recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:07
Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 

Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.


Når du streamer, så tilpasser streamingen sig til den hastighed du har. 
Når jeg snakker effektivitet, så snakker jeg data og målinger.

Skal du måle det rent praktisk, så skal du se hvordan linket ændre sig, jo længere væk du bevæger dig fra APén. Enten med en dcb måling eller rent praktisk for noget der viser din link hastighed. 
 
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)

Nej streaming er sjældent der du opdager "problemet". Du skal måles det anderledes, som nævnt ovenover. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.

Jeg skrev ikke, at 5G kun er brugbart inde for få meter. Men det er inde for få meter, at 5G er optimal. En væg eller ud over 8-10 meter i fugleflugt, så vil du se at 5G signalet forringes yderst mærkbart. 

Se vedhæftede billeder og vurder selv. Ubiquiti kan ikke skelne mellem væg/ikke væg. Det er fugleflugt. 





Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.


Den her sætning forvirrer mere end den gavner. 
Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.

Det kan bruges til at se lidt mails, surfe osv.. Men skal du streame film eller lign, så er det begrænset. Spil (online) er mere eller mindre udelukket. Det er hele grundlaget i trådløs netværk som i sig selv gør den del besværlig.

Bemærk - Det gyldne spring i alt det her:
Hvor effektivt skal det være! - Det er det man skal vælge sit trådløse net ud fra. 


Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.

Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)


Redigeret af Wolff - 09-Januar-2018 kl. 13:07
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 11:25
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Der er ikke trukket kabel til midt i huset, så løsningen med en central-placeret AP er ikke det oplagte.
Dertil er der også et behov for, at der i værelsesafsnittet skal kables en PC/Mac, og der er jo forvejen trukket ethernetkabel. Derfor synes jeg, at en router med AP er den oplagte løsning.
Det har fungeret fint med 2 x 2,4 Ghz. routere (gamle Netgear-routere fra TDC/Yousee), men båndbredden er for langsom og de er også begyndte drille med jævnlige udfald og genstart til følge. Dertil kan Yousee-boksen ikke connecte til 2,4 Ghz.
 
Jeg er lige nu usikker på, om en 2,4 og 5 Ghz. router vil give udfordringer. Men jeg regner med, at 5 Ghz. også vil fungere, bare de 2 x routere bruger hver deres kanal.

Du virker som om du tror at 5G er løsningen for dig, bare du udskifter dine routere. Der tager du meget fejl, desværre. 

Medmindre dine routere er placeret tæt ved der hvor det trådløse signal skal bruges, så får du kun yderligere problemer ud af det ved at skifte til 5G. 

Du er nødt til at forstå, at 5G har en voldsom ringere udbredelse end 2.4G. Når du har forstået det, så forstår du måske også, hvorfor du skal ud i andre overvejelser med dit trådløse net. 

En løsning kunne være, som du selv er inde på, at placere en AP (med switch) der hvor du allerede har et kabel i dag. Eller du kan placere en switch der, og trække et kabel videre til en AP. 
Det samme kan du gøre fra den anden router. 

Har du en plantegning over dit hus/bolig, så smid den op her, så kan vi måske blive klogere ud af det, og strikke en løsning sammen som passer dig bedst. Men forvent ikke underværker, eller vær forberedt på, at det koster. Det kan ikke lade sig gøre at bygge noget godt og effektivt 5G, uden at det koster. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.

Den her sætning forvirrer mere end den gavner. 
Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.

Det kan bruges til at se lidt mails, surfe osv.. Men skal du streame film eller lign, så er det begrænset. Spil (online) er mere eller mindre udelukket. Det er hele grundlaget i trådløs netværk som i sig selv gør den del besværlig.

Bemærk - Det gyldne spring i alt det her:
Hvor effektivt skal det være! - Det er det man skal vælge sit trådløse net ud fra. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 10:43
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:

Jeg har helt konkret kigger på ASUS RT-AC66U, som høster gode anmeldelser. Men det er også en udskrivning, da de samlet koster 1.500 kr.

Er det en god løsning eller har I alternative forslag?


1500,- for to APér der skal dække et stor hus. Er det et problem for dig? I så fald skal du nok overveje, om WiFi dækningen nu overhovedet er nødvendig i 5ghz. 

Lad mig sige det sådan. 
Afhængig af dit behov og ikke mindst størrelsen der skal dækkes, så er 1500,- ikke meget.
Vores hus på ca 300kvm ville koste mindst det tre dobbelt, hvis jeg skulle lave en optimal 5G dækning. Jeg har omvendt valgt at sige, at WiFi i ikke er det største behov, så derfor er der en middelmådig 5G dækning. Resten er trukket med kabler. 

Husk på, 5G har en ekstrem lille udbredelse, hvorfor det omvendt betyder, at der skal flere APére til, for at gøre det optimalt.  

Dernæst - Den Asus du har kig på, det er en "multi" enhed. Dvs den kan være router eller AP. Du har kun behov for Apére. Så måske du skal kigge efter det. Her kunne APére fra Ubiquiti være en ide. Men det afhænger også af, hvor meget mod og viden du selv har omkring det, eller lyst. Og ikke mindst om du forholdsvis nemt kan opsætte dem. 
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

...... hvis det er dig selv der har lavet det i tidernes morgen burde du heller ikke stille spørgsmålet her - for så ville du jo bare gøre det igen. - ..........
Prøv at læse min starttråd igen. Jeg synes faktisk, at jeg oplyser, at jeg har "erfaring" med 2,4 Ghz., men ikke med 5 Ghz, hvorfor jeg spørger til, om det også vil spille med 5 Ghz. Jeg spørger til dette flere gange i denne her tråd....
 
Jeg spørger også til andre løsninger, og jeres bidrag er jeg rigtig glad for, og jeg overvejer da også en af disse løsninger.Smile Men for at jeg kan vurdere, hvilken løsning, jeg skal vælge, så vil jeg da også gerne vide, om setup'et med 2 x 5 Ghz routere også vil spille.Wink


Redigeret af jjdk - 09-Januar-2018 kl. 10:26
iPhone 13, OS 15.3
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 10:03
Teknisk set består en standard router af følgende enheder: Switch, AP, Routefunktion. - at man vælger kun at bruge en eller flere komponenter er op til en selv, men uden "mesh"/cloud administrationen, så er det manuelt arbejde hele vejen igennem og man skal faktisk vide en hel del om hvad det er man laver. (hvad der skal slås til/fra de forskellige steder) - så by all means - hvis det er dig selv der har lavet det i tidernes morgen burde du heller ikke stille spørgsmålet her - for så ville du jo bare gøre det igen. - De nye løsninger er dyrere ja - men roen i maven på at lortet bare virker, og du faktisk får en særdeles godt dækkende løsning gør det til en særdeles favorabel løsning. - har man enheder der SKAL bruge hale, så er det selvfølgelig lidt en udfordring, for det er de jo selvsagt ikke bygget til, men hvis du kan få en super stabil løsning uden kabel, så er det jo lige så godt.
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 08:34
Hej. Der er kommet mange gode forslag, men der er ikke rigtigt kommet kommentarer til min egen foreslåede løsning med 2 x routere. Setup`et har fungeret fint i en del år, men er blevet ustabilt, hvilket jeg tillægger de gamle 2,4 GHz routere. Når routerne genstartes, fungerer det igen en rum tid.
Jeg hælder mest til løsningen med 2 routere, da kablet er ført til router nr. 2 og der er behov for at tilslutte enheder med kabel til router nr. 2.

Det er meget fint med jeres forslag, men er der nogen der direkte vil fraråde løsningen med 2 x routere (vil det også fungere med 5 GHz.?)
iPhone 13, OS 15.3
Til top
PeterDKM Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 01-Juni-2009
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PeterDKM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 08:25
En billig løsning kunne være at finde en brugt airport extreme og en airport express.

Det er meget let at lave et udvidet netværk med dem fra en mac/iphone.
I Extremen ville du få 2 porte tilovers og i express ville du have en port til overs i den anden ende af huset. Hvis du får brug for flere porte inden anden ende kan du tilslutte en switch.

Du kan få dem billigt brugt på dba.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu