recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt netværk

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt netværk
    Sendt: 12-Februar-2018 kl. 21:24
Hej med jer
Jeg skal bygge et nyt hus (færdig ca slut 2018 / start 2019). Påregner 1,5 plan, 200kvm.
I den forbindelse vil jeg fra starten sørge for, at netværket spiller.
Det betyder selvfølgelig træk af Cat6-kabler til værelser og stue, så alle medietunge applikationer bliver kablede.
Udestående er så det trådløse netværk... og her bliver det spændende! Jeg overvejer nemlig at installere et par udendørs PoE cams; vupti, jeg skal bruge en PoE switch. Dette giver jo mulighed for Ubiquitis APs, tænker jeg...
Jeg har allerede en ASUS AC87W router, som jeg er emeget tilfreds med. Den beholder jeg som router.
Jeg har brug for anbefalinger på en god switch med 16 porte. Stadig prisvenlig. Den skal have minimum 5 PoE porte og kunne forbindes til 2 APs ( eet på hver etage) og op til 3 cams.
Jeg har brug for at vide, om wifi i ASUS router kan spille sammen med det wifi, APs vil lægge ud? Altså have samme SSID på tværs.
Og er standard nutildags Cat6? Kan standard Cat6 bruges til PoE?

Og nogen anbefalinger på udendørs overvågningscams? Som understøtter PoE, så jeg kun skal trække eet kabel. Og gerne kan gemme på min NAS (Netgear ReadyNas 314)

Er der flere ting, jeg bør være opmærksom på, nu jeg er i gang? Jeg er faldet lidt af på den i forhold til at følge med det ræs med teknikken - det skal bare spille

På forhånd tak
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 22:16
nej wifi i routeren erstattes af det wifi du får fra ubiquity. alle netværkskabler kan bruges med poe, men du skal have en switch eller en injector der kan injicere strømmen i kablerne.  en injector koster ca 3-600 per enhed der skal have poe, og du sætter dem ind efter switchen og før kameraet. Alternativt køber du en HP, cisco, dell, etc switch der understøtter poe - de billige understøtter typisk på halvdelen af portene, og du kan få dem fra 8 porte og op. 
hvad angår netværk så er ubiquity ganske udmærkede, men du kommer nok til at bruge nogle stykker til et 200kvm hus. (regn med en radius på 5-10m per AP med 802.11ac på 5ghz nettet - det er der du vil få optimale forhold, alt derefter vil nok dramatisk reducere brugbarheden, og det må gerne overlappe hvis der er steder du forventer "større mængder" af enheder samlet. så kan du selv prøve at tegne det ind på et kort over huset og afgøre hvor du ønsker der skal være dækning.

hvad angår kabling, så kig lige lidt på det her https://www.flexcabling.dk/ ;

hvad angår overvågning, så er axis, hikvision, netgear, dlink og en masse andre ganske fortrinlige - Sony hvis du går helt amok og svømmer i penge. Det er jo primært softwaren der afgør hvor det gemmes, men det kan da godt være det kan være en interessant ting at kigge på nogle milestone licenser. Synology laver jo NAS hvor der kan tilkøbes licenser til overvågningssoftware direkte.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4933
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2018 kl. 23:10
Milestone er gratis op til 8 kamera i den lille udgave.
Man får nok ikke bedre software end det.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 16:17
Zkiifreak.
Du står i et drømme scenarie jeg ikke ville være i tvivl om, hvordan jeg ville håndtere. 

Jeg ville gå all-in på Ubiquiti.
Ubiquiti giver dig alt hvad du har brug for, (dog begrænset overvågning fordi det ikke er i samme software, men stadigvæk et godt parti). 

1. En USG 3.
2. En cloudkey eller evt en pc som kører 24/7
3. APérne ville jeg overveje nøje. Enten de typiske runde modeller, eller måske en kombination af In-wall AC og deres runde modeller. In-wall ville jeg benytte på værelserne. 
4. En 16 port POE switch.

Pris for hele herligheden:
1 stk USG 3
1 stk Unfi switch US-16-150W
1 stk cloudkey
2 stk AP-AC light
2 stk In-wall AC

Pris 6867,- 

Evt. inkl. 
2 stk UVC-G3-AF

Pris 8883,-

Dagspriser hos computersalg.dk - findes muligvis billigere andet sted. 

Tilpasning af APérne kan først gøres når man kender de fysiske omstændigheder konkret. De 2 x 2 valg er bare et bud. In-wall APerne har den fordel, at de kan bygges ind i væggene fra start, og stadigvæk har du mulighed for at smide dem ud, den dag der kommer noget bedre.

Jeg læste godt du ville beholde din Asus router. Jeg ville skaffe mig af med den alene for at få et samlet netværk, som er ekstremt nemt at oprette og vedligeholde. 
Prisen på de 6.8K kan måske skræmme. Men set i forhold til prisen et nyt hus på 200kvm koster, så er det næppe der man skal finde budget overskridelsen. Jeg ville slet ikke være i tvivl. 
Og laver man det rigtigt fra start, (kablerne), så er alle muligheder åbne. Overvej evt at trække kabler der kan klare mindst 800mhz.. Da du derved faktisk kan føre TV signal via ethernet på den måde. Og så den obligatoriske - Træk rigelig med kabler. Gerne mindst 2 stk pr rum. Det er noget bras at skulle lave bagefter. 

Bare mit bud!
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 20:33
Super svar!
Takker.
 
Hvordan lurer jeg, om kablerne kan 800Mhz? For det lyder ikke tosset, det du siger - dog har jeg ingen planer om overhovedet at lægge an til flow TV via coax. Det skib forlod vi for 1½ år siden og har ikke kigget os tilbage Big smile
 
Jeg har også svært ved at forstå den der Cloud Key - jeg antager, det er Ubiquiti's du taler om?!
 
Jeg tænker, at jeg velsagtens kan bruge min ASUS som router - om jeg slår wifi til, det må komme an på en prøve... Og så kan jeg jo spare USG3 væk.
 
Hvilken 16 port switch? UBNT's antager jeg. Kan det passe, at den er managed? Er de 150W PoE nok? Og hvad er SFP? Tongue
 
De der In-walls, det forekommer jo ustyrligt genialt! Trådløst + 2 stik ud! Fantastisk! Det skal da i værelserne!
 
Og så er det, jeg tænker et par runde i loftet - er Lite nok? Eller er det bedre med LR? Jeg håber ikke PRO er nødvendigt... Og hvordan med placering, er de "retningsafhængige"? SKAL de hænge fra loftet, eller kan de også hænge på væggen?
Når nu vi snakker om In-walls på værelser og et par runde - bliver der ikke for meget støj? Fire AP'er (plus evt ASUS'en) skal råbe og skrige samtidigt - eller er det alm standard, hvor det selv lurer kanaler til de forskellige AP'er? Og hvordan spiller det på flere etager?
 
Læser jeg korrekt på nettet, at UBNT's software kan installeres på en NAS, der kører Debian (ReadyNas)? I så fald kan jeg jo spare Cloud Key'en væk, hvis jeg har forstået dens funktionalitet korrekt...
 
Pft Tusind tak!
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Zkiifreak.
Du står i et drømme scenarie jeg ikke ville være i tvivl om, hvordan jeg ville håndtere. 

Jeg ville gå all-in på Ubiquiti.
Ubiquiti giver dig alt hvad du har brug for, (dog begrænset overvågning fordi det ikke er i samme software, men stadigvæk et godt parti). 

1. En USG 3.
2. En cloudkey eller evt en pc som kører 24/7
3. APérne ville jeg overveje nøje. Enten de typiske runde modeller, eller måske en kombination af In-wall AC og deres runde modeller. In-wall ville jeg benytte på værelserne. 
4. En 16 port POE switch.

Pris for hele herligheden:
1 stk USG 3
1 stk Unfi switch US-16-150W
1 stk cloudkey
2 stk AP-AC light
2 stk In-wall AC

Pris 6867,- 

Evt. inkl. 
2 stk UVC-G3-AF

Pris 8883,-

Dagspriser hos computersalg.dk - findes muligvis billigere andet sted. 

Tilpasning af APérne kan først gøres når man kender de fysiske omstændigheder konkret. De 2 x 2 valg er bare et bud. In-wall APerne har den fordel, at de kan bygges ind i væggene fra start, og stadigvæk har du mulighed for at smide dem ud, den dag der kommer noget bedre.

Jeg læste godt du ville beholde din Asus router. Jeg ville skaffe mig af med den alene for at få et samlet netværk, som er ekstremt nemt at oprette og vedligeholde. 
Prisen på de 6.8K kan måske skræmme. Men set i forhold til prisen et nyt hus på 200kvm koster, så er det næppe der man skal finde budget overskridelsen. Jeg ville slet ikke være i tvivl. 
Og laver man det rigtigt fra start, (kablerne), så er alle muligheder åbne. Overvej evt at trække kabler der kan klare mindst 800mhz.. Da du derved faktisk kan føre TV signal via ethernet på den måde. Og så den obligatoriske - Træk rigelig med kabler. Gerne mindst 2 stk pr rum. Det er noget bras at skulle lave bagefter. 

Bare mit bud!
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Milestone er gratis op til 8 kamera i den lille udgave.
Man får nok ikke bedre software end det.
Kan den installeres på en NAS, der kører Debian?
Til top
frsch Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-August-2012
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 60
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frsch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2018 kl. 22:35
Hvis det var mig der skulle bygge et nyt hus i dag så ville jeg uden tvivl trække alle Netværks og / eller TV kabler i rør. 
Dette gør at det er nemt at skifte hvis det skulle blive nødvendigt på et tidspunkt pga. udnytte nye standarder f.eks. 10 GbE og hvad der ellers måtte komme. Alternativt så ville jeg smide CAT 7 kabler i væggene, så er man også rimelig fremtidssikret.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 11:22
Oprindeligt skrevet af ZkiiFreak ZkiiFreak skrev:

Super svar!
Takker.
 
Hvordan lurer jeg, om kablerne kan 800Mhz? For det lyder ikke tosset, det du siger - dog har jeg ingen planer om overhovedet at lægge an til flow TV via coax. Det skib forlod vi for 1½ år siden og har ikke kigget os tilbage Big smile
 
Jeg har også svært ved at forstå den der Cloud Key - jeg antager, det er Ubiquiti's du taler om?!
 
Jeg tænker, at jeg velsagtens kan bruge min ASUS som router - om jeg slår wifi til, det må komme an på en prøve... Og så kan jeg jo spare USG3 væk.
 
Hvilken 16 port switch? UBNT's antager jeg. Kan det passe, at den er managed? Er de 150W PoE nok? Og hvad er SFP? Tongue
 
De der In-walls, det forekommer jo ustyrligt genialt! Trådløst + 2 stik ud! Fantastisk! Det skal da i værelserne!
 
Og så er det, jeg tænker et par runde i loftet - er Lite nok? Eller er det bedre med LR? Jeg håber ikke PRO er nødvendigt... Og hvordan med placering, er de "retningsafhængige"? SKAL de hænge fra loftet, eller kan de også hænge på væggen?
Når nu vi snakker om In-walls på værelser og et par runde - bliver der ikke for meget støj? Fire AP'er (plus evt ASUS'en) skal råbe og skrige samtidigt - eller er det alm standard, hvor det selv lurer kanaler til de forskellige AP'er? Og hvordan spiller det på flere etager?
 
Læser jeg korrekt på nettet, at UBNT's software kan installeres på en NAS, der kører Debian (ReadyNas)? I så fald kan jeg jo spare Cloud Key'en væk, hvis jeg har forstået dens funktionalitet korrekt...
 
Pft Tusind tak!

Sidste først.
Ja cloud key (eller rettere controlleren, som er software) kan installeres på NAS. Jeg har forsøgt det på min gamle Qnap TS-110 (oldsag), det gik ikke godt. Men massere af andre har held med det. Den løsning behøver du ikke en cloud key. Cloud key er reelt også primært beregnet til, at man kan tage den med sig, fx hvis man administrere flere net. Jeg valgte blot cloud keyén selv, fordi det lå til højre benet og prisen var til at overkomme.

Mht til kablerne kan klare 800mhz, så fremgår det af specifikationen på kablerne. Det er kun relevant hvis du selv skal lave det. Har du en elektriker til det, så bare oplys ham om det. Eller kan du gøre som claus skrev, rette henvendelse til flexcabling. Det er princippet det samme de sælger. Begge dele er dog elektrikeren som udfører det. Så løsningen er måske at bede elektrikeren om at lave flexcabling. 

Du kan godt beholde din asus. Men du mister sammenhængen i Ubiquiti nettet, som jeg mener er guld værd. Derfor er mit råd at skille dig af med din asus. Den kan sikkert betale det meste af hvad en USG koster. Resten spæder du bare til Wink

Switchen hedder Ubiquiti Unifi US-16-250. Den findes også i en 24 port udgave på 250W og en 500W. Er 24 porte ikke nok, så er der også en 48 port på 500W. Så er den ged barberet LOL
Du kan også købe en 24 port uden POE, den er væsentlig billigere. Og så, når/hvis behovet opstår tilføje en 8-port med POE til dine cams. 8-porten findes i en 60W og 150W udgave. Dine cams/POE udstyr afgøre hvor meget strøm du skal bruge.  
Glem SFP medmindre det er 48 port udgaven. De andre kan du lige så godt bruge en almindelig port i switchen, da det er samme hastighed. (1Gbit). På 48 port switchen er det derimod 10Gbit.  

Mht til antallet af APére, så er man nødt til at se på, hvordan huset er bygget op. Det var derfor min bud skulle tages med et forbehold. Om APérne er Lite eller LR er efterhånden en smagssag. Faktum er dog, at LR får du ikke ret meget mere ud af, medmindre de enheder der skal snakke med den også kan sende LR, hvilket de sjældent kan. Derfor hælder jeg mest til Lite modellen. Der hvor du har virkelig hårdt brug for ekstrem høj hastighed og mange (MANGE) brugere på een gang, der vælger man PRO. Det sker næppe i et privat hjem. Derfor - PRO er ikke nødvendig, efter min mening. Har man det behov i et privat hjem, så kabler man enheder i stedet.

In-wall APérne er teknisk set identisk med Lite APérne. Forskellen er dog, at du får 2 stk 1Gbit ethernet ud, (en slags Switch/HUB), hvoraf den ene port har POE. In-Wall kan dog ikke monteres i standard FUGA dåser. Det er lige en detalje man skal huske. Men de passer i engelske og EU dåser (såvidt jeg husker), så problemet er til at løse meget nemt, når man alligevel er i gang med at bygge. Skulle du en dag blive træt af In-wall, så skruer man dem ud, og vupti, så har du et ethernet stik siddende. 
Når/hvis jeg skal bygge om i vores hus, så ville jeg klart have sat et par stykker op af disse In-Wall. Det er nemlig genialt og ser rimelig godt ud samtidig. Endnu bedre er prisen.
 
Mht støj, så er det ikke noget jeg ville være nervøs for. Med controlleren kan du adskille kanalerne fra hinanden på en meget nem måde, så det er næppe her du får problemet. Klistre du hele huset til med APére, så kan det godt være du kommer ud for noget ustabilt, men så skal der dælme også købes en del.  
De runde Apére kan monteres i loftet eller på væg. Flere har lavet test med om det giver en ændring, men jeg har endnu ikke set nogen der kunne påvise en betydelig ændring. Højst en minimal ændring, som du alligevel aldrig ville opdage. 

En lille deltalje til samlingen af råd, evt i forbindelse med valg af switch størrelse og Watt. 
Alle APérne inkl In-wall kan køre POE. Så bliver det næsten ikke nemmere Wink Det eneste problem med POE, det er standarderne, (eller mangel på samme). Her skal du være vågen. Men så vidt jeg husker, så er Ubiquiti Unifi efterhånden fuld kompatible med hinanden. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 11:23
Oprindeligt skrevet af frsch frsch skrev:

Hvis det var mig der skulle bygge et nyt hus i dag så ville jeg uden tvivl trække alle Netværks og / eller TV kabler i rør. 

Jeg håber ikke der er nogen der er så vanvittige, så de bygger nyt hus i dag uden at trække kablerne i rør. Specielt til netværk/TV/whatever. 
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 11:57
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af frsch frsch skrev:

Hvis det var mig der skulle bygge et nyt hus i dag så ville jeg uden tvivl trække alle Netværks og / eller TV kabler i rør. 

Jeg håber ikke der er nogen der er så vanvittige, så de bygger nyt hus i dag uden at trække kablerne i rør. Specielt til netværk/TV/whatever. 

Enig i det med kabler. Da jeg renovere et hus fra 1959 for ti år siden (nu er der netop solgt) fik jeg trukket cat6 kabler rundt i hele huset, sammen med antennekabler. To netværkskabler til hver dåse, og en dåse i hvert rum, 3 i stuen, to i køkkenet mm. Da jeg lavede ny terrasse og drivhus for et par år siden, så kom der også 2 netværkskabler med derud - man kan jo aldrig vide hvad de kan bruges til - overvågning f.eks.

Nu er jeg så flyttet og købt et hus på 15 år i Silkeborg (med tilhørende fibernet, som man ikke kan få i til en villa i København).
Jeg blev glad da jeg så der var tomrør med netværkskabler til samtlige rum - i stuen var der også rør til surround.

Jeg skal så have trukket nye netværkskabler, da jeg skal have lavet et ordentligt krydsfelt.
ovenstående løsning med ubiquity bliver der ikke råd til i første omgang, men jeg tænkte på nogle cat 7 kabler.
Er der nogen kan anbefale nogen, jeg har f.eks. ikke helt styr på skærmet/ikke skærmet. Jeg synes skærmet stik ser meget dyre ud.


Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 13:34
Unifi controlleren kører også upåklageligt på en Raspberry Pi.

Jeg er enig i at det ikke giver mening at købe andet end UAP Lite modeller, da den anden ende også skal understøtte 2xMIMO for at udnytte det.
Hvis du monterer 2 stk inwall og 2 stk UAP Lite, skal du nærmere overveje at skrue ned for sendestyrken Wink
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2018 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af noerden noerden skrev:

Jeg skal så have trukket nye netværkskabler, da jeg skal have lavet et ordentligt krydsfelt.
ovenstående løsning med ubiquity bliver der ikke råd til i første omgang, men jeg tænkte på nogle cat 7 kabler.
Er der nogen kan anbefale nogen, jeg har f.eks. ikke helt styr på skærmet/ikke skærmet. Jeg synes skærmet stik ser meget dyre ud.



Er der nogen speciel årsag til du vil have cat7? Jeg synes stadigvæk det er for dyrt. 

Anyway - forskellen ligger i skærmen. Se dette Cat7 UTP kabel. Bemærk båndbredden på dette kabel kontra det du har linket til.

https://www.av-cables.dk/cat-7-u-ftp/cat-7-u-ftp-lszh-netvaerkskabel-cu-bloed-hvid-200-meter.html

Prisen er dog ikke så forskellig igen, da det ene er 250m og det andet 200m.
Modular stikkene koster en mindre bondegård, 37,- stk. 

Næste problem med disse kabler har jeg ladet mig fortælle er, at de er ret stive, og derfor kan de være en udfordring at få i rør medmindre det er 3/4" rør. 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu