recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - DIY Nearfield subwoofere (Side 2)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

DIY Nearfield subwoofere (Side 2)

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 12:23
Ja, det kan der være noget om.

Jeg må indrømme at jeg efter at have set dine begynder at vakle lidt med min portede løsning for det er da uden tvivl noget mere enkelt at bygge en lukket og man slipper for usikkerhed omkring portstøj... 

1. Planen var først at købe nogle afløbsrør og bøjninger men efter at have læst lidt om det så bliver jeg bange for at bøjningerne giver støj. Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan jeg skal fastgøre dem i kabinettet så de ikke rasler løse




2. Den nemme løsning vil være et 4" rør ind i siden men så får jeg ikke det "front fire" jeg ville have til at starte med så luft blev blæst ind i sæderne. Den anden ulæmpe er at jeg ville have lagt dæmpningsmateriale på bagvæggen ved siden af subwooferne og med denne løsning vil den blæse direkte ind i dæmpningsmaterialet



Nogen der har forslag?
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 12:30
Den sub som du indtil videre har valgt, den skal helt klart portes, ellers mister du for meget output efter min mening.
Jeg valgte lukket kabinet da jeg har 6x 18" subs i et 12kvm værelse og 2 Inuke 6000 til at drive det, så det jeg mangler fra portet kan jeg EQ mig til uden at stresse hverken forstærker elelr enhederne.

Jeg syntes du skulle lave porten ud af træ istedet, og så fortsat have den ud af fronten. Så kan du lave den lige som du ønsker inde i kabinettet meget nemt, og du kan lave en så stor som du ønsker så du ingen risiko har for port støj.


Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 13:09
Hvad med at lade porten, eller portene, gå ud i toppen af kabinettet. Det vil være direkte mod ørerne og måske endda give blafrende nakkehår.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Flippo Flippo skrev:

Hvad med at lade porten, eller portene, gå ud i toppen af kabinettet. Det vil være direkte mod ørerne og måske endda give blafrende nakkehår.

Jeg er sikker på at man bliver træt af at høre på portens stønnen under filmen.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Ja, det kan der være noget om.

Jeg må indrømme at jeg efter at have set dine begynder at vakle lidt med min portede løsning for det er da uden tvivl noget mere enkelt at bygge en lukket og man slipper for usikkerhed omkring portstøj... 

1. Planen var først at købe nogle afløbsrør og bøjninger men efter at have læst lidt om det så bliver jeg bange for at bøjningerne giver støj. Jeg er heller ikke helt sikker på hvordan jeg skal fastgøre dem i kabinettet så de ikke rasler løse




2. Den nemme løsning vil være et 4" rør ind i siden men så får jeg ikke det "front fire" jeg ville have til at starte med så luft blev blæst ind i sæderne. Den anden ulæmpe er at jeg ville have lagt dæmpningsmateriale på bagvæggen ved siden af subwooferne og med denne løsning vil den blæse direkte ind i dæmpningsmaterialet



Nogen der har forslag?

I den størrelse er en plast 90graders bøjning ingen problem.
Alm. opskummende PUR træ lim kan nemt holde dem sammen. 
Understøt med en træ klods, og giv en kort skrue ind i siden af røret (bor for).

Måske ikke det kønneste, men du kan ikke høre forskel (har gjort det mange gange, når jeg er løbet tør for dyre "areoporte" - og bruge dem ikke mere) 
.....
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Gargazol Gargazol skrev:

Den sub som du indtil videre har valgt, den skal helt klart portes, ellers mister du for meget output efter min mening.
Jeg valgte lukket kabinet da jeg har 6x 18" subs i et 12kvm værelse og 2 Inuke 6000 til at drive det, så det jeg mangler fra portet kan jeg EQ mig til uden at stresse hverken forstærker elelr enhederne.

Jeg syntes du skulle lave porten ud af træ istedet, og så fortsat have den ud af fronten. Så kan du lave den lige som du ønsker inde i kabinettet meget nemt, og du kan lave en så stor som du ønsker så du ingen risiko har for port støj.


Ja, så ville jeg også over i en anden enhed. Jeg har ikke andet end forstærker pt så alle muligheder ligger åbne.

Men jeg er nu også blivet hug på den PA enhed

Her er et nyt udkast til en port. Den vil være ret nem at lave



Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:


I den størrelse er en plast 90graders bøjning ingen problem.
Alm. opskummende PUR træ lim kan nemt holde dem sammen. 
Understøt med en træ klods, og giv en kort skrue ind i siden af røret (bor for).

Måske ikke det kønneste, men du kan ikke høre forskel (har gjort det mange gange, når jeg er løbet tør for dyre "areoporte" - og bruge dem ikke mere) 

Ville du gå efter den portede 2x3" pvc løsning?

Efter hvad jeg kan læse mit til siger folk at areoporte er nr 1 mht lydkvalitet, alm porte nr 2 og slotted nr 3. Men det kan også være at det er af så lille betydning at det ikke er relevant og jeg hellere skulle fokusere på hvad jeg kan lave ordenligt
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 15:40
Min mening:
Nu når du nu har flyttet dem bag stolen, så er der også lidt mere plads, så jeg syntes du skal bruge 18" udgaven. Koster ikke meget mere, giver mere output, mindre forvrængning ved samme DB, og så er der ikke tanken "hvad nu hvis".

Træ er nemmere og billigere, så det ville jeg vælge over PVC
Lav porten højere og evt. en i hver side af fronten hvis aralet skal være større. lav/smal port kan give støj.
Udformningen har så lidt at sige, hvis den vel og mærke er stor nok.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 16:19
jeg prøver lige at lave model med den 18” men jeg har begrænset plads. Dimensionerne på den jeg har nu er sådan at jeg lige akkurat kan recline stolene (de samme som dine) og nakke puden er en cm fra væggen. Rummet er småt så jeg vil nødig skulle rykke stolene længere frem. 
Til top
Gargazol Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Maj-2014
Sted: Fensmark
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gargazol Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juli-2018 kl. 16:26
Jeg lavede mine sådan at jeg havde 10-15CM fra vægen, da bagvægen er første refleksions punkt fra alle front højtalerne, og der derfor skal være lydabsorberende materiale der.

Derfor bliver du næsten nød til at have stolene lidt ud fra vægen, og vupti, plads til subs.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2018 kl. 10:54
Så fik jeg den 18" ind i winisd og kan med det samme konstatere at det ikke kommer til at virke. Den vil ha knap 200 liter per enhed Shocked

Jeg er helt enig med dig ang absorbering og afstand bag stole, men jeg har bare så kort afstand fra stole til 75" at det ville være et dårligt bytte at rykke stole frem for at prioritere større subs. Især i kraft af at rummet er et dagligdagsrum, som skal bruges af børn til spil om dagen og film for de voksne om aftenen.

Jeg skal have nogle lydabsorberende billeder på bagvæggen, og så er planen at fylde det resterende plads ved siden af subs bliver fyldt med rockwook og så en ramme med sort stof over så alt er skjult






Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2018 kl. 10:11
Så kommer der lige en update

Subwooferne/bas højttalerne er bygget og installeret. Her er nogle billeder









Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet -  de gør lige hvad jeg havde håbet og ligemeget hvor meget jeg skruer op i mit lille rum, så lyder de ikke presset og der er NUL støj fra portene. 

Med +8 db PEQ ved 32 hz spiller de ned til 40hz hvorefter de ruller af, så de spiller ikke voldsomt dybt men de er mega punchy og giver et godt ryk i stolen. En anden fordel er at frekvensresponsen er super fin og jævn uden udfasninger - jeg antager at det er fordi at de er så tæt på. Det krævede minimal EQ for at få dem til at ramme target curven.

Nu har jeg kun mine tidligere 15" lukkede ulitmax subwoofers at sammenligne med som spillede fladt ned til 10hz og jeg synes at disse lyder noget mere dramatiske og punchy. Og fordi de ikke spiller så dybt så er der færre unoder og "room shake" hvilket får bassen til at lyde mere tight. Jeg tror at man skal passe lidt på med at overvurdere de helt lave frekvenser hvis man spiller i et lille rum - det er ihvertfald en erfaring jeg vil tage med mig.


Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu