recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til wifi i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til wifi i hus

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:04
Oprindeligt skrevet af TiXe TiXe skrev:

Syntes det er nogle voldsomt dyre routere ?
du får ikke nødvendigvis mere rækkevide ved at betale 1000kr mere iforhold til den i elgiganten.

det kan da godt være du får 20% flere totalt nørde features med i de dyre. men skal du bruge dem ? 





Er overhovedet ikke nørdet anlagt hvad it gælder, så de features får jeg overhovedet ikke brugt.
Vil bare gerne finde noget der virker - som så heller ikke koster en halv bondegård.

Kan altid prøve med den fra Elgiganten for som sælger jo pointerede, så giver de 14 dages fortrydelsesret. Så kan prøve den, og hvis jeg ikke synes det virker optimalt, så aflevere den og få pengene igen
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:08
Ja selvfølgelig, Accesspointet kobler du på din router som enhver anden enhed, fordelen med Ubiquiti og Xclaime er at de kun skal have ét kabel fra routeren, strøm og data løber i det samme...normalvis skal et Accesspoint have strøm, seperat på samme måde som routeren)

Jeg har monteret mit centralt i huset og i loftet, jeg har boret et hul i loftet (accesspointet dækker det ved montering) og så trukket kablet over loftet...dvs. det eneste der kan ses, er selve Accesspointet


Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

Kan se at der umiddelbart ikke er meget der taler for kun en router, men at der også skal acces point til.
Må nok se i øjnene at hvis jeg vil have husfred, må jeg ofre lidt på det.

Nu har jeg kigget lidt rundt, og fundet disse to, som ligger på en pris, jeg nok godt kan retfærdiggøre. Hvad siger i til dem?

Synology RT2600AC (som jo har fået en fin anmeldelse i den store router-test)
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4

Asus RT-AC87U
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4

Du skal bare have access point. Men du linker til to routere?
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Alternativ er at droppe den høje kvalitet til det trådsløse signal, for de tunge data opgaver, og så bruge kabel til disse. Så kan man med fordel skære ned i antallet af APére, måske endda helt ned til een. 


Det kunne være en løsning, men når det kun er vores apple-tv der som sådan har en kablet forbindelse, og resten (iPhone, ipad osv) kører trådløst, er det det trådløse net jeg fokusere på.

Redigeret af MrVolbeater - 20-Februar-2018 kl. 15:14
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

 
Problemet med ubiquiti er, som jeg har forstået det, skal have et ethernet-kabel smække i sig, som jo så vel skal gå fra routeren, er at konen er lidt (løs meget) kabelforskrækket (skal også helst gemme alverdens ledninger fra surround-anlæg, tv osv osv).

Det kabel problem vil du rende ind i, uanset hvilken access point (eller router) du vælger. 
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

Kan se at der umiddelbart ikke er meget der taler for kun en router, men at der også skal acces point til.
Må nok se i øjnene at hvis jeg vil have husfred, må jeg ofre lidt på det.

Nu har jeg kigget lidt rundt, og fundet disse to, som ligger på en pris, jeg nok godt kan retfærdiggøre. Hvad siger i til dem?

Synology RT2600AC (som jo har fået en fin anmeldelse i den store router-test)
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4

Asus RT-AC87U
https://www.computersalg.dk/i/3260388/synology-rt2600ac-traadlos-router-4


Du skal bare have access point. Men du linker til to routere?


De to link er fordi, hvis jeg skulle vælge løsningen med bare en router, så at få lidt feedback to de to routere - skal selvfølgelighed have en.

Så dit forslag er en billig router (fabrikat ligegyldig) også et godt accespoint?
Og med godt accespoint tænker vi på noget ubiquiti eller lignende?
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:19
Okay ny stiller jeg nok et total dumt spørgsmål, men hvad, så har I nok fået dagens grin
Men kan et accespoint sætte direkte til modemmet eller skal der en router imellem?
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:19
Jeg har haft en Asus...mener det var en 86U, og det var en god router med en god WiFi del, men mit problem var et den skulle stå i umiddelbar nærhed af min fiberboks og switch...så det blev til god wifi i den ene ende af huset, og næsten intet i den anden. Derfor lavede jeg Accesspoint løsningen, og det virker....

Redigeret af Gunner Gunoil - 20-Februar-2018 kl. 15:22
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:21
Nej, du skal have en router, ellers kan du ikke have flere enheder på nettet samtidig...men er du sikker på din udbyder ikke leverer router med? Var det ikke i gamle dage at man kun fik modem
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Alternativ er at droppe den høje kvalitet til det trådsløse signal, for de tunge data opgaver, og så bruge kabel til disse. Så kan man med fordel skære ned i antallet af APére, måske endda helt ned til een. 


Det kunne være en løsning, men når det kun er vores apple-tv der som sådan har en kablet forbindelse, og resten (iPhone, ipad osv) kører trådløst, er det det trådløse net jeg fokusere på.

Jeg forstår dit fokus. Og jeg kan snilt sætte mig ind i problemet med husfreden og konen (oftest) Wink

1. Der skal være 100% effektiv trådløst net hele tiden, effektivt som i, når hun vil streame en film/andet, så skal det bare virke til absolut UG helt ude i den yderste grænse!
2. Det skal ikke koste noget.
3. Alt hvad der hedder synlige kabler er banlyst. 

Been there, done that - Mit liv er for kort til sådanne "problemer".

Problemet er, at hver gang man går på kompromis med noget, så giver det oftest en effekt for resten. 
Der findes ikke nogle gode løsninger der opfylder alle tre punkter samtidig. Oftest er det pkt 2. som bliver den toneangivende. Og så ender man med at skændes om resultatet af det halv dårlige net (bliver irriteret), eller man lever med det. Der er ikke rigtig andre løsninger. 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

 

Så dit forslag er en billig router (fabrikat ligegyldig) også et godt accespoint?
Og med godt accespoint tænker vi på noget ubiquiti eller lignende?

Routeren forstod jeg, at du havde i forvejen? (en Asus router)
Så du skal have et access point (AP). Dette skal du så placere der hvor du vil have dækning. Og trække kabel fra din router til dette access point (AP). 

Ubiquiti er okay access points til rimelig pris. Men det virkelig gode med dem kommer først, når man går all-ind på Ubiquiti udstyr. Dvs med controller og switches. 

Du kan koble en hvilken som helst anden access point til dit net som du nu engang har lyst til (økonomi til). 
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 16:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg har en enkelt Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE som dækker hele vores hus på 142kvm.

Ja den dækker - Men hvordan er kvaliteten af signalet i yderpunkterne? 
2,4 GHz er der ingen problemer, dvs. >100MBit/s i hele huset.
5 GHz har svært ved at nå helt ud i de yderste hjørner. Der falder hastigheden til 60 MBit/sec, men stadigvæk rigelig hastighed til ungernes iPad+Netflix.
Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu