recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?

 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 15:49
Vældig interessant læsning, men æææh ... hvem er kilden?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 16:06
file:///C:/Users/Sven/SkyDrive/Pictures/2018-07/combined_auro3d_and_dolby_atmos_setup_20160219__085700400_1344_13062017.pdf

Jeg har en trår på hifisentralen om emnet. Se:
http://www.hifisentralen.no/forumet/surround-utstyr/81851-dolby-atmos-og-auro-3d.html




Redigeret af Sven Palvig - 12-August-2018 kl. 16:08
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 16:23
Ok, men dit link er blot stien til dér hvor du selv har gemt artiklen på din egen harddisk Wink
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 16:35
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 

Auro-3D er klart det bedste, men Dolby Atmos tryner sig frem.
DTX:X må være bedre end Dolby Atmos, grundet deres placering af højttalere.

Dolby Atmos bruger man fordi det er det mest udbredte. Auro-3D bruger man fordi det kvalitetsmæssigt er langt bedre end Dolby Atmos. Vi har ikke øre oven på hovedet..
 

Øøøh. 
Dts-X anbefaler Dolby Atmos højttaler placering, så hvordan kan Dts-X være bedre grundet deres placering af højttalere?

Auro 3D har også en højttaler placeret i loftet.!!

Jeg har haft Auro 3d setup, men de eneste film der er mixet i Auro er indiske Bollywood film og enkelte koncerter, så jeg gik over til Atmos og det var en klar opgradering.!



Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2018 kl. 20:56
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

 

Auro-3D er klart det bedste, men Dolby Atmos tryner sig frem.
DTX:X må være bedre end Dolby Atmos, grundet deres placering af højttalere.

Dolby Atmos bruger man fordi det er det mest udbredte. Auro-3D bruger man fordi det kvalitetsmæssigt er langt bedre end Dolby Atmos. Vi har ikke øre oven på hovedet..
 

Øøøh. 
Dts-X anbefaler Dolby Atmos højttaler placering, så hvordan kan Dts-X være bedre grundet deres placering af højttalere?

Auro 3D har også en højttaler placeret i loftet.!!

Jeg har haft Auro 3d setup, men de eneste film der er mixet i Auro er indiske Bollywood film og enkelte koncerter, så jeg gik over til Atmos og det var en klar opgradering.!

Lige Præcis med opsætningen. Auro-3D har alt få udgivelser, så at begynde at investere i grej til formålet giver i min optik ingen mening.

Jeg køre selv med 7.2.4 og det spiller til UG både i ATMOS og DTS-X. The Matrix og Saving Private Ryan har begge et fantastisk Dolby Atmos spor. Det bedste er The Matrix 

4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 18:47
Det er rigtigt, at Auro-3D har alt for lidt udgivelser. Men der er musik i Auro 9.1 og det er godt. Samtidig kan film afspilles i Auro-3D.


DTS:X har højttalerne placeres på væggen ligesom Auro-3D, men over bag surround højttalerne og så fronterne. Men DTS:X er ikke kritisk med placeringen.


Vi er ikke udrustet med øre oven på hovedet, så derfor fordi ørerne er fremadrettet, giver det meget mere udnyttelse, at bruge Auro-3D ved 30 grader og ikke Dolby Atmos ved 45 grader.
Til top
Practical Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 06-Maj-2018
Status: Offline
Point: 92
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Practical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 19:19
Passer ikke. 
Dts henviser til Dolby Atmos højttaler placering for optimal udnyttelse af 3d lyd.!
Du skriver vi ikke er udrustet med ører oven på hovedet og højttalere i loftet ikke giver mening, men Auro 3D har VOG højttaleren i loftet og gør meget ud af at fortælle den er en vigtig brik i 3D lydbilledet!

Virker lidt som om du ikke læser hvad folk skriver.


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-August-2018 kl. 19:59
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Vi er ikke udrustet med øre oven på hovedet, så derfor fordi ørerne er fremadrettet, giver det meget mere udnyttelse, at bruge Auro-3D ved 30 grader og ikke Dolby Atmos ved 45 grader.

Sven, vær sød at sætte dig lidt ind i, hvordan vores ører rent faktisk fungerer, før du begynder at belære andre om, hvorfor vores ører sidder placeret hvor de gør. Jeg krummer simpelthen tæer, hver gang du skriver det vås med, at vi ikke har ører oven på hovedet.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2018 kl. 19:51
Jeg har desvære aldrig været inde at se en auro3d jeg gik rundt i atlasbiograferne og så på sagerne, jeg kom tilbage til billetsalget og spurgte efter en opertør og han var tilfældig i billetsalget, så jeg fik en lang snak om det tekniske, jeg spurgte om ikke det var svært at få film i auro3d hvor han fortalte at det var få biograf film og ingen blockbuster som ikke leveres til dem med auro3d, så filmen ligger med de 3 formater vi kender her hos os, men lyd til hjemmebio og til en priumiumbiograf er forskellige i tonachen ,men mange recivere kan idag omstille orginal lyd til hjemmebio. jeg mener at have læst at en amerikansk filmstreaming tjenste udsender dtsx , så måske en fremtid hvor man selv kan vælge lyd format, håber på det.
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 17:41
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Vi er ikke udrustet med øre oven på hovedet, så derfor fordi ørerne er fremadrettet, giver det meget mere udnyttelse, at bruge Auro-3D ved 30 grader og ikke Dolby Atmos ved 45 grader.

Sven, vær sød at sætte dig lidt ind i, hvordan vores ører rent faktisk fungerer, før du begynder at belære andre om, hvorfor vores ører sidder placeret hvor de gør. Jeg krummer simpelthen tæer, hver gang du skriver det vås med, at vi ikke har ører oven på hovedet.

Jeg har skam sat mig lidt i, hvordan ørene fungere. Som amatør på fritidsbeskæftigelse. Men kan du lære mig noget, er jeg lutre øre!


Udtrykket, at vi ikke har øre oven på hovedet, har jeg fra Auro-3D´s materiale. Jeg synes, at den bemærkning er meget god og sjov.


Vores øre er tragte, der opfanger lyden. Mest forfra på grund af faconen. Derfor er lyde vigtigst i et surround anlæg forfra. Vi opfanger også lyden forfra i en vinkel på en 30 - 35 grader i følge Auro-3D. Derfor har Auro-3D valgt 30 grader. Over disse grader får vi ikke samme forstærkning fra de ydre øre. Desværre har Dolby Atmos valgt 45 grader, hvor vores hørelse er mindre effektiv. Lyde bagfra bliver dæmpet ved de frekvenser over 8 kHz. Det betyder at vi kan retningsbestemme retningen.

Redigeret af Sven Palvig - 15-August-2018 kl. 17:42
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2018 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af Practical Practical skrev:

Passer ikke. 
Dts henviser til Dolby Atmos højttaler placering for optimal udnyttelse af 3d lyd.!
<span style="font-size: 12px;">Du skriver vi ikke er udrustet med ører oven på hovedet og højttalere i loftet ikke giver mening, men Auro 3D har VOG højttaleren i loftet og gør meget ud af at fortælle den er en vigtig brik i 3D lydbilledet!</span>
<span style="font-size: 12px;">
</span>
<span style="font-size: 12px;">Virker lidt som om du ikke læser hvad folk skriver.</span>



Practical, Dolby er den største aktør på markedet og Dolby er ikke rare at være uvenner med. Dolby bekæmper Auro-3D med alle midler også med ikke sympatiske midler. Mon ikke, at DTS prøver at klare frisag, imedens Dolby bekæmper Auro?


Dolby Atmos har op til 6 højttalere placeret under loftet, hvorimod Auro-3D og DTS:X har placeret deres som High højttalere. Auro-3D over fronterne og surround højttalerne. DTS:X placerer sine over fronterne og bag surround højttalerne.

Det er rigtigt, at Auro-3D også har en enkelt loftshøjttalere, men de skriver i deres materiale, at de 4 High højttaler er klart de vigtigste og det er nok i mindre rum. Vil man så gå skridtet videre, placeres den ene højttaler direkte over lytteren. Så er lyden i tre lag, hvorimod Dolby Atmos og DTS:X kun har i to lag. Man kan så forbedre lyden yderligere med at bruge en High center højttalere. Auro-3D har så mulighed for at bruge 6 højttaler til lyden forfra, som er den vigtigste retning, og Dolby Atmos har kun 3.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 23456 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu