recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Smart gulvvarme styring
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Smart gulvvarme styring

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
madslundt Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 11-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 183
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madslundt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Smart gulvvarme styring
    Sendt: 29-Januar-2018 kl. 10:09
Jeg har købt et husprojekt hvor jeg skal have installeret gulvvarme, og undersøger derfor nu mulighederne for noget smart styring af det.
Jeg er i snak med VVS'eren som pt. har linket mig til produkter fra Wavin. Nogle der har erfaring med det?
Dog ser jeg helst at jeg kan styre det over mobilen, hvilket Wavin ikke lader til at kunne.

Nogle der har installeret smart styring af gulvvarme i deres hjem og vil dele ud af deres erfaringer?

EDIT: Husprojektet er et nyt hus som er i gang med at blive bygget og som står færdigt i sommeren 2018.


Redigeret af madslundt - 30-Januar-2018 kl. 09:32
Klient Asus EB1012 - WIndows 7 og XBMC

Mit setup (gammelt): http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=97861&title=se-mit-htpc-setup-mads
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 10:21
Jeg tror du smider gode penge efter et dårligt projekt? 

Herhjemme flyttede vi i nyt hus forrige år og jeg har aldrig behov for at stille på gulvvarmen, rører det kun når jeg tænder og slukker for det, altså 2 gange om året. Da nye huse er så isoleret er det sjældent gulvvarmen i det hele taget er tændt, der sidder rumfølere og hvis de måler at temperaturen er under target, ja så tænder den og ellers ikke. Det vil sige at gulvvarmen ikke fungerer på samme måde som man kender det i et 70er hus hvor den kører på fuldedrøn og kan mærkes når man går på gulvet. 

Jeg vil anbefale dig at bruge pengene på sol film på ruderne i sol retningen da huset helt sikkert bliver rigtig varmt om sommeren :) 


Redigeret af JakobSkaarup - 29-Januar-2018 kl. 10:22
Til top
u2pia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 15-Januar-2010
Sted: Slagelse, DK
Status: Offline
Point: 339
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér u2pia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 12:30
Jeg ville kigge på Smatrix fra Uponor, der flere smarte funktioner, der også kan have sin berettigelse i et nyt hus.

Termostaterne leverer temperatur og fugtighed til en central styreenhed, og ikke et tænd/sluk signal som mange andre systemer. Det betyder at styreenheden kan "lære" hvordan temperaturen udvikler sig i hvert enkelt rum, og kan derfor også kompensere for solindstråling.

Især i nye huse tung gulvvarme og med store vinduer vil man risikere at der bliver meget varmt når solen står på. Det betyder at varmen lukker ned, og gulvet bliver koldt. Når temperaturen endelig falder så meget at termostaten slår til, så tager det lang tid før gulvvarmen slår igennem.
Her kan Smatrix kompensere, og starte gulvvarmen tidligere, så temperaturen bliver mere kontstant.

Det er også muligt at definere komfortperioder i bestemte rum, således at man om morgenen kan være sikker på at gå ud på et varmt badeværelsesgulv - uanset om temperaturen siger noget andet.

Smatrix kan også styres med mobilen - men det kræver en ekstra boks. 

Ved ferie o.lign kan hele eller dele af huset sættes til at sænke temperaturen med en enkelt knap.

Smatrix har også en pumpestyringsudgang, så det vil være rigtig smart hvis man har et fyr der kan håndtere ekstern omstilling fra sommer-/vinterdrift. Ment på den måde, at så længe der ikke kaldes på varme, så kan fyret lige så godt stå i sommerdrift. Mange fyr måler på tilbageløbstemperaturen, og i praksis betyder det, at man har en cirkulation i shunten som bare står og kører bevidstløst, og så starter fyret når retur temperaturen er for lav ... vel at mærke uanset om der er behov for varme eller ej.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 14:51
Oprindeligt skrevet af u2pia u2pia skrev:

Det er også muligt at definere komfortperioder i bestemte rum, således at man om morgenen kan være sikker på at gå ud på et varmt badeværelsesgulv - uanset om temperaturen siger noget andet.

Det skal først og fremmest slås fast, om der er tale om tung eller let gulvvarme. 
fx ovenstående (komfort perioder), det er slet ikke muligt med tung gulvarme på samme måde som med let gulvvarme. 

Så derfor til trådstarter:
Hvilken type gulvvarme er der tale om?
Til top
jannikmariager Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 21-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jannikmariager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 21:57

Roth har styring via app 


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 22:55
Hej Mads

Du skriver det er et "husprojekt" du har overtaget.

Det lyder i mine ører som et ældre hus.
I så tilfælde vil jeg råde dig til at glemme alt som smart styring af gulvvarme og i stedet installere gulvvarme som komfortvarme og have radiatorer til at klare temperatursvingningerne.
Komfortvarmen opnår du ved at lade 22-23 grader varm vand cirkulere rundt i varmeslangerne (med pumpe og termostat), hvorved gulvet holdes på samme temperatur altid. Bager solen ind af vinduerne og ned på gulvet, er der ikke så.stor afkøling fra gulvet og vandet beholder sin temperatur. Blæser det derimod af helvede til udenfor og er koldt, vil,gulvet beholde sin temperatur og radiatorerne varme luften op.

Min søster og svoger begik den fejl,at lave ren gulvvarme i et ældre hus. De endte ud med at installere en pillebrændeovn i stuen, for at hjælpe,gulvvarmen ved omslag i vejret.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 23:08
Det er ikke kun i gamle huse det giver problemer. Også i nyere huse.

I overgangs perioder er der til tider meget varmt eller pludseligt koldt hos mig. Det er charmen ved gulvvarme.

Det skal dog siges at jeg er super tilfreds med gulvvarme.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2018 kl. 23:36
KlausDM og Mufti..
Det i nævner er ikke forkert. Men det er "fænomener" der har med tung gulvvarme at gøre. Det sker ikke for den lette gulvvarme.

Som nævnt i tidligere indlæg, så afhænger det af gulvvarmetypen. Det er vi endnu ikke blevet klogere på.

Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 07:24
Helt enig.

Jeg har tung gulvvarme.

Jeg mener at fordele klart opvejer ulemper.

Tænker at det er lidt voldsomt med både radiatorer og gulvvarme.



Redigeret af Mufti - 30-Januar-2018 kl. 07:38
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 07:30
Hvis nogen skulle være i tvivl på hvad let/tung gulvarme er:

Tung gulvvarme = varmeslanger indstøbt i betongulv.
Let gulvvarme = varmeslanger fræset ned i træplader typisk på strøer.
Mvh Jesper
Til top
Predator232 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-September-2009
Status: Offline
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Predator232 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 08:30
Bare lige for at du ikke bliver helt afskrækket, så har jeg et ældre fuldmuret hus fra 58, hvor der er let gulvvarme i hele hytten undtagen et soveværelse, hvor der er radiator og 2 badeværelser hvor det tung gulvvarme. Jeg var lidt skeptisk da vi flyttede ind, men det fungerer fremragende efter jeg har fået det indreguleret korrekt.

Tidligere ejer har ikke installeret gulvvarmestyring, men det er sådan set heller ikke nødvendigt. Alle kredse står fuldt åbne og bliver så styret på fremløbstemperatur i stedet. Fremløbstemperaturen er så styret af udeføleren på fyret og idet jeg har fået indstillet varmekurven på fyret så det passer med temperaturen i huset, så kan jeg nu sætte 22 grader på fyret og så er der 22 grader i huset

Men dette fungerer selvfølgelig kun i ældre huse hvor der er et vist varmetab. Vi har f.eks. kun 50 mm isolering i gulvet. (dog 300 mm ved den tunge gulvarme)

Jeg har dog svært ved at se det smarte i "smart regulering", da det oftest bare vil stå og passe sig selv.
Til top
Basknudsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Basknudsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2018 kl. 09:07
Jeg har tung gulvvarme i et hus fra 65, styret med Wavin trådløse termostater og et AHC-9000 styreenhed.

Det fungerer godt, og jeg har stort set ikke behov for at stille på noget.
Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu