recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY Nearfield subwoofere (Side 2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY Nearfield subwoofere (Side 2)

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Ja, den er da alligevel imponerende den enhed. Jeg har også lige prøvet at modellere den i 25l kabinet og performance næssigt fejer den monacor af banen i de dybe toner.


Men jeg prøver lidt at komme væk fra at kigge på hvor meget man kan presse ud af bunden fordi den ikke skal spille kælderdyb bas men mere assistere fronterne i området fra 40hz til 80hz. Derfor prøver jeg at undgå dem med stor xmax og kigger på enheder som er lette at drive med høj følsomhed.

Lidt ala den filosofi som bliver brugt i 18" jbl subs og procellas p15. Store følsomme bas enheder der pga deres størrelse (og de tæsk de kan ta) kan spille dybt med lav tuning og EQ. Jeg vil så bare prøve i en mindre skala.

Det er også helt fint, hvis det er den vej du vil gå, men når det bliver skrevet at JBL og specielt Procella er "følsomme" så det altså sådan lidt bob, bob. Det er rigtig nok for så vidt angår den øvre del af arbejdsområdet, men i den anden ende er det lige omvendt. Der vil en rigtig subwooferenhed, i et fornuftigt afstemt reflekskabinet være betydeligt mere følsom end en proenhed. Specielt hvis der som ved procella er brugt en lille lukket boks. Når de (igen specielt procella) bruger en masse EQ, så er det netop fordi følsomheden er meget lav nede ved 20-30 Hz.


Redigeret af Mefisto - 13-Februar-2018 kl. 17:19
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 09:38
Så blev jeg det klogere Thumbs Up
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 15:52
Jeg har leget lidt med at se hvor smal jeg kan gøre subben og magneten på enheden er nu kun 13mm fra portvæggen. Så jeg overvejer at sætte enheden i den modsatte ende og vende den om så porten er i top og enhed i bund. Har i erfaring med om det vil gøre nogen forskel hørbart eller målbart?


Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 18:02
Skal porten vende fremad? Kan du ikke lave den i siden. Så kan hullet være på siden eller endnu bedre på toppen. Så behøver du ikke folde porten.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 18:18
Ja, den skal vende frem. Jeg regner med enten at lave baffelwall eller fylde op med mineral uld omkring højttalere og subs
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 11:20
Jeg genopliver lige tråden igen Smile

Jeg havde egentlig besluttet mig for at droppe ideen om at bygge subs da jeg synes at min 12” XTZ’er egentlig gjorde det meget godt.

Men så faldt jeg over en tråd på AVS hvor en gut havde lavet en ”nearfield sub” af den 18” dayton PA enhed som Gargazol anbefalede.

Tråden kan læses her http://https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/2980048-pa460-8-18-nearfield-sub-build-newbie.html

Den er placeret lige bag stolen og giver noget mere fysik fra sig ved lav volumen og det er netop det jeg synes jeg mangler. Så jeg prøvede at smække min XTZ sub på skrå bag stolen og jeg oplevede noget af det samme. EQ var ikke helt på plads men jeg kunne tydelig mærke lidt vibreren i stolen på de rigtige tidspunkter. Pladsen i rummet er begrænset og jeg vil gerne bruge skabene foran til opbevaring, så placeringen bagved er optimal. Så nu prøver jeg det sgu - bliver jeg træt af det fysiske/pågående i længden, så kan jeg altid rykke dem ud i hjørnerne.



Jeg har en Inuke3000DSP på vej og planlægningen er startet. Jeg har erfaring med at lave lukkede subs, men det er første gang med portede, så jeg er lidt usikker på om jeg går fornuftigt til værks.

Enheder: 15” Dayton PA380-8 https://www.parts-express.com/pedocs/specs/295-034-dayton-audio-pa380-8-specifications-46884.pdf

Kabinet: 56liter og en tuning på 32hz (som WINISD anbefalede)

Porte: 2 X 3" (Ø7,5cm) 42cm lang


Planen er at lave 2 stk og stille den imellem de 3 stole. Hvis ikke det giver den ønskede effekt, så kommer en til at stå bag midter sædet eller jeg laver 3. Men ideen med de 2 portes placering er at de ”skyder” luft ind på 2 stole samtidigt. Men pga manglende erfaring ved jeg ikke om luft fra porte er med til at give vibrationerne i stolen eller om enheden klarer det selv. Nogen der ved det?



Her kommer data fra WINISD






Og her kommer så et par spørgsmål.

1. Jeg kan se at de vil kunne klare 100W uden EQ for at ramme x-max. Men ved 100w så laver de også 110db. Så, er det korrekt at designe dem efter det maksimale de kan klare mht X-max eller vil det give mere mening ved lavere signal styrke? Er der nogen der har et bud på hvor jeg vil ligge ved normalt brug? (bare omtrent)

2. Jeg overvejer at lave en enkelt port på 4" (ø10,2cm) eller slotted 13cm x 13cm for at gøre fabrikationen lidt nemmere. Nogen der har input til det? 4" opfører sig næsten som 2x 3" (ø7,5cm) hvorimod den slottede giver noget bedre krydsareal og luft hastighed.







Redigeret af Berdel - 18-Juli-2018 kl. 11:28
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 12:04
Mener du kan gå op til 8mm før de forvrænger noget særligt, så du kan nemt simulere højere.
Var de simuleringer med et highpass filter?

Jeg har iøvrigt selv brugt den metode med vinklede bokse bag stolene, dog med nogle andre enheder, og kan stærkt anbefales. Voldsomme vibrationer i stolen!
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 14:19
Det lyder godt! Ja, jeg har HPF på 25hz i simuleringerne

Tak for link til din tråd - den er da guld værd for mig. Thumbs Up 

Har du hver enhed bag en stoleryg eller hvordan? Jeg kan se at du stiller samme spørgsmål i starten af din tråd men jeg finder ikke svar.

Og hvordan laver du de vinklede/skrå flader på top og bundplade til frontpladen?


Redigeret af Berdel - 18-Juli-2018 kl. 14:37
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 15:15
Ja det blev til bag hver stol når der står 4 stole.

Jeg lavede vinklerne med en rundsav hvor basen kan vinkles(kan de fleste)
Jeg brugte ikke tid på at gøre dem pæne, da de vil være bag en falsk væk når jeg får den bygget.






Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2018 kl. 17:06
Ser mega fedt ud og glæder mig til at høre hvad du synes.

Min gamle inuke leverer vist en del mere end 100w ;)
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 09:15
@Gargazol Det ser godt nok fedt ud det der - det er jo jumbo udgaven af det jeg har tænkt mig at lave Big smile Jeg kommer også til at gemme mine væk så finish er ligemeget. Jeg får helt lyst til at lave 3 nu hehe

@JohnConner Ja, jeg kunne måske godt ha nøjes med NU1000DSP =D. Jeg modtog den i går og var som beskrevet og den startede fint op. Tak for handlen.
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 09:42
Ikke 3, så har du spildt en forstærker kanal... Du skal da have 4 :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu