recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Udvidelse af stereo setup til surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Udvidelse af stereo setup til surround

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Udvidelse af stereo setup til surround
    Sendt: 05-Januar-2018 kl. 14:53
Hej

Savner engang imellem et surround setup, så jeg overvejer at udbygge det stereo setup jeg allerede har til et 7.1 setup for at få en lidt mere intens lydoplevelse når vi ser film. Har tidligere haft 5.1 og det var jeg fuldt ud tilfreds med, men skal jeg i gang igen, kan jeg ligeså godt tage de to ekstra højttalere med.

I denne omgang ikke noget 4K, men ny surround forstærker må gerne være forberedt for det.

Der er en del lignende tråde, men kan ikke lige umiddelbart finde svar på spørgsmål, som følger nedenfor.

Overvejer noget i denne stil:

Surround forstærker: Yamaha RX-V781

Center: Noget Piega så det matcher med fronterne

Side- og baghøjtalere: Har 2 stk. Klipsch RP-160 M fra et køkkenanlæg der kan bruges som sidehøjttalere, og så skal det købes et par baghøjttalere som kan passe ind i den reol som står op ad bagvæggen, evt. Klipsch R15-M så de matcher sidehøjttalerne.

…og nu til spørgsmålene.

Jeg går ud fra at fronter på Yamaha kobles fra dennes pre-out til HT bypass på min Hegel. Når jeg så afspiller film i surround, er det så Yamaha’en som styrer volumen i alle kanaler – også fronter? Lyden kører bare direkte igennem min Hegel? Eller bruges Hegel til forstærkning af fronter – og hvordan styres volumen så, hvis der er to forstærkere i gang samtidigt?

Min sub er tilsluttet Hegel og bruges i stereo setup, og det skal den fortsat bruges til. Hvordan får jeg den koblet ind, så den også kan bruges i surround setup?

Håber der er en kyndig sjæl som vil bruge et par minutter på at forklare mig hvordan det hænger sammen Smile

Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:


…og nu til spørgsmålene.

Jeg går ud fra at fronter på Yamaha kobles fra dennes pre-out til HT bypass på min Hegel. JA 1

Når jeg så afspiller film i surround, er det så Yamaha’en som styrer volumen i alle kanaler – også fronter? JA

Lyden kører bare direkte igennem min Hegel? JA

Min sub er tilsluttet Hegel og bruges i stereo setup, og det skal den fortsat bruges til. Hvordan får jeg den koblet ind, så den også kan bruges i surround setup? Som i 1 og der vil komme lyd.



Din Yamaha skal sættes til ingen sub.

Nu ved jeg ikke hvordan du har forbundet din sub til din Hegel for den kan jo ikke lave sub magi som din Yamaha kan. 
Det er ikke optimalt at dine front også får sub signal. Prøv også en gang (kun) at tilslutte din sub til din Yamaha og brug X over til sub magi.

Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 21:33
Tak for svar. Nu har jeg ikke købt Yamahaen endnu men overvejer det seriøst - eller tilsvarende surround forstærker.

Nu har jeg et klart billede af hvordan forstærkerne kobles sammen, men subben er jeg stadig usikker på.

I mit nuværende setup er subben koblet til Line Level Output (variable) på Hegel og til Low Level Input på sub. Subben er så sat til cross over på 50 Hz på sub.

Synes ikke Hegel har en indgang hvor jeg kan tilslutte sub pre-out fra Yamaha - eller ??

Hvis sub kun tilsluttes Yamaha og slet ikke til Hegel mister jeg den dybeste bas ved brug af stereo setup til musik, og det ønsker jeg som udgangspunkt ikke.


Redigeret af kamajoka - 05-Januar-2018 kl. 21:59
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2018 kl. 22:41
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:


Nu har jeg et klart billede af hvordan forstærkerne kobles sammen, men subben er jeg stadig usikker på.

I mit nuværende setup er subben koblet til Line Level Output (variable) på Hegel og til Low Level Input på sub. Subben er så sat til cross over på 50 Hz på sub.

Synes ikke Hegel har en indgang hvor jeg kan tilslutte sub pre-out fra Yamaha - eller ?? Det har den ikke

Hvis sub kun tilsluttes Yamaha og slet ikke til Hegel mister jeg den dybeste bas ved brug af stereo setup til musik, JA og det ønsker jeg som udgangspunkt ikke.
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Det er ikke optimalt at dine front også får sub signal. Prøv også en gang (kun) at tilslutte din sub til din Yamaha og brug X over til sub magi.
Mangler du bund til musik så prøv at flytte dine højtaler nærmer en væg eller et hjørne.
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 11:42
Vil nødigt undvære subben til musik. Har prøvet forskellige placeringer og subben giver altså lige det sidste til et for mig perfekt lydbillede.

Kunne man bruge en Y-splitter på Low Lewel Input på sub og så have begge forstærkere tilsluttet på en gang? Hvis jeg spiller musik får sub kun signal fra Hegel og omvendt ved film får sub kun signal fra Yamaha. Vil det kunne fungere eller er vi ude på et skråplan

Når jeg vil se film og bruge surround igennem Yamahaen skal Hegel så være tændt for at HT bypass fungerer, eller stryger signalet bare lige igennem uanset hvad?
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 12:50
ikke andet end du smadrer sub hvis begge forstærkere er tændt på samne tid. Og det er de jo, da Hegel skal være tændt for at fungere som effekt for fronter i sin HT bypass funktion
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Status: Offline
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 13:15
Ok - tak. Så er det nok ikke så aktuelt
Stereo: NAD M33 * JBL4349 * 2 x Arendal Sub 2 * Rega RP40 * * Cambridge 840C
Surround: Yamaha RX-A2080 * Klipsch RP 5.2.4 * Philips 65pusS8102 * ATV4K * Epson EH TW-5000 / Hivilux 100" lærred
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 14:02
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ikke andet end du smadrer sub hvis begge forstærkere er tændt på samne tid.


Hvorfor gør man det?

Hvad er det der skulle ødelægge subben?



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 14:33
Hvis du både vil have din sub på din kommende AVR og på din Hegel, kan du bruge en linje input omskifter, som denne:


Man kan sikkert godt finde noget med remote hvis man vil.

Den anden mulighed er at tilslutte alle kilder direkte til din AVR og kun bruge din Hegel som effektsorstærker, via HT pass through. Så skal subben kun tilsluttes din AVR. Det vil imo være det nemmeste, men der er sikkert dem der vil mene at det det lyder dårligere og at den anden løsning med nogle kilder tilsluttet il din Hegel og nogle andre til din AVR er besværet værd. Det vil jeg lade være op til dig.


Redigeret af Mefisto - 06-Januar-2018 kl. 14:40
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis du både vil have din sub på din kommende AVR og på din Hegel, kan du bruge en linje input omskifter, som denne:


Man kan sikkert godt finde noget med remote hvis man vil.
Måske kan der findes en som bruger trig out på SR? 

Der skal nok også stilles lidt på sub hver gang for at kamajoka bliver tilfreds med lyden.



Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 18:20
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Jeg går ud fra at fronter på Yamaha kobles fra dennes pre-out til HT bypass på min Hegel. 

Min sub er tilsluttet Hegel og bruges i stereo setup, og det skal den fortsat bruges til. 

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

ikke andet end du smadrer sub hvis begge forstærkere er tændt på samne tid. Og det er de jo, da Hegel skal være tændt for at fungere som effekt for fronter i sin HT bypass funktion
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Ok - tak. Så er det nok ikke så aktuelt  
Det er ikke aktuelt at den ene eller anden forstærker smadrer når du bruger pre-out fra SR
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2018 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Hvis du både vil have din sub på din kommende AVR og på din Hegel, kan du bruge en linje input omskifter, som denne:


Man kan sikkert godt finde noget med remote hvis man vil.
Måske kan der findes en som bruger trig out på SR? 

Der skal nok også stilles lidt på sub hver gang for at kamajoka bliver tilfreds med lyden.


Ja det ville være smart, men om man kan købe det? DIY projekt måske.

Det kan godt tænkes der skal stilles på subben hvis den Hegel ikke selv har mulighed for filtrering og levels. Det kender jeg ikke noget til. Hvis ikke den har, så peger det mere imod at tilslutte alle kilder direkte til AVR og så lade den styre det hele.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu