recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hjælp til wifi i hus
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjælp til wifi i hus

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 18:26
Oprindeligt skrevet af Gunner Gunoil Gunner Gunoil skrev:

Nej, du skal have en router, ellers kan du ikke have flere enheder på nettet samtidig...men er du sikker på din udbyder ikke leverer router med? Var det ikke i gamle dage at man kun fik modem


Udbyderen er en lokal antenneforening - og der står på deres side at jeg får følgende udleveret:
1 modem
20 meter antennekabel
2 meter patchkabel.

Derudover skriver de, at man via dem kan købe en router - som de er helt ærlige om, er okay hvis man bare surfer og tjekke mail og i ny og næ streamer en film.
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 18:34
Okay må nok se i øjnene at en eller anden løsning med accespoint er den absolut bedste vej at gå.
Nu har jeg jo set de fleste videoer i den store router-test, og kunne rigtig godt tænke mig noget som orbi eller amplifi hd - dog synes jeg de bliver dyre.

Men hvad med sådan noget som google wifi? Er det værd at smide penge efter, eller er det bedre at give det mere og nuppe en orbi eller amplifi?
Det skal siges, at det tungeste nettet vil blive brugt til er streaminf af film/serier/musik/podcast osv. Der er ingen seriøse gamere (og med det mener jeg ingen overhovedet)
Ved bare at en løsning der også har en høj waf vil i det lange løb gøre mit lettere
Til top
madsklit Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-September-2010
Status: Offline
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madsklit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 20:19
Er der ikke et loft på dit hus, så kan du trække kabler der så konen ikke blir negativ.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 20:54
Google wifi fungerer særdeles udmærket, men du kan på ingen måde nøjes med en enkelt enhed i forhold til den lokation du vil placere dit AP, så vil du have optimal dækning på 802.11ac på 5ghz i en radius af 5meter, op til 10meter fungerer det "ok" - herefter er du tabt på 5ghz. Så vil du skulle "henfalde" til 2,4ghz. og google wifi fås så vidt jeg ved kun i "pakker" af enten 1 eller 3. så måske du bare skal bide i det sure æble og investere de penge det koster. du vil ærge dig gevaldigt hvis du bare hopper på en billig løsning. og hvis du ikke kan trække kabler over loftet til fx en stak ubiquity AP'ere, så er det google wifi eller lignende du er nødt til at gå.

Så ud fra ovenstående så kan du jo selv kigge på plantegningen og måle ud hvor du ønsker der skal være dækning, hvor mange enheder du har brug for, og ikke mindst hvor du mere eller mindre er tvunget til at placere dine enheder.
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af madsklit madsklit skrev:

Er der ikke et loft på dit hus, så kan du trække kabler der så konen ikke blir negativ.


Det er et hus med “fladt” tag så der er som sådan ikke et loft.
Har set mig lidt lun på amplifi - hvor der jo kun skal kabel til den ene enhed. Men ville gerne have det lidt ned i pris
Må indrømme, at selv jeg synes at baseenhed i det system ser okay godt ud
Til top
MrVolbeater Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2009
Status: Offline
Point: 125
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MrVolbeater Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2018 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Google wifi fungerer særdeles udmærket, men du kan på ingen måde nøjes med en enkelt enhed i forhold til den lokation du vil placere dit AP, så vil du have optimal dækning på 802.11ac på 5ghz i en radius af 5meter, op til 10meter fungerer det "ok" - herefter er du tabt på 5ghz. Så vil du skulle "henfalde" til 2,4ghz. og google wifi fås så vidt jeg ved kun i "pakker" af enten 1 eller 3. så måske du bare skal bide i det sure æble og investere de penge det koster. du vil ærge dig gevaldigt hvis du bare hopper på en billig løsning. og hvis du ikke kan trække kabler over loftet til fx en stak ubiquity AP'ere, så er det google wifi eller lignende du er nødt til at gå.

Så ud fra ovenstående så kan du jo selv kigge på plantegningen og måle ud hvor du ønsker der skal være dækning, hvor mange enheder du har brug for, og ikke mindst hvor du mere eller mindre er tvunget til at placere dine enheder.


Er et hus med fladt tag vi har købt, så der er desværre ikke lige mulighed for kabler på loftet - ellers havde det da været en perfekt løsning.
Som skrevet til en anden, så er jeg blevet ret lun på amplifi, som dog er lidt dyr synes jeg. Men det burde, efter hvad jeg har læst, kunne bevare husfreden, og give et okay signal.
Den ene ende af huset er bryggers og et gæsteværelse og gang, så der behøves signalet ikke nødvendigvis at være så godt igen.
Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 08:46
Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

 

Derudover skriver de, at man via dem kan købe en router - som de er helt ærlige om, er okay hvis man bare surfer og tjekke mail og i ny og næ streamer en film.

Så ville jeg gå efter en af Ubiquitis billige routere, f.eks. Edgerouter X til omkring 350,- og hertil 1 eller 2 Ubiquiti Unifi AP AC lite.

Det vil give dig stabilitet, god hastighed over det trådløse og et verdensklasse userinterface.

2 AP + en Edgeroute X vil lande på omkring 1500,- og så spiller det altså bare maks.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 10:21
Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Axlon Axlon skrev:

Jeg har en enkelt Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE som dækker hele vores hus på 142kvm.

Ja den dækker - Men hvordan er kvaliteten af signalet i yderpunkterne? 
2,4 GHz er der ingen problemer, dvs. >100MBit/s i hele huset.
5 GHz har svært ved at nå helt ud i de yderste hjørner. Der falder hastigheden til 60 MBit/sec, men stadigvæk rigelig hastighed til ungernes iPad+Netflix.

Og den info er værd at pointere, når man skriver, at noget kan dække hele huset. 

Det var bare det jeg ville sige LOL
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 10:25
Oprindeligt skrevet af askernedefragrillen askernedefragrillen skrev:

Oprindeligt skrevet af MrVolbeater MrVolbeater skrev:

 

Derudover skriver de, at man via dem kan købe en router - som de er helt ærlige om, er okay hvis man bare surfer og tjekke mail og i ny og næ streamer en film.

Så ville jeg gå efter en af Ubiquitis billige routere, f.eks. Edgerouter X til omkring 350,- og hertil 1 eller 2 Ubiquiti Unifi AP AC lite.

Det vil give dig stabilitet, god hastighed over det trådløse og et verdensklasse userinterface.

2 AP + en Edgeroute X vil lande på omkring 1500,- og så spiller det altså bare maks.


Der skal også en controller til. Enten i form af software eller evt som en cloud key. Softwaren kan installeres på en evt allerede eksisterende maskine.
Jeg er lidt i tvivl om Ubiquiti app kan gøre det alene, da jeg alt for sjældent bruger den og har en cloud key i fovejen. Men det kunne evt være et forsøg værd.   

Jeg synes bare det er værd at få det hele med. 
Til top
askernedefragrillen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2015
Sted: Måløv
Status: Offline
Point: 165
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér askernedefragrillen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der skal også en controller til. Enten i form af software eller evt som en cloud key. Softwaren kan installeres på en evt allerede eksisterende maskine.
Jeg er lidt i tvivl om Ubiquiti app kan gøre det alene, da jeg alt for sjældent bruger den og har en cloud key i fovejen. Men det kunne evt være et forsøg værd.   

Jeg synes bare det er værd at få det hele med. 

Korrekt. Personligt klarer jeg mig fint med software controlleren. Efter opsætning er det begrænset hvor meget adgang man har brug for. :-) Og man kan selvfølgelig altid køre en cloud key eftefølgende. Har selv overvejet det, men bliver altid nedprioriteret ift. andre projekter. Tongue
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 11:21
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Der skal også en controller til. Enten i form af software eller evt som en cloud key. Softwaren kan installeres på en evt allerede eksisterende maskine.
Jeg er lidt i tvivl om Ubiquiti app kan gøre det alene, da jeg alt for sjældent bruger den og har en cloud key i fovejen. Men det kunne evt være et forsøg værd.   

Jeg synes bare det er værd at få det hele med. 
Man kan nøjes med Ubiquiti app på sin mobil.
Man for så ikke muligheden for at holde løbende overvågning/logning af hvad der sker på ens wifi.

Jeg startede med app'en.
Senere har jeg så købt en Raspberry Pi og installeret controller software på den istedet, så jeg for logning af hvad der sker på mit wifi.
Mvh Jesper
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2018 kl. 12:40
men ubiquity er jo så ikke en mulighed da han ikke har muligheden for at trække kabler hen over loftet fx. (der er IKKE noget loft! :-) )
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu