recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor ligger bevisbyrden, hvis pakke har en skade?
    Sendt: 16-Januar-2018 kl. 17:54
Hej,

Jeg har i dag modtaget en iPhone 8, købt via nettet fra Humac.

Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag. Det ligner at den har været tabt ned på hjørnet.

Selve iPhone kassen har også et hak på hjørnet, dog ikke så stor, men jeg kan ikke vurdere, om telefonen kan tage skade af det slag?

Hvad ville I gøre? Kan jeg bevise at det ikke var mig selv der har tabt den? Eller tror I at det ikke er nok til at telefonen har taget skade?

Måske er jeg bare pernitten...

Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 18:22
Hvis du er i tvivl, så ville jeg ikke pakke den ud. Retur med den.
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 18:44
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Hej,

Jeg har i dag modtaget en iPhone 8, købt via nettet fra Humac.

Jeg hentede pakken på posthuset, som var sendt ud med GLS, men opdager så først da jeg kommer hjem, at pakken har et mærke efter et slag. Det ligner at den har været tabt ned på hjørnet.
Lidt Youtube video om hvordan nogle GLS chauffører desværre håndterer pakker:

Jeg ville nok returnere pakke. Confused
Mvh. JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 18:54
Pak du bare telefonen ud og begynd at bruge den. Den fejler intet.

Kasserne er nærmest bygget så man kan spille fodbold med dem, uden indholdet tager skade.


Citat:
https://www.pakke.dk/stykgods-fragt-shipping
"Det betyder at pakker som tommelfingerregel skal være pakket ind så de kan holde til et fald på op til en meter. Ikke fordi det er forventet at de falder, men skulle de fra et transportbånd til et andet smutte på gulvet, så skal de kunne holde til det"


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 18:57
Ikke særlig fed "læsning" på YouTube af de GLS fragtmænd. Det er da bare ikke i orden synes jeg. Så bliver jeg helt glad for, at jeg købte min egen iPhone i en butik selv. Men den kan jo selvfølgelig have været kastet med inden. Det ved man jo aldrig Big smile

Men ok, tak Klaus. iPhone kassen virker også rimelig robust, men ville da lige forhøre mig først.

Det bliver min kæreste glad for, når jeg kan give ham den i morgen Clap


Redigeret af Chrizzy - 16-Januar-2018 kl. 19:00
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2018 kl. 20:30
Generelt er der 1 ting man skal være opmærksom på når man modtager pakker. - MAN SKAL INSPICERE PAKKEN VED MODTAGELSE!! - hvis der tydelige tegn på enten indtrængen i pakken eller noget har lavet buler er det JERES pligt at lave en indsigelse ved modtagelse - det vil sige at hvis i ikke laver en indsigelse allerede der, så er det alene jer der har bevisbyrden såfremt der skulle være noget i vejen med det pågældende produkt eller noget mangler. - Såfremt i ikke gør det vil fragtselskabet IKKE tage ansvar og dermed vil det hele ligge mellem jer og humac. - med andre ord skal man skændes om hvem der skal tage tabet når det reelt er fragtfolkene som burde betale. Desuden har fragtfolkene deadlines og for "manglende pakker" hvor de står til at være udleveret, så har i reelt kun 24 timer til at kontakte den pågældende forhandler som så skal lave en sag hos fragtselskabet - ellers vil de ikke røre en finger.

OG ja - GLS er vitterligt ikke særligt gode, men det er hverken BRING eller postnord i virkeligheden heller ikke. :-(
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 00:37
Nu mangler der lidt imformation fra ts, men jeg antager, at der er tale om et forbrugerkøb efter købelovens § 4a.

Købelovens § 17: Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted. (Risikoens overgang)

Købelovens § 75 a: Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre egenskaber stemme overens med aftalen

Købelovens § 77 a: Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først viser sig senere.

På mere almindelig dansk, hvis produktet er beskadiget, når du som forbruger modtager varen hæfter sælger for skaden. Det er i den forbindelse ligegyldigt om skaden er sket hos et selvstændigt transportfirma, såsom gls, post Danmark eller lignende.

Så få gjort indsigelse overfor sælger.
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 01:33
Nico: Nu er det som sagt til gave, og han får den først i morgen aften. Gælder de 24 timer så stadig for så er det jo for sent, eller vil en indsigelse i morgen aften stadig gå under rimelig tid?

Tror nu ikke der er noget galt, men det ville bare være mega ærgerligt, hvis der nu er!
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Ikke særlig fed "læsning" på YouTube af de GLS fragtmænd. Det er da bare ikke i orden synes jeg. Så bliver jeg helt glad for, at jeg købte min egen iPhone i en butik selv. Men den kan jo selvfølgelig have været kastet med inden. Det ved man jo aldrig[/IMG]
Hvordan tror du telefonerne kommer ud til butikken?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 16:25
Som andre skriver skal man jo sige det ved modtagelsen for at være 100% på at ens klage "holder" 
Hvis du kommer nu og brokker dig, kan du jo lige så godt selv have tabt den på hjemvejen efter udleveringen....
Men det er da mildest talt ikke den bedste emballering. Den inderste æske burde jo være affjedret/isoleret fra den yderste kasse, så skader ikke slår igennem på denne måde.

Tror nu ikke at tlf.har taget skade, men jeg ville da nok prøve at klage.... (men læren er nok at checke æsken ved modtagelsen en anden gangWink)
Til top
Nicolait Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Januar-2016
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nicolait Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 19:27
Det er selvølgelig prisværdigt, at folk ønsker at være med til at diskutere problemstillingen, men når det så er sagt, hjælper det desværre ikke ts meget, at folk giver forkerte råd. Det er altså ikke til megen hjælp. 

Jeg ved ikke lige, hvor claus_jac har det fra, med at man allerede ved modtagelsen skal af pakken, hvis man konstatere en mangel, skal gøre indsigelse overfor, hvis man ikke vil fortabe sin reklamationsret. Påstanden om de 24 timer er ikke noget, der findes i loven. Det er simpelthen ikke rigtigt. 

Hvis vi starter med det helt basale, så foreskriver princippet om kontrakters relativitet, at man som udgangspunkt kun har rettigheder og pligter over for sin kontraktuelle modpart. 
På dansk betyder det, når du køber et produkt hos en sælger, har du rettigheder i forhold til købsgenstanden overfor sælger, mod at du betaler købssummen, som din forpligtelse. 
Det betyder også, i tilfælde, hvor salgsgenstanden skal sendes med en selvstændig fragtmand, såsom postdk, gls mm., som sælger har indgået aftale med, så har du som køber i et forbrugerkøb, ingen rettigheder eller forpligtelser overfor den selvstændige fragtmand, hvorfor du ikke kan gøre krav gældende mod denne. Dette kan også udledes af Købelovens §§ 17 og 77 a. Dine mangelskrav skal derimod rettes mod sælger, da risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse først tilfalder dig, når du har varen i hænde (fysisk/faktisk besiddelse), jf. Købelovens §§ 17 og 73. 

Du har derfor ingen grund til at tale med gls eller lignende, da du ikke har rettigheder eller forpligtelser overfor dem, men derimod alene Humac. 

I forhold til at reklamere rettidigt over for sælger, foreskriver Købelovens § 81, at man skal reklamere indenfor "rimelig tid" efter man har opdaget manglen. Købelovens § 81 sidste led siger endvidere, at reklamationsmeddelelse givet indenfor 2 måneder efter, at køber har opdaget manglen altid er rettidig. 

I forhold til bevisbyrden for eventuelle mangler foreskriver Købelovens § 77 a stk. 3, at mangler ved salgsgenstanden som viser sig inden 6 måneder efter købet, antages at have været tilstede fra tidspunktet før risikoens overgang. Det er så op til sælger at bevise, at manglen skyldes købers forhold eller på anden måde kan tilskrives køber. Kan sælger ikke dette må sælger bære byrden for produktet forringelse. Efter de 6 måneder og op til de 24 måneder skal du, som køber, sandsynliggøre, at manglen forelå på tidspunktet for risikoens overgang. 


Det er desværre heller ikke rigtigt, det som thor-thor skriver, om at man skal være 100% sikker på at ens klage holder. Man kan altid klage, omend det selvfølgelig ikke er givet, at man får medhold.  

Hvis sælger kommer med den påstand at køber har tabt varen efter udlevering, så må sælger bevise den påstand. 
Samtidig er det immervæk svært at klandre køber for, at sælger ikke pakker salgsgenstanden forsvarligt ind, hvordan skal køber kunne gøre noget ved det?   


   
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2018 kl. 19:44
Du er helt på afveje.

Hvis varen har en skaden pga. fald, kan du ikke gøre brug af reklamationsretten. Sælger vil jo bare sige, at du har påført skaden og så dækker reklamationsretten ikke.

Hvis der er en transport skade, er du nødt til at gøre opmærksom på det ved modtagelse, ellers står du meget dårligt.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu