recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Søger Apple-brugere der er skiftet til Android
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Søger Apple-brugere der er skiftet til Android

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Apropos snakken om beskedtjenester, så vil jeg lige slå et slag for Whatsapp. Smile Det er ikke så stort i Danmark, men nærmest universelt i store dele af verden, hvor også selskaber bruger det så man kan skrive direkte til dem ifm. support/spørgsmål.

iMessage og Messenger er da også fint. Skype synes jeg er helt håbløst til beskedkommunikation, men smart ift. til at tale med folk. Det smarteste ift. tale er når disse tjenester integrerer med platformene API, så de kan køre i baggrunden. Så kan man ringe til folk gratis over hele verden uden de skal åbne apps, logge ind osv.

Du glemmer at nævne at WhatsApp blev opkøbt af Facebook for et par år siden, og at der i den forbindelse blev lovet, at der ikke ville blive delt brugerdata med FB. Noget, som siden har vist sig at være en løgn.

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/whatsapp-facebook-user-data-share-summer-app-privacy-eu-a7679971.html

http://bgr.com/2017/05/18/facebook-whatsapp-privacy-fine/

https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/26/whatsapp-facebook-eu-data-article-29-working-party-taskforce-sharing-user

https://faq.whatsapp.com/general/26000016?_fb_noscript=1

Som man kan se på sidste link, fra WhatsApp selv, så kan man opte out hvis man er eksisterende bruger. Alle andre kan bare rende og hoppe.

Alene dette får mig til at fravælge WhatsApp, og der kommer heller aldrig en Oculus Rift inden for husets fire vægge af samme årsag.


"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér zunex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 09:56
Hej,

Det er da netop en fordel at være den eneste med Android i husstanden :-) Tænk over det, din oplader bliver aldrig væk, og dine børn gider ikke bruge den "åndssvage telefon" Tongue

Her og nu kan en helt konkret anbefaling være Nokia's 8'er. Den matcher dit størrelseskriterie, matcher på den anden side nok ikke helt fx OnePlus på ydeevnen. Favoritten for mig er Google's Pixel 2. Den er dyrere - på linje med iOS devices - og svær at få fat i her i DK. 8'eren ttil gengæld ligge på niveau med OnePlus 5T; lige lidt dyrere måske - tjek dagsprisen.

Men - og det er for mig personligt det væsentligste parameter: De nævnte telefoner (Med Pixel 2 og Nokia 8 som de "reneste") kører en meget "ren" android. Med "ren" mener jeg en version af Android, der er meget tæt på den version, som Google selv kører med på sine egne telefoner,.

Hvis du fx køber en Samsung telefon, så har de modificeret Android versionen. Små eller større tweaks og justeringer hist og her - som passer med deres opfattelse af, hvad den rigtige brugeroplevelse er OG - ikke mindst - pleje deres egne økosystem ambitioner: Musik tjenester, apps, fanden og hans pumpestok.

De ambitioner har Nokia og OnePlus ikke - så deres Android oplevelse er fri for alle de forskellige tweaks/selvstændige apps. I praksis betyder det faktisk noget for dig: Fordi jo mere grej leverandøren propper ind i softwaren, jo længere tid skal de bruge på at opdatere det hele når Android kommer i en ny version. Når du følger med i Android tråde, så ser du at de forskellige brugere generelt er utilfredse med opdateringshastigheden på deres Sony, Samsung eller hvad de nu hedder. Hvorimod Nokia fx allerede har en åben beta ude med Android 8.

Så - opsummerende, i prioriteret rækkefølge:
Google Pixel 2
Nokia 8
One Plus 5T

Just my two cents. Trolls: Please don't kill me. 

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 10:06
Nej da, som iPhone bruger tar jeg hatten af for et seriøst og brugbart indlæg, som Trådstarter kan bruge
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér spawn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:



Problemet er ikke dine problem stillinger og løsninger. Problemet er dit ligegyldige fyld.

Det er udtalelser som disse folk bliver trætte af.
Prøv at kommentere uden at nedgøre folk der bruger et produkt.

Tjae - point taken :)

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Du glemmer at nævne at WhatsApp blev opkøbt af Facebook for et par år siden, og at der i den forbindelse blev lovet, at der ikke ville blive delt brugerdata med FB. Noget, som siden har vist sig at være en løgn.

Så vidt muligt bruger jeg tjenester, der ikke høster brugerdata, men det kan man jo ikke pådutte vedkommende i den anden ende. Særligt ikke når det handler om telefonopkald. Jeg synes f.eks., at det er en sjov finurlighed, at vi i Herrens år 2017 stadig primært ringer op via telefonnet i stedet for at bruge de mange gratis, og ofte krypterede, IP-telefontjenester. Sådan er der så meget Smile

Vi opdager det måske mindre i Danmark, men jeg har personligt set, hvordan smartphones for særligt gæstearbejdere er nærmest livsnødvendige. Her spiller tjenester som Whatsapp og Skype samt apps til pengeoverførsel en stor rolle. Det er da ærgerligt, at det er på bekostning af privatliv, men i det mindste er der mange muligheder i dag.
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1691
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 13:45
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Du glemmer at nævne at WhatsApp blev opkøbt af Facebook for et par år siden, og at der i den forbindelse blev lovet, at der ikke ville blive delt brugerdata med FB. Noget, som siden har vist sig at være en løgn.

Så vidt muligt bruger jeg tjenester, der ikke høster brugerdata, men det kan man jo ikke pådutte vedkommende i den anden ende. Særligt ikke når det handler om telefonopkald. Jeg synes f.eks., at det er en sjov finurlighed, at vi i Herrens år 2017 stadig primært ringer op via telefonnet i stedet for at bruge de mange gratis, og ofte krypterede, IP-telefontjenester. Sådan er der så meget Smile

Vi opdager det måske mindre i Danmark, men jeg har personligt set, hvordan smartphones for særligt gæstearbejdere er nærmest livsnødvendige. Her spiller tjenester som Whatsapp og Skype samt apps til pengeoverførsel en stor rolle. Det er da ærgerligt, at det er på bekostning af privatliv, men i det mindste er der mange muligheder i dag.

Jeg ville da også blot gøre opmærksom på det. Hvad man gør herefter er overladt til en selv. Jeg ville som sagt ikke røre WhatsApp med en ildtang, men jeg er også lidt gammeldags. Wink
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Status: Offline
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2017 kl. 13:53
Jeg er selv skiftet fra iPhone til Android og synes ikke skiftet har været det store problem. Resten af familien har iPhones og vi har 2 stk. AppleTV i huset. De eneste udfordringer jeg har haft, er at få afmeldt mig fra iMessage, så dem jeg kender ikke sender beskeder, jeg ikke længere læser og så kan jeg ikke længere bruger AirPlay til mine AppleTV.

Grunden til skiftet, efter at have haft iPhone siden 2009, var faktisk indkøbet af en Sony Android tablet, som jeg ville hænge på væggen til styring af Sonos, Hue og hvad jeg ellers har af WiFi enheder. Jeg opdagede hurtigt det fantastiske ved Widgets, dvs. at det ikke længere var nødvendigt først at skulle starte Sonos app'en op, hvilket faktisk er en relativ langsommelig proces, men har nu "øjeblikkelig" kontrol via widget'en. Det samme med Hue, visning af min iGrill samt google kalender. Alle ligger som Widgets på min "forside".

Af ulemper, ud over de to først nævnte, synes jeg producenterne hurtigt dropper opdateringerne til deres produkter. Min tablet er f.eks. nu "låst" til android 5.x, hvor jeg synes at Apple er gode til at supportere deres enheder i længere tid.

Men ellers er det altså meget "same same" om man kører IOS eller Android, jeg er i hvert fald ikke stødt på de store udfordringer, blot nogle ting som gøres anderledes.

En anden fed feature, som måske er lidt til den nørdede side, er at man ikke er helt så begrænset på Android, i forhold til hvad de enkelte apps har adgang til. Dvs. at man f.eks. i en app som tasker, kan definere en række "opgaver", som f.eks. når jeg ankommer på arbejde, så går min telefon automatisk på lydløs og når jeg forlader mit arbejde, så går den på lyd. Når jeg kommer hjem, slår den låsefunktionen fra og når jeg forlader mit hjem, bliver den slået til. Sætter jeg et headset, uden mikrofon, til så starter den automatisk Spotify....ja man kan i princippet "kode" den til næsten hvad som helst.

Men jeg har ikke fortrudt skiftet, men det skyldes nok at Android passer mere til mit "brugsmønster" end at det nødvendigvis er en bedre platform for alle.
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
Alinity Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2016
Status: Offline
Point: 279
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Alinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 00:57
Tak for jeres svar alle sammen. En del var bestemt brugbart og en del var bare støj. Jeg kan jo heldigvis sortere selv. Alt debat er dog mere end velkommen.

Jeg skal over til en kammerat det sælger telefoner i morgen og så må jeg se hvad jeg falder for. Tror lidt jeg er bestemt med at prøve en Android telefon, og så må jeg jo skifte tilbage hvis jeg ikke kan vænne mig til det. Jeg kan forstå skiftet ikke er så svært som først antaget, men jeg skærer mig selvfølgelig selv ude af iMessage og FaceTime, men man skal jo smage på maden, før man kan sige man ikke kan lide den, så nu hvor iPhone er begyndt at kede mig efter 10 års tro tjeneste, så må vi se om jeg tør skifte.

Google Pixel 2 har jeg set på (ikke XL) men prisen er dog stadig i den dyre ende, og så har den en del tykkere skærmkasserne end andre modeller.. Det der var så interessant ved OP5T var prisen kontra det man får. Om jeg så kan leve med den størrelse, det skal jeg så se efter. Ved som sagt bare, at iPhone 6S Plus gav mig krampe og ondt i nakken og hænderne.

Tak for svar.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 15:45
Jeg kan ikke lade være med at tænke.....

Trådstarter nævner "økosystemet binder mig jo" argumentet, med "... Dvs. alle kan kommunikere på gruppechat via iMessage og alle kan ringe til hinanden via FaceTime. Det er meget brugt på ferier osv."

Hvordan kan Apple slippe afsted med, ikke at skulle åbne op for disse ting til alle brugere. Ikke at få diverse monopol-overvåge-myndigheder på nakken. EU kommisionen, osv. 

Jeg er ret sikker på, at hvis Google sagde til andre. I må ikke bruge Gmail, i må ikke bruge Google Maps, og den helt store sællert - i må ikke bruge Google søgninger, ja, så vil de få diverse påbud, monopolkrav, osv. efter sig. 

Hvorfor er der forskel?  (hvis jeg antager rigtigt).

Pt. betaler Google x milliarder til Apple for at standardsøgningen i IOS er en Google søgningen. Det er en fin forretning, for de tjener x+y milliarder på reklamer. 

Men hvad-nu-hvis...
Apple opfandt smartphonen (for Apple er det rette navn nok "app-afvikleren"). Og havde defacto en verdens-markedsandel på 100% (selv om Blueberry og Nokia-symbian, osv, nok vil sige hey-hvad-med-os Smile
I dag har de en worldwide markedsandel på 14%. 

Hvis nu Google pludselig, når f.eks. IOS markedsandelen er på 7% ændrer strategi og siger: Ingen brug af Gmail på IOS enheder. Ingen brug af google maps på IOS enheder (osv), og dødsstødet: Google søgninger tillades ikke fra IOS enheder. 

Ja, så vil de sidste IOS brugere jo "være tvunget" til at skifte styresystem. Apple fans vil nok sige "det kan vi godt undvære", men nej, i praksis vil ingen undvære at kunne lave google søgninger.

- hvorfor kan Apple slippe afsted med et lukket økosystem, når Google aldrig vil få lov til det?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 15:55
Alinity, 
jvf "..Dvs. alle kan kommunikere på gruppechat via iMessage og alle kan ringe til hinanden via FaceTime. Det er meget brugt på ferier osv."

- Hvad gør I når I "snakker" med andre?

Selv om I er en Apple familie, kan det ikke undgåes i kommunikerer med venner, kolleger, andre, der kører Android. 

Jeg har en flok tidligere kolleger jeg mødes med cirka en gang om året. I starten var 2 af 9 android brugere. Sidst vi var sammen noterede jeg mig, til min store overraskelse, at der nu var 8 androids og 1 iPhone. Det gjorde faktisk lidt et indtryk, for de 4 var kvinder af den slags hvor man ellers forventede, at de vil aldrig skifte væk fra iPhone. 
Jeg har også lige været til et nyt forældrerådsmøde. 4 ialt, de 3 andre kvinder. Her sad vi alle 4 med androids, igen til min overraskelse. Jeg synes jeg inden for det seneste år har set og oplevet flere af disse "skifte til android" som man ikke lige forventede folk ville gøre. 

...Så at skrive/video-chatte med andre må være en "udfordring" du/I allerede står med i dag?

Måske video-chatter man mest med sin egen familie. Jeg bruger selv mest Messenger/Facebook-groups til diverse kommunikation. Og videochat i familien gør vi med Hangouts - ikke messenger, mest fordi at man skal være 18. Børnene har hangouts.  Det virker fint. Og da Google ikke spærrer økosystemet for andre, kan det jo gøres i hele familien hos jer. Mod den lille pris at lære en ny app at kende. 
(...+ med hangouts plugin i Chrome Browser chatter jeg endvidere fint med børnene i skoletiden (de har chromebooks) fra min arbejdscomputer. Nemt og effektivt når de f.eks. lige skal spørge om de må gå med dem-og-dem hjem og lege). 
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 16:14
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Jeg kan ikke lade være med at tænke.....

Trådstarter nævner "økosystemet binder mig jo" argumentet, med "... Dvs. alle kan kommunikere på gruppechat via iMessage og alle kan ringe til hinanden via FaceTime. Det er meget brugt på ferier osv."

Hvordan kan Apple slippe afsted med, ikke at skulle åbne op for disse ting til alle brugere. Ikke at få diverse monopol-overvåge-myndigheder på nakken. EU kommisionen, osv.


Hvad ævler du om?

Det er efter egen fri vilje, at de nævnte iPhone-brugere har valgt at benytte iMessage og FaceTime. Det er ikke noget, der pålægges iPhone-ejere, og der er masser af andre muligheder, som bl.a. også er nævnt i denne tråd.

Og åbne op for hvem? Skal Apple tvinges til at frigive iMessage til f.eks. Android?

Skal Coop så tvinges til at sælge Änglamark i Føtex?

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

JJeg er ret sikker på, at hvis Google sagde til andre. I må ikke bruge Gmail, i må ikke bruge Google Maps, og den helt store sællert - i må ikke bruge Google søgninger, ja, så vil de få diverse påbud, monopolkrav, osv. efter sig.


Jeg tror, at du totalt har misforstået, hvad der tales om.
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 609
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-December-2017 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

 

Jeg tror, at du totalt har misforstået, hvad der tales om.

Nope. Prøv at læse mit indlæg igen, for at forstå hvad jeg mener. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu