepositionen. Det lader ikke til at være en vigtig detalje i deres illustration. 


Afstanden imellem front højttalerne skal være 60 grader. Fra centerlinjen 30 grader.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 14:51
dette er svaret, glem alt om hvor surround sider, reciveren justere for korrekt illusion

Redigeret af ARTISTEN - 11-August-2018 kl. 14:53
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-August-2018 kl. 20:05
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det er et meget bedre system, at have Auro-3D end Dolby Atmos. Det er meget mere nærværende.

Dolby Atmos har lyd gengiver i to lag, og det øverste lag er placeret for højt.


Auro-3D har tre lag, hvor lag to er nede i 30 grader, der passer langt bedre til vores hørelse. Det tredje lag er en enkelt højttaler lige over vores hoveder. Det giver en bedre samhørighed vertikalt. Det øger bredden af lydbilledet, når man har 4 High højttalere placeret over fronterne og surround højttalerne.

har du selv et hjemmebio setup som kan afspille auro3d, jeg var for 3 år siden i flere biografer appollon struer, imperial københavn, og jeg talte med en biografejere som kun ville opgradere fra dolby 7.1 til immersive sound , som han sagde når det kunne høres, og billig er det jo ikke 1 million pr sal , har jeg hørt. ok svend Auro max er bedre jeg ser at atlas bio i rødover har dette, hvad med dts x det har jeg ikke kunnet finde i dk, men måske det nu kommer, det er kun halvt så dyrt for biografejere
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 08:17
Hvor mange film på 4k UHD disc med Auro-3D er der enlig udgivet i dk? Det er vist under 20. 
Ikke i tvivl om at Auro 3D er interessant, men som jeg læser det så giver det en del udfordringer i forholdhold til korrekte placeringer med det rette antal højtalere for at opnår noget der virkelig dur. 

Dem der har en alm. stue bio kan måske løbe ind i nogle udfordringer med fruen etc.



Redigeret af Potter - 12-August-2018 kl. 08:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Hvor mange film på 4k UHD disc med Auro-3D er der enlig udgivet i dk? Det er vist under 20. 
Ikke i tvivl om at Auro 3D er interessant, men som jeg læser det så giver det en del udfordringer i forholdhold til korrekte placeringer med det rette antal højtalere for at opnår noget der virkelig dur. 

Dem der har en alm. stue bio kan måske løbe ind i nogle udfordringer med fruen etc.




Det må være nemmere at montere Auro-3D, da man har 4 ekstra højttalere som minimum placeret over 5.1 Altså over fronterne og surround højttalerne. Surround højttalerne og surround High kan placeres i et hjørne som de fleste kan få plads til.
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det er et meget bedre system, at have Auro-3D end Dolby Atmos. Det er meget mere nærværende.

Dolby Atmos har lyd gengiver i to lag, og det øverste lag er placeret for højt.


Auro-3D har tre lag, hvor lag to er nede i 30 grader, der passer langt bedre til vores hørelse. Det tredje lag er en enkelt højttaler lige over vores hoveder. Det giver en bedre samhørighed vertikalt. Det øger bredden af lydbilledet, når man har 4 High højttalere placeret over fronterne og surround højttalerne.


har du selv et hjemmebio setup som kan afspille auro3d, jeg var for 3 år siden i flere biografer appollon struer, imperial københavn, og jeg talte med en biografejere som kun ville opgradere fra dolby 7.1 til immersive sound , som han sagde når det kunne høres, og billig er det jo ikke 1 million pr sal , har jeg hørt. ok svend Auro max er bedre jeg ser at atlas bio i rødover har dette, hvad med dts x det har jeg ikke kunnet finde i dk, men måske det nu kommer, det er kun halvt så dyrt for biografejere


Jeg har selv et hjemmebio opsæt der kan afspille 7.1 Målet er Auro-3D 13.1 Jeg får bygget mine højttalere af Jens Gregersen, der håndbygges til mit lytterum. Jeg har et komplet 7.1 anlæg, men bruger bag surround højttalerne som Front High. Det er så godt. Som surround High bruger jeg nogle mindre Roth, indtil de større (7 tommer basser og en SB diskant) bliver færdige.

Auro-3D er klart det bedste, men Dolby Atmos tryner sig frem.
DTX:X må være bedre end Dolby Atmos, grundet deres placering af højttalere.

Dolby Atmos bruger man fordi det er det mest udbredte. Auro-3D bruger man fordi det kvalitetsmæssigt er langt bedre end Dolby Atmos. Vi har ikke øre oven på hovedet..

Musik afspillet i Auro-3D 9.1 er langt bedre og med rum og virker så naturligt, hvorimod 2 kanals stereo er helt anderledes kedeligt og uden det rum som Auro har.

Redigeret af Sven Palvig - 12-August-2018 kl. 15:35
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 15:37
"HOME VS. CINEMA - STANDARDS
Various standards and recommendations exist for the different applications of multi-channel sound in different environments such as cinema, broadcast and home use. The two most use recommendations are the ITU-R BS.775 standard for multi-channel sound from the International Telecommunications Union (an international standardization body) and the THX recommendations for cinema (a commercial organisation). The ITU recommendation is the most used standard for 5.1 Surround Sound in broadcast and home cinema applications. One of the recommendations is to install the speakers of the Surround system at “ear-level” (typically between 90 and 120cm height). This has the big advantage that most sound sources (with their origin at ear level) can be reproduced as in real life. Sounds that move from the front channels to the surround channels (e.g. cars, bikes passing by, etc..) can be positioned where we expect them. A good audio-visual coherence allows for our brain to believe that the sound we experience relates to what is seen on screen., increasing the immersive experience.

In practice, regular 5.1 Surround systems suffer from a ‘hole’ between front and back speakers, due to the way the human hearing system works, making the sound jump from front to back. When adding a quadraphonic Height layer, like in Auro 9.1, this effect is dramatically reduced, eliminating the need for 7.1 surround as a basic layer in order to solve that issue. Installing a 7.1 Surround system is also not practical in most home cinemas , whereas 5.1 is much easier. There is also often place above the corner speakers of a 5.1 system to add Auro-3D’s unique Height Layer, making it a practical solution for real 3D Immersive Sound.

The THX 5.1 standard became famous in the professional cinema industry and was also adopted in high-end home cinemas. But there is a big difference between a sound system designed for a large theater with hundreds of seats and a system for a home theater with 10 to 20 seats. In order to create good dispersion of the sound in a cinema theater, the speakers need to be installed higher than ear-level (THX recommendation is based on a 15° elevation angle). The same is true for the screen channels although most of the source sounds at screen have their apparent origin below the middle of the screen. This is not the case in a small room where sound can be equally spread across the room without the need of elevating the speakers that high. Installing the surrounds higher than ear-level might make sense for 5.1 or 7.1 Surround sound systems because not all sounds originate from ear-level and a compromise can be made by elevating them up to 15° as done in large theaters. But when installing additional layers to reproduce the Height information, it is much better to install the ear-level layer as defined in the ITU recommendations.

Dolby Atmos’ speaker installation for cinemas is not based on the existing THX 5.1 surround standard. The surround speakers are positioned substantially higher, much closer to each other and with completely different orientation towards approximately the middle of the room. This results in a different sound experience than coming from a standard 5.1 system.
All sounds seem to come from above since ear-level sounds cannot be experienced with speakers that are installed so high. The smaller distance between the surround speakers and their orientation towards a single sweet spot area is not only making this area smaller but also results in a less natural sound when reproducing the channel-based content (on average more than 85% of the sound energy in a Dolb Atmos mix) or a standard 5.1 Surround mix. Dolby Atmos recommendations also position the speakers behind the screen higher (2/3 instead of 5/8 in the THX recommendation) to improve horizontal alignment between the screen channels and the elevated surround channels. The background for this is that isolated objects should not ‘jump’ to different heights when moving in the horizontal plane around the audience.

The Auro-3D formats (including AuroMax) do not suffer from this problem since they use 2 layers on the walls instead of a single layer. Additionally, they are based on the existing 5.1 surround standard speaker layouts already installed in the room, not only behind the screen but also around the audience. This compatibility between professional and home cinemas also allows for a better translation of the cinema experience into the home. Taking in account that the home cinema is also used for other content than movies (games, music, live events, sports etc…) it really make sense to install the ear-level and height layers as defined by the Auro-3D format. They are easier to install and the overall result will be better for all kinds of content. "

Redigeret af Sven Palvig - 12-August-2018 kl. 15:41
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu