recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY Nearfield subwoofere (Side 2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY Nearfield subwoofere (Side 2)

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: DIY Nearfield subwoofere (Side 2)
    Sendt: 06-Februar-2018 kl. 14:51
Planerne er ændret til nearfield subs, så tråden starter på side 2 Smile

Hej

Efter success med tidligere selvbyggede subwoofers prøver jeg igen. Link til den gamle tråd:


Denne gang vil jeg gerne lave nogle der er knap så store og de behøver heller ikke at spille kælderdybt.

Her kommer forudsætningerne og de ønskede specs.

Skal spille sammen med et sæt XTZ Spirit 5.0 (3x spirit 6 og 2 spirit 2)

2 portede subwoofers maks 25cm dybe. HxB ca 100cm x45cm. Det giver et rumfang på 50-65 liter

Budget 6000kr

Forstærker: Behringer Inuke 1000DSP eller 3000DSP

10" eller 12" enheder. Gerne pro enheder til imellem 500-1000kr/stk

Behøver ikke at spille dybere end 30-40hz

Ide til udformning:









Så det er jo nærmere 2 store bass højttalere jeg vil lave som skal assistere mine XTZ fronter med at spille de dybere toner fra 80hz og ned.

Det er ikke hensigten at systemet skal kunne spille voldsomt højt men klart og dramatisk.

Er der nogen der kan hjælpe med input? Jeg har specielt svært ved at finde enheder der passer.

På forhånd tak



Redigeret af Berdel - 18-Juli-2018 kl. 11:24
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 13:32
Nåh! Manglen på input skal da ikke ødelægge mine planer Big smileLOL

Pt kigger jeg på denne enhed:

Monacor SPH-300TC

Formålet med dette projekt er simpelthen at få mest muligt "bang for the buck" i en smal og slank sub..

Men jeg kan ikke helt finde ud af det med dobbelt swing spole og hvordan den skal forbindes til f.eks en inuke. Med min ultimax så forbindelsen således ud:




Jeg har modelleret et kabinet i WinISD med følgende stats

Volume : 40L
Tuning freq: 30hz

WinISD filen kan i hente her:
https://www.dropbox.com/s/7bk75awpadmnmju/SPH-300TC.wpr?dl=0

Her er et par billeder fra:



x-max ved kun 50w - highpass 27hz



Der burde ikke være port støj med disse stats?





Nu må i sige til hvis der er noget helt galt! Embarrassed


Redigeret af Berdel - 12-Februar-2018 kl. 15:50
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 15:07
Denne her ser god ud når man simulerer den i Unibox:


Jeg har ikke installeret winisd, men jeg prøvede at simulere den Monacor i Unibox og den kommer ud med at helt andet resultat? Kan winisd ikke regne med selvinduktion? Unibox foreslår en højere tuning frekvens og et 65liter kabinet. Men OK, det er heller ikke noget jeg ved så meget om andet end lidt teori.

Porten ser du til at være rigeligt stor hvis 5m/s er ved de 45w.

Hvorfor pro enheder? Man kan praktisk taget ikke få pro-sub enheder der er mindre end 18". Du har så fundet en enkelt, men udvalget er minimalt.

Edit: Kommer i tanke om at eminence vist nok også har en pro-sub: Eminence lab 12






Redigeret af Mefisto - 12-Februar-2018 kl. 15:14
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 15:25
Angående at forbinde forstærkeren, så er enheden 2x8 ohm så du skal parallelforbinde enhedens terminaler for at få 4 ohm, ikke serieforbinde som på billedet, da det giver 16 ohm totalt.


Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 15:46
Ups, jeg har vist blandet det lidt sammen. Jeg har haft kig på både 10" SPH-250TC og 12" SPH-300TC

det er SPH-300TC! Sorry. Jeg retter indlægget til nu

Grunden til at jeg kigger på netop disse er at jeg kan finde dem til 600-700kr/stk. Jeg har også kigget på eminence lab 12. Vild enhed men jeg synes at den er svær at tæmme i et lille kabinet og så koster den 3 gange så meget..... 

Du har helt ret. WinISD anbefaler også et større kabinet omkring 60L til
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 16:01
Oprindeligt skrevet af Mefisto Mefisto skrev:

Angående at forbinde forstærkeren, så er enheden 2x8 ohm så du skal parallelforbinde enhedens terminaler for at få 4 ohm, ikke serieforbinde som på billedet, da det giver 16 ohm totalt.



Mener du sådan her? Vil det give 4 ohm?


Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 16:52
Ja, sådan får du 4 ohm hvis hver af de to spoler er 8 ohm. På din tegning er de to spoler 2 ohm, men der står 2x8 ohm i databladet.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 21:21
Hvis du vil have en lille boks kan du prøve SB Acoustics 10'' SB29SWNRX-S75-6.

http://rabu-acoustics.dk/SB%20Acoustics/Subwoofers?product_id=109

Prøvede for sjov at simulere den i Unibox med et 3. ordens butterworth filter v. 20Hz:







Den spiller en del højere i bunden end den Monacor selvom den kun er 10". Den kan nok godt tåle lidt mere end 100w (21,2V) som den er vist ved her.

EDIT: Prøv at rykke filteret ned fra 27Hz og lav det stejlere, Så tror jeg du kan knibe lidt mere ud af den monacor.


Redigeret af Mefisto - 12-Februar-2018 kl. 21:30
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 08:53
Ja, den er da alligevel imponerende den enhed. Jeg har også lige prøvet at modellere den i 25l kabinet og performance næssigt fejer den monacor af banen i de dybe toner.




Men jeg prøver lidt at komme væk fra at kigge på hvor meget man kan presse ud af bunden fordi den ikke skal spille kælderdyb bas men mere assistere fronterne i området fra 40hz til 80hz. Derfor prøver jeg at undgå dem med stor xmax og kigger på enheder som er lette at drive med høj følsomhed.

Lidt ala den filosofi som bliver brugt i 18" jbl subs og procellas p15. Store følsomme bas enheder der pga deres størrelse (og de tæsk de kan ta) kan spille dybt med lav tuning og EQ. Jeg vil så bare prøve i en mindre skala


Redigeret af Berdel - 13-Februar-2018 kl. 08:57
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 13:30
Hvis du kan presse et par millimeter mere ud af størrelsen, så lyder Dayton Audio PA460-8 18" som et godt valg, selvom den måske er lidt større end nu ønsker.
De findes også i mindre modeller der stadig kan anbefales, men det var bare lige den størrelse jeg har erfaring med.

Pro woofer
God pris ~1200 /styk
Meget høj effektivitet
Optimal ned til 30Hz



Redigeret af Gargazol - 13-Februar-2018 kl. 13:35
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 14:37
Det er godt nok en fin enhed! Jeg har lige prøvet at modellere 12" modellen

50 liter og 27hz tuning.

Den kan ta 120w før den rammer x-max og kan også fåes til fornuftige priser

Jeg tror sgu at jeg går efter den indtil videre. TAK!






Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 14:38
Med 18"'eren, så kan du snilt ligge 50% oven i xmax, da den er sat konservativt, så du kan sikkert også give de mindre modeller lidt ekstra :)

Redigeret af Gargazol - 13-Februar-2018 kl. 14:39
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu