recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til valg af ny router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til valg af ny router

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til valg af ny router
    Sendt: 06-December-2017 kl. 16:14
Hej.

Min router er blevet ustabil og jeg skal derfor have en ny. Det er en Asus RT-N56 U

Hvad kan i anbefale som er nem at opsætte og samtidig have en god trådløs rækkevidde?

Vil maks give 1000 kr.

Hvad skal man kigge efter med hensyn til specifikationer?

Vi er 4 personer i husstanden hvor den ene spiller spil hvis det har noget at sige.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2017 kl. 22:44
"god trådløs rækkevidde" eksisterer ikke. rækkevidden afhænger alene af hvor den sættes op og hvorledes huset er bygget op med mure, vinduer, og hvorledes i har indrettet jer med køkken, større blomster etc.

men kig gerne efter asus ac87u, særdeles stabil, og kan nu styres via en App på en mobil. Den har en del antenner, men afhængig af om du kører på 5ghz eller 2,4 så vil rækkevidden være MEGET forskellig. Den er også rigtig god til folk der spiller hvis de kører trådløst da den har mu-mimo (altså at den rent faktisk er i stand til at håndtere flere samtidige enheder på forskellige bånd. Det giver så afgjort en mere stabil forbindelse for alle.

Og så skal du regne med en "effektiv" længde for en 5ghz ac forbindelse i et hus nok er omkring 5-10m mens et 2,4 ligger omkring de 20m. Så selvom du nok helt vildt gerne vil være på 5ghz da det er der man får den helt store båndbredde, så kan du let komme ud for at du er tvunget til at gå på 2,4 afhængig af hvor i huset du er.


Til top
Hampenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-November-2017
Status: Offline
Point: 69
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hampenberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 02:02
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

...men kig gerne efter asus ac87u,


Til maks. 1.000,-?
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 07:07
Jeg ville beholde den router du har og så slå det trådløse fra i den. Du burde kunne finde 2 brugte AP’er på DBA, evt noget UniFi som du placerer strategisk i huset. Så skulle du meget gerne være godt kørende

Redigeret af JakobSkaarup - 07-December-2017 kl. 09:06
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 07:53
Gå efter noget Asus igen. Det har jeg god erfaring med.

Til top
thomnico Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Albertslund
Status: Offline
Point: 488
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thomnico Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 08:13
enig, bliv på ASUS.

jeg har selv en RT-N66U, som bare sparker r... da jeg købte den var den helt ny, men jeg kan se den stadig sælges til 727kr på komplett.dk

Men det er muligt at en firmware opdatering eller ændring af kanaler kan hjælpe. Det er desværre så individuelt om det skyldes router, forstyrrelser eller boligen. Det er også muligt du kan få succes ved at kigge i retning af det UNIfi der bliver nævnt
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 09:24
Det er helt sikkert at du får langt bedre dækning med 2 accesspoints fordelt i hjemmet fremfor at købe en ny router
Til top
michael.hojgaard Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-September-2014
Status: Offline
Point: 47
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael.hojgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 12:54
Jeg vil anbefale Ubiquti Amplifi HD Mesh Router. Den er meget nem at sætte op. Samtidigt kan du efterfølgende udvide med mesh points hvis det er nødvendigt med mere dækning.
MJH
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 4576
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 13:16
Hej.

Jeg vil også anbefale ASUS. Og så vil jeg gerne anbefale Merlin Firmware.

Så jeg ville kun købe en af de følgende ASUS routere der er godkent til Merlin:


Hilsen Carsten.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 16:37
Er aktuelt selv i markedet for en ny router da min gamle er i færd med at stå af (periodiske udfald på især Wifi der helt forsvinder fra æteren i perioder). Jeg har derfor selv været igang med at samle oplysninger ind.

Til 1000 kr (Fåes fra 923 kr) skulle dette være noget af det bedste (dvs. Mest for pengene) man kan få: http://www.edbpriser.dk/router/d-link-dir-882-id-24991396.aspx?q=dir-882

Jævnfør: https://www.smallnetbuilder.com/tools/rankers/router/view

Men rækkevidde er omkring det sædvanlige - Så måske skulle du overveje bruge den nye router sammen med din eksisterende - optimalt forbundet med et kabel imellem dem fra din nye router på den mest centrale placering til din gamle på en ny sekundær placering som extender der udvider WiFi dækningen. Eller også skal du, som Michael Hojgaard relevant anbefaler det, i gang med at overveje et egentligt og dyrere "mesh Wi-Fi system" (eksempelvis noget lige som Ubiquiti UniFi) med flere accespoints opsat rundt omkring i huset. Her går pengene så mere i retning af bredere dækning end højere specifikationer og hastigheder i nærheden af hvor en enkeltstående router nu ellers dækker godt. Så afhængigt af dit behov (Har du f.eks. 1 GBit fiber eller kun 20 mbit DSL - Hvor bruger du primært dine trådløse enheder osv) kan du orientere digimod enten det ene eller det andet.

Med hensyn til mærke, så er det sku lige meget, bare noget tåbeligt idiosynkrasi - Jeg har haft mange forskellige mærker igennem tiden - Aktuelt har jeg en Asus jeg har været glad for (den som er ved at stå af). da den på tilbud var det der bedst kunne betale sig sidst. Denne gang bliver det nok en D-Link igen (ovenstående link). Men det handler altså mere om specifikationer og real-life ydelse end om et bestemt navn - og begge ting man kan læse sig til fra bla. grundigere testssites på nettet.

Redigeret af TBC1 - 07-December-2017 kl. 17:36
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2017 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

"god trådløs rækkevidde" eksisterer ikke. rækkevidden afhænger alene af hvor den sættes op og hvorledes huset er bygget op med mure, vinduer, og hvorledes i har indrettet jer med køkken, større blomster etc.

Det er da vist det rene sludder!

God trådløs rækkevidde, er vel helt afhængig af, hvordan man definerer det, og i forhold til hvad?

Rækkevidden afhænger af mange faktorer, og der er bestemt forskel, når man sammenligner de enkelte routere.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2017 kl. 10:22
Og netop fordi det afhænger af så mange faktorer (som jeg jo netop også skriver) så eksisterer der jo reelt ikke en "standard" for god trådløs rækkevidde da det er en subjektiv ting.

Så nej - det er desværre ikke det rene sludder (men bortset fra det er vi jo netop 100% enige)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu