recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til brugt budget projektor setup - 3,5 m
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til brugt budget projektor setup - 3,5 m

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hjælp til brugt budget projektor setup - 3,5 m
    Sendt: 13-Januar-2018 kl. 13:45
Hej Rec

Jeg leger lidt med tanken om at sætte en projektor op, der skal bruges til primært film. Jeg har i forvejen et Panasonic G20 46" som bruges lige nu, og som fortsat er tiltænkt tv-kiggeri i dagstimerne. De skal dele samme væg, så tænker måske lidt et lærred der kan trækkes ned foran fjernsynet - eller andre gode forslag? 

Selve stuen er 3,75 m bred, så afstanden fra øjne til billed bliver cirka 3,5 meter. Hvor stor et billed kan man blæse op uden at skulle sidde og dreje hovedet fra side til side? 

Løsningen med projektor m.v. må gerne være brugt. Jeg har kigget en del på DBA, men har ingen idé hvad der er godt og dårligt - og alt er jo relativt. 

Da jeg tænker at jeg ikke vil smide alt for mange penge efter det, så tænker jeg heller ikke at der bliver råd til mere end fullHD. 

Budget: Hvor billigt kan det laves for at få noget, der giver mening og et fin oplevelse? Som benchmark, så har jeg set BenQ w2000 blive solgt herinde for omkring 3.500 kr. Maks vil være 5.000 kr., men hvis det kan gøres billigere, vil det også være fedt. Så jeg er meget ude efter et "value køb" end "sportsmodellen". 

Jeg er lidt på en "rejse" så håber I kan hjælpe mig lidt på vej :) 
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2018 kl. 16:34
Hej, velkommen til en ny verden.

Første bemærkning: Har du et lyd system? For det kræver en projektor. Der er godt nok højtaler i de fleste, men når du skal bruge den til film, så er lyden jo også ekstremt vigtig.

Lærred størrelse vil jeg mene vil være mellem 90-120". Der er for og imod med begge ender af skalaen. Personligt kan jeg godt lide det store billede (har selv 120") på omtrent samme afstand. 
Det kræver dog at du kan få en projektor, der kan lave så stort et billede på den afstand og at lys output er stort nok. Skal du se film om aftenen, og har mulighed for at trække gardiner for vinduerne, så bliver det nok ikke det store problem med lys output.
Brug projector central beregner til at se om lærred størrelse kan bruges sammen med projektor.

Du kan købe rullelærreder mange steder både nye og brugte. Du får nok mest for pengene ved brugt, og de bliver ikke som sådan slidt med alderen. Synes tit jeg ser folk sælge 90" herinde. Husk det skal være 16:9 eller 1:2.35 format alt efter hvilke film du ser mest.
Tap-tension er klart bedst, men koster også.

Projektor. Tjaaaa. Der er jo mange muligheder. Har ikke forslag til hvilken model det skal være, dog lidt at tænke over.
- Hvor meget må den larme. (Har selv en Benq W1070 og den larmer altså en del, men giver et super billede synes jeg. Kunne dog godt tænke mig en der larmer mindre)
- Brugt. Hvor mange timer har pærer kørt. Hvor længe holder den. Hvad koster en ny pære.
- Gå efter Full HD.
- Når budgettet ikke er større, så er god kvalitet brugt, bedre end billig ny. Vil jeg mene.
- Skal du bruge 3d til noget. De fleste de sidste 5 år har det, men skal du bruge det.
- Skal du spille på den. Så tænk lidt på input lag.
- Findes der anmeldelser af dem du overvejer.

Håber det hjælper dig lidt på vej.
Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2018 kl. 19:29
Mange tak skal du have hunterSEG

Jeg har et HIFI 2.1 stereo system som giver god lyd. Er klar over at det ikke er surround, men det lever jeg gladeligt med indtil videre :-) 

Du skriver at du selv har en BenQ W1070 120" på hvilken afstand? Da fladskærm begyndte at blive mere udbredt, var der jo en del diskussion om man skulle købe hdready eller fullhd afhængigt af afstand, og om man kan se pixels herpå. Jeg har fundet en chart, der siger at man bør side 3,6 m til 5 m væk fra 100" med en fullHD opløsning. 

Er der nogle good value modeller som er værd at kigge efter? Anmeldelser peger på Benq w2000, men kan også se at der er en del benq w1070, der er til at komme til for penge på Ebay. 

Jeg er ikke så bange for at handle brugt, hvis alt ser ud til at være i orden :) 
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2018 kl. 23:05
Hej,

så er du fint kørende på lydsiden. Kører selv kun med 3.1.

Hvor bor du, siden du bruger ebay. Kan den virkelig betale sig til Danmark.

Nå, til dine spørgsmål. Siddeafstand til lærred omkring 3,7 m. Der står et full HD billede meget flot på mit 120". Synes at selv et tv HD signal står fint. Her er det jo op til den enkelte, hvad man synes. Jeg har ingen problemer med det. Pixels kan jeg ikke se på fullHD signalet. 

Hvis du tilfældigvis bor i nærheden af Viborg, så kan du komme og se det selv.

Som skrevet før, så er det springende punkt pærens brugstid. Desværre kan man altid nulstille timeren i projektoren, så vær på vagt her. Der er også forskel på hvordan LCD og DLP ældes. Det kan du nok slå op et sted. Kan ikke helt huske hvordan det er.

Kan desværre ikke hjælpe med bud på modeller, da jeg kun har ejet denne ene billige projektor. Dog gå gerne efter en kvalitetsprojektor med 3-7 år på bagen i stedet for en ny entry model til samme pris. 
Igen se evtentuelt på projector central. Der rangerer de en del projektorer i forskellige prisklasser. Så har du en lille ide om hvor de forskellige hører hjemme.

Læs nogen af de nedenstående tråde, der bliver debatteret en del om brugte projektorer. 
Til top
Mr. Laursen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 20-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Laursen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 08:43
Jeg købte en JVC X3 for 4 år siden brugt. Det jeg ikke fortrudt. Jeg har et 110” lærrede og sidder med en afstand på ca 3,5 mtr. Det fungerer godt for mig. Så der for nyligt var en X3’er til salg her på recordere. Måske værd at undersøge.
Mvh. Mark
Bio:
NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX
AppleTv

Stue:
Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 08:44
Hvis du sidder 3.5 meter fra lærredet vil jeg ikke anbefale meget mere end 100". Gå efter Tab tension lærred hvis det er muligt så undgår du rynker og buler.

Du kan jo se lidt hvordan jeg har lavet mit setup. Lærred foran TV'et fungerer fint men så skal det jo være et rullelærred. Et fast lærred er nok bedst for her kan man helt undgå buler etc. men i praksis har jeg ikke oplevet det som et problem.

På DBA er der flere gode bud så du kan sammensætte noget for ca. 5.000 kr. Se f.eks. 

Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 11:53
@hunterSEG - Jeg synes ikke brugtmarkedet i Danmark er så stort, så jeg udvider egentligt bare horisonten, og ser hvor det kan give mening at købe fra. Jeg foretrækker dog at købe face-to-face, hvis det kan lade sig gøre. Ifht. pixels så har jeg egentligt også læst at afstanden i mellem pixels er mindre på projektor end pl LCD skærme, hvilket gør at det ikke er noget problem på den afstand - det lyder også til at være det du giver udtryk for. Hvordan synes du lydniveauet på prorektoren er? Og hvis du skulle gøre det om i dag, ville du så foretrække at købe noget andet brugt? 

@Mr. Laursem - Jeg tror også, at jeg er ude i 100" på min afstand. 

@bphhm - Helt enig. 100" må være "the magic number". Det er forresten en meget lækkert og stilrent setup du har. Lige nu bor jeg til leje, så sådan et projekt må blive senere. Egentligt også derfor jeg gerne vil starte lidt billigere ud. 

Tak for forslag m.h.t. projektors. Det bedste vil være, hvis der er noget godt at hente i Jylland da jeg er bosiddende i Aarhus. 

Der er en Benq 1070 til salg m. loftsophæng til 4.000.- Det virker dog som om prisen lige er en tand for høj, men måske noget der kan handles om: https://www.dba.dk/projektor-benq-1070/id-1040150639/
BenQ w2000 har jeg lige set blive solgt herinde for 3.700 kr. - som referencepunkt 

Jeg ved ikke hvordan BenQ W6000 står i forhold til den? Har læst at kontrast og lys er opgivet bedre på w6000 men at irl tests giver 1070 fordel her? I forhold til den anden, så vil jeg meget gerne have en med fullhd :) 

Er der andre steder end her og DBA der kan bruges til at søge brugt projektor? 




Redigeret af Stephan A - 14-Januar-2018 kl. 12:04
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 14:42
Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hvis du sidder 3.5 meter fra lærredet vil jeg ikke anbefale meget mere end 100".

Hvorfor ikke?
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
hunterSEG Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-November-2011
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 193
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hunterSEG Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Januar-2018 kl. 20:51
Må sige jeg godt kunne tænke mig en mindre støjende projektor. Nu sidder den i loftet lige over sofaen, og man kan sagtens høre den suse. Når først man er i gang med at kigge og lytte, så går det an, men nu lægger jeg også ekstra mærke til det, nu det irriterer mig lidt. Konen er helt ok med det, men hun ved også godt det bare koster mere, hvis hun også synes det larmer... :) Kører kun i ECO mode.

Egentligt burde vi nok få en anden, for vi bruger den hver aften til TV, chromecast osv. Synes bare ikke lige jeg har 10 kilo til overs, og nu virker vores w1070 jo som den skal. Måske når pæren dør.

Må nok også indrømme at jeg er lidt luren ved at købe brugt projektor, ikke at der er noget galt i det, og gør det gerne. Men er nok mere til nye ting, så ved man ligesom, hvad man kan forvente, og har lidt sikkerhed i garanti mm. Ville nok have spænderet de 5.000 mere den gang jeg købte, hvis vi kunne have gjort det.


Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 06:58
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af bphhm bphhm skrev:

Hvis du sidder 3.5 meter fra lærredet vil jeg ikke anbefale meget mere end 100".

Hvorfor ikke?

Jeg synes billedet bliver for stort med kun 3.5 meter til lærredet hvis det er meget større end 100". Men det er en smagssag.
Til top
bphhm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-Marts-2006
Status: Offline
Point: 1140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bphhm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2018 kl. 07:07
Oprindeligt skrevet af Stephan A Stephan A skrev:

Jeg ved ikke hvordan BenQ W6000 står i forhold til den? Har læst at kontrast og lys er opgivet bedre på w6000 men at irl tests giver 1070 fordel her? I forhold til den anden, så vil jeg meget gerne have en med fullhd :) 

Er der andre steder end her og DBA der kan bruges til at søge brugt projektor? 

W6000 får en ganske god test her så til prisen brugt vil jeg skyde den til at være et godt køb:

Den kan også give godt blus til sportsudsendelser, men da du skriver du mest vil bruge den til film, så er det måske ikke så vigtigt. I testen peger de på at sort gengivelsen ikke er den bedste men OK, så det er værd at være opmærksom på.

DBA er nok det bedste sted at kigge og du kan jo lægge en søge agent ind så du får notifikationer på nye annoncer. Der er også gul og gratis, men de har vel ikke så meget elektronik.


Til top
Stephan A Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-Januar-2008
Status: Offline
Point: 176
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stephan A Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 06:54
Jeg var ude og kigge på den w1070+ som jeg har linket til tidligere her. Det var dog en mindre succes, da den overheatede to gange på de 20 min som vi var der. Det blev et no-go. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu