recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - IHC PIR defekt (løst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

IHC PIR defekt (løst)

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 15:30
Lige et spørgsmål. Har du kun monteret 2 ledninger? 
Den skal monteres med mindst 3.
Pin 1 - til en indgang på input relæet.
Pin 2 - +24volt
Pin 3 - 0volt

Pin4 er skumringsrelæet i den. Hvis du ikke bruger det, så behøver du den ikke.  

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 15:39
Uhh, man bliver så træt...
Jeg takker for du gider hjælpe :-)

Jeg kan se i 15 minutters test perioden at den registrerer bevægelse når jeg går forbi, idet den grønne lampe blinker.
Men udgangen aktiveres altså ikke, selvpm start er sat til 14:00 og jeg har checket controllerens ur går korrekt.
Her kan du se den gamle, der har aldrig været tilsluttet mere end 2 ledninger, og den gamle virkede altså i 13 år...  Medmindre altså en af de andre ledninger er faldt ud af klemme 2, helt af sig selv!!???



Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 15:43
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 15:42
slettet

Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 15:42
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 16:16
Fandt den her anbefaling fra LK

IHC LINK-6 NOPOVIC (3 x 2 x 0,6 mm)
 +24 V d.c. orange (i hvid/orange par)
0 V d.c sort (i sort/blå par) violet (i violet/grøn par)
Datalinie 1 blå (i sort/blå par)
Datalinie 2 grøn (i violet/grøn par)

Men i min IHC dokumentation står Ledningsfarve i 24v kabel er Blå , og jeg kan se PIR registrerer der er bevægelse. Så er det korrekt at elektrikeren der monterede det i sin tid, har ikke fulgt anbefaling?

Hvilken ledning skal så forbindes til 0 volt på montagepladen?
Vil der ske noget ved at prøve mig frem, eller er jeg så langt ude nu, at en elektriker skal på? 


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af ridderdk ridderdk skrev:

Fandt den her anbefaling fra LK

IHC LINK-6 NOPOVIC (3 x 2 x 0,6 mm)
 +24 V d.c. orange (i hvid/orange par)
0 V d.c sort (i sort/blå par) violet (i violet/grøn par)
Datalinie 1 blå (i sort/blå par)
Datalinie 2 grøn (i violet/grøn par)

Men i min IHC dokumentation står Ledningsfarve i 24v kabel er Blå , og jeg kan se PIR registrerer der er bevægelse. Så er det korrekt at elektrikeren der monterede det i sin tid, har ikke fulgt anbefaling?

Hvilken ledning skal så forbindes til 0 volt på montagepladen?
Vil der ske noget ved at prøve mig frem, eller er jeg så langt ude nu, at en elektriker skal på? 



Det er desværre meget normalt at elektrikerne ikke nødvendigvis følger LK´s anvisninger for, hvilke farver man montere på hvad. Det er en anbefaling fra LK og intet andet. Så der er frit valg.

Hvis du kigger på monteringsvejledningen på side 2 nede i venstre hjørne. http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/019D875922_05.pdf  ;
Så kan du se hvordan den skal forbindes. 


I dit Visual program kan du se, hvilket input modul samt indgang som ledningen kommer ind på.
Kig fysisk på indput modulet på indgangen.
Find kablet til din PIR.
Find ledningen i kablet, som går til den indgang på input modulet, som du fandt via Visual programmet.
Notér farven på ledningen.

Så ved du hvilken ledning (farve) du skal forbinde til Pin 1 på PIRén.

Pin 2 skal være +24volt. 

Pin 3 skal være 0volt fra indput modulet.
Igen kan du bruge samme metode. Men denne gang kigger du ikke i Visual programmet, men derimod fysisk på input modulet og PIR kablet. Een af ledningerne går til 0volt klemmen på input modulet. Det er den du skal bruge på Pin 3.

Jeg ville ikke forsøge mig frem hvis det var mig. Jeg vil følge kablet op i tavlen.  
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 16:55
Jep, jeg er igang nu med at lede, alle kabler BURDE være nummereret, men der er ikke meget plads, men jeg prøver
Hvis nu den gamle ikke har været tilsluttet 0 volt i input modulet, kan jeg så vælge en tilfældig, eventuelt sammen med en "makker" og tilslutte der?

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 17:24
Det bliver sjovere og sjovere
Kablet med x (som jeg har sat) skulle være mit PIR kabel
Kun blå og orange er tilsluttet som vist på billedet:


Jeg tager et af de ubrugte kabler og forbinder til 24v på inpumodulet, det må være løsningen.
På den gamle OPUS PIR 73, blev dette ikke brugt kan jeg læse mig frem til (http://www1.lk.dk/katalog/vejledning/97762_04.pdf)



Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 17:58
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 19:21
jeg takker for hjælpen, tror jeg må ringe efter en elektriker
fik sat et nyt kabel på 24v stik i input modulet og det er således monteret nøjagtig som beskrevet i
vejledningen.
Den gamle PIR var kun monteret til en datalinie og og 0v
Jeg har ikke ændret i konfigurationen i IHC visual, og de gamle kabler monteret på input modulet sidder stadig samme sted, og når jeg skruer på følsomheden blinker den grønt og test perioden starter. I de 15 minutter testen løber, registreres det hver gang med blink jeg går forbi. Såsnart perioden er slut og jeg går forbi, sker ingenting, så udgangen aktiveres ikke.

Det kan vel ikke være fordi jeg har sat to andre kontakter til også at kunne kippe på spotsne?? Jeg kan ikke komme på andet jeg har lavet i IHC visual.
Til top
renep Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Vestsjælland
Status: Offline
Point: 229
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér renep Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 20:03
Du kan jo lige prøve at give den et signal direkte i tavlen og kontrollere at lyset tænder. Tag en stump ledning og hold den kort mellem 0V og 8 (blå og orange på PIR kablet), så skal lyset tænde. Husk også at flytte dine kabler på PIR’ en nu du har styr på signalerne, og endelig skal den ene omskifter stå på B hvis du ikke vil udnytte skumringssensoren og indstillingen af denne.
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 20:27
øhm, mener du mellem 12 og 0v?, hvis ikke forstår jeg ikke helt

har prøvet at sætte en stump ledning mellem 0v og 12 (orange og blå på pir ledningen)
ingenting skete 



Redigeret af ridderdk - 20-December-2017 kl. 20:55
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Status: Offline
Point: 985
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ridderdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 21:24
Gav den lige en chance til, jeg har ikke rigtig følt mig sikker på om kablerne blev rigtig tilsluttet i PIR bøsningerne. Har gjor det nogle gange før, men gav den en ekstra tur med lidt drej og pressen på der hvor ledningerne skal "skæres" på.
Det ser ud til det har været problemet hele tiden, nu virker det og endda endnu mere følsom end den gamle, døren skal bare åbnes og lyset tænder - huuurrraa
Tak endnu en gang for hjælpen

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 23:45
Godt at det virkede, selvom din gamle PIR altså også skulle bruge 3 ledninger. To til selve strømforsyning af PIR og en ledning til signal. Wink Hvordan det har virket før med 2 ledninger, det er mig en gåde.  

Din nye PIR har du så mulighed for at bruge en ekstra ledning til skumringsrelæet som er indbygget i PIRén. Denne ledning kobler du på en ledig indgang på dit input modul. Og programmere det i visual, helt som normalt. Altså bare hvis du fik den tanke. Jeg bruger det selv her med samme PIR. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu