recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround, Atmos - Hvordan skal højttalerne hænge?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 23:22
Noget som slår mig, når jeg kigger på setup-billederne og læser guiderne er, at der ingensteder står noget om (som jeg har fundet), hvorvidt height-højttalerne skal/bør vinkles mod lyttepositionen eller ej. På billederne ligner det at de bare sidder fladt på loftet og spiller direkte nedad.

Så hvad er rigtigt - bør man gå efter højttalere som kan vinkles mod lyttepositionen, eller betyder det ikke en disse?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2018 kl. 23:49
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Noget som slår mig, når jeg kigger på setup-billederne og læser guiderne er, at der ingensteder står noget om (som jeg har fundet), hvorvidt height-højttalerne skal/bør vinkles mod lyttepositionen eller ej. På billederne ligner det at de bare sidder fladt på loftet og spiller direkte nedad.

Så hvad er rigtigt - bør man gå efter højttalere som kan vinkles mod lyttepositionen, eller betyder det ikke en disse?

EDIT: Typisk, nu fandt jeg det selvfølgelig, på side 7 i denne guide:

If the chosen overhead speakers have a wide dispersion pattern (approximately 45 degrees from the acoustical reference axis over the audio band from 100 Hz to 10kHz or wider), then speakers may be mounted facing directly downward. For speakers with narrower dispersion patterns, those with aimable or angled elements should be angled toward the primary listening position.

Det rejser jo så bare et nyt spørgsmål: hvordan ved man om, højttalere spiller "bredt" eller "smalt"??
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 10:35
Ja du har selv svaret på spørgsmålet. Stor spredning er væsentligt på lofthøjttalerne
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:



Det rejser jo så bare et nyt spørgsmål: hvordan ved man om, højttalere spiller "bredt" eller "smalt"??

Afprøv dem i et stereo setup. Så "oplever" du svaret ved at bevæge dig ind/ud af sweet spot og ved at dreje dem i setup´et.
Det er mig bekendt den eneste reelle mulighed, da producenterne ikke angiver det, af hvad jeg lige kan huske.. Og i øvrig, hvad er bred eller smal? Det er et vidt begreb. På produktblade og reviews snakkes man oftest bare bred/smal lyd. Men hvem ved hvad bred er, og i forhold til hvad, (afstanden spiller jo også ind). De fleste ved hvad bred/smal er, når man snakker menneskers former. Men det er vist også der enigheden slutter LOL 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 14:05
I øvrig synes jeg deres illustrationer er lidt misvisende. 

Afstanden mellem fronterne (Stereo) skal være den samme som afstanden fra fronterne til lyttepositionen. Det lader ikke til at være en vigtig detalje i deres illustration. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 14:06
Problemet er, at det er ret svært at testlytte på nettet Confused
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Januar-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Problemet er, at det er ret svært at testlytte på nettet Confused

Nu har det heller aldrig været en god ide at købe højtalere uden at teste dem på een eller anden måde, og helst under de forhold de skal købes til. Når man gør det, så lever man med resulatet eller returnere dem, hvis det er helt hen i vejret Wink

Omvendt vil jeg så også sige, at lige netop spredningen nok ikke er det største problem man kan komme ud for med højtalere. Så skal de være virkelig ringe.
Jeg vil tro man kan lave akustiske ændringer som har væsentlig større betydning for lyden, gode som dårlige ændringer. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2018 kl. 12:27
Læste lige et genialt tip på en svensk side.
For at sætte de fire taghøjttalere korrekt iht. lyttepositionen (i dette tilfælde ego-sweetspot) kan man gøre således:

1) mål afstanden fra dine ører til taget i en 100% lodret linie, og marker dette punkt i taget.

2) Mål samme afstand med en snor el. lign. fastgjort til punktet og en blyant bundet til snorens anden ende, og "tegn" en cirkel i loftet. (Sidder din projektor lige over hovedet på dig må du finde en løsning). Diameter skal altså være nøjagtig dobbelt det du målte afstanden til.

3) marker hhv. 0, 90, 180, 270 og 360 grader på cirklen, hvor "0" selvfølgelig er imellem lytteposition og lærred/centerhøjttaler, "tegn" en streg fra midten til hvert punkt på cirklen, og med en vinkelmåler, "tegn" en streg ved 45, 135, 225 og 315 grader og marker punkterne - her skal dine taghøjttalere sidde.

Jeg skriver "tegn" da man jo sagtens kan undgå at tegne, så længe man bare markerer punkterne.

Om det så virker optimalt i virkeligheden ved jeg ikke, men jeg har da tænkt mig at teste, når jeg engang skal udvide til Atmos :)
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
spoxy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-August-2006
Sted: Brøndby,Denmark
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spoxy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2018 kl. 12:37
På dansk hedder det loft, ikke tag
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2018 kl. 12:40
Wow .... Seriøst ..?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jonaskp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Status: Offline
Point: 2272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jonaskp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2018 kl. 23:37
Nogen der er stødt på information om lofthøjtalerne i et .4 setup må sidde i forskellig højde?

Med de tanker jeg har om setup, vil de bagerste lofthøjtaler være sænket ca. 20-30 cm. i forhold til de forreste.
Men jeg har ikke kunnet finde nogen information om dette er et problem eller om man bare korrigerer sig ud af det, så det er ligegyldigt.
Til top
Tmann Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-December-2011
Status: Offline
Point: 96
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2018 kl. 13:34
Om et halvt år skal vi flytte i hus hvor jeg selv vil have ATMOS i stuen men sofaen bliver placeret op mod bagvæggen. Har selv kigget på dolbys hjemmeside og ved ikke om jeg vil have 2 eller 4 i lofter men er i tvivl om placeringen nu når sofaen arrangementet står helt op af væggen.

Hvad siger i andre?

Nogle der har erfaring med det? Eller ideer?
Sony 85” KD-85XF8596
Panasonic 4K Blu-ray DMP-UB900
Denon AVR-X6300H Reciever
B&W 683 Fronter
B&W HTM61 Center
B&W DS3 Surround
B&W ASW610XP Subwoofer
Sony PlayStation 4 PRO
Nvidia Shield TV
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu