recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WiFi extender eller AP
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

WiFi extender eller AP

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: WiFi extender eller AP
    Sendt: 11-Februar-2018 kl. 14:03
Jeg har nogle venner som lige er flyttet i nyt hus. De har problemer med deres WiFi ikke kan række til den ene ende af huset. De har nu deres router fra YouSee stående i den ene ende af huset, fra den er der fint WiFi signal til deres stue. Men i værelserne modsat YouSee routeren, dør WiFi signalet. Derfor har de købt en D-Link DAP 1620 extender. Nu er der signal i alle rum, D-Link extenderen modtager dog signalet lidt svagt fra YouSee routeren, kun 1 af 3 signal lysdioder lyser, jeg vil tro D-Link'en blot skal flyttes en smule tættere på YouSee routeren. D-Link'en sætter dog 'ext' bagpå WiFi netværks navnet, så det giver med problemer med deres Sonos enheder, Deres Sonos' kører nu på to forskellige netværk, så de snakker ikke rigtig sammen. Jeg vil tror det kan løses i D-Link setup'en.

Men mit store spørgsmål er, er dette en god løsning? Eller ville det være bedre at slå WiFi fra YouSee routeren, og så sætte en Ubiquiti AP i samme rum som YouSee routeren, og forbinde dem med kabel, og så endnu en Ubiquiti i f.eks. stuen, men denne tilsluttes uden kabel. Hvad vil være bedst tror I?

De vil IKKE trække kabel til nr. 2 AP, desværre, det er et 1-plans hus uden kælder og loft.

Hvis Ubiquiti løsningen er vejen at gå fremfor D-Link løsningen, hvad vil I så anbefale, to UAP-AC Lite eller LR?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 14:24
Ingen kabler = køb en mesh løsning.

Extendere, der blot modtager netværk og sender videre er og bliver en absolut hovsa løsning.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 18:46
Ingen kabel så køb et homeplug kit og 2x Ubiquiti og lav mesh.

Eller køb et homeplug kit med indbygget WiFi. Tp-link laver nogle der virker godt.
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 21:11
Men mesh er vel kun en fordel hvis de vil bruge mere end 2 AP, er det ikke? Men ellers laver Ubiquiti også AP med mesh. Men selv dem uden mesh kan jo kobles op mod hinanden via uplink funktionen (det er ikke en extender funktion), men de kan selvfølgelig ikke udvides som et rigtigt mesh netværk.

Jeg har ingen personlige erfaringer med homeplug netværk, det lyder smart rent teoretisk, men når jeg læser diverse test om dem, så synes jeg de beskriver meget lave hastigheder, hastigheder der let overhales af WiFi. Det dur vel heller ikke, hvis to 230V udtag kører på hver sin gruppe i tavlen?
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 22:35
Nej - mesh giver muligheden for et netværk der dækker så meget som muligt, med så lidt administration som overhovedet muligt og med den bedst mulige hastighed. I dag ville jeg ikke bøvle med extendere. Mesh er og bliver vejen frem, også selvom det er noget pebret i øjeblikket, men performance og administration er altså bare bedre.

homeplug er lige netop - PLUG, men jo flere enheder man køber jo bedre og mere stabilt bliver netværket og dermed også hurtigere. Men du har ret i at det vil give problemer hvis de kører på hver sin gruppe.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2018 kl. 22:44
Det er da ikke et problem med forskellige grupper da homeplug bruger nul. Jeg bruger en som er på hver sin gruppe og den trækker fint 200/200 Mbit.

Ja mesh ER så absolut vejen frem, men lad os lige slå fast at træerne ikke vokser ind i himlen. Hvis du linker de forskellige ap's trådløst så vil throughput falde.

I min verden for bedste hastighed, hvis der er langt mellem AP.

1. Netværkskabel til hver mesh AP
2. Homeplug til hver mesh AP
3. Trådløst link mellem hver mesh AP.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 15:36
mesh lader da ikke throughput falde! - det er jo lige netop hele ideen. At du får optimeret da flere ap'ere kan hjælpe med at håndtere data på samme tid. (afhængig af overlap og lokation) Det er netop med et mesh netværk du har mulighed for at få den højeste kontinuerte throughut overhovedet - især når der kommer mange enheder på.

Du laver ikke homeplug til et mesh ap! - i sagens natur er det ikke et mesh netværk så. så er det bare standard accesspunkter og intet andet. Et mesh netværk er defineret som trådløs forbindelse mellem flere enheder som administreres fra en og samme platform og opsættes på 1 og konfig herefter skydes ud til andre enheder. Det eneste du skal bruge er en stikkontakt til strøm ved alle andre end den der er valgt til hovedenheden, som jo selvsagt skal have et netværkskabel fra væggen som minimum.
Til top
Jonas_R Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 13-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 765
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_R Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 17:59
Om hvert AP er koblet op trådløst eller kablet ændrer da ikke noget på om det er et mesh netværk.

Hver gang du laver en trådløs bro mellem hvert AP mister du signal. Så hvis du kabler hvert AP har du ikke tab til en trådløs bro og den har stadig alle funktionerne så hvis den var koblet som en trådløs bro.

Ubiquiti nævner det selv her.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Feature-Guide-Wireless-Uplink#MatrixCurrent


Redigeret af Jonas_R - 12-Februar-2018 kl. 18:12
Til top
DiscomanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Februar-2008
Sted: Skanderborg, DK
Status: Offline
Point: 1415
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DiscomanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 18:18
MESH er jo ikke en fast defineret standard. 
Du kan lave lige, hvad du vil og kalde det Mesh.

Når det så er sagt, så er det rigtigt som claus_jac at man definere mesh som en trådløs teknologi, hvor de forskellige baser taler trådløst med hovedbasen. Et system, hvor hver eneste AP er tilkoblet switchen med et kablet defineres ikke som mesh, men er i min optik meget bedre, men ofte ikke mulig da det kræver kabeltræk. 


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu