recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - 75" TV eller 109" Projektor?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

75" TV eller 109" Projektor?

 Besvar Besvar Side  <123>
Afstemningsspørgsmål: Hvad ville i sætte op i en lys stue, med sidde afstand på 4,3m?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
15 [21,74%]
28 [40,58%]
26 [37,68%]
Du har ikke adgang til at deltage i denne afstemning

Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af Valde1936 Valde1936 skrev:


Du kan få en 4K projektor for under 12.000kr, det du taber på kontrastniveau vindes på tilbage på de 120” - men det er i sidste ende personlige præferencer der afgør hvad der er bedst for dig (Jer)

Hvilken model, tænker du på her?
I øvrigt er 4K ikke så vigtigt på projektorer til hjemmebrug endnu, da de ikke har det fornødne overskud i lysstyrken til, at de kan implementere HDR ordentligt, uden det går ud over billedkvaliteten på de andre parametre...

For at få en billedkvalitet, der er så god, at man ikke savner tvét, mener jeg, man skal op i prisklassen omkring de 15-30.000 kr., så kommer lærred ved siden af, som dog kan gøres billigt eller købes brugt...


Redigeret af Supergris - 27-December-2017 kl. 23:44
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 11:54
Har stemt for et 65" OLED

Har haft 50" Pioneer Kuro G9 og har nu et Sony 55" OLED A1.

Havde en periode efter jeg solgte mit Pioneer en Epson Projektor. Til brug om dagen eller i lys, så er en projektor FORFÆRDELIG. Den kræver en mørklægning for at få høj nok kontrast i billedet. Ellers er der konstant en grå film over dit billede.

Den store fordel er dog, at billedet er så enormt meget større. Det giver en fantastisk indlevelsesevne. Med en dyrere projektor er det måske nemmere at leve med. 

Jeg har solgt projektoren og venter på at kunne få et særskilt rum til at se film og spille spil i. I det rette setup er en projektor at foretrække. I de fleste danske hjem er betingelserne for ringe. Derfor er TV vejen frem for størstedelen.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

I øvrigt er 4K ikke så vigtigt på projektorer til hjemmebrug endnu, da de ikke har det fornødne overskud i lysstyrken til, at de kan implementere HDR ordentligt, uden det går ud over billedekvaliteten på de andre parametre...


Men med en projektor begynder al den ekstra opløsning jo at give mening...
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Oprindeligt skrevet af Valde1936 Valde1936 skrev:


Du kan få en 4K projektor for under 12.000kr, det du taber på kontrastniveau vindes på tilbage på de 120” - men det er i sidste ende personlige præferencer der afgør hvad der er bedst for dig (Jer)

Hvilken model, tænker du på her?
I øvrigt er 4K ikke så vigtigt på projektorer til hjemmebrug endnu, da de ikke har det fornødne overskud i lysstyrken til, at de kan implementere HDR ordentligt, uden det går ud over billedekvaliteten på de andre parametre...

For at få en billedkvalitet, der er så god, at man ikke savner tvét, mener jeg, man skal op i prisklassen omkring de 15-30.000 kr., så kommer lærred ved siden af, som dog kan gøres billigt eller købes brugt...

At du ikke skulle have glæde af 4K endnu på en hjemmeprojector er noget vrøvl. Jeg har allerede nu fuld glæde af 4K e-shift på min Jvc X5000.
1. Udvidet farverum  BT2020 
2. Udvidet Bit dybde 10-12bit
3. HDR implementeret med custom gammacurves fra AVS-forum
Enig det er ikke den optimale HDR implementering men en implementering der gør 4K skiver væsentlig flottere end deres bd udgaver, så at kigge på projektor i 2018 uden at lægge 4K ind som et krav ville IMO være noget af et fejltrin.
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 13:11
Lidt meget OTT
jespermart, jeg har osse en X5000
Men jeg har aldrig helt forstået hvordan det virker med HDR implementeret med custom gammacurves fra AVS-forum
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
jespermart Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 891
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jespermart Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Lidt meget OTT
jespermart, jeg har osse en X5000
Men jeg har aldrig helt forstået hvordan det virker med HDR implementeret med custom gammacurves fra AVS-forum

Kort beskrevet så gør man følgende på en Jvc X5000

1. importerer farveprofilen BT2020 fra avs-forums til X5000 via Jvc Projector Calibration software v. 7
2. importerer custom gammecurves også fra avsforum til X5000 via jvc calibration software
3. opretter en custom user profile der indeholder både farveprofilen og custom gammakurven fra avsforum.

Alle spørgsmål er besvaret i denne tråd


men skulle du have yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig via PM


Redigeret af jespermart - 27-December-2017 kl. 13:23
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6067
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2017 kl. 13:33
Tak
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2018 kl. 14:44
Så er der lidt nyt i denne sag. 

Jeg har virkelig gået og luret en del og tænkt og tænkt. 
Jeg vil rigtig gerne have en større skærm end de 55" jeg har nu. Billedet har jeg sådan set ikke noget imod selv om det ikke var OLED. Det var godt nok til mig. 
Derfor skubbet jeg OLED ud temmelig hurtig da mit krav til tv var at det skulle være større da vi sidder noget længere væk fra tvet efter vi har flyttet om i stuen. 65" er bare ikke stort nok til at det batter.

Så jeg fandt frem til 3 modeller der havde min interesse:
Sony 75XE8596 (15.000 ca pt)
Samsung 75MU7001 (13.000 ca pt.)
Epson TW6700 med Lærred beregnet til lyse rum (15.000 ca pt)

Der var klare fordele ved de 2 tv. Sony havde et lidt bedre ry ang billede. Hvor Samsung havde en oneconnect boks og en bedre brugerflade. De har også tuner som gør at vi kan se kabel tv hvis vi vil. 

Projektoren blev valgt på baggrund af reviews, pris og så mit krav om at den skulle stå oppe på min rumdeler bag sofaen 5m væk fra væggen hvor lærredet skulle hænge. Det var ikke let at finde en projektor der kunne dette til en pris i mit prisleje. :(. 
Men denne Epson har 3LCD som er bedre til lyse rum, høj kontrast og pærene koster ikke en bondegård. Eneste minus var at den var Full hd og ikke 4K. 

Sådan gik jeg og tænkte længe.... MEGET LÆNGE. Men så så jeg en anden tråd omkring valg af lærred størrelse til et rum her på forumet. Og det afgjorde det faktisk for mig. 
Og efter at jeg chattet lidt med Komplett fik jeg et tilbud med over 2500 i rabat.

Så nu har jeg bestilt projektoren.
Lærredet er et 110" Elite screen CineGrey fastramme lærred med en gain på 1.2.

Og jeg glæder mig :D
Så må vi se om jeg fortryder. Nu har jeg bare drømt om en projektor så længe så skal det have en chance :P
Tak for jeres stemmer og kommentare :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2018 kl. 15:00
Projektor? I et lyst rum? God fornøjelse.
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2018 kl. 15:32
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Projektor? I et lyst rum? God fornøjelse.

Jeg har projektor i stuen, som er med hvide vægge og loft.

Selvfølgelig er det ikke så optimalt som et dedikeret mørkt bio-rum. Men, jeg kan garantere dig at med en god projektor, et egnet lærred og en kalibrering, er mit billede temmelig fantastisk om aftenen når solen er gået ned Wink

Selv om dagen - med sollys gennem vinduerne - kan jeg få et fornuftigt billede (på bekostning af korrekt kalibrering), som fint kan bruges til almindeligt TV kiggeri.


Redigeret af Deschain - 25-Juli-2018 kl. 15:37
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2018 kl. 15:37
Jeg stod i samme situation og valgte 75" TV.

Det har jeg ikke fortrudt da formålet med rummet var spil og film benyttet af børn og voksne. Det eneste jeg er ret overrasket over er hvor meget lys der kommer fra sådan et tv når vægge og tv møbler er hvide. Rummet bliver lyst helt op. Det er noget af en kontrast til min tidligere bio med projector hvor alt var sort. 
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2018 kl. 15:45
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Projektor? I et lyst rum? God fornøjelse.

2 ting.
Mørklægningsgardiner og så det faktum at solen altså går ned en gang i døgnet.

Men jeg er selvfølgelig bevist om at vi komme til at bruge det i dagtimerne. Netop derfor jeg har valgt 3LCD og et lærred lavet til formålet. :) 

Hvis dette ikke er tilstrækkeligt så køber jeg nogle mørklægningsgardiner. Det er i øvrigt også et problem jeg allerede døjes med i dag på mit 55" tv. 
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu