recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Berdels Multirum under opbygning *NYT side 6*
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Berdels Multirum under opbygning *NYT side 6*

 Besvar Besvar Side  123 7>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Berdels Multirum under opbygning *NYT side 6*
    Sendt: 13-April-2018 kl. 15:25
Tak skal du ha bphhm!
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2018 kl. 08:43
Flot multirum du har fået der!

Rigtig fin og stilren integration der samtidig giver god opbevaring til grej og andet. Kan se du har Troldtekt på loftet, det er noget jeg selv er lidt misundelig på. 
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 17:09
Det kan også anbefales at vinkle højttaleren let opad, for at få den rigtige højde på og minimere refleksioner mellem gul og loft. Jeg gør det selv på min center under lærrede, da jeg ikke ønsker at have akustik trinsparent lærred foran højttaleren. 
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Det lyder sgu godt Thumbs Up

Jeg har aldrig rigtig fået kigget på impulse response men det skal da helt sikkert prøves. Har du tydelig målbar effekt af at ligge en pude under centeren?


Ja, jeg har en spike på ETC omkring 3.5ms og minus en 2-4db så vidt jeg husker. Altså en monster refleksion næsten lige så kraftig som den direkte lyd. Den forsvinder totalt bare med en god tyk pude på gulvet direkte foran. Mit mål var og få alle refleksioner de første 20ms dæmpet med >15db. Det er lykkedes på fronterne, og tæt på med centeren. De andre har jeg ikke målt. Men det er også mest stereo jeg går op i
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 12:02
Det lyder sgu godt Thumbs Up

Jeg har aldrig rigtig fået kigget på impulse response men det skal da helt sikkert prøves. Har du tydelig målbar effekt af at ligge en pude under centeren?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ser godt. Dejlig størrelse monster TV

De højttalere skal de ikke ud til kanten, og så tæppe på gulvet?  

Tak Thomas

Jeg har selvfølgelig et stort langlurvet tæppe på gulvet Wink
 
Det var egentlig ikke planen at de skulle rykkes frem, men det vil jeg da lige overveje og nok lave nogle målinger på. Jeg vinkler dem nok lidt indad ihvertfald.

For resten, nu nåede jeg ikke forbi dig sidste år. Er du stadigvæk frisk på et besøg i løbet af sommeren? Jeg vil sgu gerne høre dit setup!


Ja da, du skal være meget velkommen til og svinge forbi på jernhesten. Så jeg klar med en kold øl eller Mojito
Nå men når du skal til og måle, kan jeg anbefale ETC metoden, måske du allerede kender det:
http://www.gikacoustics.com/unpacking-etc-time-domain-measurements-early-reflections/

Min erfaring er, når vi snakker over 3-400hz, at det er vigtigere og få ryddet op i ETC, end det er og have pæn frekvensgang. Når man så har pyntet på ETC/tidlig refleksioner, så kan man altid finpudse lidt på frekvensgang bagefter.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 13:19
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Ser godt. Dejlig størrelse monster TV

De højttalere skal de ikke ud til kanten, og så tæppe på gulvet?  

Tak Thomas

Jeg har selvfølgelig et stort langlurvet tæppe på gulvet Wink
 
Det var egentlig ikke planen at de skulle rykkes frem, men det vil jeg da lige overveje og nok lave nogle målinger på. Jeg vinkler dem nok lidt indad ihvertfald.

For resten, nu nåede jeg ikke forbi dig sidste år. Er du stadigvæk frisk på et besøg i løbet af sommeren? Jeg vil sgu gerne høre dit setup!
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 12:57
Ser godt ud. Dejlig størrelse monster TV

De højttalere skal de ikke ud til kanten, og så tæppe på gulvet? Syntes det skriger af uønskede kraftige refleksioner når de står inde i det hulrum med TV. Jeg ved det har en del og sige hos mig selv at center kommer ud til kanten, og så en pude på gulvet når det skal være rigtig godt

Redigeret af armani-thomas - 09-April-2018 kl. 13:15
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 10:26
Jo, det er ret lyst og jeg er egentlig overrasket over hvor meget et tv lyser rummet op kontra en projektor. Især med standard indstillingen. I biograf mode blev det noget bedre men der er lang vej til den gamle batcave.

Jeg har også ændret titlen. Det er nu et multirum Big smile
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 10:23
Tja, jeg synes jo stadig det er lige lovligt småt, men det ser ud som om du har fået det optimale ud af forholdene. Men bliver det ikke temmelig lyst med hvidt over det hele?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 10:14
Det skrider fremad

Nu mangler jeg bare at male væggen bag TV grå + hænge tv og højttalere op.

Vi har spillet nogle runder fortnite og der var hug nok på at ungerne blev forskrækket af pistol skudene så der var hug nok på selv med en enkelt 12" xtz sub :-)

Men når det er på plads skal der lige nogle timers kalibrering til og så må jeg tage stilling til om der skal bygges andre subs. Og så har jeg planer om at sætte akustiske paneler på bagvæg over sofa.

"Kontor" pladsen er blevet indbygget i skabet til højre så det ser mere clean ud. Tak for råd!












Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2018 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Du kunne jo også køre uden center .../... Må indrømme jeg har været lidt forbløffet over hvor godt stemmer osv lyder når jeg en sjælden gang imellem lytter noget 2.0 materiale fra Netflix. Det skal jeg have testet lidt mere, om min center reelt er overflødig.

Jeg har selv kørt 4.1 i en periode (altså uden center) og hvis man er nødt til det vænner man sig forbavsende hurtigt, synes jeg. Men sjovt at du nævner 2.0, her forleden genså vi den gamle Bond-film "Octopussy", og jeg blev akkurat som du virkelig overrasket over hvor godt det lød! Det havde jeg ikke regnet med Tongue

Har  testet lidt mere, og kan konstatere det fungerer fint, hvis man bliver siddende i sweetspot. Rykker jeg bare en siddeplads til højre/venstre foretrækker jeg lyden fra den rigtige center. Kunne jeg vel også have sagt mig selv, hvis man havde tænkt sig lidt om LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu