recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stofa og løsning til dækkende WiFi i stort hus

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Én centralt placeret Lite er nok til at dække mit hus på 130m2 inkl kælder og garage.


Den her sætning forvirrer mere end den gavner. 
Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.

Det kan bruges til at se lidt mails, surfe osv.. Men skal du streame film eller lign, så er det begrænset. Spil (online) er mere eller mindre udelukket. Det er hele grundlaget i trådløs netværk som i sig selv gør den del besværlig.

Bemærk - Det gyldne spring i alt det her:
Hvor effektivt skal det være! - Det er det man skal vælge sit trådløse net ud fra. 


Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.

Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)


Redigeret af Wolff - 09-Januar-2018 kl. 13:07
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.

Jeg skrev ikke, at 5G kun er brugbart inde for få meter. Men det er inde for få meter, at 5G er optimal. En væg eller ud over 8-10 meter i fugleflugt, så vil du se at 5G signalet forringes yderst mærkbart. 

Se vedhæftede billeder og vurder selv. Ubiquiti kan ikke skelne mellem væg/ikke væg. Det er fugleflugt. 





Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 

Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.


Når du streamer, så tilpasser streamingen sig til den hastighed du har. 
Når jeg snakker effektivitet, så snakker jeg data og målinger.

Skal du måle det rent praktisk, så skal du se hvordan linket ændre sig, jo længere væk du bevæger dig fra APén. Enten med en dcb måling eller rent praktisk for noget der viser din link hastighed. 
 
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)

Nej streaming er sjældent der du opdager "problemet". Du skal måles det anderledes, som nævnt ovenover. 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:07
Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Du snakker om dækning. Men det giver ingen mening at snakke om dækning, hvis du ikke også tager effektiviteten (kvalitet) med. En Ubiquiti AC lite kan IKKE dække 130kvm inkl kælder og garage på 5G nettet i noget der bare ligner en god kvalitet. Det er simpelthen ikke fysisk muligt. Du kan muligvis dække det meste med 2.4G, men i yderkanten vil jeg skyde på, at selv 2.4G har problemer. 5G er komplet håbløst. Du skal inde for ganske få meter, før det virkelig er effektivt. Og ikke specielt mange vægge imellem.


Nu er jeg med på at overdrivelse fremmer forståelsen, men at 5GHz kun giver en brugbar forbindelse indenfor få meter (hvor mange er det), er ikke helt korrekt.
Jeg har ingen målinger, men praktisk erfaring hjemme og på arbejde, viser en noget større effektiv afstand, 10 meter med et par vægge er ikke noget problem.

Jeg skrev ikke, at 5G kun er brugbart inde for få meter. Men det er inde for få meter, at 5G er optimal. En væg eller ud over 8-10 meter i fugleflugt, så vil du se at 5G signalet forringes yderst mærkbart. 

Se vedhæftede billeder og vurder selv. Ubiquiti kan ikke skelne mellem væg/ikke væg. Det er fugleflugt. 

Nu bruger jeg selv Ubiquti og kender deres tools, så intet nyt der.

Men du overser vist at f.eks. 50% 5GHz signal kan give bedre forbindelse end et 75% 2,4GHz signal, som er noget i den stil man kan opleve i praksis.
I firmaet er der 27 devices på 5GHz og 25 på 2,4GHz, alle kører problemfrit.

Så diskussionen er nok omkring hvad der menes med optimal forbindelse og der tror jeg ikke vi er enige Big smile
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:18
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:



Så diskussionen er nok omkring hvad der menes med optimal forbindelse og der tror jeg ikke vi er enige Big smile

Ja, det er, som også skrevet, alt afhængig af, hvad optimal er (hvilken effektivitet man ønsker at opnå). 

Ikke enige? Så hører jeg meget gerne hvad du mener er optimal. Eller måske bedre, hvornår et 5G wifi net er optimal i din optik Wink


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.

Øhh, hvor mener du så 5G er optimal, hvis du ikke er enig i, at det er i det røde felt på billedet?
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Bemærk i øvrig til ovenstående billeder. Det er det røde felt jeg definere som det optimale område. 
Passer fint med at vi er uenige på det punkt.

Øhh, hvor mener du så 5G er optimal, hvis du ikke er enig i, at det er i det røde felt på billedet?
Tjah, hvis man placerer sig i det gule område på 5GHz kortet, vil man for det meste opleve højere hastighed, end på 2,4GHz på samme sted.

Det oplever jeg som bedre - optimal har jeg ikke behov for.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
jjdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jjdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 15:39

Her er en skitsetegning af huset, der er 20 meter i længden.
I bunden er kontoret, hvor Stofa-modem findes. 
Hvis WiFi afbrydes på Stofa-modem, fungerer den som en bridge. Der er kun 1 udgang til ethernet.
Kontor og det øverste værelse er forbundet med ethernet-kabel, ligesom der er ethernet-kabel mellem det øverste værelse og stue.

Behov:
Wifi-dækning i huset. I stue og alrum, samt 2 værelser øverst gerne med 5Ghz-dækning, der er mindst på højde med en god 2,4 Ghz forbindelse. Værelse ud for køkken-alrum behøver ingen dækning.
Yousee-boks i stue ønskes kabelforbundet, da det er min oplevelse, at boksen connecter noget hurtigere til nettet med kabel end trådløst.
Mulighed for kabelforbindelse til PC i øverste værelse og i kontor. I øverste værelse er det også nødvendigt for at kabelforbindelsen til stuen virker.

Indtil for nyligt fungerede det fint med 2 x 2,4 Ghz routere i kontor og øverste værelse. Men de er blevet ustabile og skal jævnligt genstartes.
iPhone 13, OS 15.3
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2018 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 

Meget muligt du siger det ikke er fysisk muligt, men jeg har daglige streaminger fra plex og netflix i hele huset, fra ungernes og min egen ipad. Og der er ingen dårlig dækning ej heller udfald. Heller ikke i kælderen. Garagen har dog kun en Sonos kørende (ved ikke hvor mange der film streamer, eller spiller i garagen). Garagen var nævnt fordi den er ud over de 130m i grundplan.


Når du streamer, så tilpasser streamingen sig til den hastighed du har. 
Når jeg snakker effektivitet, så snakker jeg data og målinger.

Skal du måle det rent praktisk, så skal du se hvordan linket ændre sig, jo længere væk du bevæger dig fra APén. Enten med en dcb måling eller rent praktisk for noget der viser din link hastighed. 
 
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

 
Vil give dig fuldstændig ret i af 5GHz er dårligere rækkevidde. Sådan er det bare. Men at det kun virker optimalt inden for ganske få meter, passer altså ikke. Medmindre man bor i en armeret bunker ;)
Men har ingen problemer med at streame på 2,5GHz i yderpunkterne af mit hus. 

Men det er bare det jeg oplever ;)

Nej streaming er sjældent der du opdager "problemet". Du skal måles det anderledes, som nævnt ovenover. 


Nu prøvede jeg for sjov skyld og narrestreger at starte min bærbare op, gå ud i den fjerneste krog (garagen), forbinde på 5GHz og overføre en fil fra min NAS.
3 gipsvægge og 2 fuldmurede imellem mig og AP, med en dæmpning på omkring 70 på 5GHz og omkring 60 på 2.4Ghz.
Én fil på 3Gb overførst med ca 9MB/sek konstant... på 5GHz

Det syns jeg bestemt ikke er dårligt på 5GHz, under de forhold. Ja, Jeg ved godt det er langt langt LANGT fra den ønskede hastighed, men jeg har ikke nævnt noget som helst om hastighed i mine indlæg, men det er godt nok ikke håbløs dækning som du selv siger. Slet ikke når 2,4GHz dækker bedre. Men det er STABIL dækning, og det dækker de 130M2 som jeg skrev i mit indlæg. At du så mener at dårlig hastighed er lig med dårlig dækning i din bog, DET forvirrer vidst mere end det gavner.
Til top
dr_schlemer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr_schlemer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2018 kl. 11:35
Oprindeligt skrevet af jjdk jjdk skrev:


Her er en skitsetegning af huset, der er 20 meter i længden.
I bunden er kontoret, hvor Stofa-modem findes. 
Hvis WiFi afbrydes på Stofa-modem, fungerer den som en bridge. Der er kun 1 udgang til ethernet.
Kontor og det øverste værelse er forbundet med ethernet-kabel, ligesom der er ethernet-kabel mellem det øverste værelse og stue.

Behov:
Wifi-dækning i huset. I stue og alrum, samt 2 værelser øverst gerne med 5Ghz-dækning, der er mindst på højde med en god 2,4 Ghz forbindelse. Værelse ud for køkken-alrum behøver ingen dækning.
Yousee-boks i stue ønskes kabelforbundet, da det er min oplevelse, at boksen connecter noget hurtigere til nettet med kabel end trådløst.
Mulighed for kabelforbindelse til PC i øverste værelse og i kontor. I øverste værelse er det også nødvendigt for at kabelforbindelsen til stuen virker.

Indtil for nyligt fungerede det fint med 2 x 2,4 Ghz routere i kontor og øverste værelse. Men de er blevet ustabile og skal jævnligt genstartes.

En god idé med accesspoints i hver sin ende af huset - og gerne nogle gode med eksterne antenner (3 eller flere, eller en disk såsom Ubiquiti ap). Det vil blive bedre, hvis de kunne rykkes en anelse ind mod husets midte => f.eks. ude på gang i stedet for det øverste værelse og på den anden side af kontorvæggen i køkken-alrummet. Men det er selvfølgelig også et æstetisk spørgsmål :-)

Jeg har selv nedenstående hus, hvor der i bryggers er en router (og PFsense firewall, Lanner inc FW-7535, intel atom d510) uden wifi (grøn) - samt RJ45-cat6 kabler til de to røde områder, hvor der hhv. står en Asus rt-AC68u og rp-AC66, der begge kører som accesspoints. Det giver maksimal dækning i hele huset (4-5 ud af 5 streger). På 2.4GHz trækkes ca. 50mbit/s og på 5GHx ca. 100mbit/s - har en 100mbit fiberlinie. Min stationære maskine, der i rummet ovenpå bryggers, kan snildt overføre med 90MB/s = 720mbit/s til NAS'en i bryggersskabet via et AC68-netkort med ekstern antenne.

Skulle jeg vælge helt nyt hardware ville jeg overveje følgende:
1 stk Ubiquiti UniFi USG Security Gateway pga sikkerheden (999,-), alternativt Ubiquiti EdgeRouter X Router uden decideret firewall (519,-) med med POE (strøm over ethernet)
samt
2 stk Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE 2.4/5GHz accesspoints til ca. 700,-/stk

Disse er ganske pæne at se på og kan drives med strøm over ethernet, når routeren understøtter POE. Kan så passende hænges i gangen udfor det første værelse samt på ydersiden af kontorvæggen ud mod køkken-alrummet. Det vil give en super dækning og koster 2.000,- for udstyr.




Redigeret af dr_schlemer - 10-Januar-2018 kl. 11:44
LG C7 65” OLED * NAD T577 * NAD C658 * NAD C298 * Sanyo Q60 plus pladespiller * Apple TV4K * Dali Rubicon 6 * QNAP TS431+
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu