recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fast Charge iPhone
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fast Charge iPhone

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Fast Charge iPhone
    Sendt: 24-Februar-2018 kl. 09:47
Hej,

Måske det her er et dumt spørgsmål, men jeg sad lige og snakkede med en veninde omkring fast charge til iPhone og at det krævede en anden oplader osv.

Jeg så så på det her link, at Apple skriver man bare skal have en af disse ladere:

29, 61 eller 87W USB-C Power Adapter, og så kom jeg til at se på min oplader til min MacBook Pro, hvor der står 61W på.

Vil det sige, at jeg kan bruge den oplader, så jeg allerede har en lader der kan fast charge? Jeg mangler bare et USB-C til Lightning-kabel? https://support.apple.com/da-dk/HT205807

Eller er det en anden adapter jeg skal bruge?

Af Heart Tak!

Edit: Linkfix


Redigeret af Chrizzy - 24-Februar-2018 kl. 09:48
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 12:36
teknisk set har det INTET med watt at gøre. det er ampere som strømforsyningen kan levere der er vigtig. en normal iphone lader leverer ikke mere en 1,5ampere så vidt jeg husker. En ipad lader leverer op til omkring 2,5-6ampere, og derfor lader en ipad lader også markant hurtigere end en alm iphone lader hvis du bruger den i stedet.

Laderne til de nyeste notebooks lader nu via usb-c og det betyder jo så også at de teknisk set kan lade en iphone med en massiv mængde strøm (+5amp) hvis du bruger et usb-c til lightning. DER er dog meget delte meninger om batterienes levetid hvis man benytter sig meget af fast charge. Jeg skal ikke kunne sige om det har noget på sig. jeg har ikke selv set forringet kvalitet ved at bruge en ipad lader (jeg har vist aldrig brugt den alm lader :-) indtil jeg var et smut i ikea og købe en lader med 3 usb-stik så brugte jeg faktisk kun ipadlader, men om det kan ske via endnu mere strøm skal jeg lade være usagt.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 13:06
Aaaggh claus, det har da noget med watt at gøre.... ladeeffekten er jo netop eks. antal watt, som så kan omregnes til ampere. 5Volt 10Watt er jo 2 ampere, eller 5Volt 2ampere er = 10watt.

Jeg har en lader fra en iPad 3 og den er levere 12watt, men jeg har også en som kun er på 10watt begge originale.

Men hvis jeg f.eks. lader min iPad Air 2 med min lader fra Gopro med et USB C - Lightning kabel så lades iPad'en på den halve halve tid ca.

lige link til laderen fra GoPro
https://shop.gopro.com/EMEA/accessories-2/supercharger-international-dual-port-charger/AWALC-002.html


Redigeret af Potter - 24-Februar-2018 kl. 13:11
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 13:34
Der findes specielt udviklede batterier der tåler lynladning, Lithium-jern-fosfat batterier (LiFePO4). Jeg tror man skal være forsigtig med de alm Li-ion batterier i tlf. Jeg bruger også udelukkende iPad laderen til min iPhone. Vil dog ikke risikere at det går i brand med en Mac Book lader.

https://ing.dk/artikel/gennembrud-i-batteriforskning-giver-lynopladning-pa-fa-sekunder-96999

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 14:03
En anden ting er, hvis man lader fra en 2016 Mac Book Pro med USB C, så kan man lade f.eks. sin iPhone der fra med 10 watts 5.2V x 2.1A "2100mA" hvis laderen til Mac Book Pro er tilsluttede.
Er lidt usikker på om det samme er gældende på en 2017.

Men om alle iPhone og iPads kan drage gavn af en kraftigere lader, er jeg nu ikke så sikker på, på f.eks. en 6Plus er der intet at hente.





4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 15:49
Jeg er lidt i tvivl om det er godt eller skidt at bruge min MacBook Pro lader til min iPhone 8 og X men når Apple skriver på deres egen hjemmeside, at man kan bruge en 61W oplader for fast charge, så går jeg ud fra at man kan?

Men hvis batteriet tager skade af det, vil det da være utrolig dårlig markedsføring? Jeg har tit hørt folk sige, at man ikke må oplade en iPhone med en iPad lader, da telefonen, så kan tage skade, men er det ikke bare en "and"? Jeg har aldrig oplevet, at mine iPhones tager skade, men nu snakker vi jo en væsentlig kraftigere opladning på meget kort tid, så her vil jeg gerne være sikker Opladeren til min MacBook Pro virker i hvert fald kraftig, for den lader godt nok min computer hurtigt op.

Men om man overhovedet har brug for fast charge på en iPhone det ved jeg ikke. Det tager jo ingen tid at lade den alligevel.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

Jeg er lidt i tvivl om det er godt eller skidt at bruge min MacBook Pro lader til min iPhone 8 og X men når Apple skriver på deres egen hjemmeside, at man kan bruge en 61W oplader for fast charge, så går jeg ud fra at man kan?

Men hvis batteriet tager skade af det, vil det da være utrolig dårlig markedsføring? Jeg har tit hørt folk sige, at man ikke må oplade en iPhone med en iPad lader, da telefonen, så kan tage skade, men er det ikke bare en "and"? Jeg har aldrig oplevet, at mine iPhones tager skade, men nu snakker vi jo en væsentlig kraftigere opladning på meget kort tid, så her vil jeg gerne være sikker Opladeren til min MacBook Pro virker i hvert fald kraftig, for den lader godt nok min computer hurtigt op.

Men om man overhovedet har brug for fast charge på en iPhone det ved jeg ikke. Det tager jo ingen tid at lade den alligevel.
synes da 3,5 time for en fuld opladning med den medfølgende adapter på en plus model er meget lang tid.

Så har altid benyttet en hurtigere oplader.
Til top
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1552
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Der findes specielt udviklede batterier der tåler lynladning, Lithium-jern-fosfat batterier (LiFePO4). Jeg tror man skal være forsigtig med de alm Li-ion batterier i tlf. Jeg bruger også udelukkende iPad laderen til min iPhone. Vil dog ikke risikere at det går i brand med en Mac Book lader.

https://ing.dk/artikel/gennembrud-i-batteriforskning-giver-lynopladning-pa-fa-sekunder-96999

Det kan ikke ske, da det er modtageren som trækker strømmen, ikke afsenderen der skubber den.
Derfor vil en "for stor" oplader ikke være i stand til at lade for kraftigt.
Bare spændingen passer.
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 16:53
Det er en udbredt misforståelse at folk tror at laderen er den man stikker i stikkontakten.
Selve laderen sidder inde i enheden (her telefonen).
Den som man stikker i stikkontakten er en DC adapter som blot leverer 5 VDC, og den styre altså ikke selve ladningen.

Den har selvfølgelig en begrænsning hvor stor effekt/strøm den kan leverer.
Det betyder at hvis telefonens max ladning f.eks. er 10W, så vil den forsøge at trække denne effekt fra DC-adaptoren. Hvis DC-adaptoren ikke kan leverer denne effekt, så skruer telefonen ned for opladeeffekten.
Hvis man skulle have en DC-adaptor der f.eks. kan lever 100W, betyder det altså ikke at telefonen bliver ladet op med 100W. Telefonen vil lade op med den effekt som den er designet til og ikke mere.

Kort fortalt burde der ikke være nogle problemer med at benytte din MacBook Pro DC-adaptor, da jeg forventer at den leverer 5 VDC når det nu er et USB-C stik.
Mvh Jesper
Til top
Chrizzy Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2009
Status: Offline
Point: 499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chrizzy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 17:05
lahan: 3,5 time er da rimelig hurtigt i min optik - det er i hvert fald ikke noget der ville få mig til at investere eksta i en hurtig oplader.

Axion: hvordan kan det så være, at man har hørt om, at uoriginale ladere har ødelagt iPhones og brændt dem sammen? Jeg spørger bare fordi jeg gerne vil vide det.
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Axlon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

lahan: 3,5 time er da rimelig hurtigt i min optik - det er i hvert fald ikke noget der ville få mig til at investere eksta i en hurtig oplader.

Axion: hvordan kan det så være, at man har hørt om, at uoriginale ladere har ødelagt iPhones og brændt dem sammen? Jeg spørger bare fordi jeg gerne vil vide det.
Hvis adapterens spændingsregulering går i stykker og sender en al for høj spænding ud, og dc-adaptoren ikke har nogen over voltage protection, så kan den smadre den enhed der sidder på.

Der bør dog også være en over voltage protection i selve telefonen, som beskytter telefonen mod det, men hvis DC-adaptoren er fejldesignet og smeltet helt sammen, og smider 230 VAC ud, så kan det være svært at beskytte sig imod i en telefon uden særligt meget plads.

Mvh Jesper
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9324
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2018 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Chrizzy Chrizzy skrev:

lahan: 3,5 time er da rimelig hurtigt i min optik - det er i hvert fald ikke noget der ville få mig til at investere eksta i en hurtig oplader.

Axion: hvordan kan det så være, at man har hørt om, at uoriginale ladere har ødelagt iPhones og brændt dem sammen? Jeg spørger bare fordi jeg gerne vil vide det.
det kommer også an på hvordan man bruger sin telefon.

Hvis min tlf er flad om morgenen har jeg brug for den er opladet meget hurtigt. Vil nødigt stå ved en metro kontrolør med en flad telefon.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu