recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Garagerport åbner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Garagerport åbner

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Garagerport åbner
    Sendt: 25-Januar-2018 kl. 13:41
Nogen her med erfaring indenfor aut. garageportsåbnere?? Nærmere bestemt elektronikken indeni?

Har en "Hard Head" som jeg godt kunne tænke mig at modde lidt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2018 kl. 16:03
Ja hvad vil du vide?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2018 kl. 16:10
Hej! Det er egentlig ret simpelt; der sidder en lampe indbygget i hovedenheden, som lyser i et antal minutter, efter porten har kørt. Fint, men jeg vil gerne have en lampe tilsluttet, som er tændt konstant, så længe porten er åben. Ved du om det kan lade sig gøre?

Jeg har et billede af printet inden i maskinen, hvis det er til nogen hjælp.

(Til dem som nu tænker, at det kan laves på andre måder, så har jeg allerede et system, som tænder en lampe via en mekanisk kontakt på selve porten når den åbner, men det vil jeg gerne væk fra).
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:



Jeg har et billede af printet inden i maskinen, hvis det er til nogen hjælp.

(Til dem som nu tænker, at det kan laves på andre måder, så har jeg allerede et system, som tænder en lampe via en mekanisk kontakt på selve porten når den åbner, men det vil jeg gerne væk fra).

Har garageport åbneren en udgang for "åben port", som du evt kan bruge til at trække et eksternt relæ, som så tænder lyset? Det er umiddelbart den løsning jeg kom til at tænke på.
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Har garageport åbneren en udgang for "åben port", som du evt kan bruge til at trække et eksternt relæ, som så tænder lyset?

Måske ... men jeg ved det ikke, jeg har ikke forstand på det - det er derfor jeg spørger om hjælp Embarrassed

Printet ser således ud, der er et par klemmer som kan bruges til et-eller-andet, men jeg ved ikke hvad:




Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 13:33
Du må jo måle lidt på det. Er der spænding på de nederste klemmer hvor der står "DOOR 5V"? Den anden med tre klemmer læser jeg som "IR" med jord og 12V, så det er nok til noget fjernbetjeningshalløj. Mål på den også!
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Du må jo måle lidt på det. Er der spænding på de nederste klemmer hvor der står "DOOR 5V"? Den anden med tre klemmer læser jeg som "IR" med jord og 12V, så det er nok til noget fjernbetjeningshalløj. Mål på den også!

Jaja, ska' nok ... men inden jeg begyndte at måle syntes jeg det var dumt ikke at spørge, måske var det lige til! Har egentlig ingen lyst til at vi skal gætte os frem til hvordan man gør, jo! Smile

"Door/5V" er ganske sikkert tilslutninger til en kontakt; da jeg forsøgte at måle (og dermed kortsluttede klemmerne) gik døren prompte op Smile
Der er konstant 12V spænding på klemmerne "12V/GND" og konstant 9V på "IR/GND". Jeg har en idé om at det kan være noget sikkerheds-sensor-noget, da jeg har set at naboen har nogle sensorer ved sin port, og jeg tror det er sådan nogle som øjeblikkeligt standser porten, hvis lyset mellem dem brydes.
Udover disse er der et par tilslutninger mærket "CH+/CH-" som jeg ikke ville måle på, før jeg havde rådført mig.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 14:44
Hvilken model er automatikken - er det noget alm. kendt?
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1260
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 14:46
Ha ha - så godt at du havde skrevet "Hard Head" i dit første indlæg, men troede at det var et øgenavn for dsit problem, og ikke navnet på noget automatik LOL
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 14:48
Som altid:
Producent og varenummer.

Det er lidt lettere at kunne finde brugsanvisninger og læse dem, frem for at skulle gætte sig til, præcist hvad udstyr det er du har.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Som altid:
Producent og varenummer.

Det er lidt lettere at kunne finde brugsanvisninger og læse dem, frem for at skulle gætte sig til, præcist hvad udstyr det er du har.

Klaus .... jeg har ikke bedt nogen om at gætte sig til noget som helst, ej heller bedt nogle om at Google løsningen for mig, og SELVFØLGELIG har jeg da en brugsanvisning! Der står bare intet i den, som kan bruges til noget andet end daglig brug og indledende programmering, men hvis du eller andre skulle have lyst til at læse den alligevel så værsågod

Jeg har iøvrigt spurgt i butikken, men de kunne ikke hjælpe og henviste mig til kundeservice på deres hjemmeside, som jeg har skrevet forgæves til ... og nu har jeg så også spurgt herinde, om nogen havde erfaring med elektronikken i garageportåbnere ... man kunne jo være heldig.

(EDIT: forstår hvis ovenstående lyder som et surt opstød, men Klaus fik det til at lyde som om jeg ikke havde gjort min "due dilligence", men ikke sikkert det var sådant ment.)


Redigeret af jacobe - 26-Januar-2018 kl. 15:20
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2018 kl. 17:38
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

[QUOTE=KlausDM] og nu har jeg så også spurgt herinde, om nogen havde erfaring med elektronikken i garageportåbnere ... man kunne jo være heldig.


Jeg har en del erfaring med lidt af hvert - også garageportåbnere....

Tak for linket, nu er jeg bedre rustet til at hjælpe dig:-)

Den åbner du har, er en "kinating", solgt gennem Jula under deres eget navn.

Efter lidt google-magi, fandt jeg denne:
http://www.retro-remotes.com/documents/FORESEE%20F350%20Garage%20Door%20Opener.pdf

Her er de forskellige forbindelser dokumenteret, inklusive "door" og "IR".

Den er også at finde her:
http://www.forematic.com/foresee/documents/QP%3DF350-A5-.pdf


Mange garageportsåbnere arbejder med mekaniske kontakter ved port oppe og nede, samt mekanik, der kan detektere overbelastning.
Det ser det ikke ud til at din F350 gør, men derimod arbejder den med absolutte positioner og strømmåling til selve motoren.
Det gør at man ikke kan "stjæle signal" fra en kontakt og bruge det til lyset.

Jeg er bange for at du enten må beholde din kontakt/føler, eller må få lyset i åbneren til at tænde for et relæ og så skal du selv slukke for lyset, når du forlader garagen.

Klaus


Redigeret af KlausDM - 26-Januar-2018 kl. 17:38
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu