recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere switches efter hinanden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flere switches efter hinanden

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flere switches efter hinanden
    Sendt: 19-December-2017 kl. 16:30
Hej alle

Vi har en Waoo Fiber 100/100mbit forbindelse, og jeg har kablet så meget som muligt for at undgå Wifi repeatere.
Da kablerne både skal dække stuehus samt to udhuse, har jeg i alt 3 switches for at minimere længden på kablerneog have ekstra tilslutninger hvert sted.

Men nu læste jeg tilfældigt at man ikke (i det professionelle) bør "stable" switches, og kun hvis de er beregnet til det. Mine switches er blot simple Gigabit af denne type http://www.dlink.com/dk/da/products/dgs-108-8-port-gigabit-ethernet-switch
Vil det give mig problemer, eller er det ligegyldigt til privat brug? 

På forhånd tak!

MVH Mathias
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 18:38
DET er noget vås - MEN der er nogle implikationer ved at serieforbinde (og ikke stable - som jeg tror du tænker på stacking, som er noget HELT ANDET)

implikationen er selvfølgelig formindsket performance. Du skal tænke på at du har en switch med fx 8 gigabit porte, og sætter efterfølgende endnu en switch i en af portene, jamen så vil ALLE enheder på den efterfølgende switch jo kun have en samlet båndbredde på 1gigabit. med andre ord dramatisk neddroslet performance. Det er derfor man i den professionelle verden har switche med gigabit og flere 10gigabit porte således at man blandt andet kan bibeholde den overall performance man får per switch. så 10gigabit vil blive forbundet højere op i infrastrukturen.

I den professionelle verden laver man nic teaming og stacking for at sikre performance, men det foregår også lige med en hel del flere porte end 8. :-) Og til en HELT anden pris :-)
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2384
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 20:21
Sæt du bare de switche op og du behøver næppe bekymre dig om performance. 

Claus har ret i, at hvis du serieforbinder dine tre switche, så skal computerne på switch 3 deles om båndbredden på kablet over til switch 2 og herefter skal computerne på switch 3 og 2 deles om båndbredden på kablet over til switch 1. I praksis er det dog helt uden betydning, da det er din 100 mbit internetforbindelse der ender med at blive flaskehalsen hvis du har 15-17 computere der alle ønsker at downloade for fuld skrald samtidigt.

Lad os lege du sætter en NAS til switch 1 og efterfølgende ønsker alle computerne på switch 2 og 3 at hente filer for fuld speed samtidigt, så kommer kablerne mellem switchene til at begrænse festen noget - men hvor ofte er det nu lige at du har en masse computere tilsluttet dine switche og de alle ønsker at overføre ting samtidigt?

Så sæt du bare dine switche op som det passer ind i dine planer, det skulle undre mig meget hvis du og din familie har et trafikmønster der viser sig at være problematisk for switchene at håndtere, mit bud er at det vil fungere ganske gnidningsløst for dig. 
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 23:02
Tusind tak for super svar!! Thumbs Up

Ja, jeg mener naturligvis at jeg serieforbinder 3 switche. Nr2 switch er endda bare en Wifi Router konfigureret som bridge, hvor jeg så også benytter den indbyggede switch.
Det giver mening med flaskehalsen, men som i påpeger er det slet ikke noget problem, især fordi min NAS og to PC'er alle er koblet på switch Nr1. 
Enhederne på den sidste switch er bare småtteri såsom styring af lys, pillefyr, samt hønseluge (man er vel nørd;))

Men et er performance - hvad med stabilitet - har den noget at sige i mit setup?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 23:12
I det her tilfælde vil det ikke være noget problem med performance. Som jeg læser trådstarter så vil det ikke være 3 styk i træk? der er 1 hovedhus og 2 udhuse. - hvis det på nogen måde kan lade sig gøre, så lav det så hvert udhus har sin egen switch, med 1 kabel i hver der går tilbage til hovedswitchen i hovedhuset. Også selvom de måske er lige ved siden af hinanden. - især hvis der er computere der skal kunne snakke sammen internt og ikke bare tilgå internet. - fx hvis du har en NAS stående.

Men som strandvasker også siger. med kun 100mbit internetforbindelse, så vil den afgørende faktor for performance være antallet af samtidige enheder koblet på internet. og hvis du har bare 2 enheder på på samme tid, så er der ingen switch konfig der vil kunne være nogen hindring i den båndbredde du har til rådighed til internet :-)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 23:14
En lille hurtig tegning.
I det første tilfælde kan man godt argumentere for, det rent praktisk nok ikke vil få den store betydning for den almindelige familie, hvis man gør det sådan. Men ydelsesmæssig vil man tabe, specielt på switch 3. Opstilling bør kun laves hvis der er tungvejende grunde til det, fx kablerne placering/nemhed. 

Opstilling 2 er den optimale løsning. Den lægger dog belastningen på den sidste, routeren/switch/modem osv.. Og derfor kan man tale for, at man måske deler ud fra den første "rigtige" switch, da den oftest vil være væsentlig bedre til at lege switch, end router/modem/switch er. 

Den switch man deler ud fra, den bør være den absolut stærkeste i leddet. Ude i enderne kan man godt argumentere for at købe billigere switches. Fx har jeg placeret switche på børneværelserne og trukket kablerne til "main" switchen. Dem i værelserne er nogle billige "skrald" switche. Men de fungere til formålet.  Jeg overvejer dog at udskifte dem til Ubiquiti In-Wall AC Apére, da behovet for trådløs er større end flere samtidig kabler.
"Main switchen" er en noget dyrere model.

Opstilling 2 er sådan mit netværk er skruet sammen.
Igen, opstilling 1 virker sandsynligvis for 99% af den almindelige familie. Men opstilling 2 er bare så meget mere rigtig. Så hvis den lader sig gøre på en nem måde, så er det den man skal gå efter. 




Redigeret af Kandersen - 19-December-2017 kl. 23:15
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Tusind tak for super svar!! Thumbs Up

Ja, jeg mener naturligvis at jeg serieforbinder 3 switche. Nr2 switch er endda bare en Wifi Router konfigureret som bridge, hvor jeg så også benytter den indbyggede switch.
Det giver mening med flaskehalsen, men som i påpeger er det slet ikke noget problem, især fordi min NAS og to PC'er alle er koblet på switch Nr1. 
Enhederne på den sidste switch er bare småtteri såsom styring af lys, pillefyr, samt hønseluge (man er vel nørd;))


Hvad nu hvis..... (hold tungen lige i munden og følg tankegangen LOL)
En bruger på den sidste switch pludselig en dag beslutter sig for at streame Ultra HD film, sammen med 3-4 andre på samme switch 3, som tilfældigvis har besøg af nogle venner, som er tilslutte switch 2, som pudsigt nok på samme tid alle gerne vil streame Ultra HD film. De opgiver nok at gøre det på nettet, da din forbindelse er for langsom. Så de gør det i stedet fra din Nas. Desværre er den koblet til switch 1, så både switch 2 og 3 trækker nok på din NAS på switch 1, men switch 2 er på overarbejde, da den principielt trækker flere brugere/porte end switchen reelt er bygget til.
Streaming er i dette tilfælde blot et nærliggende eksempel på noget der måske kunne ske. Data strøm er nok i virkeligheden det rigtige, men det er nemmere at se flere sidde og streame, fremfor flere der flytter store filer fra NAS til computer, på een gang. Så eksemplet er bare et eksempel. 

Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Men et er performance - hvad med stabilitet - har den noget at sige i mit setup?

To begreber så læner sig lidt op ad hinanden, for hvordan vil det opleves, hvis en switch er overbelastet? Ustabil datastrøm Wink

Stabilitet som i stabiltet, det er intet problem.
Ja switchene trækker en del mere strøm. Men de er bygget til det, så det burde ikke få den til at gå i knæ. 
Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2017 kl. 23:45
Super tråd den her! :) Tak for I gider..

Jeg kunne godt lave det som Kandersens skitse 2, men den sidste switch ville så få et ca 20 meter langt kabel til hoved switchen. Halvdelen af kablet er allerede trukket, så jeg ville skulle lave en samling undervejs i min skunk, medmindre jeg trækker et helt nyt kabel.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2017 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af baggadap baggadap skrev:

Super tråd den her! :) Tak for I gider..

Jeg kunne godt lave det som Kandersens skitse 2, men den sidste switch ville så få et ca 20 meter langt kabel til hoved switchen. Halvdelen af kablet er allerede trukket, så jeg ville skulle lave en samling undervejs i min skunk, medmindre jeg trækker et helt nyt kabel.

Et godt råd. 
Lad være med at forsøge forlænge et kabel, medmindre det er helt umuligt at trække et nyt. De fejlmuligheder du kan få ud af det er simpelthen ikke prisen værd.
20m kabel er ikke langt. Du kan snildt trække op til 50m lange kabler. Og jeg tror endda det er længere i dag med ordentlige cat6a kabler. 

Til top
baggadap Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2009
Status: Offline
Point: 45
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér baggadap Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2017 kl. 19:02
Tak igen for alle svar - det er bare alle tiders!
Jeg har lavet en lille tegning af hvordan jeg nu regner med at lave det. Hvordan synes I det ser ud?




Til top
affer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 24-Maj-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér affer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2017 kl. 19:49
Ser super ud (Y) tommel op< ="text/" ="safari-extension://com.ebay.safari.myebaymanager-QYHMMGCMJR/c799fffb//helpers/preHelper.js">
Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu